Místo toho se soustřeďte na své řemeslo a životní úkol.
Na začátku kariéry jsme naučeni říkat na všechno ano, ale brzy, jakmile získáme více zkušeností, se setkáme s opačným problémem – proudem příležitostí a nejistotou, čemu říci ne. Každý z nás má v týdnu pouze 168 hodin na to, aby se postaral o své osobní a pracovní závazky.
To ale nevadí. Říkat ne je dovednost, která otevírá nové dveře. Pokaždé, když řeknete ne, uděláte první krok k tomu, abyste řekli ano něčemu jinému. Zde jsou tři věci, kterým se musíte naučit říkat ne, pokud chcete dlouhodobě zažívat úspěch:
ŘÍKAT NE STÁVAJÍCÍM ZÁVAZKŮM
Výpověď je na nic. Známé přísloví říká: „Vítězové nikdy nekončí a ti, kdo končí, nikdy nevyhrávají.“ Vítězové se nikdy nevzdávají. Je to skvělé přísloví, které zasáhne hodnotu vytrvalosti a odvahy. Nicméně v každém okamžiku každý vítěz musel – a potřeboval – skončit. Každý člověk, který dokázal něco, co za to stojí, učinil důležité a vědomé rozhodnutí s něčím skončit, aby si pro to vytvořil prostor.

Seth Godin napsal o tématu odchodu krátkou knihu s názvem The Dip, ale je to víc než to. Je to kniha o tom, jak říci ne, abyste se mohli soustředit a mohli tak říci ano něčemu jinému – ať už o tom víte, nebo ne. Jak píše a rozšiřuje toto téma: „Způsob, jak se stát nejlepším na světě, spočívá v tom, že se vzdáte věcí, ve kterých nemůžete být nejlepší.“
V tomto případě jsou našimi zdroji především naše pozornost, morálka a motivace – cenná aktiva, která nemůžeme přenechat nikomu jinému. Tato úroveň soustředění je klíčová i v podnikovém měřítku. Výstižně to vyjádřil bývalý designér společnosti Apple Jony Ive: „Soustředění je říci ne něčemu, co si všemi kostmi svého těla myslíte, že je fenomenální nápad. A když se probudíte, přemýšlíte o tom, ale řeknete ne. Protože se soustředíte na něco jiného.“
Protože je odchod z firmy tak odsuzován, veřejně jsme zamaskovali, jak odchod vypadá: z tohoto generálního ředitele se stává předseda představenstva, z tohoto kreativního ředitele poradce. Čtěte mezi řádky. Někdo snižuje své nasazení a připravuje se na odchod. Vězte, že možná budete muset někdy udělat totéž, a připravte se na to.
ŘEKNĚTE NE JINÝM DEFINICÍM ÚSPĚCHU
Říkat ne je klíčem k tomu, abyste se nerozšířili. Než abyste rozdělili svou pozornost na adekvátní realizaci několika nápadů, raději se zavažte, že budete dělat jen jednu věc opravdu, ale opravdu dobře. V rozhovoru pro Hot Ones Pusha T říká:

„Jsem Martin Scorsese pouličního rapu. Takhle chci být vnímán. Scorsese vám dá i jen kreativně The Departed, Goodfellas a spoustu dalších věcí. Nikdy si neřeknete: ‚Hej, chci, aby natočil milostný příběh‘. Takhle chci, abyste se na mě dívali z hlediska rapu.“
Můžete se také rozhodnout, že budete sloužit určité skupině lidí a ostatním řeknete ne. Nemusíte být nejlepší pro všechny. Stačí být nejlepší pro někoho, koho znáte – nebo jste se rozhodli poznat – lépe než většinu ostatních lidí. Abyste to dokázali, musíte si definovat, co nebudete dělat a komu nebudete sloužit nebo pro koho nebudete vytvářet věci.
Když se tak stane, váš mozek se přirozeně soustředí, naučí se, jak lépe pracovat, a příležitosti vám začnou přicházet do cesty. Přilákáte také lidi, kteří ocení uměleckou integritu a počítají s vaší odborností. Cítíte se nabití energií, jako byste byli schopni stanovit si nereálný cíl a nabíráte na obrátkách.
Nakonec, když se do práce vložíte, spustíte sebenaplňující se dynamiku, která je nakažlivá. Lidé vám věří, protože si věříte, a vy si věříte, protože víte, k čemu jste se zavázali, a vaše vize není zastřena mainstreamovými symboly úspěchu.
Nesnažte se být nejlepší pro všechny. Místo toho se snažte být pro někoho nejlepší a určete, pro koho ne.

ŘÍKEJTE NE RYCHLÝM A SNADNÝM PŘÍLEŽITOSTEM
V dnešní době není nouze o zářivé příležitosti. Mezi nově vznikající trhy patří web3, houby a NFT – a mnoho dalších.
Místo toho, abyste se rozhodli honit se za každou z nich – a podstupovat zbytečné finanční riziko, které by mohlo poškodit vaše zaměření – můžete zůstat oddáni tomu, že budete dělat to, v čem jste nejlepší. Můžete říci ne kopírování ostatních.
Nechte ostatní lidi honit se za rychlými výhrami a třpytivými nástrahami. Místo toho se soustřeďte na své řemeslo a životní úkol. Pokud nevíte, co to je, soustřeďte se na to, abyste to našli.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky