Společnost Airbnb (NASDAQ:ABNB) je lídrem v oblasti cestovního ruchu a má neuvěřitelně silnou značku známou po celém světě. Cestovní průmysl byl v posledních několika letech obtížným místem, protože svět se zastavil, ale po uvolnění omezení lockdownů se poptávka po Airbnb vrátila.
Pro Airbnb to bylo několik divokých let kvůli neustále se měnícím podmínkám pro cestování způsobeným pandemií Covid-19. Přesto se Airbnb nejen podařilo pandemii přežít, ale domnívám se, že se díky lockdownům stala ve skutečnosti silnější společností. Jejím nejrychleji rostoucím segmentem jsou totiž už nějakou dobu dlouhodobé pobyty na 28 a více dní; to je přinejmenším částečně způsobeno tím, že pandemie změnila způsob práce a uvolnila více lidem možnost vykonávat svou práci na dálku a z jakéhokoli koutu světa. V kombinaci s čistou hotovostí ve výši ~8 miliard dolarů je Airbnb mnohem silnějším podnikem než před pandemií.
Zdroj: Shutterstock
Moje osobní investiční teze pro Airbnb je poměrně jednoduchá a podrobněji jsem ji vyložil v předchozím článku. Společnost má řadu silných ekonomických příkopů, včetně jednoho z nejsilnějších síťových efektů ze všech podniků, naprosto hvězdnou značku a vysokou úroveň cenové síly. Myslím, že Airbnb má potenciál skutečně změnit způsob, jakým žijeme, a její letní vydání ukázalo některé z různých přístupů, které k pronajímání dovolených používá. Má hvězdnou rozvahu, spoluzakladatele ve vedení s neuvěřitelným podílem na hře, obrovskou příležitost k dalšímu růstu a obchodní model, který by nakonec mohl vyzařovat volný peněžní tok. Celkově vzato je na Airbnb spousta věcí, které se nám líbí.
Společnost Airbnb dosáhla ve 2. čtvrtletí slušných výsledků, její tržby byly v souladu s očekáváním analytiků a zisk na akcii byl překonán. Společnost pokračovala v působivé sérii generování dobrých finančních výsledků a její volný peněžní tok za posledních 12 měsíců ve výši ~2,9 miliardy dolarů je nejvyšší, jaký kdy byl.
Přesto akcie v den vyhlášení výsledků za 2. čtvrtletí klesly, a to především proto, že Airbnb neudržela trend překonávání očekávání analytiků v oblasti tržeb. Nyní budou investoři s napětím očekávat výsledky za 3. čtvrtletí, aby zjistili, že Airbnb pokračuje v úspěšné činnosti ve světě, který má stále spoustu protivětrů.
Airbnb oznámí své výsledky za 3. čtvrtletí ve čtvrtek 3. listopadu a existuje několik klíčových položek, na které by investoři měli zaměřit svou pozornost.
Začněme hlavními čísly a analytici očekávají tržby za 3. čtvrtletí ve výši 2,84 miliardy dolarů, což představuje meziroční růst o ~27 % a mírně se blíží horní hranici výhledu Airbnb ve výši 2,78-2,88 miliardy dolarů. Investoři budou doufat, že se Airbnb vrátí ke svému trendu pohodlně překonávat odhady analytiků, vzhledem k mírně neuspokojivým číslům za 2. čtvrtletí.
Analytici pak očekávají, že tržby ve 4. čtvrtletí klesnou na 1,85 miliardy dolarů, což představuje meziroční růst o ~21 %, jak je u Airbnb obvyklé vzhledem k menšímu počtu lidí, kteří si ve 4. čtvrtletí berou dovolenou.
Zdroj: Shutterstock
Přejděme k výsledku hospodaření a Airbnb neposkytuje výhled zisku na akcii, takže ho nezkoumám tak podrobně, jako kdybych věděl, že se na něj společnost zaměřuje. Přesto může být pro investory užitečným měřítkem, aby pochopili, zda je Airbnb více či méně ziskové, než se očekávalo, a konsenzuální odhad zisku na akcii za 3. čtvrtletí je 1,44 USD.
Vzhledem k vlivu sezónnosti v podnikání Airbnb je standardní, že ve 3. čtvrtletí dochází k prudkému nárůstu zisku, po kterém následuje výrazný pokles ve 4. čtvrtletí – což vidíme i u tržeb.
To jsou tedy hlavní čísla, která budou analytici a trh sledovat, ale na co dalšího by si měli investoři dávat pozor?
Několik klíčových ukazatelů, které je třeba sledovat
Existuje řada dalších ukazatelů, které Airbnb pro investory vykazuje, a jedním z nejdůležitějších je hrubá hodnota rezervací. Ta je definována jako dolarová hodnota rezervací na platformě Airbnb včetně příjmů hostitele, poplatků za služby, úklid a daní, po odečtení storen a změn.
V podstatě se příjmy uznávají, když se pobyt skutečně uskuteční, ale hrubá hodnota rezervací nám dává představu o tom, kolik lidé utratili ve třetím čtvrtletí za rezervace na Airbnb (i když je jejich samotný pobyt rezervován mimo toto čtvrtletí). To může být skvělým včasným ukazatelem budoucích příjmů; prudký pokles GBV se projeví v podobě nižších příjmů v nadcházejících čtvrtletích a podobně prudký nárůst GBV bude mít za následek vyšší výhled příjmů.
Soudě podle roku 2019 (mimo pandemii) se zdá, že GBV zůstává po celý rok poměrně konzistentní, přičemž od 1. do 3. čtvrtletí mírně klesá s případným chvostem ve 4. čtvrtletí. V roce 2019 klesla GBV od 2. do 3. čtvrtletí mezičtvrtletně o ~1 %; pokud by stejný trend následoval i ve 2Q’22, viděli bychom GBV ve výši ~16,8 miliardy dolarů, takže jde o užitečné měřítko pro výkonnost Airbnb.
Investoři by se také měli dívat na průměrné denní sazby, což je průměrná cena zaplacená za den pobytu v nemovitostech Airbnb. Jak je vidět níže, ADR se v období od 1. čtvrtletí 19. do 2. čtvrtletí 20. roku stabilně pohybovala mezi 112 a 122 dolary, ale v roce 2021 skutečně vystřelila vzhůru.
To dává smysl, protože existovala značná odložená poptávka po cestování, a všichni víme, že v ekonomice probíhá malá inflace. Nejpůsobivější je však skutečnost, že Airbnb dokázala tyto podstatně vyšší sazby udržet až do roku 2022 a společnost ve svém dopise akcionářům za 2. čtvrtletí poskytla následující pokyny:
Ve 3. čtvrtletí 2022 očekáváme, že meziroční růst počtu nocí a zkušených rezervací bude stabilní s meziročním růstem ve 2. čtvrtletí 2022. Ve 3. čtvrtletí 2022 očekáváme mírně vyšší ADR než ve 3. čtvrtletí 2021, což povede k mírnému zrychlení růstu GBV
Společnost očekává vyšší ADR než 149,15 USD, které měla ještě ve 3Q21, a to by vedlo zejména k nárůstu hrubé hodnoty rezervací, které jsme dříve sledovali. Celkově by investoři měli očekávat, že Airbnb opět dosáhne obou těchto ukazatelů.
… nebo by měli?
Nová řada protivětrů?
Airbnb si možná říká „fuj, ta pandemie skončila, je čas vrátit se k normálu“ – ukazuje se, že to není tak jednoduché. Inflace je v plném proudu, dolar posiluje a ekonomiky po celém světě čelí hrozící recesi. To všechno Airbnb poškodí, ale hej, alespoň by silnější dolar mohl učinit Evropu pro Američany atraktivnější.
Zajímavé je, že jsem hledal zvrat v jednom konkrétním protivětru, kterému Airbnb v posledním roce nebo dvou čelila. Její mezinárodní segment nikdy nezaznamenal tak výrazné oživení tržeb jako americký segment a já se domnívám, že by to mohl být potenciální katalyzátor budoucího růstu.
Příjmy z USA tvořily v roce 2019 pouze 37 % celkových příjmů, zatímco v posledních dvanácti měsících to bylo 48 %. Je také patrné, že zatímco příjmy z USA od roku 2019 až do posledních dvanácti měsíců silně zrychlovaly, mezinárodním příjmům trvalo dva roky, než se vrátily na úroveň roku 2019.
A tak to podle všeho zůstane i nadále.Společnost Airbnb je lídrem v oblasti cestovního ruchu a má neuvěřitelně silnou značku známou po celém světě. Cestovní průmysl byl v posledních několika letech obtížným místem, protože svět se zastavil, ale po uvolnění omezení lockdownů se poptávka po Airbnb vrátila.Pro Airbnb to bylo několik divokých let kvůli neustále se měnícím podmínkám pro cestování způsobeným pandemií Covid-19. Přesto se Airbnb nejen podařilo pandemii přežít, ale domnívám se, že se díky lockdownům stala ve skutečnosti silnější společností. Jejím nejrychleji rostoucím segmentem jsou totiž už nějakou dobu dlouhodobé pobyty na 28 a více dní; to je přinejmenším částečně způsobeno tím, že pandemie změnila způsob práce a uvolnila více lidem možnost vykonávat svou práci na dálku a z jakéhokoli koutu světa. V kombinaci s čistou hotovostí ve výši ~8 miliard dolarů je Airbnb mnohem silnějším podnikem než před pandemií.Zdroj: ShutterstockMoje osobní investiční teze pro Airbnb je poměrně jednoduchá a podrobněji jsem ji vyložil v předchozím článku. Společnost má řadu silných ekonomických příkopů, včetně jednoho z nejsilnějších síťových efektů ze všech podniků, naprosto hvězdnou značku a vysokou úroveň cenové síly. Myslím, že Airbnb má potenciál skutečně změnit způsob, jakým žijeme, a její letní vydání ukázalo některé z různých přístupů, které k pronajímání dovolených používá. Má hvězdnou rozvahu, spoluzakladatele ve vedení s neuvěřitelným podílem na hře, obrovskou příležitost k dalšímu růstu a obchodní model, který by nakonec mohl vyzařovat volný peněžní tok. Celkově vzato je na Airbnb spousta věcí, které se nám líbí.Společnost Airbnb dosáhla ve 2. čtvrtletí slušných výsledků, její tržby byly v souladu s očekáváním analytiků a zisk na akcii byl překonán. Společnost pokračovala v působivé sérii generování dobrých finančních výsledků a její volný peněžní tok za posledních 12 měsíců ve výši ~2,9 miliardy dolarů je nejvyšší, jaký kdy byl.Přesto akcie v den vyhlášení výsledků za 2. čtvrtletí klesly, a to především proto, že Airbnb neudržela trend překonávání očekávání analytiků v oblasti tržeb. Nyní budou investoři s napětím očekávat výsledky za 3. čtvrtletí, aby zjistili, že Airbnb pokračuje v úspěšné činnosti ve světě, který má stále spoustu protivětrů.Chcete využít této příležitosti?Airbnb oznámí své výsledky za 3. čtvrtletí ve čtvrtek 3. listopadu a existuje několik klíčových položek, na které by investoři měli zaměřit svou pozornost.Začněme hlavními čísly a analytici očekávají tržby za 3. čtvrtletí ve výši 2,84 miliardy dolarů, což představuje meziroční růst o ~27 % a mírně se blíží horní hranici výhledu Airbnb ve výši 2,78-2,88 miliardy dolarů. Investoři budou doufat, že se Airbnb vrátí ke svému trendu pohodlně překonávat odhady analytiků, vzhledem k mírně neuspokojivým číslům za 2. čtvrtletí.Analytici pak očekávají, že tržby ve 4. čtvrtletí klesnou na 1,85 miliardy dolarů, což představuje meziroční růst o ~21 %, jak je u Airbnb obvyklé vzhledem k menšímu počtu lidí, kteří si ve 4. čtvrtletí berou dovolenou.Zdroj: ShutterstockPřejděme k výsledku hospodaření a Airbnb neposkytuje výhled zisku na akcii, takže ho nezkoumám tak podrobně, jako kdybych věděl, že se na něj společnost zaměřuje. Přesto může být pro investory užitečným měřítkem, aby pochopili, zda je Airbnb více či méně ziskové, než se očekávalo, a konsenzuální odhad zisku na akcii za 3. čtvrtletí je 1,44 USD.Vzhledem k vlivu sezónnosti v podnikání Airbnb je standardní, že ve 3. čtvrtletí dochází k prudkému nárůstu zisku, po kterém následuje výrazný pokles ve 4. čtvrtletí – což vidíme i u tržeb.To jsou tedy hlavní čísla, která budou analytici a trh sledovat, ale na co dalšího by si měli investoři dávat pozor?Existuje řada dalších ukazatelů, které Airbnb pro investory vykazuje, a jedním z nejdůležitějších je hrubá hodnota rezervací. Ta je definována jako dolarová hodnota rezervací na platformě Airbnb včetně příjmů hostitele, poplatků za služby, úklid a daní, po odečtení storen a změn.V podstatě se příjmy uznávají, když se pobyt skutečně uskuteční, ale hrubá hodnota rezervací nám dává představu o tom, kolik lidé utratili ve třetím čtvrtletí za rezervace na Airbnb . To může být skvělým včasným ukazatelem budoucích příjmů; prudký pokles GBV se projeví v podobě nižších příjmů v nadcházejících čtvrtletích a podobně prudký nárůst GBV bude mít za následek vyšší výhled příjmů.Soudě podle roku 2019 se zdá, že GBV zůstává po celý rok poměrně konzistentní, přičemž od 1. do 3. čtvrtletí mírně klesá s případným chvostem ve 4. čtvrtletí. V roce 2019 klesla GBV od 2. do 3. čtvrtletí mezičtvrtletně o ~1 %; pokud by stejný trend následoval i ve 2Q’22, viděli bychom GBV ve výši ~16,8 miliardy dolarů, takže jde o užitečné měřítko pro výkonnost Airbnb.Investoři by se také měli dívat na průměrné denní sazby, což je průměrná cena zaplacená za den pobytu v nemovitostech Airbnb. Jak je vidět níže, ADR se v období od 1. čtvrtletí 19. do 2. čtvrtletí 20. roku stabilně pohybovala mezi 112 a 122 dolary, ale v roce 2021 skutečně vystřelila vzhůru.To dává smysl, protože existovala značná odložená poptávka po cestování, a všichni víme, že v ekonomice probíhá malá inflace. Nejpůsobivější je však skutečnost, že Airbnb dokázala tyto podstatně vyšší sazby udržet až do roku 2022 a společnost ve svém dopise akcionářům za 2. čtvrtletí poskytla následující pokyny:Ve 3. čtvrtletí 2022 očekáváme, že meziroční růst počtu nocí a zkušených rezervací bude stabilní s meziročním růstem ve 2. čtvrtletí 2022. Ve 3. čtvrtletí 2022 očekáváme mírně vyšší ADR než ve 3. čtvrtletí 2021, což povede k mírnému zrychlení růstu GBVSpolečnost očekává vyšší ADR než 149,15 USD, které měla ještě ve 3Q21, a to by vedlo zejména k nárůstu hrubé hodnoty rezervací, které jsme dříve sledovali. Celkově by investoři měli očekávat, že Airbnb opět dosáhne obou těchto ukazatelů.… nebo by měli?Airbnb si možná říká „fuj, ta pandemie skončila, je čas vrátit se k normálu“ – ukazuje se, že to není tak jednoduché. Inflace je v plném proudu, dolar posiluje a ekonomiky po celém světě čelí hrozící recesi. To všechno Airbnb poškodí, ale hej, alespoň by silnější dolar mohl učinit Evropu pro Američany atraktivnější.Zajímavé je, že jsem hledal zvrat v jednom konkrétním protivětru, kterému Airbnb v posledním roce nebo dvou čelila. Její mezinárodní segment nikdy nezaznamenal tak výrazné oživení tržeb jako americký segment a já se domnívám, že by to mohl být potenciální katalyzátor budoucího růstu.Příjmy z USA tvořily v roce 2019 pouze 37 % celkových příjmů, zatímco v posledních dvanácti měsících to bylo 48 %. Je také patrné, že zatímco příjmy z USA od roku 2019 až do posledních dvanácti měsíců silně zrychlovaly, mezinárodním příjmům trvalo dva roky, než se vrátily na úroveň roku 2019.