Jako lidé jsme uzpůsobeni k navazování vztahů. Ať už v práci nebo v osobních vztazích, chceme být v blízkosti lidí, kteří nám dávají pocit, že si nás váží a rozumí nám. Když se tak cítíme, chceme s takovými lidmi trávit více času – ať už to znamená, že je zaměstnáváme, nakupujeme u nich nebo jim jakkoli pomáháme.
Úspěšní lidé mají silné sítě tvořené lidmi, kterým důvěřují, kterým věří a na které se mohou spolehnout v dobrých i zlých časech. Jedním společným jmenovatelem osob, které mají schopnost vytvářet smysluplné vazby, je jejich silná emoční inteligence. Dobrou zprávou je, že je to schopnost, kterou můžeme rozvíjet všichni, bez ohledu na to, kde se právě nacházíme. Toto je pět způsobů, jak nám emoční inteligence pomáhá vytvářet silné vazby:
SEBEUVĚDOMĚNÍ A EMOČNÍ SLOVNÍK
Emočně inteligentní lidé si uvědomují své vlastní emoce a velmi dobře je umí regulovat. Chápou, že uvědomování si emocí je celoživotní cesta, a vědomě se rozhodli, že budou na zvyšování svého uvědomění nadále pracovat. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je rozšiřování jejich emočního slovníku neboli schopnosti mluvit o tom, co prožívají. V knize Atlas srdce autorky a výzkumnice Brené Brownové se hovoří o důležitosti jazyka ve spojení. „Jazyk je naším portálem k vytváření významů, spojení, léčení, učení a sebeuvědomění,“ píše Brownová. „Když nemáme jazyk, kterým bychom mohli mluvit o tom, co prožíváme, je naše schopnost dávat smysl tomu, co se děje, a sdílet to s ostatními značně omezená.“
AKTIVNÍ NASLOUCHÁNÍ
Zdroj: Unsplash
Lidé s vysokou emoční inteligencí jsou dobrými aktivními posluchači, kteří umí z druhých vyčíst jejich myšlenky a pocity. Lidé účastnící se rozhovoru většinou přemýšlejí o odpovědi, místo aby skutečně naslouchali a snažili se pochopit, z čeho druhý člověk vychází. Emoční inteligence nám pomáhá hlouběji proniknout do pocitů a perspektivy druhé osoby tím, že neděláme ukvapené závěry, ale hlouběji chápeme její motivace a pohnutky. Lidé s vysokou úrovní EI navazují kontakty s druhými, i když s jejich názory nesouhlasí. To povede k hlubšímu dialogu a respektu.
Psychiatr Robert Waldinger, který řídí nejdelší studii o životě dospělých, jaká kdy byla provedena, říká, že nejšťastnější a nejúspěšnější lidé, s nimiž se v této studii setkali, byli ti, kteří se „aktivně zajímali“ o druhé. „I když si myslíme, že o někom víme všechno, vždycky je tu prostor pro to, abychom si položili otázku: ‚Co mi ten člověk právě teď ukazuje, čeho jsem si předtím nevšiml?“ říká. „A jak bych mu mohl dát najevo, že si toho vážím?“
Znáte někoho, kdo mluví jen o sobě? Pravděpodobně jste se přistihli, že s ním chcete trávit co nejméně času. Emočně inteligentní lidé jsou pravým opakem. Zaměřují se na nás tím, že projevují zájem o náš život a snaží se zapamatovat si věci o nás, které by mohli vyzdvihnout v dalších rozhovorech. Dělají vše pro to, abychom měli pocit, že jsme pro ně důležití.
To platí i v pracovním kontextu. Carolyn Sternová, prezidentka a generální ředitelka společnosti EI Experience, se ve své nové knize The Emotionally Strong Leader (Emočně silný lídr) dělí o tipy, jak se mohou vedoucí pracovníci zajímat o své zaměstnance. Jedním z jejích jednoduchých tipů je, aby vedoucí pracovníci pravidelně kontrolovali své zaměstnance. „Poskytněte jim bezpečné místo, kde mohou vyjádřit své obavy a stresory,“ říká. „Byli byste překvapeni, jak taková jednoduchá činnost může mít na něčí den tak zásadní vliv.“
PŘÍSTUPNOST, BEZPEČÍ A POZITIVITA
Zdroj: Unsplash
Emočně inteligentní lidé si uvědomují, jakou zprávu vysílají svým chováním a řečí těla k ostatním. Jejich úsměv a řeč těla naznačují, že jde o někoho, kdo je otevřený, vstřícný a pozitivní. Ve společenských situacích se neberou příliš vážně a používají sebeironický humor, který oživuje a obohacuje konverzaci. Díky tomu jsou přístupní a ostatní se s nimi cítí dobře.
VULNERABILITA
Stern vedoucím připomíná, že „můžete být emocionální a silní; tyto vlastnosti se vzájemně nevylučují“. Povzbuzuje vedoucí pracovníky, aby přijímali své emoce a byli v práci lidmi. „Pro bezúhonného lídra, který je stoický, odtažitý a emocionálně chladný a jehož neschopnost být vnímán jinak než jako ten, kdo má vše pod kontrolou, vytváří napjaté a neautentické interakce, je čas,“ říká.
Podobně Brownová, která si dala za úkol pomáhat druhým, aby se stali zranitelnějšími, píše, že „zranitelnost není slabost; je to naše největší míra odvahy“. Většina z nás už zažila, že jsme byli nějakým způsobem zahanbeni a zraněni, když něco, co jsme sdíleli, bylo použito proti nám. Tím, že jsme zranitelní, dáváme najevo, že jsme otevřeni zranitelnosti druhých, a dáváme jim k tomu svolení. Když se lidé dokážou otevřít a být zranitelní, výrazně to prohlubuje jejich vzájemné pouto a spojení.
„Setkáváme se s odporem manažerů, kteří nechápou, proč by měli se svými zaměstnanci více sdílet své emoce,“ říká kouč a školitel EQ David Cory. „Pomáhá jim pochopit, že když sdílíme více z toho, kým jsme, stáváme se známými a vytváříme prostředí pro růst důvěry a psychologického bezpečí.“
Jako lidé jsme uzpůsobeni k navazování vztahů. Ať už v práci nebo v osobních vztazích, chceme být v blízkosti lidí, kteří nám dávají pocit, že si nás váží a rozumí nám. Když se tak cítíme, chceme s takovými lidmi trávit více času – ať už to znamená, že je zaměstnáváme, nakupujeme u nich nebo jim jakkoli pomáháme.Úspěšní lidé mají silné sítě tvořené lidmi, kterým důvěřují, kterým věří a na které se mohou spolehnout v dobrých i zlých časech. Jedním společným jmenovatelem osob, které mají schopnost vytvářet smysluplné vazby, je jejich silná emoční inteligence. Dobrou zprávou je, že je to schopnost, kterou můžeme rozvíjet všichni, bez ohledu na to, kde se právě nacházíme. Toto je pět způsobů, jak nám emoční inteligence pomáhá vytvářet silné vazby:SEBEUVĚDOMĚNÍ A EMOČNÍ SLOVNÍKEmočně inteligentní lidé si uvědomují své vlastní emoce a velmi dobře je umí regulovat. Chápou, že uvědomování si emocí je celoživotní cesta, a vědomě se rozhodli, že budou na zvyšování svého uvědomění nadále pracovat. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je rozšiřování jejich emočního slovníku neboli schopnosti mluvit o tom, co prožívají. V knize Atlas srdce autorky a výzkumnice Brené Brownové se hovoří o důležitosti jazyka ve spojení. „Jazyk je naším portálem k vytváření významů, spojení, léčení, učení a sebeuvědomění,“ píše Brownová. „Když nemáme jazyk, kterým bychom mohli mluvit o tom, co prožíváme, je naše schopnost dávat smysl tomu, co se děje, a sdílet to s ostatními značně omezená.“AKTIVNÍ NASLOUCHÁNÍZdroj: UnsplashLidé s vysokou emoční inteligencí jsou dobrými aktivními posluchači, kteří umí z druhých vyčíst jejich myšlenky a pocity. Lidé účastnící se rozhovoru většinou přemýšlejí o odpovědi, místo aby skutečně naslouchali a snažili se pochopit, z čeho druhý člověk vychází. Emoční inteligence nám pomáhá hlouběji proniknout do pocitů a perspektivy druhé osoby tím, že neděláme ukvapené závěry, ale hlouběji chápeme její motivace a pohnutky. Lidé s vysokou úrovní EI navazují kontakty s druhými, i když s jejich názory nesouhlasí. To povede k hlubšímu dialogu a respektu.Psychiatr Robert Waldinger, který řídí nejdelší studii o životě dospělých, jaká kdy byla provedena, říká, že nejšťastnější a nejúspěšnější lidé, s nimiž se v této studii setkali, byli ti, kteří se „aktivně zajímali“ o druhé. „I když si myslíme, že o někom víme všechno, vždycky je tu prostor pro to, abychom si položili otázku: ‚Co mi ten člověk právě teď ukazuje, čeho jsem si předtím nevšiml?“ říká. „A jak bych mu mohl dát najevo, že si toho vážím?“Chcete využít této příležitosti?ZVĚDAVOST U DRUHÝCHZnáte někoho, kdo mluví jen o sobě? Pravděpodobně jste se přistihli, že s ním chcete trávit co nejméně času. Emočně inteligentní lidé jsou pravým opakem. Zaměřují se na nás tím, že projevují zájem o náš život a snaží se zapamatovat si věci o nás, které by mohli vyzdvihnout v dalších rozhovorech. Dělají vše pro to, abychom měli pocit, že jsme pro ně důležití.To platí i v pracovním kontextu. Carolyn Sternová, prezidentka a generální ředitelka společnosti EI Experience, se ve své nové knize The Emotionally Strong Leader dělí o tipy, jak se mohou vedoucí pracovníci zajímat o své zaměstnance. Jedním z jejích jednoduchých tipů je, aby vedoucí pracovníci pravidelně kontrolovali své zaměstnance. „Poskytněte jim bezpečné místo, kde mohou vyjádřit své obavy a stresory,“ říká. „Byli byste překvapeni, jak taková jednoduchá činnost může mít na něčí den tak zásadní vliv.“PŘÍSTUPNOST, BEZPEČÍ A POZITIVITAZdroj: UnsplashEmočně inteligentní lidé si uvědomují, jakou zprávu vysílají svým chováním a řečí těla k ostatním. Jejich úsměv a řeč těla naznačují, že jde o někoho, kdo je otevřený, vstřícný a pozitivní. Ve společenských situacích se neberou příliš vážně a používají sebeironický humor, který oživuje a obohacuje konverzaci. Díky tomu jsou přístupní a ostatní se s nimi cítí dobře.VULNERABILITAStern vedoucím připomíná, že „můžete být emocionální a silní; tyto vlastnosti se vzájemně nevylučují“. Povzbuzuje vedoucí pracovníky, aby přijímali své emoce a byli v práci lidmi. „Pro bezúhonného lídra, který je stoický, odtažitý a emocionálně chladný a jehož neschopnost být vnímán jinak než jako ten, kdo má vše pod kontrolou, vytváří napjaté a neautentické interakce, je čas,“ říká. Podobně Brownová, která si dala za úkol pomáhat druhým, aby se stali zranitelnějšími, píše, že „zranitelnost není slabost; je to naše největší míra odvahy“. Většina z nás už zažila, že jsme byli nějakým způsobem zahanbeni a zraněni, když něco, co jsme sdíleli, bylo použito proti nám. Tím, že jsme zranitelní, dáváme najevo, že jsme otevřeni zranitelnosti druhých, a dáváme jim k tomu svolení. Když se lidé dokážou otevřít a být zranitelní, výrazně to prohlubuje jejich vzájemné pouto a spojení.„Setkáváme se s odporem manažerů, kteří nechápou, proč by měli se svými zaměstnanci více sdílet své emoce,“ říká kouč a školitel EQ David Cory. „Pomáhá jim pochopit, že když sdílíme více z toho, kým jsme, stáváme se známými a vytváříme prostředí pro růst důvěry a psychologického bezpečí.“