Ale čas možná běží.
Největší světový výrobce potravin Nestlé SA se stal nejnovější společností, která se připojila ke klubu „šeptejte si, inflace není tak špatná“.
Švýcarský spotřebitelský gigant ve středu uvedl, že očekává celoroční růst základních tržeb o 8 %, což je na horní hranici jeho předchozího rozpětí, a výhled provozní marže ponechal beze změny na úrovni přibližně 17 %.
To sice není tak působivé jako u společnosti PepsiCo Inc, která minulý týden zvýšila jak prognózu celoročních tržeb, tak i růst zisku, ale Nestlé se vyhnula problému, který postihl spotřební zboží na začátku roku, kdy společnosti mohly zvýšit své prognózy tržeb, ale do výsledku hospodaření se toho příliš nepromítlo. Nestlé dokonce v červenci snížilo svou prognózu marží.
Novější výsledky Nestlé zdůrazňují sílu, kterou mají společnosti se silnými značkami, pokud jde o přesvědčování spotřebitelů, aby platili více. Vzhledem k pokračujícímu zvyšování cen je otázkou, jak dlouho to může trvat.

Prozatím zákazníci stále kupují krmivo pro domácí zvířata Purina a kávu Starbucks, kterou si vaří doma. Nestlé zvýšilo ceny za devět měsíců do 30. září o 7,5 %, zatímco objemy vzrostly o 1 %.
Nestlé má štěstí, že prodává mnoho věcí, které lidé upřednostňují, jako je krmivo pro domácí zvířata a káva, které dohromady tvoří asi 40 % tržeb. To ji staví do silnější pozice než společnosti, které prodávají zboží, jež lze snáze nahradit, jako jsou potraviny denní potřeby a mléčné výrobky.
Kolik inflace však spotřebitelé ještě snesou?
Ceny se budou dále zvyšovat, protože nedošlo ke zlepšení v oblasti nákladů na komodity; ve skutečnosti se situace se zdražováním energií ještě zhoršila. Eskalace nebude tak velká jako již proběhlé zdražování – Nestlé se během dvou let fakticky dostalo z nulového na 10% nárůst cen -, ale jakékoli další zdražování přichází s tím, jak se zhoršují vyhlídky spotřebitelů, zejména v Evropě.
Inflace ve Velké Británii vzrostla v září o 10,1 %, přičemž velkou zásluhu na tomto nárůstu měly potraviny, ačkoli tato země tvoří relativně malou část podnikání společnosti Nestlé a v roce 2021 představovala 3,9 % tržeb.
Mnoho evropských zákazníků se již obrací k privátním značkám supermarketů. Více zákazníků získávají také německé diskonty Aldi a Lidl, které prodávají především vlastní značky. Zlevňování by se mohlo zrychlit na začátku příštího roku, protože zimní nárůst účtů za energie v domácnostech si vybírá daň na kupní síle.

Tržby se zpomalily také v jednotce Nespresso společnosti Nestlé. Přestože ceny za prvních devět měsíců vzrostly o 4,9 %, objemy klesly o 1,9 %. To by mohlo odrážet zpomalení po pandemickém boomu, který způsobil růst o 11-12 %, což je více než dvojnásobek úrovně expanze před vypuknutím epidemie. Lidé, kteří zůstali doma, se stali vlastními baristy. Nyní, když se mnozí vrátili do kanceláří, si svůj kofeinový hit kupují v kavárně.
Větší obavy vzbuzuje, zda zpomalení společnosti Nespresso neodráží omezení střední třídy. V USA se spotřebitelská nepohoda rozšířila z nejchudších do bohatších domácností. Na druhé straně oceánu by rostoucí úrokové sazby hypoték v kombinaci se zrušením plánovaného snížení daní ve Velké Británii mohly poškodit právě ten typ zákazníků, kteří si na kávu Nespresso zvykli.
V tuto chvíli však spotřebitelé zachovávají klid a utrácejí dál.
Akcie Nestlé se ve středu příliš nezměnily. Podle poměru forwardové ceny k zisku se však obchodují s prémií oproti Unilever Plc a Danone SA a jsou na stejné úrovni jako jedna z nejsilnějších světových skupin spotřebního zboží Procter & Gamble Co.
Spotřebitelé tedy nejsou jediní, kdo platí za odolnost, která se zrodila díky všem těm pandemickým domácím mazlíčkům a kofeinovým přídavkům.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























