Podle vládních údajů vzrostly náklady oproti loňskému roku téměř o třetinu, nízké srážky a rekordní teploty vedly ke špatným výnosům a nedostatek pracovních sil znamená, že některé plodiny zůstávají hnít na polích.
Ve snaze diverzifikovat své příjmy se někteří zemědělci obracejí na sociální média. Američtí farmáři začali před několika lety ukazovat svůj život a práci, nyní je následují jejich britští kolegové, aby zvýšili nestabilní příjmy. Někteří vydělávají více peněz na YouTube než pěstováním potravin.
Olly Harrison, pěstitel obilovin v Merseyside, uvedl, že na svém kanálu na YouTube vydělal za poslední rok 55 000 liber – oproti ztrátě 240 000 liber na jeho farmě, způsobené špatným počasím a rostoucími cenami vstupů. Očekával, že v říjnu získá z reklamy „nejméně 8 000 liber“, což je částka, která půjde na „podporu“ jeho farmy. Harrison rozšířil své podnikání na internetu o zboží, včetně značkových čepic a kalendářů s potiskem obrázků jeho farmy.
Od začátku výluky v březnu 2020 začal každý den nahrávat desetiminutová videa o životě na farmě a na svém kanálu „Olly Blogs Agricontract farmer“ dosud získal přes 51 000 sledujících. Jeho videa mají celkem přes 21 milionů zhlédnutí, což je tak vysoké číslo, že byl Harrison podle svých slov pozván, aby promluvil s někým z londýnské pobočky společnosti Google.
„[YouTube] je čistý zisk,“ řekl a srovnal jeho relativně vysoké marže s maržemi tenkými jako oplatka v zemědělství, které by potřebovalo měsíční příjem 80 000 liber, aby si odneslo tolik. Dodal, že částka, kterou letos vydělá, se zhruba rovná jeho zemědělským dotacím, které se po brexitu přehodnocují.

Ian Pullen, který na 60 akrech v hrabství Gloucestershire chová převážně dobytek, uvedl, že jeho kanál na YouTube v současné době vydělává tolik, co dobytek na jeho farmě. Jeho 37 000 odběratelů denně sleduje videa, na kterých bagruje příkopy a rozhazuje hnůj. V loňském roce získal dostatek peněz na koupi nové stodoly.
Pullen říká, že jedním z hlavních problémů na jeho farmě byly letos spirálovitě rostoucí náklady. Nedávno nakoupil 11 tun hnojiva za 10 000 liber – zatímco stejné množství by před třemi lety stálo 3 000 liber.
Zatímco inflace ve Velké Británii dosáhla v září 10,1 %, míra inflace u zemědělských vstupů se podle indexu zemědělských cen vyšplhala přibližně třikrát výše, a to na 30,7 %.
Údaje sestavené skupinou AF procurement ukazují, že ceny hnojiv se za rok více než zdvojnásobily, pohonné hmoty byly dražší o 43 % a krmivo pro hospodářská zvířata a léky o 36 % než ve stejném období loňského roku.
Zemědělci, kteří znají vzestupy a pády zemědělství, se však také obávají, že příjmy z YouTube nemusí být zaručeny navždy. Pullen řekl, že příjem z internetu je sice „darem z nebes“, ale že může být „zítra pryč“, pokud společnosti provozující sociální média změní způsob svého fungování.

Celoroční příjmy ze sociálních médií jsou vítanou diverzifikací příjmů pro farmy, které mají omezené vegetační období, jako je půlhektarový pozemek Sarah Grayové pro pěstování květin. Květiny ze své farmy ve východním Yorkshiru může prodávat pouze od dubna do října, ale její kanál na YouTube jí celoročně přináší 500 až 600 liber měsíčně. Kromě toho, že vydělává na reklamě, prodává přístup k předem nahraným videonávodům, které podle jejích slov kupují lidé až na Novém Zélandu.
Chyby nebo smůla na počasí pěstování květin neprospívají, uživatelé YouTube mohou být shovívavější. „Je tak nějak jedno, jestli se mi při pěstování květin nedaří,“ řekla. „Lidé rádi vidí mé neúspěchy i úspěchy, takže stejně budu mít vždycky příjmy.“
I když je příjem z YouTube vítaný, někteří farmáři by raději sbalili fotoaparáty a vydělávali peníze tradičnějšími způsoby. „Zítra bych se toho všeho vzdal jen kvůli zisku na farmě,“ řekl Harrison.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























