Proč by prodej akcií společnosti Carvana mohl být geniálním krokem
Pokud jste investovali 1 000 USD do společnosti Carvana (CVNA) na začátku roku 2022, kdy jedna akcie stála 240 USD, dnes byste měli jen 80 USD - pokles o 92 %.
A i když to může vypadat jako šance koupit kdysi drahou společnost za levno, investoři by se měli před skokem rozhlédnout. Rostoucí úrokové sazby a výroba nových automobilů stlačují trh s ojetými vozy a Carvana může mít problém tyto výzvy přežít.
Co je na společnosti Carvana jedinečného?
Společnost Carvana vstoupila na burzu v roce 2017 s počáteční cenou 15 dolarů za akcii. V následujících letech se stala miláčkem trhu – v srpnu 2021 vzrostla o více než 2 000 % na své historické maximum 370 dolarů. Investoři si oblíbili obchodní model společnosti, který narušil tradiční podnikání prodejců ojetých automobilů tím, že prodával vozidla, přijímal výměnné obchody a financoval nákupy výhradně online.
Společnost Carvana dokonce v rámci svého propracovaného marketingu nabízí honosné automaty na auta.
Zdroj: Getty Images
Bezkontaktní model společnosti Carvana dobře zapadal do pandemie COVID-19, která zvýšila zájem o aktivity v domácnosti. Problémy dodavatelského řetězce související s krizí (např. nedostatek polovodičových čipů, který vyvrcholí v roce 2021) rovněž omezily výrobu nových automobilů, z čehož profitovali prodejci ojetých automobilů, jako je společnost Carvana. Tržby meziročně vzrostly o závratných 129 % na 12,81 miliardy dolarů v roce 2021. Od té doby to však šlo z kopce.
Co se pokazilo?
U mnoha miláčků z pandemické éry se ukázalo, že posílení v souvislosti s COVID-19 bylo dočasným přínosem, nikoli trvalou výhodou. V případě společnosti Carvana se růst tržeb prudce snižuje, protože ekonomika, která zůstává v domácnosti, slábne, výroba nových automobilů nabírá na obrátkách a zpřísňující se politika Federálního rezervního systému oslabuje makroekonomické prostředí. Výsledky společnosti za druhé čtvrtletí zdůrazňují závažnost těchto problémů.
Tržby vzrostly meziročně jen o 16 % na 3,88 miliardy dolarů, což představuje výrazné zpomalení oproti druhému čtvrtletí loňského roku, kdy vzrostly o 198 % oproti předchozímu období. Vzhledem k tomu, že Fed zvyšuje úrokové sazby, budou mít spotřebitelé ztížený přístup k úvěrům za výhodných podmínek, což může snížit poptávku po ojetých automobilech. Tento problém by se mohl ještě zhoršit, pokud by vyšší sazby uvrhly americkou ekonomiku do recese, protože automobily jsou diskrétním nákupem s velkou cenou, kterému se v obtížných ekonomických podmínkách často vyhýbají.
Zdroj: Unsplash
Vyšší sazby také ovlivnily kalkulaci rizika a výnosu investorů, což je přimělo vyhýbat se nerentabilním růstovým akciím, jako je Carvana. Společnost vykázala ve druhém čtvrtletí čistou ztrátu ve výši 439 milionů USD – což je výrazný pokles oproti zisku 45 milionů USD vykázanému v předchozím roce. Je těžké odhadnout, jak může společnost tento negativní trend ve zhoršujícím se makroekonomickém prostředí zvrátit.
Má to i světlé stránky?
Vzhledem ke zpomalení růstu tržeb, propadu ziskovosti a mnoha negativním makroekonomickým trendům by se investoři měli akciím společnosti Carvana vyhnout. To však automaticky neznamená, že společnost bude vždy špatnou sázkou. Prozatím však existuje spíše prostor pro pokles akcií.
A i když to může vypadat jako šance koupit kdysi drahou společnost za levno, investoři by se měli před skokem rozhlédnout. Rostoucí úrokové sazby a výroba nových automobilů stlačují trh s ojetými vozy a Carvana může mít problém tyto výzvy přežít.Společnost Carvana vstoupila na burzu v roce 2017 s počáteční cenou 15 dolarů za akcii. V následujících letech se stala miláčkem trhu – v srpnu 2021 vzrostla o více než 2 000 % na své historické maximum 370 dolarů. Investoři si oblíbili obchodní model společnosti, který narušil tradiční podnikání prodejců ojetých automobilů tím, že prodával vozidla, přijímal výměnné obchody a financoval nákupy výhradně online.Společnost Carvana dokonce v rámci svého propracovaného marketingu nabízí honosné automaty na auta.Zdroj: Getty ImagesBezkontaktní model společnosti Carvana dobře zapadal do pandemie COVID-19, která zvýšila zájem o aktivity v domácnosti. Problémy dodavatelského řetězce související s krizí rovněž omezily výrobu nových automobilů, z čehož profitovali prodejci ojetých automobilů, jako je společnost Carvana. Tržby meziročně vzrostly o závratných 129 % na 12,81 miliardy dolarů v roce 2021. Od té doby to však šlo z kopce.U mnoha miláčků z pandemické éry se ukázalo, že posílení v souvislosti s COVID-19 bylo dočasným přínosem, nikoli trvalou výhodou. V případě společnosti Carvana se růst tržeb prudce snižuje, protože ekonomika, která zůstává v domácnosti, slábne, výroba nových automobilů nabírá na obrátkách a zpřísňující se politika Federálního rezervního systému oslabuje makroekonomické prostředí. Výsledky společnosti za druhé čtvrtletí zdůrazňují závažnost těchto problémů.Chcete využít této příležitosti?Tržby vzrostly meziročně jen o 16 % na 3,88 miliardy dolarů, což představuje výrazné zpomalení oproti druhému čtvrtletí loňského roku, kdy vzrostly o 198 % oproti předchozímu období. Vzhledem k tomu, že Fed zvyšuje úrokové sazby, budou mít spotřebitelé ztížený přístup k úvěrům za výhodných podmínek, což může snížit poptávku po ojetých automobilech. Tento problém by se mohl ještě zhoršit, pokud by vyšší sazby uvrhly americkou ekonomiku do recese, protože automobily jsou diskrétním nákupem s velkou cenou, kterému se v obtížných ekonomických podmínkách často vyhýbají.Zdroj: UnsplashVyšší sazby také ovlivnily kalkulaci rizika a výnosu investorů, což je přimělo vyhýbat se nerentabilním růstovým akciím, jako je Carvana. Společnost vykázala ve druhém čtvrtletí čistou ztrátu ve výši 439 milionů USD – což je výrazný pokles oproti zisku 45 milionů USD vykázanému v předchozím roce. Je těžké odhadnout, jak může společnost tento negativní trend ve zhoršujícím se makroekonomickém prostředí zvrátit.Vzhledem ke zpomalení růstu tržeb, propadu ziskovosti a mnoha negativním makroekonomickým trendům by se investoři měli akciím společnosti Carvana vyhnout. To však automaticky neznamená, že společnost bude vždy špatnou sázkou. Prozatím však existuje spíše prostor pro pokles akcií.