Jak vám potvrdí každý podnikatel, který aktivně usiluje o investici, investoři budou zakladatele bombardovat otázkami během prezentace i po ní. To je zásadní pro rozhodování, do kterých podniků investovat. Jako zakladatel je stejně důležité připravit se na zodpovězení těchto otázek způsobem, který bude srozumitelný a inspirativní.
Zakladatelé mají problém odpovědět i na základní otázky týkající se trakce, růstu trhu nebo jejich obchodního modelu. Jednou z rozhodujících lekcí pro podnikatele je zvyknout si na rytmus „tam a zpět“, kdy se prezentují a odpovídají na otázky, jako by šlo o raketový sport.
Uvádíme 10 nejčastějších otázek, které investoři kladou zakladatelům – abyste si mohli své odpovědi připravit předem.
Proč je právě teď ten správný čas na založení společnosti?
Načasování je nedílnou součástí každé úspěšné společnosti. Pokud váš startup značně předběhne dobu, nemusí získat dostatečnou trakci. Pokud zaostáváte, může již existovat rozsáhlý seznam konkurentů.
Některé společnosti bylo možné založit jen díky technologické nebo regulační změně. Například společnost Uber využila k vybudování svého produktu přechod na chytré telefony, který změnil pravidla hry. V době před nástupem chytrých telefonů by Uber nemohl existovat.
Jaké trendy na trhu vidíte vy?
Jako zakladatel musíte znát perspektivní trh jako své boty. Investoři se spoléhají na vaše odborné znalosti a předvídají trendy a příležitosti. Vaše podrobné znalosti budují u investorů důvěru.

Ujistěte se, že dokážete přesně odhadnout velikost trhu a jste důkladně obeznámeni s posledními trendy a konkurenty.
Proč je tým jedinečně schopný realizovat plán?
Investoři investují do lidí, ne do podniků. Chcete-li si vybudovat důvěru, ukažte investorovi, proč jste právě vy těmi nejlepšími lidmi pro danou práci. Pokud se zaseknete, zeptejte se sami sebe: Jaké předchozí zkušenosti by mohly pomoci vyřešit problémy, které před vámi stojí? Považujte je za své osvědčené výsledky.
Proč se uživatelé zajímají o váš produkt?
Firmy rostou, protože řeší skutečné problémy zákazníků. Zdůrazněte svou nabídku hodnoty a ukažte, proč by lidé měli být z vaší společnosti nadšení. Popište konkrétní zkušenosti zákazníků a to, jak měníte životy.
Jak jste přišli na svůj podnikatelský nápad?
Lidé milují příběhy. Skvělé nápady často pocházejí od zakladatelů, kteří řeší své vlastní problémy. Ukažte svůj myšlenkový proces, abyste lépe pochopili svou základní motivaci.
Můžete také ukázat, jak jste uvažovali o problému a své vizi jeho řešení.
Který konkurent odvádí nejlepší práci a proč?

Prokažte, že dobře rozumíte všem hráčům na trhu, abyste ilustrovali své komplexní znalosti v oboru. Nezapomeňte ilustrovat, jak se vaše řešení liší od konkurence – a proč je lepší.
Co uděláte s penězi?
Investoři pochopitelně chtějí vidět jasnou strategii, jak využijete jejich finanční prostředky. Ujistěte se, že dokážete přesně sdělit, jak jejich peníze využijete
Zásadní je také odpovědět, jak dlouhý bude runway kola financování.
Kdo přesně je váš ideální zákazník?
Musíte přesně pochopit, kdo je váš ideální zákazník. V opačném případě budete plýtvat penězi na marketingové kampaně. Pomocí této otázky podrobně popište svého vysněného zákazníka a sdělte, proč si myslíte, že si produkt zamiluje.
Jakým způsobem svůj produkt prodáváte?
Můžete vytvořit ten nejlepší produkt, jaký si lze představit, ale vaše podnikání nakonec selže, pokud o něm nikdo nebude vědět. Ujistěte se, že máte strategii, jak oslovit svého vysněného zákazníka. Může to být cokoli od marketingu na sociálních sítích přes distribuční partnery až po PR.
Při zvažování těchto kanálů je velmi důležité vyjádřit, jak se odlišíte od ostatních společností, které je používají ke stejnému účelu. Vaším úkolem je vyniknout.
Co očekáváte od investora kromě peněz?
Vybírat investora pouze kvůli penězům není chytrý krok. Investor s širokou sítí nebo odbornými znalostmi v dané oblasti přináší neskonale větší hodnotu. Většina zakladatelů však o tom vůbec neuvažuje. Mluvte o problémech, které potřebujete pomoci vyřešit – od podpory při získávání finančních prostředků až po kontakty na odborníky nebo jiné společnosti z portfolia investora.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky