Abyste byli úspěšní, potřebujete čtyři základní dovednosti, které podpoří váš rozvoj. Tyto dovednosti můžete začít rozvíjet ještě předtím, než nastoupíte na svou první manažerskou pozici.
OTEVŘENOST VŮČI UČENÍ
Až konečně získáte práci manažera, nebudete na ni připraveni – i když si myslíte, že ano. Budete vystaveni novým poznatkům o fungování organizace. Budete postaveni do nových situací, se kterými jste se dosud nesetkali. Budou vám kladeny otázky, na které absolutně neznáte odpověď. A faktem je, že to bude platit i pro každou novou pozici, kterou po své první manažerské funkci přijmete.
Z tohoto důvodu je nejdůležitější dovedností, kterou si můžete osvojit, ochota neustále se učit. Část tohoto učení bude studium, které budete provádět sami. Absolvujte kurzy (osobní nebo online). Čtěte knihy o vedení a řízení. Hledejte způsoby, jak si osvojit nové dovednosti.
Chtějte se také učit od lidí kolem sebe. Někdy to bude od služebně starších členů organizace, kteří vám mohou být mentory. Musíte však být také otevřeni učení od lidí, které řídíte. Mají jiné perspektivy než vy a to, co vědí, ignorujete jen na vlastní nebezpečí.
EMPATIE
Jakmile se stanete manažerem, je snadné zaměřit se na produktivitu a úspěch svého týmu. Můžete být hodnoceni na základě souboru ukazatelů, což vás může udržet v soustředění na to, zda vaši lidé dosahují svých čísel. V důsledku toho se vám může stát, že budete práskat bičem, abyste lidi udrželi v práci.
Zdroj: Unsplash
Na výkonu záleží, ale existuje mnoho výzkumů, které naznačují, že spokojení pracovníci jsou produktivnější než nespokojení. Musíte se tedy zaměřit na to, jak se lidé, kteří pro vás pracují, cítí v souvislosti s prací, kterou vykonávají. Jsou ze své práce nadšení? Jsou nadšeni z nadcházejících úkolů?
Je důležité pochopit, jak se lidé, kteří pro vás pracují, cítí. Emoce vám umožňují nahlédnout do motivace lidí. Když jsou lidé, kteří pro vás pracují, vystresovaní, pravděpodobně se soustředí na to, co se pokazí, pokud svou práci neodvedou dobře. Ujistěte se, že jste také našli způsoby, jak jim pomoci zaměřit se na pozitivní a uspokojivé aspekty práce, kterou vykonávají. Důležitým způsobem, jak toho dosáhnout, je častěji lidi přistihnout při dobrých věcech, než je kárat za chyby. Využijte každé příležitosti, kdy můžete lidem poděkovat za skvělou práci, kterou odvádějí.
Jednou z věcí, se kterou má mnoho nových manažerů problém, je poskytování zpětné vazby – zejména negativní – ostatním. Pravidelně se stane, že někdo, kdo pro vás pracuje, udělá něco špatně, a vy mu budete muset poskytnout zpětnou vazbu. To může být obtížné, protože většina lidí chce být ostatními oblíbená, a když někomu poskytnete negativní zpětnou vazbu, pravděpodobně vás v tu chvíli nebude mít tolik rád.
Protože je stresující dávat lidem negativní zpětnou vazbu, je lákavé problém raději obejít, než ho jasně říct. Jednoduchá formulace, kterou se může naučit každý a která účinně funguje, zní: „Udělal jsi X, to způsobilo Y a do budoucna bych chtěl, abys udělal Z.“. Tato formulace funguje, protože vyžaduje, abyste jasně uvedli, jaká činnost problém způsobila. Vyhýbá se řečem o motivacích a záměrech a zaměřuje se pouze na to, co supervizor udělal. Následně dává do souvislosti činnost s výsledkem, který způsobil problém. Nakonec uvádí jasnou alternativní činnost, kterou byste chtěli, aby někdo v budoucnu provedl.
ZVLÁDÁNÍ ZPĚTNÉ VAZBY
Zdroj: Unsplash
Když přecházíte na vedoucí pozici, často si teprve budujete sebevědomí vedoucího pracovníka. Proto může být obzvlášť frustrující, když lidé ve vaší skupině (nebo jiní manažeři) nesouhlasí s vašimi rozhodnutími. Takový nesouhlas může dokonce způsobit, že se okopete a zdvojnásobíte svůj závazek k rozhodnutí.
Pokud se při zpochybňování rozhodnutí začnete bránit, snížíte pravděpodobnost, že vám lidé v budoucnu vyjádří svůj názor. To je nešťastné, protože chcete mít kolem sebe lidi, kteří budou konstruktivně zpochybňovat vaše nápady a rozhodnutí. Tito lidé mají jiné názory a hodnoty než vy, a tak rozšiřují okruh informací, které jste nuceni při práci na projektu zvažovat. I když se rozhodnete setrvat u svého rozhodnutí bez revize, otevřené zapojení lidí, kteří s vámi nesouhlasí, vám může dodat další jistotu, že vámi preferovaná varianta je dobrá.
Může být obtížné, když vás lidé zpochybňují. Možná budete muset potlačit (naprosto přirozenou) reakci na frustraci, když se setkáte s nesouhlasem. Než na výzvu zareagujete, zhluboka se nadechněte a zamyslete se nad ní. Můžete dokonce začít tím, že uvedete jeden nebo dva pozitivní důvody, proč zvolit jiný přístup než ten, který jste zvolili. Takový přístup vám dá nejlepší možnou příležitost se z výzev poučit.
Abyste byli úspěšní, potřebujete čtyři základní dovednosti, které podpoří váš rozvoj. Tyto dovednosti můžete začít rozvíjet ještě předtím, než nastoupíte na svou první manažerskou pozici.OTEVŘENOST VŮČI UČENÍAž konečně získáte práci manažera, nebudete na ni připraveni – i když si myslíte, že ano. Budete vystaveni novým poznatkům o fungování organizace. Budete postaveni do nových situací, se kterými jste se dosud nesetkali. Budou vám kladeny otázky, na které absolutně neznáte odpověď. A faktem je, že to bude platit i pro každou novou pozici, kterou po své první manažerské funkci přijmete.Z tohoto důvodu je nejdůležitější dovedností, kterou si můžete osvojit, ochota neustále se učit. Část tohoto učení bude studium, které budete provádět sami. Absolvujte kurzy . Čtěte knihy o vedení a řízení. Hledejte způsoby, jak si osvojit nové dovednosti.Chtějte se také učit od lidí kolem sebe. Někdy to bude od služebně starších členů organizace, kteří vám mohou být mentory. Musíte však být také otevřeni učení od lidí, které řídíte. Mají jiné perspektivy než vy a to, co vědí, ignorujete jen na vlastní nebezpečí.EMPATIEJakmile se stanete manažerem, je snadné zaměřit se na produktivitu a úspěch svého týmu. Můžete být hodnoceni na základě souboru ukazatelů, což vás může udržet v soustředění na to, zda vaši lidé dosahují svých čísel. V důsledku toho se vám může stát, že budete práskat bičem, abyste lidi udrželi v práci.Zdroj: UnsplashNa výkonu záleží, ale existuje mnoho výzkumů, které naznačují, že spokojení pracovníci jsou produktivnější než nespokojení. Musíte se tedy zaměřit na to, jak se lidé, kteří pro vás pracují, cítí v souvislosti s prací, kterou vykonávají. Jsou ze své práce nadšení? Jsou nadšeni z nadcházejících úkolů?Je důležité pochopit, jak se lidé, kteří pro vás pracují, cítí. Emoce vám umožňují nahlédnout do motivace lidí. Když jsou lidé, kteří pro vás pracují, vystresovaní, pravděpodobně se soustředí na to, co se pokazí, pokud svou práci neodvedou dobře. Ujistěte se, že jste také našli způsoby, jak jim pomoci zaměřit se na pozitivní a uspokojivé aspekty práce, kterou vykonávají. Důležitým způsobem, jak toho dosáhnout, je častěji lidi přistihnout při dobrých věcech, než je kárat za chyby. Využijte každé příležitosti, kdy můžete lidem poděkovat za skvělou práci, kterou odvádějí.Chcete využít této příležitosti?POSKYTOVÁNÍ ZPĚTNÉ VAZBYJednou z věcí, se kterou má mnoho nových manažerů problém, je poskytování zpětné vazby – zejména negativní – ostatním. Pravidelně se stane, že někdo, kdo pro vás pracuje, udělá něco špatně, a vy mu budete muset poskytnout zpětnou vazbu. To může být obtížné, protože většina lidí chce být ostatními oblíbená, a když někomu poskytnete negativní zpětnou vazbu, pravděpodobně vás v tu chvíli nebude mít tolik rád.Protože je stresující dávat lidem negativní zpětnou vazbu, je lákavé problém raději obejít, než ho jasně říct. Jednoduchá formulace, kterou se může naučit každý a která účinně funguje, zní: „Udělal jsi X, to způsobilo Y a do budoucna bych chtěl, abys udělal Z.“. Tato formulace funguje, protože vyžaduje, abyste jasně uvedli, jaká činnost problém způsobila. Vyhýbá se řečem o motivacích a záměrech a zaměřuje se pouze na to, co supervizor udělal. Následně dává do souvislosti činnost s výsledkem, který způsobil problém. Nakonec uvádí jasnou alternativní činnost, kterou byste chtěli, aby někdo v budoucnu provedl. ZVLÁDÁNÍ ZPĚTNÉ VAZBYZdroj: UnsplashKdyž přecházíte na vedoucí pozici, často si teprve budujete sebevědomí vedoucího pracovníka. Proto může být obzvlášť frustrující, když lidé ve vaší skupině nesouhlasí s vašimi rozhodnutími. Takový nesouhlas může dokonce způsobit, že se okopete a zdvojnásobíte svůj závazek k rozhodnutí.Pokud se při zpochybňování rozhodnutí začnete bránit, snížíte pravděpodobnost, že vám lidé v budoucnu vyjádří svůj názor. To je nešťastné, protože chcete mít kolem sebe lidi, kteří budou konstruktivně zpochybňovat vaše nápady a rozhodnutí. Tito lidé mají jiné názory a hodnoty než vy, a tak rozšiřují okruh informací, které jste nuceni při práci na projektu zvažovat. I když se rozhodnete setrvat u svého rozhodnutí bez revize, otevřené zapojení lidí, kteří s vámi nesouhlasí, vám může dodat další jistotu, že vámi preferovaná varianta je dobrá.Může být obtížné, když vás lidé zpochybňují. Možná budete muset potlačit reakci na frustraci, když se setkáte s nesouhlasem. Než na výzvu zareagujete, zhluboka se nadechněte a zamyslete se nad ní. Můžete dokonce začít tím, že uvedete jeden nebo dva pozitivní důvody, proč zvolit jiný přístup než ten, který jste zvolili. Takový přístup vám dá nejlepší možnou příležitost se z výzev poučit.
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...