Globalizace po desetiletí zvyšovala rozmanitost potravin a snižovala jejich cenu. Nyní pandemie, válka na Ukrajině a další globální poruchy ukázaly, jak tento složitý dodavatelský řetězec může vést také k většímu kolísání cen.
Inflace cen potravin dosáhla v letošním roce ve Spojených státech i jinde několikaletých maxim a předstihla celkové spotřebitelské ceny. Podle indexu cen potravin Organizace spojených národů se sice inflace v posledních týdnech zklidnila, ale ceny potravin na celém světě jsou stále o 25 % vyšší než předtím, než začátkem roku 2020 udeřil Covid-19.
Mezi faktory, které tlačí na růst cen, patří podle vedoucích pracovníků potravinářského průmyslu a ekonomů přerušení výroby a dopravy v důsledku pandemie a dopad války na Ukrajině na ceny energií a obilí. I když tyto problémy mohou ustoupit a někteří dodavatelé tvrdí, že se budou snažit zásobovat z bližšího okolí, analytici očekávají, že výkyvy cen budou častější.
Potraviny a nápoje, stejně jako mnoho průmyslového zboží od automobilů po iPhony, často obsahují komponenty z celého světa. Americká pizza může být doplněna šunkou ze Španělska a mexickou omáčkou. Skotská whisky se někdy vyrábí z ukrajinského ječmene. Podle údajů Světové obchodní organizace má nyní téměř čtvrtina celosvětového vývozu potravin zahraniční složku.

„Když lidé přemýšlejí o globalizovaném obchodu, nenapadne je, že jednou z hlavních složek globalizace byl potravinový řetězec,“ řekla Susan Wachterová, profesorka na Wharton School Pensylvánské univerzity, která se zabývá inflací. „Zvýšená složitost tohoto potravinového řetězce činí dodávky potravin extrémně zranitelnými vůči šokům v dodávkách,“ dodala.
Rabobank předpovídá, že ceny potravin zůstanou v příštím roce volatilní vzhledem k nedostatku energie, problémům s dodávkami klíčových zemědělských komodit a vysokým cenám hnojiv. Ceny potravin v USA v příštím roce vzrostou o 3 až 4 %, což je nad historickými hodnotami, předpokládá ministerstvo zemědělství.
Národy dovážely potraviny po tisíciletí, přičemž zemědělci na území dnešní Ukrajiny posílali obilí do řeckých států již v šestém století před naším letopočtem.
V moderní době se s globalizací světa prudce zvýšil objem a rozmanitost potravin překračujících hranice. Podle údajů ministerstva zemědělství dovážely Spojené státy v roce 2020 přibližně 18,3 % hodnoty potravin a nápojů, což je nárůst oproti 13,2 % v roce 2008. Celosvětově se podíl spotřeby pšenice pocházející ze zahraničí zvýšil na 25 % v roce 2019 ze 17 % v roce 1995, uvádí International Food Policy Research Institute. Podle Organizace OSN pro výživu a zemědělství byla v roce 2019 o 50 % vyšší pravděpodobnost, že země vytvoří přímé obchodní spojení s jinou zemí v oblasti potravin a zemědělství, než v roce 1995.
Obrovský nárůst produktivity v zemědělství a potravinářství, globalizace a nižší náklady na dopravu – to vše přispělo k rozšíření nabídky a udržení nižších cen pro spotřebitele.

Rozmanité zásobování potravinami může navíc někdy chránit před kolísáním cen. Například země, která zažívá neúrodu, se může obrátit na zbytek světa, aby zvýšila své zásoby.
Události posledních let nicméně odhalily rizika globalizovaného potravinového řetězce. Když počátkem roku 2020 udeřil Covid-19, zavřely se po celém světě potravinářské závody, hranice a farmy, zatímco náklady na dopravu vzrostly v důsledku přetížení přístavů a nedostatku kontejnerů a dopravců.
Na konci loňského roku 90 % evropských a amerických potravinářských a nápojářských společností dotazovaných účetní firmou Deloitte uvedlo, že se setkalo se značnými problémy při zajišťování vstupů a dodávání výrobků na trh.
Společnost Cuisine Solutions, výrobce vakuově balených jídel se sídlem ve Virginii, před pandemií obvykle platila za pronájem kontejneru na přepravu surovin z Asie do USA asi 3 000 USD. Tato částka se vyšplhala až na 30 000 dolarů a nyní se ustálila na 4 500 dolarech.
Vzhledem k tomu, že řidičů kamionů je méně než před pandemií, náklady na dopravu kontejneru z přístavu v Baltimoru do jedné z továren společnosti v Pensylvánii se ztrojnásobily na 4 500 dolarů. Mezitím se obří amazonské ryby pirarucu, které společnost léta dovážela pro stravování v business třídě letadel, prodražily natolik, že společnost obchod zastavila.

„Všechno fungovalo dokonale, a pak přišla pandemie,“ řekl Felipe Hasselmann, výkonný ředitel společnosti Cuisine Solutions.
Nedávno únorová ruská invaze na Ukrajinu uzavřela přístavy, kterými se přepravovala velká část světového vývozu obilí a slunečnicového oleje. Ceny těchto produktů, stejně jako hnojiv, vystřelily vzhůru.
Evangelos „Spike“ Mendelsohn si neuvědomoval, jak moc je jeho potravinářská a restaurační skupina se sídlem ve Washingtonu D.C. závislá na ukrajinském kuchyňském oleji, dokud světu nedošel.
„Absolutně mě to překvapilo,“ řekl pan Mendelsohn, spoluzakladatel společnosti PLNT Burger, která vyrábí potraviny rostlinného původu a provozuje 12 restaurací.
Brexit je dalším příkladem takové politické a ekonomické změny, která pravděpodobně vnese do dodavatelských řetězců potravin trvalá rizika. Původní hlasování Spojeného království o vystoupení z Evropské unie vedlo k poklesu hodnoty britské libry a skutečný odchod v roce 2020 přinesl další celní administrativu. Obojí zdražilo dovoz potravin.
Julian Abel používá při výrobě kari omáček pro svou společnost Nowt Poncy Food Co. se sídlem v severní Anglii suroviny z celého světa, včetně koření z Asie, chilli papriček ze Rwandy a rajčat z jižní Evropy. Jen málo z nich lze získat ve Spojeném království.

Cena kilogramu těchto chilli papriček se zvýšila na 36 liber, přičemž před pandemií to nebylo více než 15 liber. Náklady a zpoždění zvýšilo dodatečné papírování. Například čísla celních vstupů pro každý dovoz se nyní musí zadávat do vládního systému. Pokud je byť jen jedna číslice chybná, musí řidič čekat v přístavu, což pana Abela stojí peníze, které se nakonec promítnou do maloobchodní ceny, řekl.
Někteří výrobci potravin, mezi nimi i pan Mendelsohn, odebírají některé výrobky blíže k domovu a mění přísady. Například sušené maso s houbovou příchutí se bude vyrábět z hub pocházejících z Pensylvánie, řekl.
Spotřebitelé nehodlají ztratit chuť na cenově dostupnou světovou kuchyni. Podle analytiků by však měli očekávat další výkyvy, protože rušivé události poškozují dodavatelské řetězce, které přinášejí takový výběr za tyto ceny.
Pan Abel si stěžuje na neustálé kolísání cen. Nedávno mu spediční firma vyčíslila 16% palivový příplatek za dovoz těstovin z Itálie. O týden později byl tento příplatek zvýšen na 21 %, protože cena ropy vzrostla.
„Jediné, co můžeme dělat, je přejít do režimu přežití,“ řekl.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























