Otázkou nyní je, zda tato dynamika bude pokračovat, nebo ji v příštím roce zhatí možná recese. V průběhu roku 2022 dávali spotřebitelé přednost cestování, i když to znamenalo omezení v jiných oblastech. Pokud však recese způsobí, že lidé budou ještě více omezovat své výdaje, mohlo by se cestování ocitnout na špalku.
Americká asociace cestovního ruchu předpokládá, že domácí poptávka po cestování ve volném čase se udrží, i když v roce 2023 může být růst o něco pomalejší. Objemy se vrátily na úroveň roku 2019 a výdaje očištěné o inflaci by měly v roce 2023 dosáhnout 98 % výdajů roku 2019, ukazují údaje asociace.
„Navzdory inflačním tlakům jsou spotřebitelé dobře připraveni přečkat případný pokles,“ uvedla Tori Emerson Barnesová, viceprezidentka asociace pro veřejné záležitosti a politiku.
Dodala, že domácnosti s nižšími příjmy sice podnikají méně cest, ale stále existuje poptávka, zejména v domácnostech s vyššími příjmy, které mají tendenci cestovat častěji.
Zdroj: Getty Images
Počet zahraničních cestovatelů, kteří přijíždějí do USA, se na druhou stranu neobnoví tak rychle díky zpoždění při vyřizování víz a silnému dolaru, řekla.
Co se týče domácích služebních cest, očekává se, že jejich objem dosáhne předpandemické úrovně až v roce 2024 a výdaje se dostanou na tuto úroveň až v roce 2026, protože jsou očištěny o inflaci.
V tomto období nestability si lidé srovnávají, co je pro ně důležité – a cestování zůstává na předních místech jejich agendy, uvedl prezident a generální ředitel společnosti Booking HoldingsGlenn Fogel v e-mailu pro CNBC.
Přibližně 57 % amerických cestovatelů uvedlo, že investice do dovolené zůstává nejvyšší prioritou, ačkoli 70 % z nich uvedlo, že budou hledat způsoby, jak za své peníze získat co nejvíce, ukázal průzkum společnosti Booking.com. Průzkumu se zúčastnilo 24 179 respondentů ve 32 zemích a teritoriích, kteří plánují v příštích 12-24 měsících cestovat za prací nebo zábavou. Online průzkum byl proveden v srpnu a zahrnoval 1 009 respondentů z USA.
Zdroj: Getty Images
„Když se na Booking.com podíváme na poptávku do roku 2023, vidíme silný nárůst hrubých rezervací v knihách pro cesty, které se uskuteční v prvním čtvrtletí příštího roku,“ řekl Fogel.
Také společnost Delta Air Lines je optimistická. Před týdnem letecká společnost uvedla, že v příštím roce očekává téměř zdvojnásobení upraveného zisku až na 6 USD na akcii. Předpověď, která byla vyšší než tehdejší odhady Wall Street, odráží silnou poptávku, uvedla letecká společnost. V roce 2023 očekává 15% až 20% nárůst příjmů oproti letošnímu roku.
Podle Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu by se světový letecký průmysl měl v příštím roce vrátit k ziskovosti. Skupina odhaduje, že letecké společnosti vydělají 4,7 miliardy dolarů, což bude první zisk odvětví od roku 2019, kdy vydělalo 26,4 miliardy dolarů.
Společnost Wolfe Research však nespoléhá na to, že oživení cestovního ruchu bude pokračovat. Firma nedávno snížila hodnocení odvětví online cestování z tržní váhy na tržní podváhu.
„Naše teze o snížení ratingu cestovního ruchu rozhodně není založena pouze na makro trendech. Máme však problém s tím, aby poptávka po cestování vykazovala vysokou úroveň odolnosti a růstu během zpomalující ekonomiky v roce 2023,“ napsal analytik Deepak Mathivanan v poznámce na začátku tohoto měsíce.
Zdroj: Getty Images
Podle nejnovější zprávy o indexu spotřebitelských cen totiž spotřebitelské ceny za cestování v listopadu oproti říjnu klesly. Ceny hotelů, motelů a ubytování meziměsíčně klesly o téměř 5 %, zatímco ceny letenek se snížily o 0,6 %. Index cen hotelů, motelů a ubytování byl však stále o 3 % vyšší než před rokem a ceny letenek byly vyšší o 36 %.
„Štíhlé a průměrné“ online cestovní společnosti Zatímco někteří se připravují na zpomalení poptávky po cestování, analytik společnosti Evercore ISI Mark Mahaney uvedl, že online cestovní společnosti již snížily náklady a do roku 2023 mají „štíhlou a průměrnou strukturu nákladů“.
Jedním z jeho nejlepších tipů je společnost Booking Holdings, která má osvědčený manažerský tým, jenž již prošel 11. zářím, finanční krizí v roce 2008 a Covidem, uvedl nedávno v pořadu CNBC „Closing Bell“.
Mahaney v následném rozhovoru uvedl, že většina klesající poptávky je již pravděpodobně do akcií započítána, ale přesto může v závislosti na závažnosti recese vést k poklesu akcií.
„Mají tyto novější růstové iniciativy, jako jsou lety, platby a to, čemu se říká merchandising. To by jim mělo pomoci na druhé straně,“ řekl.
Dodal, že Booking je také globální cestovní společností s 20% expozicí v Asii a Tichomoří a měl by těžit ze zadržované poptávky, jakmile se Čína znovu otevře.
Delta zaznamenává vyšší poptávku Zatímco prognóza společnosti Delta byla optimistická, ostatní letecké společnosti se vyjadřovaly opatrněji. Generální ředitel United Airlines Scott Kirby nedávno pro CNBC uvedl, že poptávka po cestování je stále silná, ale že lukrativní obchodní cesty se zastavily, a JetBlue varovala, že prosincová poptávka je slabší, než se dříve očekávalo.
Sylvia Jablonski, generální ředitelka a investiční ředitelka společnosti Defiance ETF, má Deltu ráda a označuje ji za nejlépe řízenou leteckou společnost v oboru. Defiance má ETF pro cestovní ruch (CRUZ), který investuje do akcií hotelů, leteckých společností a výletních lodí. Akcie společnosti Delta tvoří 7 % tohoto ETF. Přestože fond od počátku roku poklesl o více než 21 %, od začátku čtvrtého čtvrtletí vzrostl o 18 %.
„Zvýšili svůj výhled zisku z výdajů na cestování pro příští rok,“ upozornila Jablonski. „Zvyšují kapacitu skutečných letadel, která mají, aby uspokojili poptávku, kterou mají. Podařilo se jim … vytlačit inflaci a rostoucí vstupní náklady.“
Podle společnosti FactSet mají akcie průměrné hodnocení analytiků na úrovni „koupit“ a průměrná cílová cena je zvýšena o 47 %.
Růst příjmů hotelů se zpomalí Klíčová metrika hotelového průmyslu, tržby na dostupný pokoj neboli RevPAR, skončí v roce 2022 na rekordních hodnotách, ale podle společnosti PwC bude odvětví v příštím roce čelit také ekonomickým protivětrům. Firma mírně revidovala svůj výhled oproti květnovému stavu. Nyní předpokládá, že míra obsazenosti hotelů dosáhne v příštím roce 63,6 %, což je o něco více než letošních očekávaných 62,8 %. RevPAR se zmírní, ale v roce 2023 stále poroste meziročně o 5,8 %, uvedla PwC.
V tomto prostředí se Jablonské líbí společnost Marriott(MAR), která tvoří přibližně 8 % podílů CRUZ.
Zdroj: Getty Images
„Mají silnou rozvahu. Mají dobrou strukturu. Jsou ziskovou společností,“ řekla. „Pokračují v investicích a vracejí se ke svým kapacitám, protože lidé začínají jezdit za prací a rekreací.“
Podle společnosti FactSet má společnost Marriott průměrné hodnocení analytiků „overweight“ a průměrná cílová cena analytiků se zvýšila o 13,5 %.
Výletní lodě se stále zotavují Výletní lodě se stále vzpamatovávají z toho, že během covidové pandemie byly mimo provoz.
Společnosti Norwegian Cruise Lines a Royal Caribbean jsou analytiky velmi oblíbené. Společnost Norwegian má průměrné hodnocení analytiků overweight a téměř 27% nárůst průměrné cílové ceny analytiků, zatímco společnost Royal Caribbean má průměrné hodnocení analytiků overweight a přibližně 24% nárůst průměrné cílové ceny. Společnost Carnival má však průměrné hodnocení analytiků hold a 24% nárůst průměrné cílové ceny.
Jablonski dává přednost společnosti Norwegian, protože má menší flotilu, a proto je snadnější ji naplnit. Má také novou řadu Prima, která se chlubí velkým prostorem na venkovní palubě a většími kajutami. Norwegian tvoří asi 4 % CRUZ.
Zdroj: Norwegian Cruise
„Zaměřují se na prémiový trh, takže je méně pravděpodobné, že pocítí dopady recese,“ řekla Jablonski a dodal, že u všech svých tipů má dvouletý výhled, protože předpokládá, že psychologie spotřebitelů bude zasažena ekonomickým zpomalením.
Otázkou nyní je, zda tato dynamika bude pokračovat, nebo ji v příštím roce zhatí možná recese. V průběhu roku 2022 dávali spotřebitelé přednost cestování, i když to znamenalo omezení v jiných oblastech. Pokud však recese způsobí, že lidé budou ještě více omezovat své výdaje, mohlo by se cestování ocitnout na špalku.Americká asociace cestovního ruchu předpokládá, že domácí poptávka po cestování ve volném čase se udrží, i když v roce 2023 může být růst o něco pomalejší. Objemy se vrátily na úroveň roku 2019 a výdaje očištěné o inflaci by měly v roce 2023 dosáhnout 98 % výdajů roku 2019, ukazují údaje asociace.„Navzdory inflačním tlakům jsou spotřebitelé dobře připraveni přečkat případný pokles,“ uvedla Tori Emerson Barnesová, viceprezidentka asociace pro veřejné záležitosti a politiku.Dodala, že domácnosti s nižšími příjmy sice podnikají méně cest, ale stále existuje poptávka, zejména v domácnostech s vyššími příjmy, které mají tendenci cestovat častěji.Zdroj: Getty ImagesPočet zahraničních cestovatelů, kteří přijíždějí do USA, se na druhou stranu neobnoví tak rychle díky zpoždění při vyřizování víz a silnému dolaru, řekla.Co se týče domácích služebních cest, očekává se, že jejich objem dosáhne předpandemické úrovně až v roce 2024 a výdaje se dostanou na tuto úroveň až v roce 2026, protože jsou očištěny o inflaci.Chcete využít této příležitosti?V tomto období nestability si lidé srovnávají, co je pro ně důležité – a cestování zůstává na předních místech jejich agendy, uvedl prezident a generální ředitel společnosti Booking Holdings Glenn Fogel v e-mailu pro CNBC.Přibližně 57 % amerických cestovatelů uvedlo, že investice do dovolené zůstává nejvyšší prioritou, ačkoli 70 % z nich uvedlo, že budou hledat způsoby, jak za své peníze získat co nejvíce, ukázal průzkum společnosti Booking.com. Průzkumu se zúčastnilo 24 179 respondentů ve 32 zemích a teritoriích, kteří plánují v příštích 12-24 měsících cestovat za prací nebo zábavou. Online průzkum byl proveden v srpnu a zahrnoval 1 009 respondentů z USA.Zdroj: Getty Images„Když se na Booking.com podíváme na poptávku do roku 2023, vidíme silný nárůst hrubých rezervací v knihách pro cesty, které se uskuteční v prvním čtvrtletí příštího roku,“ řekl Fogel.Také společnost Delta Air Lines je optimistická. Před týdnem letecká společnost uvedla, že v příštím roce očekává téměř zdvojnásobení upraveného zisku až na 6 USD na akcii. Předpověď, která byla vyšší než tehdejší odhady Wall Street, odráží silnou poptávku, uvedla letecká společnost. V roce 2023 očekává 15% až 20% nárůst příjmů oproti letošnímu roku.Podle Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu by se světový letecký průmysl měl v příštím roce vrátit k ziskovosti. Skupina odhaduje, že letecké společnosti vydělají 4,7 miliardy dolarů, což bude první zisk odvětví od roku 2019, kdy vydělalo 26,4 miliardy dolarů.Společnost Wolfe Research však nespoléhá na to, že oživení cestovního ruchu bude pokračovat. Firma nedávno snížila hodnocení odvětví online cestování z tržní váhy na tržní podváhu.„Naše teze o snížení ratingu cestovního ruchu rozhodně není založena pouze na makro trendech. Máme však problém s tím, aby poptávka po cestování vykazovala vysokou úroveň odolnosti a růstu během zpomalující ekonomiky v roce 2023,“ napsal analytik Deepak Mathivanan v poznámce na začátku tohoto měsíce.Zdroj: Getty ImagesPodle nejnovější zprávy o indexu spotřebitelských cen totiž spotřebitelské ceny za cestování v listopadu oproti říjnu klesly. Ceny hotelů, motelů a ubytování meziměsíčně klesly o téměř 5 %, zatímco ceny letenek se snížily o 0,6 %. Index cen hotelů, motelů a ubytování byl však stále o 3 % vyšší než před rokem a ceny letenek byly vyšší o 36 %.„Štíhlé a průměrné“ online cestovní společnostiZatímco někteří se připravují na zpomalení poptávky po cestování, analytik společnosti Evercore ISI Mark Mahaney uvedl, že online cestovní společnosti již snížily náklady a do roku 2023 mají „štíhlou a průměrnou strukturu nákladů“.Jedním z jeho nejlepších tipů je společnost Booking Holdings, která má osvědčený manažerský tým, jenž již prošel 11. zářím, finanční krizí v roce 2008 a Covidem, uvedl nedávno v pořadu CNBC „Closing Bell“.Mahaney v následném rozhovoru uvedl, že většina klesající poptávky je již pravděpodobně do akcií započítána, ale přesto může v závislosti na závažnosti recese vést k poklesu akcií.„Mají tyto novější růstové iniciativy, jako jsou lety, platby a to, čemu se říká merchandising. To by jim mělo pomoci na druhé straně,“ řekl.Dodal, že Booking je také globální cestovní společností s 20% expozicí v Asii a Tichomoří a měl by těžit ze zadržované poptávky, jakmile se Čína znovu otevře.Delta zaznamenává vyšší poptávkuZatímco prognóza společnosti Delta byla optimistická, ostatní letecké společnosti se vyjadřovaly opatrněji. Generální ředitel United Airlines Scott Kirby nedávno pro CNBC uvedl, že poptávka po cestování je stále silná, ale že lukrativní obchodní cesty se zastavily, a JetBlue varovala, že prosincová poptávka je slabší, než se dříve očekávalo.Sylvia Jablonski, generální ředitelka a investiční ředitelka společnosti Defiance ETF, má Deltu ráda a označuje ji za nejlépe řízenou leteckou společnost v oboru. Defiance má ETF pro cestovní ruch , který investuje do akcií hotelů, leteckých společností a výletních lodí. Akcie společnosti Delta tvoří 7 % tohoto ETF. Přestože fond od počátku roku poklesl o více než 21 %, od začátku čtvrtého čtvrtletí vzrostl o 18 %.„Zvýšili svůj výhled zisku z výdajů na cestování pro příští rok,“ upozornila Jablonski. „Zvyšují kapacitu skutečných letadel, která mají, aby uspokojili poptávku, kterou mají. Podařilo se jim … vytlačit inflaci a rostoucí vstupní náklady.“Podle společnosti FactSet mají akcie průměrné hodnocení analytiků na úrovni „koupit“ a průměrná cílová cena je zvýšena o 47 %.Růst příjmů hotelů se zpomalíKlíčová metrika hotelového průmyslu, tržby na dostupný pokoj neboli RevPAR, skončí v roce 2022 na rekordních hodnotách, ale podle společnosti PwC bude odvětví v příštím roce čelit také ekonomickým protivětrům. Firma mírně revidovala svůj výhled oproti květnovému stavu. Nyní předpokládá, že míra obsazenosti hotelů dosáhne v příštím roce 63,6 %, což je o něco více než letošních očekávaných 62,8 %. RevPAR se zmírní, ale v roce 2023 stále poroste meziročně o 5,8 %, uvedla PwC.V tomto prostředí se Jablonské líbí společnost Marriott , která tvoří přibližně 8 % podílů CRUZ.Zdroj: Getty Images„Mají silnou rozvahu. Mají dobrou strukturu. Jsou ziskovou společností,“ řekla. „Pokračují v investicích a vracejí se ke svým kapacitám, protože lidé začínají jezdit za prací a rekreací.“Podle společnosti FactSet má společnost Marriott průměrné hodnocení analytiků „overweight“ a průměrná cílová cena analytiků se zvýšila o 13,5 %.Výletní lodě se stále zotavujíVýletní lodě se stále vzpamatovávají z toho, že během covidové pandemie byly mimo provoz.Společnosti Norwegian Cruise Lines a Royal Caribbean jsou analytiky velmi oblíbené. Společnost Norwegian má průměrné hodnocení analytiků overweight a téměř 27% nárůst průměrné cílové ceny analytiků, zatímco společnost Royal Caribbean má průměrné hodnocení analytiků overweight a přibližně 24% nárůst průměrné cílové ceny. Společnost Carnival má však průměrné hodnocení analytiků hold a 24% nárůst průměrné cílové ceny.Jablonski dává přednost společnosti Norwegian, protože má menší flotilu, a proto je snadnější ji naplnit. Má také novou řadu Prima, která se chlubí velkým prostorem na venkovní palubě a většími kajutami. Norwegian tvoří asi 4 % CRUZ.Zdroj: Norwegian Cruise„Zaměřují se na prémiový trh, takže je méně pravděpodobné, že pocítí dopady recese,“ řekla Jablonski a dodal, že u všech svých tipů má dvouletý výhled, protože předpokládá, že psychologie spotřebitelů bude zasažena ekonomickým zpomalením.
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...