Patří sem nezávislí tvůrci obsahu, kurátoři, tvůrci komunit, influenceři sociálních médií, bloggeři. Často působí jako samostatní podnikatelé nebo mikropodniky a mohou se tomu věnovat i jako druhému zdroji příjmů vedle své hlavní kariéry. Nejúspěšnější podnikatelé v této prosperující oblasti optimalizují své pracovní postupy a využívají sadu nástrojů, které jim umožňují vyniknout. Využití správné kombinace nástrojů je pro růst a udržitelnost klíčové.
Jak ale tvůrci své podnikání rozjedou? Jinými slovy, jaký úspěšný obchodní model stojí za tvorbou obsahu? V roce 2023 by se tvůrci měli řídit následujícími pokyny, aby si vytvořili předpoklady pro úspěch.
BUĎTE AUTENTIČTÍ A NAJDĚTE SI SVOU PRACOVNÍ POZICI
„Influencer“ se stalo sprostým slovem, a to i ze strany těch, kteří se přímo pohybují v tomto oboru. A spočívá v tom, že existuje příliš mnoho tvůrců obsahu, kteří chtějí budovat své publikum a rychle zbohatnout – často však za cenu své autenticity. Úspěšní tvůrci obsahu čerpají z vlastních odborných znalostí, zkušeností a zájmů a zároveň jsou nefalšovaně sami sebou. I přesto může být díky tomuto přístupu těžké vyniknout.
Vezměme si například „foodie“ scénu. Od roku 2019 roste food influencer marketing tempem 42 %. V současné době existuje jen v USA zhruba 20 000 jedinců, kteří se snaží prosadit v rámci této kategorie. Ačkoli výzkumy ukazují, že influencerský marketing na Instagramu v potravinářském průmyslu podněcuje míru zapojení 7,38 % (a většina odborníků na marketing v sociálních médiích se shoduje, že dobrá míra zapojení se pohybuje mezi 1 a 5 %), ne všech 20 000 rádoby špičkových influencerů dosahuje takových čísel.
Stručně řečeno, nejlepší šanci na trvalý úspěch má tvůrce obsahu, když si najde mezeru a v rámci této pozice experimentuje s různými koncepty nebo kategoriemi, aby obsah působil všestranně, a to vše při zachování vztahovosti, používání více platforem a opakovaném používání obsahu.
DIVERZIFIKOVAT PLATFORMY, KTERÉ POUŽÍVÁTE K RŮSTU
Zdroj: Getty Images
Každý kanál sociálních médií chce, aby si tvůrci mysleli, že jejich platforma je nejlepší. Pravdou je, že tvůrce si často musí vybudovat a udržet angažované publikum na více platformách. Jakmile najdete platformu, která funguje, pokračujte v experimentování s dalšími. Klíčem k úspěchu je rozmanitost, protože každá platforma pravděpodobně změní algoritmy, nástroje nebo efektivitu distribuce; a zatímco se různé platformy budou snažit přesvědčit tvůrce, aby optimalizovali pro ně, tvůrci musí optimalizovat pro místo, kde se jejich publikum nachází nebo pohybuje.
V tomto rozhodovacím procesu je zásadní vědět, kam se obsah tvůrce hodí a kde se mu bude dařit. Každá platforma sociálních médií má své vlastní jedinečné funkce, nástroje a publikum. A vzhledem k tomu, že možností je pravděpodobně příliš mnoho, je klíčové najít platformu, která je nejpříznivější pro „obor“ tvůrce – zvládnout ji a rozšířit na další. Nezůstávejte statičtí.
Co se týče popularity, Instagram a YouTube vedou žebříčky nejlukrativnějších platforem pro tvůrce obsahu, za nimiž následují Snapchat, TikTok a Pinterest. V příštím roce se to bude jako vždy měnit. Tvůrcům tak stále zůstává prostor pro diverzifikaci jejich nabídky. Překročte rámec videa nebo jednoho typu média. Například fitness influencer, který si původně získal příznivce díky videím se cvičením na YouTube, by mohl zvážit rozšíření svého záběru o e-knihy „Jak na to“ s klikacími odkazy na svá původní videa. Je to chytrý způsob, jak znovu využít stávající obsah k získání nových sledujících.
VYTVOŘTE SI HERNÍ PLÁN OBSAHU SE ZAMĚŘENÍM NA PODNIKÁNÍ
Zdroj: Getty Images
Stanovení cílů je prvním krokem efektivního procesu plánování obsahu. Položte si otázky typu: „Jaké výsledky očekávám od každého obsahu, který vytvořím a zveřejním?“. Některý obsah může být ze své podstaty pomíjivý a specifický pro určitý časový okamžik. Jiný obsah by měl mít dlouhou životnost. Plánujte a zpeněžujte s ohledem na tuto skutečnost.
Plánování obsahu a obsahová strategie jsou dva samostatné, ale vzájemně se doplňující úkoly. Obsahová strategie vytváří základ pro plánování obsahu. Zahrnuje nastínění různých marketingových kanálů, marketingových cílů a způsobu, jakým jich tvůrce plánuje dosáhnout. Formuluje účel obsahu. Naproti tomu plánování obsahu nastiňuje zdroje a prostředky potřebné k dosažení větších cílů stanovených v obsahové strategii. Odráží typ obsahu, který je třeba vytvořit k naplnění této strategie.
Špičkoví tvůrci mají vzorec pro úspěch, pokud jde o zapojení svého publika. Zaměřují se na kvalitu oproti kvantitě, konzistentnost zveřejňování a používání správných sdělení. Promýšlejí také strategii monetizace a druh dostupného dosahu. Některý obsah bude určen ke zvýšení velikosti vlastního publika, jiný bude více zaměřen na příjmy. Jiný obsah bude kombinovat obojí. Mějte pro tyto různé druhy obsahu plán, který zahrnuje vyladění vlastního hlasu značky tvůrce. To je v podstatě tón hlasu a úhel pohledu, kterým tvůrce promlouvá přímo ke svým následovníkům. Prvním krokem při stanovení hlasu je průzkum publika a analýza metrik. Zjištěním informací, jako je věk, pohlaví, profese a zeměpisná oblast cílového publika, je tvůrce schopen přizpůsobit obsah odpovídajícím způsobem. Kromě toho v rámci možností opakovaně používejte obsah nebo jeho části, abyste dosáhli efektivity.
INVESTUJTE DO VYBAVENÍ A OPTIMALIZUJTE PRACOVNÍ POSTUPY POMOCÍ NÁSTROJŮ TŘETÍCH STRAN
Zdroj: Unsplash
Když se podnikání tvůrce obsahu začne rozrůstat, může být chytrým obchodním rozhodnutím investovat do výkonných nástrojů třetích stran. Protože i když odvětví zaměřené na tvůrce rozhodně začíná u tvůrce a jeho kreativity, je budováno den po dni pomocí důvěryhodných a dobře integrovaných nástrojů. Mezi ně patří aplikace, platformy a weby, které tvůrci používají k tvorbě obsahu, jeho distribuci dychtivému publiku, komunikaci se svými věrnými sledujícími, zpeněžování své fanouškovské základny, budování partnerství, provozování zázemí svého podnikání a mnoho dalšího.
Bez řešení, jako jsou Canva, InDesign, MailChimp, Shopify, Hootsuite je tvůrce odkázán na to, aby každý úkol dělal ručně – což je vždy neefektivní, zejména pro soloprůmyslníka. Využití těchto nástrojů dohromady může dodat profesionální náboj zdokonalení obsahu a celkové prezentace značky. K dispozici je spousta levných možností, které mohou tvůrcům pomoci škálovat jejich podnikání, přičemž mnohé z nich umožňují tvůrcům obsahu zefektivnit, automatizovat, urychlit a analyzovat jejich úsilí v rámci plynulého pracovního postupu.
Bez správné sady nástrojů nebude jednotlivý tvůrce schopen škálovat svůj obsah a sdílet a distribuovat jej ztělesňující podobnou profesionalitu jako tradiční lídři v oboru.
Patří sem nezávislí tvůrci obsahu, kurátoři, tvůrci komunit, influenceři sociálních médií, bloggeři. Často působí jako samostatní podnikatelé nebo mikropodniky a mohou se tomu věnovat i jako druhému zdroji příjmů vedle své hlavní kariéry. Nejúspěšnější podnikatelé v této prosperující oblasti optimalizují své pracovní postupy a využívají sadu nástrojů, které jim umožňují vyniknout. Využití správné kombinace nástrojů je pro růst a udržitelnost klíčové.Jak ale tvůrci své podnikání rozjedou? Jinými slovy, jaký úspěšný obchodní model stojí za tvorbou obsahu? V roce 2023 by se tvůrci měli řídit následujícími pokyny, aby si vytvořili předpoklady pro úspěch.BUĎTE AUTENTIČTÍ A NAJDĚTE SI SVOU PRACOVNÍ POZICI„Influencer“ se stalo sprostým slovem, a to i ze strany těch, kteří se přímo pohybují v tomto oboru. A spočívá v tom, že existuje příliš mnoho tvůrců obsahu, kteří chtějí budovat své publikum a rychle zbohatnout – často však za cenu své autenticity. Úspěšní tvůrci obsahu čerpají z vlastních odborných znalostí, zkušeností a zájmů a zároveň jsou nefalšovaně sami sebou. I přesto může být díky tomuto přístupu těžké vyniknout.Vezměme si například „foodie“ scénu. Od roku 2019 roste food influencer marketing tempem 42 %. V současné době existuje jen v USA zhruba 20 000 jedinců, kteří se snaží prosadit v rámci této kategorie. Ačkoli výzkumy ukazují, že influencerský marketing na Instagramu v potravinářském průmyslu podněcuje míru zapojení 7,38 % , ne všech 20 000 rádoby špičkových influencerů dosahuje takových čísel.Stručně řečeno, nejlepší šanci na trvalý úspěch má tvůrce obsahu, když si najde mezeru a v rámci této pozice experimentuje s různými koncepty nebo kategoriemi, aby obsah působil všestranně, a to vše při zachování vztahovosti, používání více platforem a opakovaném používání obsahu.DIVERZIFIKOVAT PLATFORMY, KTERÉ POUŽÍVÁTE K RŮSTUKaždý kanál sociálních médií chce, aby si tvůrci mysleli, že jejich platforma je nejlepší. Pravdou je, že tvůrce si často musí vybudovat a udržet angažované publikum na více platformách. Jakmile najdete platformu, která funguje, pokračujte v experimentování s dalšími. Klíčem k úspěchu je rozmanitost, protože každá platforma pravděpodobně změní algoritmy, nástroje nebo efektivitu distribuce; a zatímco se různé platformy budou snažit přesvědčit tvůrce, aby optimalizovali pro ně, tvůrci musí optimalizovat pro místo, kde se jejich publikum nachází nebo pohybuje.V tomto rozhodovacím procesu je zásadní vědět, kam se obsah tvůrce hodí a kde se mu bude dařit. Každá platforma sociálních médií má své vlastní jedinečné funkce, nástroje a publikum. A vzhledem k tomu, že možností je pravděpodobně příliš mnoho, je klíčové najít platformu, která je nejpříznivější pro „obor“ tvůrce – zvládnout ji a rozšířit na další. Nezůstávejte statičtí.Co se týče popularity, Instagram a YouTube vedou žebříčky nejlukrativnějších platforem pro tvůrce obsahu, za nimiž následují Snapchat, TikTok a Pinterest. V příštím roce se to bude jako vždy měnit. Tvůrcům tak stále zůstává prostor pro diverzifikaci jejich nabídky. Překročte rámec videa nebo jednoho typu média. Například fitness influencer, který si původně získal příznivce díky videím se cvičením na YouTube, by mohl zvážit rozšíření svého záběru o e-knihy „Jak na to“ s klikacími odkazy na svá původní videa. Je to chytrý způsob, jak znovu využít stávající obsah k získání nových sledujících.VYTVOŘTE SI HERNÍ PLÁN OBSAHU SE ZAMĚŘENÍM NA PODNIKÁNÍStanovení cílů je prvním krokem efektivního procesu plánování obsahu. Položte si otázky typu: „Jaké výsledky očekávám od každého obsahu, který vytvořím a zveřejním?“. Některý obsah může být ze své podstaty pomíjivý a specifický pro určitý časový okamžik. Jiný obsah by měl mít dlouhou životnost. Plánujte a zpeněžujte s ohledem na tuto skutečnost.Plánování obsahu a obsahová strategie jsou dva samostatné, ale vzájemně se doplňující úkoly. Obsahová strategie vytváří základ pro plánování obsahu. Zahrnuje nastínění různých marketingových kanálů, marketingových cílů a způsobu, jakým jich tvůrce plánuje dosáhnout. Formuluje účel obsahu. Naproti tomu plánování obsahu nastiňuje zdroje a prostředky potřebné k dosažení větších cílů stanovených v obsahové strategii. Odráží typ obsahu, který je třeba vytvořit k naplnění této strategie.Špičkoví tvůrci mají vzorec pro úspěch, pokud jde o zapojení svého publika. Zaměřují se na kvalitu oproti kvantitě, konzistentnost zveřejňování a používání správných sdělení. Promýšlejí také strategii monetizace a druh dostupného dosahu. Některý obsah bude určen ke zvýšení velikosti vlastního publika, jiný bude více zaměřen na příjmy. Jiný obsah bude kombinovat obojí. Mějte pro tyto různé druhy obsahu plán, který zahrnuje vyladění vlastního hlasu značky tvůrce. To je v podstatě tón hlasu a úhel pohledu, kterým tvůrce promlouvá přímo ke svým následovníkům. Prvním krokem při stanovení hlasu je průzkum publika a analýza metrik. Zjištěním informací, jako je věk, pohlaví, profese a zeměpisná oblast cílového publika, je tvůrce schopen přizpůsobit obsah odpovídajícím způsobem. Kromě toho v rámci možností opakovaně používejte obsah nebo jeho části, abyste dosáhli efektivity.INVESTUJTE DO VYBAVENÍ A OPTIMALIZUJTE PRACOVNÍ POSTUPY POMOCÍ NÁSTROJŮ TŘETÍCH STRANKdyž se podnikání tvůrce obsahu začne rozrůstat, může být chytrým obchodním rozhodnutím investovat do výkonných nástrojů třetích stran. Protože i když odvětví zaměřené na tvůrce rozhodně začíná u tvůrce a jeho kreativity, je budováno den po dni pomocí důvěryhodných a dobře integrovaných nástrojů. Mezi ně patří aplikace, platformy a weby, které tvůrci používají k tvorbě obsahu, jeho distribuci dychtivému publiku, komunikaci se svými věrnými sledujícími, zpeněžování své fanouškovské základny, budování partnerství, provozování zázemí svého podnikání a mnoho dalšího.Bez řešení, jako jsou Canva, InDesign, MailChimp, Shopify, Hootsuite je tvůrce odkázán na to, aby každý úkol dělal ručně – což je vždy neefektivní, zejména pro soloprůmyslníka. Využití těchto nástrojů dohromady může dodat profesionální náboj zdokonalení obsahu a celkové prezentace značky. K dispozici je spousta levných možností, které mohou tvůrcům pomoci škálovat jejich podnikání, přičemž mnohé z nich umožňují tvůrcům obsahu zefektivnit, automatizovat, urychlit a analyzovat jejich úsilí v rámci plynulého pracovního postupu.Bez správné sady nástrojů nebude jednotlivý tvůrce schopen škálovat svůj obsah a sdílet a distribuovat jej ztělesňující podobnou profesionalitu jako tradiční lídři v oboru.