Koruna stagnovala k euru a mírně zpevnila k dolaru
Koruna si k 17:00 polepšila oproti předchozímu závěru k dolaru o dva haléře na 21,94 Kč/USD. K euru zůstala beze změny na 23,86 Kč/EUR. K euru se tak koruna drží na nejsilnější úrovni od října roku 2008 a k dolaru je nadále nejsilnější od loňského března.
Koruna dosáhla už koncem minulého týdne nejsilnějšího kurzu k euru od 29. října 2008. Od té doby ještě o několik haléřů posílila. K dolaru je česká měna aktuálně nejsilnější od 29. března 2022. „Koruna těží především z pozitivního sentimentu na trzích a klesajícího inflačního očekávání. Silná koruna pomáhá tlumit inflaci zlevněním dováženého zboží, včetně energetických surovin,“ sdělil analytik společnosti Purple Trading Jaroslav Tupý.
Pražská burza vylepšila sedmiměsíční maximum, dařilo se akciím ČEZ
Pražská burza dnes vylepšila své sedmiměsíční maximum, index PX vzrostl o 0,46 procenta na 1293,74 bodu. Dařilo se především akciím energetické společnosti ČEZ. Posilovaly rovněž banky. Vyplývá to z údajů burzovního webu.
Cenné papíry ČEZ dnes obstaraly více než polovinu celkového zobchodovaného objemu na pražském trhu. Zároveň zdražily o 1,5 procenta na 844,50 Kč. „Pravděpodobně je to reakce investorů na diskutovanou restrukturaci, a spekulace na prémii k současné ceně při možném výkupu minoritních podílů,“ uvedl analytik Komerční banky Bohumil Trampota. Od začátku roku ČEZ zhodnotil o téměř deset procent.
Nahoru šel i celý bankovní sektor. Nejvíce se dnes dařilo Erste Bank, které si polepšila o 0,73 procenta na 799 korun. Moneta Money Bank vzrostla o 0,51 procenta na 78,50 koruny a Komerční banka o 0,42 procenta na 713 korun.

Naopak v červeném zakončila dnešní obchodování zbrojovka Colt CZ, když odepsala 0,52 procenta na 571 korun. Nápojářská Kofola oslabila o 0,4 procenta na 252 korun a tabáková společnost Philip Morris ČR si pohoršila o 0,24 procenta na 16.600 korun.
Škoda Auto loni vyrobila 780.000 aut, meziročně o 22.000 vozů méně
Škoda Auto loni celosvětově vyrobila téměř 780.000 vozů, což je o 22.000 aut méně než v předchozím roce. Celkem 636.000 vyrobených aut připadá na české závody automobilky v Mladé Boleslavi a Kvasinách. Okolo 56.000 vozů Škoda vyrobila v indických závodech. Vyplývá to z dnešní tiskové zprávy společnosti.
Mateřskému koncernu Volkswagen loni Škoda dodala 366.000 motorů, 894.000 převodovek a 206.000 vysokonapěťových bateriových systémů.
Síť závodů vyrábějících modely Škoda zahrnovala v roce 2022 celkem 12 výrobních míst. Na konci příštího roku Škoda spustí montáž vozů Slavia a Kushaq také v nově budovaném závodě ve Vietnamu.
„Díky mimořádnému úsilí našich zaměstnanců se nám podařilo ve výrobních závodech po celém světě vyrobit téměř 780.000 vozů Škoda, a to i za současných neobvykle náročných podmínek. Tento úspěch dokazuje vysoké nasazení a flexibilitu našich zaměstnanců, kteří si za to právem zaslouží velké uznání. V roce 2023 budeme pokračovat v elektrifikaci a s jasně definovanými cíli: Do roku 2030 budou všechny tři české závody vyrábět elektrické komponenty nebo elektromobily,“ uvedl člen představenstva pro oblast výroby a logistiky Michael Oeljeklaus.

V minulém roce vyrobila společnost ve svém hlavním závodě v Mladé Boleslavi přibližně 415.000 vozů modelových řad Fabia, Scala, Octavia, Octavia iV, Kamiq, EnyaqiV a Enyaq Coupé iV. Od května se v Mladé Boleslavi vyrábějí také bateriové systémy pro vozy na koncernové platformě MEB. Investice do nově vybudované výrobní linky je přibližně 130 milionů eur. Další montážní linku plánuje Škoda spustit již letos. Tímto krokem se celková kapacita zvýší o více než 340 procent na 1500 jednotek denně.
V závodě v Kvasinách vyrobila automobilka celkem 221.000 vozů Superb, Superb Combi, Superb iV, Karoq a Kodiaq. V závodě ve Vrchlabí vzniklo 538.000 automatických převodovek DQ200 s přímým řazením, které se montují do modelů české automobilky i do vozů dalších koncernových značek.
V závodě v Bratislavě vyrobila Škoda loni 16.000 vozů Karoq. V čínských závodech ve městech Čchang-ša, Nan-ťing, Ning-po a I-čeng vyprodukovala přibližně 42.000 vozů. a indických provozech v Púně a Aurangábádu to bylo 56.000 vozů Kushaq, Slavia, Octavia, Kodiaq a Superb.
V únoru 2022 rozhodlo představenstvo koncernu o zastavení výroby v Rusku i vývozu do Ruska na dobu neurčitou kvůli ruskému útoku na Ukrajinu. Toto rozhodnutí se týká obou ruských závodů v Nižním Novgorodu a Kaluze.
Škoda celosvětově zaměstnává 45.000 lidí. V současnosti nabízí zákazníkům více než deset modelových řad: Fabia, Rapid, Scala, Octavia, Superb, Kamiq, Karoq, Kodiaq, Enyaq iV, Enyaq Coupé iV, Slavia a Kushaq. V roce 2022 dodala zákazníkům celosvětově více než 731.000 vozů.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky