Ceny ojetých elektromobilů klesají právě včas na novou daňovou úlevu v USA
Od začátku letošního roku mohou kupující automobilů v USA získat federální daňový úvěr až do výše 4 000 USD na nákup ojetého elektromobilu, což je jeden z prvků programu na podporu spotřebitelů, který je zakotven v zákoně o snížení inflace.
Je to poprvé, kdy se federální úvěry vztahují i na ojetá vozidla. Podle údajů startupu Recurrent se sídlem v Seattlu již tato pobídka a s ní spojený cenový strop vyvolávají vlny na trhu a pomáhají zvyšovat dostupnost cenově dostupných elektromobilů.
Úvěr na ojetá vozidla sice není vázán požadavky na domácí zdroje, které platí pro nové elektromobily, ale má své podmínky: Kupující nesmí vydělávat více než 75 000 dolarů ročně nebo 150 000 dolarů ročně ve společně podávaných daňových přiznáních. Úvěr nelze uplatnit na stejné vozidlo dvakrát. (Jakmile si jej daňový poplatník jednou uplatní, další kupující již nemůže.) A vozidlo musí být nejméně dva roky staré, prodané prodejcem a nesmí stát více než 25 000 USD.
Když byl návrh zákona loni v létě poprvé oznámen, říká Scott Case, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Recurrent, zdálo se, že díky cenovému limitu bude do značné míry bezpředmětný. Ceny ojetých automobilů všeho druhu se během pandemie vyšplhaly na historická maxima a většinou na nich zůstaly. „Prostě jste nikdy nesehnali žádné pod 25 000 dolarů,“ říká.
V srpnu 2022, kdy IRA vstoupil v platnost, by se podle údajů společnosti na úvěr kvalifikovalo jen 12 % ojetých elektromobilů na trhu v USA. (Najít způsobilý a dostupný nový elektromobil bylo ještě obtížnější).
Zdroj: Getty Images
Během podzimu však s pokračujícím růstem úrokových sazeb ceny ojetých automobilů se spalovacím motorem i elektromobilů klesaly. Do prosince se podíl ojetých elektromobilů do 25 000 USD zvýšil na více než 16 %. V lednu, částečně povzbuzen vstupem nového úvěru v platnost, se zvýšil na 20 %. „Myslím, že prodejci jsou silně motivováni k tomu, aby stanovovali ceny těsně pod touto hranicí,“ říká Case.
Společnost Recurrent, která byla založena v roce 2020, aby pomáhala kupujícím, majitelům a prodejcům elektromobilů sledovat stav baterií jejich vozidel, sleduje také ceny tím, že denně skenuje nabídky desítek tisíc amerických prodejců. Společnost na základě těchto údajů sestavuje cenový index pro soubor osmi populárních ojetých elektromobilů, včetně vozů Tesla Model 3 z roku 2019 a Chevrolet Bolt z roku 2017. Od svého maxima v červenci loňského roku do letošního ledna klesla průměrná cena vozů uvedených v indexu ze 42 265 USD na 32 677 USD.
Nová federální pobídka změnila způsob podnikání společnosti Platt Auto Group, prodejce u Portlandu ve státě Oregon, který se specializuje na ojeté elektromobily. „Zrovna nedávno k nám přišel Chevrolet Bolt, který měl stát 26 000 dolarů, a my jsme ho záměrně ocenili na 24 900 dolarů, jen abychom získali tento úvěr,“ říká Greg Platt, ředitel prodejny. „Možná je to hloupost, ale prodal se za méně než jeden den.“
Platt říká, že stále častěji loví vozy, které může výhodně prodat buď pod hranicí 25 000 dolarů, nebo vysoko nad ní. „Vyhneme se takovému autu, které se bude prodávat za 26, 27 nebo 28,“ říká. „To už rovnou můžete jít do něčeho ještě novějšího, co je nad 30, protože to stejně daňovou úlevu zruší.“
Zdroj: Unsplash
Prozatím má pobídka IRA možná větší dopad mezi americkými prodejci automobilů než mezi spotřebiteli. Platt říká, že i když několik zákazníků přišlo právě kvůli úvěru, většina o něm neví, dokud jim to neřekne. Říká, že slouží jako sladidlo k uzavření obchodu: „Lidé sice nevyrážejí dveře, aby ho využili, ale rozhodně to pomohlo.“
Pro kupující, kteří chtějí úvěr využít, jsou nejpravděpodobněji způsobilé modely Chevy Bolt vyrobené v letech 2017 až 2020 a některé nižší třídy nebo starší modely Nissan Leaf. Bolt za méně než 25 000 dolarů, který má na baterii ještě alespoň 200 mil dojezdu, „okamžitě zmizí“ z nabídky, říká Platt.
Zájemci o větší nebo luxusnější ojeté elektromobily si budou muset pravděpodobně počkat. Dink Davis, majitel iDrive1 Motors, prodejce v oblasti Dallasu, který se specializuje na ojeté Tesly a také na elektrické modely Porsche, Mercedesu, Rivianu a dalších, říká, že letos ještě neprodal žádný vůz za 25 000 dolarů nebo méně. Trh s typy vozidel, které prodává, sice v posledních měsících výrazně klesl – „až na více než 20 000 dolarů za vůz“, jak říká Davis -, ale stále je vysoko nad federální hranicí.
„Pro zákazníka je to velká daňová výhoda, ale nemá to vliv na to, jak fungují naše ziskové marže,“ říká. „A já nehodlám přijít o peníze, aby někdo jiný mohl získat daňovou úlevu.“
Přesto Davis předpokládá, že až se na trh ojetých vozů dostanou nové modely elektromobilů od značek Hyundai, Kia a dalších, začne skladovat vozy s cenou nižší než 25 000 dolarů. „Myslím, že to přijde možná v příštích dvou letech,“ říká, „a my budeme připraveni. Budu jich nakupovat tolik, kolik jich sem budu moci umístit.“
Je to poprvé, kdy se federální úvěry vztahují i na ojetá vozidla. Podle údajů startupu Recurrent se sídlem v Seattlu již tato pobídka a s ní spojený cenový strop vyvolávají vlny na trhu a pomáhají zvyšovat dostupnost cenově dostupných elektromobilů.Úvěr na ojetá vozidla sice není vázán požadavky na domácí zdroje, které platí pro nové elektromobily, ale má své podmínky: Kupující nesmí vydělávat více než 75 000 dolarů ročně nebo 150 000 dolarů ročně ve společně podávaných daňových přiznáních. Úvěr nelze uplatnit na stejné vozidlo dvakrát. A vozidlo musí být nejméně dva roky staré, prodané prodejcem a nesmí stát více než 25 000 USD.Když byl návrh zákona loni v létě poprvé oznámen, říká Scott Case, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Recurrent, zdálo se, že díky cenovému limitu bude do značné míry bezpředmětný. Ceny ojetých automobilů všeho druhu se během pandemie vyšplhaly na historická maxima a většinou na nich zůstaly. „Prostě jste nikdy nesehnali žádné pod 25 000 dolarů,“ říká.V srpnu 2022, kdy IRA vstoupil v platnost, by se podle údajů společnosti na úvěr kvalifikovalo jen 12 % ojetých elektromobilů na trhu v USA. .Během podzimu však s pokračujícím růstem úrokových sazeb ceny ojetých automobilů se spalovacím motorem i elektromobilů klesaly. Do prosince se podíl ojetých elektromobilů do 25 000 USD zvýšil na více než 16 %. V lednu, částečně povzbuzen vstupem nového úvěru v platnost, se zvýšil na 20 %. „Myslím, že prodejci jsou silně motivováni k tomu, aby stanovovali ceny těsně pod touto hranicí,“ říká Case.Společnost Recurrent, která byla založena v roce 2020, aby pomáhala kupujícím, majitelům a prodejcům elektromobilů sledovat stav baterií jejich vozidel, sleduje také ceny tím, že denně skenuje nabídky desítek tisíc amerických prodejců. Společnost na základě těchto údajů sestavuje cenový index pro soubor osmi populárních ojetých elektromobilů, včetně vozů Tesla Model 3 z roku 2019 a Chevrolet Bolt z roku 2017. Od svého maxima v červenci loňského roku do letošního ledna klesla průměrná cena vozů uvedených v indexu ze 42 265 USD na 32 677 USD.Nová federální pobídka změnila způsob podnikání společnosti Platt Auto Group, prodejce u Portlandu ve státě Oregon, který se specializuje na ojeté elektromobily. „Zrovna nedávno k nám přišel Chevrolet Bolt, který měl stát 26 000 dolarů, a my jsme ho záměrně ocenili na 24 900 dolarů, jen abychom získali tento úvěr,“ říká Greg Platt, ředitel prodejny. „Možná je to hloupost, ale prodal se za méně než jeden den.“Platt říká, že stále častěji loví vozy, které může výhodně prodat buď pod hranicí 25 000 dolarů, nebo vysoko nad ní. „Vyhneme se takovému autu, které se bude prodávat za 26, 27 nebo 28,“ říká. „To už rovnou můžete jít do něčeho ještě novějšího, co je nad 30, protože to stejně daňovou úlevu zruší.“Prozatím má pobídka IRA možná větší dopad mezi americkými prodejci automobilů než mezi spotřebiteli. Platt říká, že i když několik zákazníků přišlo právě kvůli úvěru, většina o něm neví, dokud jim to neřekne. Říká, že slouží jako sladidlo k uzavření obchodu: „Lidé sice nevyrážejí dveře, aby ho využili, ale rozhodně to pomohlo.“Pro kupující, kteří chtějí úvěr využít, jsou nejpravděpodobněji způsobilé modely Chevy Bolt vyrobené v letech 2017 až 2020 a některé nižší třídy nebo starší modely Nissan Leaf. Bolt za méně než 25 000 dolarů, který má na baterii ještě alespoň 200 mil dojezdu, „okamžitě zmizí“ z nabídky, říká Platt.Zájemci o větší nebo luxusnější ojeté elektromobily si budou muset pravděpodobně počkat. Dink Davis, majitel iDrive1 Motors, prodejce v oblasti Dallasu, který se specializuje na ojeté Tesly a také na elektrické modely Porsche, Mercedesu, Rivianu a dalších, říká, že letos ještě neprodal žádný vůz za 25 000 dolarů nebo méně. Trh s typy vozidel, které prodává, sice v posledních měsících výrazně klesl – „až na více než 20 000 dolarů za vůz“, jak říká Davis -, ale stále je vysoko nad federální hranicí.„Pro zákazníka je to velká daňová výhoda, ale nemá to vliv na to, jak fungují naše ziskové marže,“ říká. „A já nehodlám přijít o peníze, aby někdo jiný mohl získat daňovou úlevu.“Přesto Davis předpokládá, že až se na trh ojetých vozů dostanou nové modely elektromobilů od značek Hyundai, Kia a dalších, začne skladovat vozy s cenou nižší než 25 000 dolarů. „Myslím, že to přijde možná v příštích dvou letech,“ říká, „a my budeme připraveni. Budu jich nakupovat tolik, kolik jich sem budu moci umístit.“