GoPro: Pokud bude obrat společnosti úspěšný, investoři by mohli zaznamenat obrovský růst
Kdybych vám řekl, že akcie kótovaná na veřejných trzích v roce 2014 vzrostla na historické maximum 93,85 USD, ale od té doby postupně klesla o 93 % na dnešních pouhých 5,69 USD, mohli byste si myslet, že bude následovat příběh o selhání.
Společnost GoPro (GPRO) se však v tomto případě nachází uprostřed obratu právě z této pozice. Společnost je lídrem v oboru akčních kamer, ale v průběhu roku 2022 ji sužovaly ekonomické problémy. Přesto dosáhla značného pokroku ve svém rychle se rozvíjejícím segmentu předplatného a při budování prodejního kanálu přímo pro spotřebitele (DTC).
Akcie společnosti GPRO se obchodují s velkou slevou oproti širšímu trhu a zde je důvod, proč by si investoři neměli nechat ujít nabídku rizika a výnosu.
Většinu problémů společnosti GoPro nebylo možné ovlivnit
V roce 2022 stála v popředí problémů společnosti GoPro širší ekonomika. Inflace v průběhu roku prudce rostla, což mělo na společnosti vyrábějící spotřební elektroniku dvojí dopad. Zaprvé zvýšila jejich výrobní náklady, a protože ziskové marže jsou u hardwarových produktů zpočátku poměrně nízké, měla dramatický dopad na sílu zisku.
Zdroj: Unsplash
Druhým, možná závažnějším důvodem byl pokles poptávky. Spotřebitelé jsou v první linii, pokud jde o inflaci: Pociťují ji na benzinových pumpách, v obchodech s potravinami, a dokonce i při svých rekreačních aktivitách. Navíc se současně musí potýkat s rychle rostoucími úrokovými sazbami.
Kamera GoPro není nutností, ale luxusem, takže patří k prvním položkám, které zmizí se seznamu, když spotřebitelé hledají způsoby, jak snížit výdaje.
Společnost byla rovněž zasažena měnovými vlivy. Hodnota dolaru stoupla, což znamenalo, že tržby společnosti GoPro mimo USA měly v dolarech nižší hodnotu. Například v roce 2022 společnost oficiálně dosáhla tržeb ve výši 1,09 miliardy dolarů, ale po očištění o měnové výkyvy by tato částka činila 1,14 miliardy dolarů – tedy o celých 50 milionů dolarů více.
Tady je dobrá zpráva: V posledních měsících se kurz amerického dolaru obrátil a zdá se, že inflace je již dávno za svým vrcholem a dochází k jejímu jasnému zpomalování.
Zdroj: Unsplash
Společnost GoPro dosáhla v roce 2022 výrazného pokroku ve všech oblastech.
Možná se divíte, proč jsem věnoval tolik pozornosti ekonomickým protivětrům. Inu, akcie společnosti GoPro se v den následující po zprávě o výsledcích za rok 2022 propadly o více než 20 %, protože její výsledky byly v nominální hodnotě poměrně pomalé. Ale analýza jejího podnikání jako celku – když pomineme ekonomické vlivy, které by mohly být krátkodobé – ukazuje, že si společnost ve skutečnosti vedla docela dobře.
Například její předplatitelský byznys zažívá boom. Na konci roku 2022 mělo GoPro.com 2,25 milionu předplatitelů, což je meziročně o 43 % více a více než 2,2 milionu, jak společnost předpokládala.
Tito zákazníci platí 49,99 USD ročně za neomezené cloudové úložiště, možnost živého vysílání a exkluzivní slevy na produkty. V roce 2022 také vzrostlo využívání produktů GoPro o 15 %, přičemž k aplikaci společnosti bylo připojeno 15 milionů unikátních kamer. Tento segment podnikání společnosti GoPro nyní generuje roční opakující se příjmy ve výši 100 milionů USD s hrubou ziskovou marží mezi 70 a 80 %, což je přibližně dvojnásobek marže hardwarového segmentu.
Dále je tu prodejní kanál společnosti GoPro přímo spotřebitelům (DTC). V minulosti se společnost při prodeji svých kamer spoléhala na velké maloobchodní prodejce, ale nyní využívá webové stránky GoPro.com, aby oslovila zákazníky přímo.
Zdroj: Getty Images
Ve čtvrtém čtvrtletí tvořil podíl DTC na celkovém prodeji rekordních 40 %. To je klíčové, protože společnost GoPro si ponechává veškeré zisky z těchto prodejů, místo aby se o ně dělila s maloobchodem třetí strany.
Nehledě na to, že kanál DTC umožňuje společnosti GoPro přímou komunikaci s každým zákazníkem. Společnost je může rychleji informovat o nových produktech a vyzvat je, aby se přihlásili k odběru. Ve skutečnosti 90 % zákazníků, kteří si koupí kameru přes GoPro.com, připojí předplatné, zatímco 30 % zákazníků, kteří si kameru koupí v obchodě.
Akcie GoPro mohou být za současnou cenu skvělou koupí
Nelze popřít, že tržby společnosti GoPro v roce 2022 ve výši 1,09 miliardy dolarů byly o 6 % nižší než v roce 2021. Jistě, hlavní roli sehrála ekonomika, ale žádný investor nechce vlastnit podíl v klesajícím podniku.
Nicméně pro investory, kteří se dokážou podívat přes neuspokojivé číslo, mohou být na druhé straně silné zisky. Společnost GoPro je ziskový podnik, takže jí nehrozí, že by v dohledné době potřebovala kapitálovou injekci. Ve skutečnosti v loňském roce vrátila akcionářům prostřednictvím zpětného odkupu akcií 40 milionů dolarů.
Zdroj: Unsplash
Očištěný zisk na akcii ve výši 0,47 USD nyní činí násobek poměru ceny k zisku (P/E) pouhých 12,1. To je o 50 % méně než P/E indexu Nasdaq-100, což znamená, že akcie by se musely zdvojnásobit, jen aby se obchodovaly v souladu se svými kolegy v technologickém odvětví.
Aby se tak stalo, bude však společnost GPRO muset investorům dokázat, že v roce 2023 dokáže obnovit růst celkových příjmů. Přesto rychlý nárůst vysoce ziskového podnikání v oblasti předplatného a pokrok na straně DTC z ní činí atraktivní nabídku rizika a odměny za současnou cenu.
Společnost GoPro se však v tomto případě nachází uprostřed obratu právě z této pozice. Společnost je lídrem v oboru akčních kamer, ale v průběhu roku 2022 ji sužovaly ekonomické problémy. Přesto dosáhla značného pokroku ve svém rychle se rozvíjejícím segmentu předplatného a při budování prodejního kanálu přímo pro spotřebitele .Akcie společnosti GPRO se obchodují s velkou slevou oproti širšímu trhu a zde je důvod, proč by si investoři neměli nechat ujít nabídku rizika a výnosu.Většinu problémů společnosti GoPro nebylo možné ovlivnitV roce 2022 stála v popředí problémů společnosti GoPro širší ekonomika. Inflace v průběhu roku prudce rostla, což mělo na společnosti vyrábějící spotřební elektroniku dvojí dopad. Zaprvé zvýšila jejich výrobní náklady, a protože ziskové marže jsou u hardwarových produktů zpočátku poměrně nízké, měla dramatický dopad na sílu zisku.Druhým, možná závažnějším důvodem byl pokles poptávky. Spotřebitelé jsou v první linii, pokud jde o inflaci: Pociťují ji na benzinových pumpách, v obchodech s potravinami, a dokonce i při svých rekreačních aktivitách. Navíc se současně musí potýkat s rychle rostoucími úrokovými sazbami.Kamera GoPro není nutností, ale luxusem, takže patří k prvním položkám, které zmizí se seznamu, když spotřebitelé hledají způsoby, jak snížit výdaje.Společnost byla rovněž zasažena měnovými vlivy. Hodnota dolaru stoupla, což znamenalo, že tržby společnosti GoPro mimo USA měly v dolarech nižší hodnotu. Například v roce 2022 společnost oficiálně dosáhla tržeb ve výši 1,09 miliardy dolarů, ale po očištění o měnové výkyvy by tato částka činila 1,14 miliardy dolarů – tedy o celých 50 milionů dolarů více.Tady je dobrá zpráva: V posledních měsících se kurz amerického dolaru obrátil a zdá se, že inflace je již dávno za svým vrcholem a dochází k jejímu jasnému zpomalování.Možná se divíte, proč jsem věnoval tolik pozornosti ekonomickým protivětrům. Inu, akcie společnosti GoPro se v den následující po zprávě o výsledcích za rok 2022 propadly o více než 20 %, protože její výsledky byly v nominální hodnotě poměrně pomalé. Ale analýza jejího podnikání jako celku – když pomineme ekonomické vlivy, které by mohly být krátkodobé – ukazuje, že si společnost ve skutečnosti vedla docela dobře.Například její předplatitelský byznys zažívá boom. Na konci roku 2022 mělo GoPro.com 2,25 milionu předplatitelů, což je meziročně o 43 % více a více než 2,2 milionu, jak společnost předpokládala.Tito zákazníci platí 49,99 USD ročně za neomezené cloudové úložiště, možnost živého vysílání a exkluzivní slevy na produkty. V roce 2022 také vzrostlo využívání produktů GoPro o 15 %, přičemž k aplikaci společnosti bylo připojeno 15 milionů unikátních kamer. Tento segment podnikání společnosti GoPro nyní generuje roční opakující se příjmy ve výši 100 milionů USD s hrubou ziskovou marží mezi 70 a 80 %, což je přibližně dvojnásobek marže hardwarového segmentu.Dále je tu prodejní kanál společnosti GoPro přímo spotřebitelům . V minulosti se společnost při prodeji svých kamer spoléhala na velké maloobchodní prodejce, ale nyní využívá webové stránky GoPro.com, aby oslovila zákazníky přímo.Ve čtvrtém čtvrtletí tvořil podíl DTC na celkovém prodeji rekordních 40 %. To je klíčové, protože společnost GoPro si ponechává veškeré zisky z těchto prodejů, místo aby se o ně dělila s maloobchodem třetí strany.Nehledě na to, že kanál DTC umožňuje společnosti GoPro přímou komunikaci s každým zákazníkem. Společnost je může rychleji informovat o nových produktech a vyzvat je, aby se přihlásili k odběru. Ve skutečnosti 90 % zákazníků, kteří si koupí kameru přes GoPro.com, připojí předplatné, zatímco 30 % zákazníků, kteří si kameru koupí v obchodě.Nelze popřít, že tržby společnosti GoPro v roce 2022 ve výši 1,09 miliardy dolarů byly o 6 % nižší než v roce 2021. Jistě, hlavní roli sehrála ekonomika, ale žádný investor nechce vlastnit podíl v klesajícím podniku.Nicméně pro investory, kteří se dokážou podívat přes neuspokojivé číslo, mohou být na druhé straně silné zisky. Společnost GoPro je ziskový podnik, takže jí nehrozí, že by v dohledné době potřebovala kapitálovou injekci. Ve skutečnosti v loňském roce vrátila akcionářům prostřednictvím zpětného odkupu akcií 40 milionů dolarů.Očištěný zisk na akcii ve výši 0,47 USD nyní činí násobek poměru ceny k zisku pouhých 12,1. To je o 50 % méně než P/E indexu Nasdaq-100, což znamená, že akcie by se musely zdvojnásobit, jen aby se obchodovaly v souladu se svými kolegy v technologickém odvětví.Aby se tak stalo, bude však společnost GPRO muset investorům dokázat, že v roce 2023 dokáže obnovit růst celkových příjmů. Přesto rychlý nárůst vysoce ziskového podnikání v oblasti předplatného a pokrok na straně DTC z ní činí atraktivní nabídku rizika a odměny za současnou cenu.