A výzkum American Journal of Clinical Nutrition zjistil, že pouze 20 % jedinců, kteří se pokoušejí dosáhnout dlouhodobého úbytku hmotnosti (definovaného jako úbytek alespoň 10 % původní tělesné hmotnosti a udržení tohoto úbytku po dobu alespoň jednoho roku), je schopno toho dosáhnout. Zdá se, že i tyto méně než optimální výsledky mají podobnou příčinu: Ať už jde o vaše tělo nebo o vaši firmu, lidé mají sklon ignorovat základní podmínky a domnívají se, že ke změně stačí náhlý příval nově nabyté disciplíny.
Ačkoli účinnost diet byla v posledních letech předmětem zasloužené skepse, lidé ve firemním světě stále obecně věří v sílu dramatické proměny podnikání. A pro mnoho vedoucích pracovníků se zdá, že v dnešní skálopevné době nemůže být sázka vyšší. Podle 26. ročníku globálního průzkumu mezi generálními řediteli, který provedla společnost PwC, je 40 % globálních generálních ředitelů přesvědčeno, že jejich společnosti nebudou za 10 let ekonomicky životaschopné, pokud neprovedou transformaci. Výsledky se shodovaly v celé řadě průmyslových odvětví včetně telekomunikací, zdravotnictví a výroby, a to mimo jiné kvůli změnám v preferencích zákazníků, předpisech a potřebných dovednostech.
Pokud jde o řešení cílů v oblasti zdraví, je důležité začít objektivním posouzením toho, kde se člověk nachází, co chce změnit, a stanovit plán, jak toho dosáhnout. Snižování kalorií a kardio cvičení může chvíli fungovat, ale nakonec vyřazování a tvrdší práce nejsou klíčem k dlouhodobému úspěchu. Zásadní je změna tělesného složení – snížení množství tuku a zvýšení svalové hmoty – a zajištění stravy a aktivity k dosažení této rovnováhy.
Zdroj: Unsplash
Podobně je to s velkými podnikovými transformacemi. Většinou se jedná o měsíce příprav, velké oznámení a pak očekávání, že celý podnik – od vedení až po nejnižší zaměstnance – podpoří toto úsilí s požadovanými výsledky, které přinesou zisk v příštím čtvrtletí.
To prostě není realistické. Není to ani nic nového. John P. Kotter napsal o tomto fenoménu vlivný článek v Harvard Business Review téměř před 30 lety pod názvem Leading Change: Why Transformation Efforts Fail. A přesto se změnilo jen málo, aby se zvýšila pravděpodobnost úspěchu. Komplikovaná základní struktura se nepřizpůsobí okamžitě a bude vytrvale bojovat o návrat do dříve pohodlného stavu, pokud nedojde ke zcela novému přístupu.
Podle zprávy společnosti McKinsey z roku 2022 k faktorům, které v tomto ohledu přispívají k neúspěchu podniků, patří nedostatečně vysoké aspirace, nedostatečné zapojení uvnitř organizace a nedostatečné investice do budování schopností napříč organizací, které by umožnily udržet změny. I když se můžeme poučit z většiny, která neuspěje, je důležité si uvědomit, že při správném přístupu uspěje přibližně třetina z nich.
Zde jsou čtyři skutečnosti, které jsou pro úspěch jakékoli transformace rozhodující:
Zdroj: Unsplash
Vize. Stanovení jasné, přesvědčivé a sdílené vize transformace je klíčové. Co budete schopni udělat, pokud tuto změnu provedete? Budete moci vylézt na K2 nebo Machu Picchu nebo obsloužit dvakrát více zákazníků s polovičním počtem zaměstnanců? Vy i ti, kteří jsou k dosažení těchto cílů nezbytní – ve firmě jsou to všichni od zaměstnanců přes dodavatele, partnery až po investory – musíte pochopit, co jsou to cíle a proč jsou důležité. Příliš často si stanovujeme cíle, které jsou dosažitelné během několika měsíců – chci shodit 15 kilo před svatbou nebo potřebujeme přidat 5 centů k zisku na akcii. Jistě, krátkodobý dosažitelný cíl může být někdy dosažitelný, ale pravděpodobně nepovede k zásadní změně.
Čas. Skutečná změna vyžaduje čas. Ne týdny nebo měsíce, ale roky. Ve skutečnosti, jak napsal Kotter v HBR již v roce 1995, trvalo jedné společnosti, která se úspěšně transformovala, pět let, než konečně dosáhla vrcholných výsledků svého úsilí. Jinak řečeno, kdybyste dnes začali s velkou transformací podniku a byli stejně úspěšní jako oni, s jistotou byste to věděli až v roce 2028. Zaměření na krátkodobá vítězství sice podněcuje touhu pokračovat, ale je potřeba čas na budování nových dovedností a znalostí, odměňování správného chování, řešení potenciálních překážek a další.
Výživa. To je to, co je potřeba pro růst, zdraví a dobrou kondici – ať už v těle, nebo ve firmě. Naše tělo vyživují potraviny, které poskytují směs potřebných živin a vitaminů. Lidi také vyživuje vzdělávání a příležitosti, které nás učí, jsou pro nás výzvou a protahují nás, stejně jako období odpočinku a obnovy. Ve snaze o rychlé dosažení cílů nám tento zásadní krok příliš často uniká. Uvědomte si, co je důsledkem podvýživy: podle lékařských výzkumů zvýšený stres, únava, nemoci a omezená pracovní schopnost. Zní to jako správný stav pro transformaci čehokoli?
Zdroj: Pixabay
Důslednost. I když se na cestě jistě vyskytnou neúspěchy, je nezbytné neustále kráčet za vizí stanovenou na začátku. Příliš často se stává, že když nedosahujeme cílů dostatečně rychle, změníme cíl nebo způsob, jakým ho dosáhneme. Proto tolik firem věčně ohlašuje nové transformace, protože ta minulá se neujala. Přitom ztrácíme všechny výhody důslednosti a musíme začít znovu. Pokud něco děláte důsledně, stane se z toho zvyk a jde vám to snáze, takže toho můžete dělat více. To vytváří dynamiku a podněcuje větší výzvy. Navíc vaši zaměstnanci a anatomické buňky dávají přednost důslednosti před změnami a stávají se méně náchylnými k tomu, aby vás stáhli zpět do své komfortní zóny.
I když je úspěch při zásadní transformaci obtížný, je dosažitelný. Klíčové však je, že v podnikání stejně jako v životě musíme ambiciózní cíle sladit s rozumným časovým plánem a náležitou péčí a nasazením na této cestě.
A výzkum American Journal of Clinical Nutrition zjistil, že pouze 20 % jedinců, kteří se pokoušejí dosáhnout dlouhodobého úbytku hmotnosti , je schopno toho dosáhnout. Zdá se, že i tyto méně než optimální výsledky mají podobnou příčinu: Ať už jde o vaše tělo nebo o vaši firmu, lidé mají sklon ignorovat základní podmínky a domnívají se, že ke změně stačí náhlý příval nově nabyté disciplíny.Ačkoli účinnost diet byla v posledních letech předmětem zasloužené skepse, lidé ve firemním světě stále obecně věří v sílu dramatické proměny podnikání. A pro mnoho vedoucích pracovníků se zdá, že v dnešní skálopevné době nemůže být sázka vyšší. Podle 26. ročníku globálního průzkumu mezi generálními řediteli, který provedla společnost PwC, je 40 % globálních generálních ředitelů přesvědčeno, že jejich společnosti nebudou za 10 let ekonomicky životaschopné, pokud neprovedou transformaci. Výsledky se shodovaly v celé řadě průmyslových odvětví včetně telekomunikací, zdravotnictví a výroby, a to mimo jiné kvůli změnám v preferencích zákazníků, předpisech a potřebných dovednostech. Pokud jde o řešení cílů v oblasti zdraví, je důležité začít objektivním posouzením toho, kde se člověk nachází, co chce změnit, a stanovit plán, jak toho dosáhnout. Snižování kalorií a kardio cvičení může chvíli fungovat, ale nakonec vyřazování a tvrdší práce nejsou klíčem k dlouhodobému úspěchu. Zásadní je změna tělesného složení – snížení množství tuku a zvýšení svalové hmoty – a zajištění stravy a aktivity k dosažení této rovnováhy.Podobně je to s velkými podnikovými transformacemi. Většinou se jedná o měsíce příprav, velké oznámení a pak očekávání, že celý podnik – od vedení až po nejnižší zaměstnance – podpoří toto úsilí s požadovanými výsledky, které přinesou zisk v příštím čtvrtletí.To prostě není realistické. Není to ani nic nového. John P. Kotter napsal o tomto fenoménu vlivný článek v Harvard Business Review téměř před 30 lety pod názvem Leading Change: Why Transformation Efforts Fail. A přesto se změnilo jen málo, aby se zvýšila pravděpodobnost úspěchu. Komplikovaná základní struktura se nepřizpůsobí okamžitě a bude vytrvale bojovat o návrat do dříve pohodlného stavu, pokud nedojde ke zcela novému přístupu.Podle zprávy společnosti McKinsey z roku 2022 k faktorům, které v tomto ohledu přispívají k neúspěchu podniků, patří nedostatečně vysoké aspirace, nedostatečné zapojení uvnitř organizace a nedostatečné investice do budování schopností napříč organizací, které by umožnily udržet změny. I když se můžeme poučit z většiny, která neuspěje, je důležité si uvědomit, že při správném přístupu uspěje přibližně třetina z nich.Zde jsou čtyři skutečnosti, které jsou pro úspěch jakékoli transformace rozhodující:Vize. Stanovení jasné, přesvědčivé a sdílené vize transformace je klíčové. Co budete schopni udělat, pokud tuto změnu provedete? Budete moci vylézt na K2 nebo Machu Picchu nebo obsloužit dvakrát více zákazníků s polovičním počtem zaměstnanců? Vy i ti, kteří jsou k dosažení těchto cílů nezbytní – ve firmě jsou to všichni od zaměstnanců přes dodavatele, partnery až po investory – musíte pochopit, co jsou to cíle a proč jsou důležité. Příliš často si stanovujeme cíle, které jsou dosažitelné během několika měsíců – chci shodit 15 kilo před svatbou nebo potřebujeme přidat 5 centů k zisku na akcii. Jistě, krátkodobý dosažitelný cíl může být někdy dosažitelný, ale pravděpodobně nepovede k zásadní změně.Čas. Skutečná změna vyžaduje čas. Ne týdny nebo měsíce, ale roky. Ve skutečnosti, jak napsal Kotter v HBR již v roce 1995, trvalo jedné společnosti, která se úspěšně transformovala, pět let, než konečně dosáhla vrcholných výsledků svého úsilí. Jinak řečeno, kdybyste dnes začali s velkou transformací podniku a byli stejně úspěšní jako oni, s jistotou byste to věděli až v roce 2028. Zaměření na krátkodobá vítězství sice podněcuje touhu pokračovat, ale je potřeba čas na budování nových dovedností a znalostí, odměňování správného chování, řešení potenciálních překážek a další.Výživa. To je to, co je potřeba pro růst, zdraví a dobrou kondici – ať už v těle, nebo ve firmě. Naše tělo vyživují potraviny, které poskytují směs potřebných živin a vitaminů. Lidi také vyživuje vzdělávání a příležitosti, které nás učí, jsou pro nás výzvou a protahují nás, stejně jako období odpočinku a obnovy. Ve snaze o rychlé dosažení cílů nám tento zásadní krok příliš často uniká. Uvědomte si, co je důsledkem podvýživy: podle lékařských výzkumů zvýšený stres, únava, nemoci a omezená pracovní schopnost. Zní to jako správný stav pro transformaci čehokoli?Důslednost. I když se na cestě jistě vyskytnou neúspěchy, je nezbytné neustále kráčet za vizí stanovenou na začátku. Příliš často se stává, že když nedosahujeme cílů dostatečně rychle, změníme cíl nebo způsob, jakým ho dosáhneme. Proto tolik firem věčně ohlašuje nové transformace, protože ta minulá se neujala. Přitom ztrácíme všechny výhody důslednosti a musíme začít znovu. Pokud něco děláte důsledně, stane se z toho zvyk a jde vám to snáze, takže toho můžete dělat více. To vytváří dynamiku a podněcuje větší výzvy. Navíc vaši zaměstnanci a anatomické buňky dávají přednost důslednosti před změnami a stávají se méně náchylnými k tomu, aby vás stáhli zpět do své komfortní zóny.I když je úspěch při zásadní transformaci obtížný, je dosažitelný. Klíčové však je, že v podnikání stejně jako v životě musíme ambiciózní cíle sladit s rozumným časovým plánem a náležitou péčí a nasazením na této cestě.