Společnost Cava Group, majitel řetězce středomořských rychlých restaurací Zoe’s Kitchen, právě podala dokumenty pro důvěrnou primární nabídku akcií, což jí umožňuje vyhnout se veřejné kontrole přibližně 15 dní před datem nabídky, zatímco společnosti Fogo Hospitality a Panera Brands se rovněž chystají vstoupit na burzu v tomto roce.
Zdá se, že trh opět našel chuť na nabídku restaurací, protože národní řetězce se drží lépe než akciové indexy. Poté, co přišly na to, jak snížit své náklady během pandemie, a poté, co se snížily ceny potravin a komodit, se akciím restaurací v uplynulém roce dařilo.
Řetězce rychlého občerstvení Chipotle Mexican Grill vzrostly o 17 %, Muscle Maker Grill, který vstoupil na burzu v roce 2021, o 70 % a PotBelly o 39 %.

Pokud však skupina Cava Group vstoupí na burzu, měli by investoři sáhnout po jejích akciích? Podívejme se, zda je tato středomořská kuchyně jen módním výstřelkem měsíce, nebo zda může nabídnout chutnou pochoutku pro vaše portfolio.
Rychlejší cesta k růstu
Od roku 2018, kdy společnost Cava převzala řetězec Zoe’s Kitchen, převádí restaurace pod svou vlastní značku a do roku 2025 chce mít v provozu přibližně 500 provozoven. K tomuto cíli ji výrazně posunulo, když po koupi Zoe’s za 300 milionů dolarů přešla z 66 restaurací na 327. V současnosti Cava provozuje celkem 338 provozoven ve 24 státech.
Přestavby byly pro společnost Cava snazší cestou k rozvoji značky než snaha o získání nemovitostí, ale nakonec jí dojdou prostory Zoe’s Kitchens, které by mohla rebrandovat, a bude si muset koupit nebo pronajmout nové nemovitosti. To by se s rostoucími úrokovými sazbami mohlo prodražit, ale také ztížit, protože nedostatek pracovních sil a dodávek zvyšuje náklady a prodlužuje dobu výstavby.
Digitální nabídka společnosti Cava byla v rámci jejího podnikání před pandemií rozšířena o mobilní objednávkové drive-thru dráhy, ale podle časopisu QSR Magazine se úspěch, který zaznamenala v oblasti digitálních objednávek během výluk – až 70 % objednávek bylo digitálních – nezachoval a dnes přibližně 63 % tržeb pochází z objednávek v restauracích. To ale zhruba zažívá McDonald’s, kde zhruba 35 % jeho obchodu tvoří digitální objednávky.

Shake Shack tvrdí, že výstavba drive-thru restaurací je sice dražší, ale zároveň se díky nim zvyšuje průměrný objem prodeje. Bohužel všichni usilují o stejné nemovitosti, aby mohli sami stavět drive-thrusy, a konkurence o prostor má také tendenci zvyšovat nájemné.
Rychle rostoucí kavárenský řetězec Dutch Bros v minulém čtvrtletí analytikům sdělil, že zaznamenal „eskalaci nákladů“, protože práce na stavbě a kvalifikovaná pracovní síla jsou stále dražší.
Zlepšený trh pro stravování mimo domov
Prodeje společnosti Cava údajně rostou. V roce 2021 dosáhla přibližně 168 milionů dolarů v tržbách ze stejných prodejen s 37% nárůstem srovnatelných tržeb, když se zařadila mezi 500 nejlépe vydělávajících restauračních řetězců podle Technomics.
Restaurace také profitují ze zlepšující se ekonomické situace, alespoň relativně, ve srovnání s loňským rokem, kdy byly náklady na vrcholu. Restaurace, které během pandemie snížily výdaje, jsou dnes mnohem štíhlejšími provozy a nadále těží z poptávky po stravování, která se v důsledku pandemie zvýšila. Díky loňské epidemii omikronů vypadají dnes srovnatelné ukazatele také lépe.
Restaurace však budou tyto snadné srovnatelné údaje obcházet a pracovní síla je pro toto odvětví i nadále problémem. I když jsou restaurace plně obsazeny, náklady jsou nyní mnohem dražší a rostou. Podle National Employment Law Project zvyšuje letos základní mzdové sazby 27 států a 59 měst a okresů a několik z nich již nařizuje 15 dolarů na hodinu.

Zrušení rezervace
Podnikání společnosti sice roste, ale středomořská kuchyně je sázení na náhodu a Zoe’s Kitchen měla potíže s udržením zájmu zákazníků, když byla samostatným řetězcem. Nakonec se zadlužila a prodeje se dramaticky zpomalily.
S investicí do této společnosti bych byl opatrný a raději bych počkal na to, jak Cava Group zvládne přechod na veřejné trhy, než se do ní ponoří. Potřeba neustálého růstu, který by uspokojil požadavky Wall Street, by mohla být pro řetězec příliš velkým tlakem, a pokud by se recese skutečně projevila, nákup na startu by mohl investorovi způsobit zažívací potíže.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky