Ukázalo se, že má potenciál nejen změnit život pracovníků – ale také každodenní život další demografické skupiny: dětí. Děti už vlastně používají hračky a platformy poháněné umělou inteligencí, které píší pohádky na dobrou noc pouhým kliknutím na tlačítko.
„Dnešním dětem říkáme „generace AI“, protože jsou obklopeny AI téměř všude, kam se hnou, a modely AI rozhodují o tom, jaká videa sledují online, jaké mají osnovy ve škole, jakou sociální pomoc dostává jejich rodina a další,“ uvedl pro CNBC Make It Seth Bergeson, spolupracovník Světového ekonomického fóra, který vedl jejich projekt „AI for Children“.
A vliv umělé inteligence bude dále jen růst, uvedli Saurabh Sanghvi a Jake Bryant, partneři společnosti McKinsey.
„Tyto technologie nezmizí a budou se dále rozvíjet a ovlivňovat stále více našich profesí a každodenních interakcí,“ uvedli.
To znamená, že umělá inteligence by mohla hrát ještě větší roli v pracovním životě budoucích generací – dovednosti v této oblasti mohou být dokonce požadavkem na zaměstnání a technologické změny by mohly určovat kariérní dráhu.
Zdroj: Getty Images
Čeho je třeba se obávat? Existují však obavy, že by umělá inteligence mohla být jakousi dvousečnou zbraní, zejména pokud jde o děti.
Podle zprávy UNICEF a Světového ekonomického fóra se rizika pohybují od problémů se soukromím a bezpečností až po psychologické a behaviorální dopady.
Ty mohou pocházet například ze sociálních médií. Algoritmy založené na umělé inteligenci se učí, jaký obsah děti (nebo kdokoli jiný) vyhledávají a jakým se zabývají, a plní jím své kanály – i když by mohl být pro ně nebo pro lidi v jejich okolí škodlivý. Ačkoli platformy sociálních médií přijaly opatření ke zmírnění tohoto problému, nepodařilo se jim ho vymýtit.
Děti mohou být také méně opatrné při sdílení svých osobních údajů online, což je činí zranitelnějšími vůči únikům dat, jako byl ten, který nedávno postihl společnost ChatGPT.
Umělá inteligence může také prohlubovat nerovnost a udržovat předsudky, uvádí zpráva UNICEF. „Například školy využívající technologie strojového učení a umělé inteligence k třídění přihlášek studentů mohou neúmyslně, ale systematicky vylučovat určité typy uchazečů,“ uvádí se ve zprávě.
Bergesonová uvedla podobný příklad. „Ve Velké Británii jsme byli svědky toho, jak nový algoritmus umělé inteligence nesprávně vyhodnotil zkoušky studentů na úrovni A, čímž zmařil naděje mnoha z nich na studium na nejlepších univerzitách,“ uvedl.
Další riziko je spojeno se samostatností a rozhodováním – vzhledem k tomu, že je umělá inteligence tak provázaná s našimi životy, může být někdy těžké se na ni nespoléhat nebo jí nedůvěřovat, tvrdí odborníci.
Zdroj: Getty Images
Začněte v malém Klíčem k řešení a zmírnění těchto rizik je podle odborníků vzdělávání.
„Děti budou muset pochopit, jak tyto technologie fungují, aby mohly porozumět potenciálním omezením, vylepšením a tomu, jak tyto nástroje efektivně používat,“ uvedli Sanghvi a Bryant.
Když se snažíte děti učit o umělé inteligenci, je dobré začít v malém, řekla Aimee Roundtreeová, profesorka na Texaské státní univerzitě, která pracovala na ″Souboru nástrojů pro umělou inteligenci pro děti Světového ekonomického fóra“.
„Začněte s výukou základů fungování umělé inteligence,“ řekla. „Učte děti o umělé inteligenci srozumitelně a na úrovni jejich chápání.“
Sanghvi a Bryant souhlasí a poukazují na to, že existuje mnoho odrazových můstků k učení o umělé inteligenci, například prostřednictvím matematiky.
K tomu může být užitečná praktická výuka prostřednictvím softwaru, který uživatelům umožňuje zkoumat algoritmy a další technologie AI názorným způsobem, dodal Roundtree.
Zdroj: Getty Images
Podle odborníků však nejde jen o pochopení AI. Stejně důležité je podle nich naučit se s ní pracovat. To zahrnuje podporu dovedností, jako je kritické myšlení a kreativita, které by mohly doplňovat AI, a také řešení rizik, jako je přílišná závislost na AI při rozhodování.
„Pochopení umělé inteligence bude stále důležitější pro formování zodpovědných, vzdělaných občanů, kteří se budou moci rozhodovat a prosazovat sami sebe ve stále automatizovanějším světě,“ dodal Roundtree.
V neposlední řadě je podle odborníků zásadní také učit děti o odpovědném používání umělé inteligence a o jejím bezpečném a etickém využívání.
„Děti a mládež musí pochopit, že UI má své limity a může se mýlit,“ řekl Bergeson. „AI má velmi vážná omezení a může být ve svých výsledcích neobjektivní a zaujatá. Mladí lidé by se měli naučit kriticky přemýšlet a rozhodovat o tom, jak a nakolik chtějí modely AI používat.“
Ukázalo se, že má potenciál nejen změnit život pracovníků – ale také každodenní život další demografické skupiny: dětí. Děti už vlastně používají hračky a platformy poháněné umělou inteligencí, které píší pohádky na dobrou noc pouhým kliknutím na tlačítko.„Dnešním dětem říkáme „generace AI“, protože jsou obklopeny AI téměř všude, kam se hnou, a modely AI rozhodují o tom, jaká videa sledují online, jaké mají osnovy ve škole, jakou sociální pomoc dostává jejich rodina a další,“ uvedl pro CNBC Make It Seth Bergeson, spolupracovník Světového ekonomického fóra, který vedl jejich projekt „AI for Children“.A vliv umělé inteligence bude dále jen růst, uvedli Saurabh Sanghvi a Jake Bryant, partneři společnosti McKinsey.„Tyto technologie nezmizí a budou se dále rozvíjet a ovlivňovat stále více našich profesí a každodenních interakcí,“ uvedli.To znamená, že umělá inteligence by mohla hrát ještě větší roli v pracovním životě budoucích generací – dovednosti v této oblasti mohou být dokonce požadavkem na zaměstnání a technologické změny by mohly určovat kariérní dráhu.Čeho je třeba se obávat?Existují však obavy, že by umělá inteligence mohla být jakousi dvousečnou zbraní, zejména pokud jde o děti.Chcete využít této příležitosti?Podle zprávy UNICEF a Světového ekonomického fóra se rizika pohybují od problémů se soukromím a bezpečností až po psychologické a behaviorální dopady.Ty mohou pocházet například ze sociálních médií. Algoritmy založené na umělé inteligenci se učí, jaký obsah děti vyhledávají a jakým se zabývají, a plní jím své kanály – i když by mohl být pro ně nebo pro lidi v jejich okolí škodlivý. Ačkoli platformy sociálních médií přijaly opatření ke zmírnění tohoto problému, nepodařilo se jim ho vymýtit.Děti mohou být také méně opatrné při sdílení svých osobních údajů online, což je činí zranitelnějšími vůči únikům dat, jako byl ten, který nedávno postihl společnost ChatGPT.Umělá inteligence může také prohlubovat nerovnost a udržovat předsudky, uvádí zpráva UNICEF. „Například školy využívající technologie strojového učení a umělé inteligence k třídění přihlášek studentů mohou neúmyslně, ale systematicky vylučovat určité typy uchazečů,“ uvádí se ve zprávě.Bergesonová uvedla podobný příklad. „Ve Velké Británii jsme byli svědky toho, jak nový algoritmus umělé inteligence nesprávně vyhodnotil zkoušky studentů na úrovni A, čímž zmařil naděje mnoha z nich na studium na nejlepších univerzitách,“ uvedl.Další riziko je spojeno se samostatností a rozhodováním – vzhledem k tomu, že je umělá inteligence tak provázaná s našimi životy, může být někdy těžké se na ni nespoléhat nebo jí nedůvěřovat, tvrdí odborníci.Začněte v malémKlíčem k řešení a zmírnění těchto rizik je podle odborníků vzdělávání.„Děti budou muset pochopit, jak tyto technologie fungují, aby mohly porozumět potenciálním omezením, vylepšením a tomu, jak tyto nástroje efektivně používat,“ uvedli Sanghvi a Bryant.Když se snažíte děti učit o umělé inteligenci, je dobré začít v malém, řekla Aimee Roundtreeová, profesorka na Texaské státní univerzitě, která pracovala na ″Souboru nástrojů pro umělou inteligenci pro děti Světového ekonomického fóra“.„Začněte s výukou základů fungování umělé inteligence,“ řekla. „Učte děti o umělé inteligenci srozumitelně a na úrovni jejich chápání.“Sanghvi a Bryant souhlasí a poukazují na to, že existuje mnoho odrazových můstků k učení o umělé inteligenci, například prostřednictvím matematiky.K tomu může být užitečná praktická výuka prostřednictvím softwaru, který uživatelům umožňuje zkoumat algoritmy a další technologie AI názorným způsobem, dodal Roundtree.Podle odborníků však nejde jen o pochopení AI. Stejně důležité je podle nich naučit se s ní pracovat. To zahrnuje podporu dovedností, jako je kritické myšlení a kreativita, které by mohly doplňovat AI, a také řešení rizik, jako je přílišná závislost na AI při rozhodování.„Pochopení umělé inteligence bude stále důležitější pro formování zodpovědných, vzdělaných občanů, kteří se budou moci rozhodovat a prosazovat sami sebe ve stále automatizovanějším světě,“ dodal Roundtree.V neposlední řadě je podle odborníků zásadní také učit děti o odpovědném používání umělé inteligence a o jejím bezpečném a etickém využívání.„Děti a mládež musí pochopit, že UI má své limity a může se mýlit,“ řekl Bergeson. „AI má velmi vážná omezení a může být ve svých výsledcích neobjektivní a zaujatá. Mladí lidé by se měli naučit kriticky přemýšlet a rozhodovat o tom, jak a nakolik chtějí modely AI používat.“