Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Co jsou to e-paliva a mohou přispět k tomu, aby automobily nevypouštěly CO2?

Německo se na poslední chvíli postavilo proti přelomovému zákonu Evropské unie o ukončení prodeje automobilů s emisemi CO2 v roce 2035 a požaduje, aby byl po tomto datu povolen prodej nových automobilů se spalovacími motory, pokud budou poháněny elektronickými palivy.

Andrej Krúpa Autor: Andrej Krúpa
11 března, 2023
6 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

6 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Zákon EU by vyžadoval, aby všechny nové automobily prodávané od roku 2035 měly nulové emise CO2, což by fakticky znemožnilo prodej nových automobilů na fosilní paliva.

Pravidla, která Německo spolu s většinou zemí EU a zákonodárců dříve podpořilo, nezakazují spalovací motory.

Tento zákon je však považován za smrtelnou ránu pro tuto technologii, protože chybí možnosti, které by umožnily provoz automobilů bez produkce CO2.

Tady je to, co byste měli vědět.

CO JSOU TO E-PALIVA?

E-paliva, jako je e-kerosin, e-metan nebo e-metanol, se vyrábějí syntézou zachycených emisí CO2 a vodíku vyrobeného pomocí obnovitelné elektřiny nebo elektřiny bez emisí CO2.

Advertisement

Při spalování v motoru se z těchto paliv uvolňuje do atmosféry CO2. Jde však o to, aby se tyto emise rovnaly množství, které se při výrobě paliva z atmosféry odčerpá – palivo je tedy celkově CO2 neutrální.

Německo a Itálie chtějí od EU jasnější záruky, že prodej nových automobilů s vnitřním spalováním bude moci pokračovat i po roce 2035, pokud budou poháněny palivy s neutrálními emisemi CO2.

Chcete využít této příležitosti?

KDO JE VYRÁBÍ?

Zdroj: Getty Images

Většina velkých výrobců automobilů sází na bateriové elektromobily – technologii, která je již široce dostupná – jako na hlavní cestu ke snížení emisí CO2 u osobních automobilů.

Dodavatelé a velké ropné společnosti však e-paliva obhajují, stejně jako řada výrobců automobilů, kteří nechtějí, aby jejich vozidla byla zatížena těžkými bateriemi.

E-paliva se zatím nevyrábějí ve velkém. V roce 2021 byla v Chile otevřena první komerční továrna na světě, kterou podpořila společnost Porsche a jejímž cílem je vyrábět 550 milionů litrů ročně. Mezi další plánované závody patří Norsk e-Fuel v Norsku, který má začít vyrábět v roce 2024 a zaměřuje se na letecké palivo.

MOHOU E-PALIVA VYČISTIT AUTA?

E-paliva lze používat v současných vozidlech s vnitřním pohonem a přepravovat je prostřednictvím stávajících logistických sítí pro fosilní paliva – to je dobrá zpráva pro dodavatele výrobců komponentů pro vozidla s vnitřním pohonem a společnosti, které přepravují benzín a naftu.

Podle zastánců e-paliva nabízejí cestu ke snížení emisí CO2 u stávajícího vozového parku osobních automobilů, aniž by bylo nutné nahrazovat všechna vozidla elektrickými.

Kritici zdůrazňují, že výroba elektronických paliv je velmi nákladná a energeticky náročná. Podle článku z roku 2021 v časopise Nature Climate Change vyžaduje používání e-paliv v autě s vnitřním spalováním přibližně pětkrát více obnovitelné elektřiny než provoz vozidla s elektrickým pohonem na baterie.

Dokonce i zastánci tvrdí, že Evropa nebude mít dostatek volné energie z obnovitelných zdrojů, aby mohla vyrábět e-paliva ve velkém měřítku, a bude ji muset dovážet z jiných regionů.

Někteří politici také tvrdí, že elektronická paliva by měla být vyhrazena pro těžko dekarbonizovatelná odvětví, jako je námořní a letecká doprava, která na rozdíl od osobních automobilů nemohou snadno fungovat na elektrické baterie.

CO DÁL S PRÁVEM EU?

Zdroj: Getty Images

Několik dní před konečným hlasováním o zákonu EU, které bylo naplánováno na 7. března, německý ministr dopravy Volker Wissing zpochybnil podporu Německa, čímž překvapil politiky včetně ministerstva životního prostředí vedeného Zelenými.

Poslanec za Svobodnou demokratickou stranu Wissing uvedl, že používání e-paliv by mělo být možné i po roce 2035 a že v tomto ohledu stále chybí slíbený návrh Evropské komise.

V právních předpisech EU se uvádí, že Komise předloží návrh, jakým způsobem se budou moci po roce 2035 prodávat vozidla na paliva s neutrálními emisemi CO2, pokud to bude v souladu s klimatickými cíli. Německé ministerstvo dopravy však chce jasnější záruky.

Krok Berlína na poslední chvíli rozzlobil některé zákonodárce a diplomaty EU, kteří varují, že pokud by jedna země mohla torpédovat již dohodnutý zákon, ohrozilo by to další pečlivě vyjednané dohody o politikách EU.

Budoucnost jedné z hlavních evropských politik v oblasti změny klimatu je prozatím nejistá.

Pokud se německá koaliční vláda nedokáže dohodnout na postoji k zákonu, bude se muset při hlasování v EU zdržet hlasování. Itálie již vyjádřila svůj nesouhlas, stejně jako země včetně Polska, což zvyšuje možnost dostatečné podpory k zablokování zákona.

Úředníci EU se snaží najít řešení. Evropská komise 6. března uvedla, že jedná „na všech úrovních“, aby byl zákon uzavřen co nejdříve.

CO SPOLEČNOSTI CHTĚJÍ?

Velcí němečtí dodavatelé automobilových součástek, jako jsou Bosch, ZF a Mahle, jsou členy průmyslové lobbistické skupiny eFuel Alliance, stejně jako velké ropné a plynárenské společnosti od ExxonMobil (NYSE:XOM) po Repsol (OTC:REPYY).

Výrobci automobilů, jako jsou Piech, Porsche a Mazda, tuto technologii vesměs podporují. Porsche vlastní podíl ve výrobci e-paliv HIF Global a je jediným odběratelem paliva z jeho pilotního projektu v Chile.

BMW investovalo 12,5 milionu dolarů do startupu Prometheus Fuels a zároveň investovalo miliardy dolarů do bateriových elektrických technologií.

Ostatní automobilky, včetně Volkswagenu (ETR:VOWG_p) a Mercedesu-Benz, mezitím daly jasně najevo, že sázejí na elektromobily na baterie, aby snížily emise uhlíku.

Zákon EU by vyžadoval, aby všechny nové automobily prodávané od roku 2035 měly nulové emise CO2, což by fakticky znemožnilo prodej nových automobilů na fosilní paliva.Pravidla, která Německo spolu s většinou zemí EU a zákonodárců dříve podpořilo, nezakazují spalovací motory.Tento zákon je však považován za smrtelnou ránu pro tuto technologii, protože chybí možnosti, které by umožnily provoz automobilů bez produkce CO2.Tady je to, co byste měli vědět.CO JSOU TO E-PALIVA?E-paliva, jako je e-kerosin, e-metan nebo e-metanol, se vyrábějí syntézou zachycených emisí CO2 a vodíku vyrobeného pomocí obnovitelné elektřiny nebo elektřiny bez emisí CO2.Při spalování v motoru se z těchto paliv uvolňuje do atmosféry CO2. Jde však o to, aby se tyto emise rovnaly množství, které se při výrobě paliva z atmosféry odčerpá – palivo je tedy celkově CO2 neutrální.Německo a Itálie chtějí od EU jasnější záruky, že prodej nových automobilů s vnitřním spalováním bude moci pokračovat i po roce 2035, pokud budou poháněny palivy s neutrálními emisemi CO2.Chcete využít této příležitosti?KDO JE VYRÁBÍ?Většina velkých výrobců automobilů sází na bateriové elektromobily – technologii, která je již široce dostupná – jako na hlavní cestu ke snížení emisí CO2 u osobních automobilů.Dodavatelé a velké ropné společnosti však e-paliva obhajují, stejně jako řada výrobců automobilů, kteří nechtějí, aby jejich vozidla byla zatížena těžkými bateriemi.E-paliva se zatím nevyrábějí ve velkém. V roce 2021 byla v Chile otevřena první komerční továrna na světě, kterou podpořila společnost Porsche a jejímž cílem je vyrábět 550 milionů litrů ročně. Mezi další plánované závody patří Norsk e-Fuel v Norsku, který má začít vyrábět v roce 2024 a zaměřuje se na letecké palivo.MOHOU E-PALIVA VYČISTIT AUTA?E-paliva lze používat v současných vozidlech s vnitřním pohonem a přepravovat je prostřednictvím stávajících logistických sítí pro fosilní paliva – to je dobrá zpráva pro dodavatele výrobců komponentů pro vozidla s vnitřním pohonem a společnosti, které přepravují benzín a naftu.Podle zastánců e-paliva nabízejí cestu ke snížení emisí CO2 u stávajícího vozového parku osobních automobilů, aniž by bylo nutné nahrazovat všechna vozidla elektrickými.Kritici zdůrazňují, že výroba elektronických paliv je velmi nákladná a energeticky náročná. Podle článku z roku 2021 v časopise Nature Climate Change vyžaduje používání e-paliv v autě s vnitřním spalováním přibližně pětkrát více obnovitelné elektřiny než provoz vozidla s elektrickým pohonem na baterie.Dokonce i zastánci tvrdí, že Evropa nebude mít dostatek volné energie z obnovitelných zdrojů, aby mohla vyrábět e-paliva ve velkém měřítku, a bude ji muset dovážet z jiných regionů.Někteří politici také tvrdí, že elektronická paliva by měla být vyhrazena pro těžko dekarbonizovatelná odvětví, jako je námořní a letecká doprava, která na rozdíl od osobních automobilů nemohou snadno fungovat na elektrické baterie.CO DÁL S PRÁVEM EU?Několik dní před konečným hlasováním o zákonu EU, které bylo naplánováno na 7. března, německý ministr dopravy Volker Wissing zpochybnil podporu Německa, čímž překvapil politiky včetně ministerstva životního prostředí vedeného Zelenými.Poslanec za Svobodnou demokratickou stranu Wissing uvedl, že používání e-paliv by mělo být možné i po roce 2035 a že v tomto ohledu stále chybí slíbený návrh Evropské komise.V právních předpisech EU se uvádí, že Komise předloží návrh, jakým způsobem se budou moci po roce 2035 prodávat vozidla na paliva s neutrálními emisemi CO2, pokud to bude v souladu s klimatickými cíli. Německé ministerstvo dopravy však chce jasnější záruky.Krok Berlína na poslední chvíli rozzlobil některé zákonodárce a diplomaty EU, kteří varují, že pokud by jedna země mohla torpédovat již dohodnutý zákon, ohrozilo by to další pečlivě vyjednané dohody o politikách EU.Budoucnost jedné z hlavních evropských politik v oblasti změny klimatu je prozatím nejistá.Pokud se německá koaliční vláda nedokáže dohodnout na postoji k zákonu, bude se muset při hlasování v EU zdržet hlasování. Itálie již vyjádřila svůj nesouhlas, stejně jako země včetně Polska, což zvyšuje možnost dostatečné podpory k zablokování zákona.Úředníci EU se snaží najít řešení. Evropská komise 6. března uvedla, že jedná „na všech úrovních“, aby byl zákon uzavřen co nejdříve.CO SPOLEČNOSTI CHTĚJÍ?Velcí němečtí dodavatelé automobilových součástek, jako jsou Bosch, ZF a Mahle, jsou členy průmyslové lobbistické skupiny eFuel Alliance, stejně jako velké ropné a plynárenské společnosti od ExxonMobil po Repsol .Výrobci automobilů, jako jsou Piech, Porsche a Mazda, tuto technologii vesměs podporují. Porsche vlastní podíl ve výrobci e-paliv HIF Global a je jediným odběratelem paliva z jeho pilotního projektu v Chile.BMW investovalo 12,5 milionu dolarů do startupu Prometheus Fuels a zároveň investovalo miliardy dolarů do bateriových elektrických technologií.Ostatní automobilky, včetně Volkswagenu a Mercedesu-Benz, mezitím daly jasně najevo, že sázejí na elektromobily na baterie, aby snížily emise uhlíku.
Tagy: e-palivoekologieKomoditypalivo


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Advertisement

    Breaking.

    20:54

    Kyverna odhalí klíčové výsledky z fáze 2 studie o syndromu tuhé osoby.

    16:14

    Whale.io odhaluje $WHALE NFT sérii na Solaně: Předtržní fáze nastavena před TGE

    16:04

    Investoři očekávají, že odložená data osvětlí americkou ekonomiku.

    15:04

    Garanti BBVA prodává portfolia nesplácených úvěrů za 263 milionů TL.

    13:54

    Saúdskoarabské akcie klesly při uzavření trhu; Tadawul All Share se snížil o 1,19 %

    13:13

    NBC 10 WJAR hlásí, že policie v Providence zadržela osobu podezřelou v souvislosti se střelbou na Brownově univerzitě.

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Getty Images
    Akcie

    „Tentokrát je to jiné“: Investor věří v nový růst konopného trhu

    14 prosince, 2025

    Akcie konopných společností zažily v závěru minulého týdne prudký růst poté, co se objevily zprávy o možné změně federální klasifikace...

    Zdroj: Getty Images

    Citi vidí v akciích Boeing atraktivní příležitost před novým rokem

    12 prosince, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Akcie Meta Platforms mohou být tichým vítězem AI, býci radí kupovat

    12 prosince, 2025
    Zdroj: Unsplash

    Akcie cestovních společností rostou díky sazbám Fedu a silné poptávce

    12 prosince, 2025
    Zdroj: Bloomberg

    Akcie Roku už letos posílily o více než 40 %, Jefferies očekává další růst

    11 prosince, 2025

    IPO Radar.

    Medline Inc.

    Datum IPO: 17 prosince, 2025
    Potenciální ocenění: 55,3 miliardy USD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    Rok 2026 rozhodne o budoucnosti realitního modelu Opendoor

    13 prosince, 2025

    S&P 500 klesá, akcie Broadcomu dostávají zabrat

    12 prosince, 2025

    S&P 500 končí výše, Fed snížil sazby již potřetí v tomto roce

    10 prosince, 2025

    Broadcom zajistil propad celého technologického sektoru

    12 prosince, 2025

    CSG získává mnohamiliardový kontrakt na munici a posiluje svou globální pozici

    10 prosince, 2025

    Dokáže Meta zopakovat „rok efektivity“ a znovu nastartovat růst akcií v roce 2026?

    13 prosince, 2025

    Santa Claus rally nezačíná před svátky — trhy tradičně ožívají až po Vánocích

    14 prosince, 2025

    S&P 500 uzavřel na rekordním maximu navzdory poklesu Oracle a AI

    11 prosince, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: BurzovníSvět.cz
    Tip editora

    Bublina na trhu nezastavila boom umělé inteligence v Silicon Valley

    30 listopadu, 2025

    Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    ·
    Poslední událost
    Poslední událost

      Používáme soubory cookie a podobné technologie, které jsou nezbytné pro provoz webových stránek. Další soubory cookie se používají k provádění analýzy používání webových stránek. Pokračováním v používání našich webových stránek vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. Další informace naleznete v našich Zásadách ochrany osobních údajů.