Průkopníkem této technologie, známé jako generativní umělá inteligence, je společnost OpenAI, která stojí za systémem pro psaní ChatGPT a generátorem vizuálních ilustrací Dall-E. Tyto nástroje, které mají široký dopad na vyhledávání a další základní úkoly, vzbuzují od konce loňského podzimu rostoucí zájem.
Potenciál této technologie převrátit vývoj softwaru je obzvláště velký. Microsoft Corp. která v roce 2019 investovala do OpenAI 1 miliardu dolarů a v lednu přislíbila dalších až 10 miliard dolarů, začleňuje ChatGPT do svého vyhledávače Bing a již dříve začlenila technologii OpenAI do svého systému Copilot, který se zabývá umělou inteligencí při psaní kódu.
Copilot, stejně jako další nástroje od společností Amazon.com Inc., International Business Machines Corp. , a začínajících firem, jako jsou Tabnine Inc. a Magic AI Inc., si rychle našly příznivé publikum mezi vývojáři hledajícími zvýšení produktivity.
Na rozdíl od ChatGPT, jehož užitečnost v podnikové sféře někteří technologičtí lídři zpochybňují, se zdá, že nástroje pro kódování s umělou inteligencí, jako je Copilot, který byl poprvé spuštěn pro veřejné použití loni v létě platformou pro spolupráci při kódování GitHub Inc., vlastněnou společností Microsoft, jsou schopny okamžitě řešit některé reálné obchodní problémy. Model umělé inteligence, který stojí za systémem Copilot, je vycvičen na datech z GitHubu, kde sídlí populární komunita open-source, do níž vývojáři přispívají a sdílejí kód.
Cílem těchto nástrojů není nahradit vývojáře, říkají vedoucí pracovníci GitHubu a dalších společností, ale pomoci jim zvýšit produktivitu – podobně jako nástroje jako kontrola pravopisu a automatické dokončování frází pomáhají lidem při psaní dokumentů. Fungují tak, že navrhují nové fragmenty kódu a testy a poskytují technická doporučení v rámci programů pro psaní kódu, které vývojáři již používají.
Zdroj: Canva
Sam Babic, ředitel pro inovace společnosti Hyland Software Inc. se sídlem ve Westlake v Ohiu, uvedl, že nepředpokládá, že by Copilot a podobné nástroje skutečně samy vytvářely podnikový software nebo aplikace. „Slouží jako druhý pár očí,“ řekl.
Jonathan Burket, vedoucí inženýr ve společnosti Duolingo Inc., která se zabývá výukou jazyků, odhaduje, že od té doby, co používá Copilot, je jeho čas o 25 % efektivnější, protože už nemusí psát dokumentaci ke kódu a testovací případy nebo vyhledávat určité informace. „Ve skutečnosti dokáže pochopit, jaké algoritmy je třeba udělat, jaké kontroly vám chybí, jaké věci chcete otestovat,“ řekl pan Burket.
Někteří analytici a technologové tvrdí, že je to částečně i příslib rychlejšího a méně manuálního procesu vývoje softwaru, což může společnostem pomoci zmírnit tlak způsobený nedostatkem inženýrských talentů.
„O talenty jsme si opravdu koledovali,“ řekl Chris Taylor, podnikový architekt u poskytovatele přepravních a přepravních služeb Coyote Logistics LLC, který patří společnosti United Parcel Service Inc. Bez dalších vývojářů po ruce umožnil Copilot inženýrům společnosti soustředit se na otázky vyšší úrovně, jako je „přemýšlení o systému a jeho uplatnění ve větším měřítku“, řekl pan Taylor. Společnost podle něj zakoupila licence Copilotu pro všech svých téměř 350 inženýrů.
Přesto někteří technologičtí lídři přistupují k širšímu přijetí s ohledem na možná rizika v oblasti kybernetické bezpečnosti a duševního vlastnictví. Ačkoli jsou zaujati obchodními přínosy, někteří říkají, že budou muset řešit řadu potenciálních problémů, od dodržování předpisů pro sdílení dat až po možnost psát kód, který je vyladěn pro určitá odvětví.
GitHub se snaží některé z těchto obav řešit a minulý týden vydal novou verzi Copilotu pro firmy, která zahrnuje možnost správy uživatelů a provozování ve virtuálních privátních sítích, uvedl výkonný ředitel Thomas Dohmke.
Zdroj: Getty Images
Další funkce zabraňuje tomu, aby nástroj navrhoval inženýrům kód, na který by mohla mít licenci jiná společnost – což pomáhá zmírnit právní rizika, řekl pan Dohmke. GitHub je předmětem hromadné žaloby podané v listopadu, která tvrdí, že Copilot neuvádí původní autory, jejichž kód je použit pro generování výsledků.
Pan Dohmke uvedl, že verze Copilot pro podniky zahrnuje také přísnější blokování návrhů kódu, které by mohly obsahovat známé zranitelnosti kybernetické bezpečnosti, což je něco, na co se ředitelé IT začali více zaměřovat s tím, jak se zvýšilo povědomí o integraci bezpečnosti do vývoje podnikových aplikací.
Také společnost Amazon plánuje verzi svého kódovacího nástroje CodeWhisperer AI zaměřeného na podniky, se specifickým zabezpečením a kontrolou přístupu, uvedl Swami Sivasubramanian, viceprezident pro databáze, analytiku a strojové učení ve společnosti Amazon Web Services. AWS v úterý také představila rozšířené partnerství s výrobcem nástrojů pro strojové učení Hugging Face, které podle společností usnadní vývojářům vytváření vlastních generativních aplikací AI, jako je Copilot nebo ChatGPT.
Tiago Cardoso, produktový manažer skupiny ve společnosti Hyland Software, uvedl, že vedoucí pracovníci společnosti se obávají nasazení systému Copilot svým inženýrům bez většího přizpůsobení.
S ohledem na zhoršující se ekonomickou situaci společnost Hyland Software omezuje výdaje na nové nástroje a technologie.
Pan Cardoso řekl, že Copilot a další nástroje pro kódování umělé inteligence jsou stále příliš nové, „takže prověřujeme každý nástroj, předplatné a přecházíme na to nejpodstatnější.“
Průkopníkem této technologie, známé jako generativní umělá inteligence, je společnost OpenAI, která stojí za systémem pro psaní ChatGPT a generátorem vizuálních ilustrací Dall-E. Tyto nástroje, které mají široký dopad na vyhledávání a další základní úkoly, vzbuzují od konce loňského podzimu rostoucí zájem.Potenciál této technologie převrátit vývoj softwaru je obzvláště velký. Microsoft Corp. která v roce 2019 investovala do OpenAI 1 miliardu dolarů a v lednu přislíbila dalších až 10 miliard dolarů, začleňuje ChatGPT do svého vyhledávače Bing a již dříve začlenila technologii OpenAI do svého systému Copilot, který se zabývá umělou inteligencí při psaní kódu.Copilot, stejně jako další nástroje od společností Amazon.com Inc., International Business Machines Corp. , a začínajících firem, jako jsou Tabnine Inc. a Magic AI Inc., si rychle našly příznivé publikum mezi vývojáři hledajícími zvýšení produktivity.Na rozdíl od ChatGPT, jehož užitečnost v podnikové sféře někteří technologičtí lídři zpochybňují, se zdá, že nástroje pro kódování s umělou inteligencí, jako je Copilot, který byl poprvé spuštěn pro veřejné použití loni v létě platformou pro spolupráci při kódování GitHub Inc., vlastněnou společností Microsoft, jsou schopny okamžitě řešit některé reálné obchodní problémy. Model umělé inteligence, který stojí za systémem Copilot, je vycvičen na datech z GitHubu, kde sídlí populární komunita open-source, do níž vývojáři přispívají a sdílejí kód.Cílem těchto nástrojů není nahradit vývojáře, říkají vedoucí pracovníci GitHubu a dalších společností, ale pomoci jim zvýšit produktivitu – podobně jako nástroje jako kontrola pravopisu a automatické dokončování frází pomáhají lidem při psaní dokumentů. Fungují tak, že navrhují nové fragmenty kódu a testy a poskytují technická doporučení v rámci programů pro psaní kódu, které vývojáři již používají.Sam Babic, ředitel pro inovace společnosti Hyland Software Inc. se sídlem ve Westlake v Ohiu, uvedl, že nepředpokládá, že by Copilot a podobné nástroje skutečně samy vytvářely podnikový software nebo aplikace. „Slouží jako druhý pár očí,“ řekl.Chcete využít této příležitosti?Jonathan Burket, vedoucí inženýr ve společnosti Duolingo Inc., která se zabývá výukou jazyků, odhaduje, že od té doby, co používá Copilot, je jeho čas o 25 % efektivnější, protože už nemusí psát dokumentaci ke kódu a testovací případy nebo vyhledávat určité informace. „Ve skutečnosti dokáže pochopit, jaké algoritmy je třeba udělat, jaké kontroly vám chybí, jaké věci chcete otestovat,“ řekl pan Burket.Někteří analytici a technologové tvrdí, že je to částečně i příslib rychlejšího a méně manuálního procesu vývoje softwaru, což může společnostem pomoci zmírnit tlak způsobený nedostatkem inženýrských talentů.„O talenty jsme si opravdu koledovali,“ řekl Chris Taylor, podnikový architekt u poskytovatele přepravních a přepravních služeb Coyote Logistics LLC, který patří společnosti United Parcel Service Inc. Bez dalších vývojářů po ruce umožnil Copilot inženýrům společnosti soustředit se na otázky vyšší úrovně, jako je „přemýšlení o systému a jeho uplatnění ve větším měřítku“, řekl pan Taylor. Společnost podle něj zakoupila licence Copilotu pro všech svých téměř 350 inženýrů.Přesto někteří technologičtí lídři přistupují k širšímu přijetí s ohledem na možná rizika v oblasti kybernetické bezpečnosti a duševního vlastnictví. Ačkoli jsou zaujati obchodními přínosy, někteří říkají, že budou muset řešit řadu potenciálních problémů, od dodržování předpisů pro sdílení dat až po možnost psát kód, který je vyladěn pro určitá odvětví.GitHub se snaží některé z těchto obav řešit a minulý týden vydal novou verzi Copilotu pro firmy, která zahrnuje možnost správy uživatelů a provozování ve virtuálních privátních sítích, uvedl výkonný ředitel Thomas Dohmke.Další funkce zabraňuje tomu, aby nástroj navrhoval inženýrům kód, na který by mohla mít licenci jiná společnost – což pomáhá zmírnit právní rizika, řekl pan Dohmke. GitHub je předmětem hromadné žaloby podané v listopadu, která tvrdí, že Copilot neuvádí původní autory, jejichž kód je použit pro generování výsledků.Pan Dohmke uvedl, že verze Copilot pro podniky zahrnuje také přísnější blokování návrhů kódu, které by mohly obsahovat známé zranitelnosti kybernetické bezpečnosti, což je něco, na co se ředitelé IT začali více zaměřovat s tím, jak se zvýšilo povědomí o integraci bezpečnosti do vývoje podnikových aplikací.Také společnost Amazon plánuje verzi svého kódovacího nástroje CodeWhisperer AI zaměřeného na podniky, se specifickým zabezpečením a kontrolou přístupu, uvedl Swami Sivasubramanian, viceprezident pro databáze, analytiku a strojové učení ve společnosti Amazon Web Services. AWS v úterý také představila rozšířené partnerství s výrobcem nástrojů pro strojové učení Hugging Face, které podle společností usnadní vývojářům vytváření vlastních generativních aplikací AI, jako je Copilot nebo ChatGPT.Tiago Cardoso, produktový manažer skupiny ve společnosti Hyland Software, uvedl, že vedoucí pracovníci společnosti se obávají nasazení systému Copilot svým inženýrům bez většího přizpůsobení.S ohledem na zhoršující se ekonomickou situaci společnost Hyland Software omezuje výdaje na nové nástroje a technologie.Pan Cardoso řekl, že Copilot a další nástroje pro kódování umělé inteligence jsou stále příliš nové, „takže prověřujeme každý nástroj, předplatné a přecházíme na to nejpodstatnější.“