Poptávka po cestování do Indie a z Indie by měla růst s tím, jak se v zemi rozšiřuje střední třída a stále více obyvatel poprvé cestuje do zahraničí, uvedl Brendan Sobie, nezávislý analytik společnosti Sobie Aviation. Ale „neočekávejte, že Indie bude v dohledné době větším odletovým trhem než Čína“.
Tato jihoasijská země sice může předstihnout Čínu jako nejlidnatější zemi světa, ale mezi jejich leteckými trhy zůstává „obrovská propast“, řekl Sobie.
„Rozdíl mezi Čínou a Indií je obrovský,“ uvedla pro CNBC Lalitya Dhavala, poradkyně pro oceňování v analytické společnosti Cirium, která se zabývá cestovním ruchem.
Ačkoli Indie má třetí největší letecký trh na světě, „celková flotila Číny je téměř pětkrát větší než stávající indická flotila, a to při téměř stejném počtu obyvatel,“ řekla a zdůraznila, že to „naznačuje prostor pro expanzi“.
Navíc pouze 7,3 % současné indické populace vlastní cestovní pas, zdůraznila Dhavala.

Silná trajektorie růstu Indie
Analytici se shodují, že indický trh domácího i mezinárodního cestovního ruchu má potenciál k růstu.
Ve srovnání s Čínou má Indie větší podíl mladých dospělých, 40 % obyvatelstva je mladší 25 let, uvedla Dhavala. „Tato generace je na vzestupné ekonomické trajektorii s rostoucí touhou a chutí cestovat a poznávat svět.“
Podle údajů společnosti Statista tvořily osoby mladší 29 let v roce 2021 34,12 % čínské populace.
V Číně rychle stárne populace. Podle údajů Pew Research Center tvořili letos dospělí lidé starší 65 let v Indii pouze 7 % populace, zatímco v Číně to bylo 14 %.
Dodala, že s rostoucím počtem žen, které vstupují do pracovního procesu, by domácnosti s dvojím příjmem také poskytly rodinám větší diskreční výdajovou sílu.
„Indie se stane jedním z těch klíčových pilířů globální letecké dopravy a příštích několik let … je příběhem Indie stejně jako kohokoli jiného,“ řekl tento týden generální ředitel společnosti Air India Campbell Wilson televizi CNBC na otázku, zda by indický cestovní ruch mohl potenciálně předstihnout čínský.

Šance pro infrastrukturu
Vláda premiéra Naréndry Módího uvedla, že do roku 2025 vynaloží 12 miliard dolarů na posílení regionální konektivity výstavbou nových letišť a rekonstrukcí stávajících, informovala agentura Reuters.
V pondělí vláda oznámila další investice do infrastruktury pro letecký sektor: zvýšení počtu letišť, dopravců a personálu, aby bylo možné udržet krok s poptávkou po cestování do Indie a z Indie, která se po odeznění pandemie rychle zvedla.
„Bez investic do infrastruktury hrozí, že bude poptávka po větším počtu letů, ale nebude dostatečná infrastruktura, která by tyto lety zvládla, zejména ve velkých městech,“ řekl Sobie.
Letecký sektor v zemi „vstupuje do fáze růstu“, uvedl ministr civilního letectví Jyotiraditya Scindia. „Musíme zavést infrastrukturu a schopnosti civilního letectví tak, abychom do roku 2047 byli schopni v rámci Indie podporovat ekonomiku v hodnotě 20 bilionů dolarů.“

„V jednu chvíli jsme kvůli Covidu neměli cestující, kteří by naplnili letecké linky. Nyní nemáme dostatek letadel, která by naše cestující převezla,“ řekl Scindia během summitu CAPA India Aviation Summit v Novém Dillí na začátku týdne.
Indie, která je podle Světového ekonomického fóra nejrychleji rostoucí ekonomikou na světě, v roce 2019 před zásahem Covidu denně přivítala 410 000 cestujících – v posledních měsících však dosáhla nového maxima 456 000 cestujících, tvrdil Scindia.
Přestože hlavní sezóna v říjnu již pominula, letiště podle něj stále vítají 420 000 až 440 000 cestujících denně.
Scindia dodal, že kapacita šesti hlavních letišť v zemi by měla do čtyř let vzrůst na 420 milionů cestujících ze současných 192 milionů.
Pohled za hranice Indie
V očekávání přílivu cestujících v příštím roce, a to jak na domácí, tak na mezinárodní úrovni, oznámil národní dopravce Air India v únoru, že nakoupí 470 letadel Boeing a Airbus – toto rozhodnutí Scindia označil za „největší objednávku v historii mezinárodního civilního letectví“.
Koncem loňského roku indický konglomerát Tata Group oznámil, že společnost Vistara se do března 2024 spojí s národním dopravcem Air India. Vistara je společným podnikem společností Tata Sons a Singapore Airlines. Po fúzi bude SIA vlastnit 25,1 % společnosti Air India.

„Příležitost pro indickou leteckou dopravu je obrovská… možnost růstu je velmi, velmi reálná,“ řekl v pondělí Wilson z Air India a dodal, že indický vlajkový dopravce se zaměřuje na mezinárodní růst, aby dohnal své konkurenty.
Indické letecké společnosti se stále z velké části zaměřují na domácí provoz, pouze 8 % hlavních leteckých společností nabízí mezinárodní linky, uvedla Dhavala ze společnosti Cirium.
Řekla však, že je optimistická a že se vláda chystá podívat se za hranice, protože země se chce stát „regionálním centrem, a ne že lety budou proudit přes Blízký východ nebo Evropu“.
Očekává se, že celková flotila indických dopravců se v příštích pěti až deseti letech zdvojnásobí, což znamená 15% tempo růstu v příštích osmi letech, poznamenala Dhavala.
„Pokud dokážeme nabídnout nabídku nonstop letů, které budou mít skvělou kvalitu, skvělé služby a budou létat bez mezipřistání do míst, kam se indičtí cestující nebo lidé cestující do Indie chtějí dostat, je příležitost mnohonásobně větší, než bylo patrné v minulosti,“ řekl Wilson.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























