Do kosmetiky Češi v posledních letech investují více peněz a reagují na trendy
Poptávka však nyní roste i s příchodem jara, oblibě se těší především líčidla v pestrých barvách. Vyplývá to z informací prodejců, které oslovila ČTK. S novinkami v oblasti krásy se mohou zájemci ode dneška seznámit na veletrhu For Beauty, který v letňanském areálu PVA Expo Praha potrvá do soboty.
„Český zákazník nakupuje více pečující kosmetiky. Vzdělává se, vyhledává ingredience proti stárnutí, jako jsou retinol, koenzymy, peptidy a vitamín C. Používá také exfolianty pro zlepšení textury a tónu pleti či potlačení pigmentových skvrn,“ řekla ČTK mluvčí drogerií Rossmann Olga Stanley. V případě péče o aknózní pleť jsou podle ní oblíbené produkty s kyselinou salicylovou nebo náplasti na pupínky. „Více zákazníků se stará také o ochranu před sluncem a kupují produkty s SPF ochranou na obličej pro celoroční použití,“ doplnila Stanley.
Na portálu Slevomat.cz je zájem o kosmetické a zkrášlovací služby aktuálně o 30 procent vyšší než loni, proti únoru pak poptávka stoupla o 18 procent. Podle ředitele Ladislava Veselého za tím stojí plesová sezona, která letos na rozdíl od minulého roku fungovala naplno, a teplejší počasí. „S tím, jak se lidé více potkávají a srovnávají se s ostatními, se chtějí ve společnosti cítit dobře,“ uvedl.
Žádané jsou podle něj v tomto období především kadeřnické služby, procedury v péči o pleť, nehty nebo zuby, kde například roste zájem o bělení a dentální hygienu. Za zkrášlovací služby zákazníci nejčastěji utrácejí od 500 do 1000 korun, řekl Veselý. „Češi se o sebe rok od roku více starají. Samozřejmě nejvíce je to patrné ve větších městech, což je dáno společenským a kulturním vyžitím a také kupní silou,“ uvedl. Do krásy podle něj začínají více investovat i muži, patrné je to především v rozšiřující se nabídce holičství, dodal.
Prodeje dekorativní kosmetiky jsou nyní v drogeriích dm proti zimním měsícům vyšší o jednotky procent, kategorie produktů na rty pak vyrostla o desítky procent. ČTK to řekl manažer komunikace dm Jiří Peroutka. „V dm dlouhodobě ženy edukujeme, že péče o pleť se neomezuje pouze na odličování make-upu a aplikaci krému na obličej, ale je velmi důležité dbát i na její čištění. Že se jedná o úspěšnou edukaci potvrzuje skutečnost, že kategorie čištění pleti meziročně vzrostla v obratu o více než 35 procent,“ doplnil. Méně se podle něj aktuálně daří kosmetickým doplňkům. Rossmann eviduje pokles v prodejích mýdel, uvedla Stanley.

V Notinu jdou s příchodem jara na odbyt především líčidla v pestrých barvách, jako jsou rtěnky a lesky na rty. Zákazníci ve větší míře nakupují také doplňky stravy a vitamíny. „Vidíme, že se rovněž zvyšuje obliba pečující kosmetiky ze střední nebo vyšší střední cenové kategorie a profesionální vlasové kosmetiky,“ uvedla mluvčí Notina Alexandra Išuninová. Na popularitě získávají i přírodní a ekologické produkty a ošetření pleti laserem nebo mikrojehličkováním, shodli se obchodníci.
Sazba spotřebitelských úvěrů v březnu mírně klesla na 8,89 procenta
Průměrná sazba spotřebitelských úvěrů v březnu činila 8,89 procenta, proti předchozímu měsíci se snížila o 0,44 procentního bodu. Hodnota je tak na úrovni loňského listopadu, vyplývá z dnes zveřejněného Broker Consulting Indexu spotřebitelských úvěrů, který má ČTK k dispozici. Odborníci čekají, že v dalším období budou sazby úvěrů stabilní a nebudou se razantně měnit.
Sazby spotřebitelských úvěrů dosáhly vrcholu v prosinci, kdy průměrně činily 9,49 procenta, od té doby se zvolna snižují. „I přes mírný pokles zůstávají úrokové sazby dlouhodobě stabilní. Větší změny neočekáváme ani v příštích měsících,“ uvedla analytička úvěrů Broker Consulting Michaela Pudilová.
Další výkyvy sazeb spotřebitelských úvěrů mohou podle Pudilové nastat v důsledku marketingových akcí bank, které mohou veřejnost lákat na půjčky v období dovolených, kdy lidé potřebují víc peněz najednou. Pudilová ale zároveň varovala, že půjčky na uspokojování krátkodobých potřeb mohou být cestou do dluhové pasti.
Dluhy domácností byly loni podle údajů ČNB 2,144 bilionu korun, o 97,3 miliardy víc než v roce 2021. Z toho objem spotřebitelských úvěrů domácnostem se podle centrální banky za minulý rok zvýšil o 18,9 miliardy na zhruba 277 miliard korun.
Hodnota Broker Consulting Indexu byla na maximu na počátku měření v lednu 2017, kdy činila 10,91 procenta. Od roku 2018 se držela pod sedmi procenty. Od počátku loňského roku, kdy byla na hodnotě 6,1 procenta, začala růst, vrcholu dosáhla v prosinci, kdy činila 9,49 procenta.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























