Ministerstvo spravedlnosti se snaží zablokovat akvizici společnosti Spirit Airlines společností JetBlue
Ministerstvo spravedlnosti v úterý zablokovalo navrhované převzetí nízkonákladového dopravce Spirit Airlines společností JetBlue Airways v hodnotě 3,8 miliardy dolarů, což je poslední pokus Bidenovy administrativy zabránit konsolidaci odvětví.
Spirit Airlines se loni v létě dohodly na prodeji společnosti JetBlue po dlouhém boji o dopravce mezi JetBlue a Frontier Airlines.
Převzetí společnosti Spirit newyorskou společností JetBlue od počátku naráželo na vysoké překážky u regulačních orgánů a letecká společnost v pondělí uvedla, že tento týden očekává kroky ministerstva spravedlnosti.
Převzetím společnosti Spirit by JetBlue vytvořila pátou největší leteckou společnost v zemi a zároveň by zlikvidovala společnost Spirit se sídlem na Floridě, jejíž obchodní model spočíval ve velmi nízkých cenách letenek a poplatcích za vše od příručního zavazadla až po přidělení sedadla.
„Plán společnosti JetBlue by zlikvidoval jedinečnou konkurenci, kterou společnost Spirit poskytuje – a přibližně polovinu všech míst v odvětví ultra-nízkonákladových leteckých společností – a desítky milionů cestujících by se musely potýkat s vyššími cenami letenek a menšími možnostmi volby,“ uvedlo ministerstvo spravedlnosti ve své stížnosti, která byla v úterý podána u soudu v Massachusetts. Sama společnost Spirit to vyjádřila jednoduše: „Akvizice společnosti Spirit společností JetBlue bude mít trvalé negativní dopady na spotřebitele.“
Na úterní tiskové konferenci generální prokurátor Merrick Garland zdůraznil, že fúze by poškodila zejména „pracující Američany a Američany střední třídy, kteří cestují spíše z osobních než pracovních důvodů a musí si cestu platit sami“.
Zdroj: Getty Images
Ministerstvo spravedlnosti citovalo interní dokumenty společnosti Spirit, které ukazují, že když letecká společnost začne létat na určité trase, průměrné ceny letenek klesnou o 17 %.
Společnost JetBlue tvrdila, že spojení by jí umožnilo lépe konkurovat velkým leteckým společnostem, které dominují americkému trhu. Dohoda by také společnosti JetBlue umožnila přístup k většímu počtu letadel Airbus a pilotů, kterých je při stále vysoké poptávce po cestování nedostatek.
Společnost JetBlue plánuje přestavět světle žlutá letadla společnosti Spirit s úzkými sedadly na letadla společnosti JetBlue, která mají obrazovky na opěradlech a více místa na nohy.
„Společnost JetBlue společnosti Spirit tvrdě konkuruje a považuje ji za vážnou konkurenční hrozbu. Namísto pokračování v této konkurenci však JetBlue nyní navrhuje akvizici, kterou Spirit popisuje jako ‚vysokonákladovou leteckou společnost, která kupuje nízkonákladovou leteckou společnost s nízkými náklady‘,“ uvedlo ministerstvo spravedlnosti.
K žalobě se připojily také státy New York, Massachusetts a Washington, D.C..
Společnosti JetBlue a Spirit v úterý ve společném prohlášení uvedly, že budou „pokračovat v prosazování našeho plánu na vytvoření přesvědčivého národního vyzyvatele velké letecké čtyřky“.
„Jsme přesvědčeni, že ministerstvo spravedlnosti se v tomto případě mýlí v právních otázkách a že mu uniká, že tato fúze vytvoří celostátního nízkonákladového a vysoce kvalitního konkurenta velké čtyřky dopravců, kteří díky svým vlastním fúzím schváleným ministerstvem spravedlnosti ovládají přibližně 80 % amerického trhu,“ uvedl v prohlášení generální ředitel společnosti JetBlue Robin Hayes.
Zdroj: Getty Images
Generální ředitel společnosti SpiritTed Christie uvedl, že jeho letecká společnost bude fúzi proti žalobě ministerstva spravedlnosti „důrazně bránit“.
„Společně hodláme demokratizovat létání pro cestující v celé zemi – což je cíl, který si podle našeho názoru zaslouží podporu vlády,“ uvedl v prohlášení.
Spojení společností JetBlue a Spirit by bylo první velkou fúzí leteckých společností v USA od převzetí společnosti Virgin America společností Alaska Airlines v roce 2016. Ministerstvo spravedlnosti tehdy požadovalo, aby Alaska snížila svůj podíl na kódu s American Airlines, aby tuto transakci povolilo.
Ministerstvo spravedlnosti rovněž podalo žalobu, aby zablokovalo fúzi American Airlines s US Airways v roce 2013, ale nakonec se dohodlo a donutilo American prodat desítky bran a slotů na přetížených letištích, jako je například washingtonské Reaganovo národní letiště.
Bidenova administrativa slíbila tvrdý postup proti obchodům, které považuje za protisoutěžní, a zažalovala i další fúze, například neúspěšný pokus nakladatelství Penguin Random House o koupi konkurenčního vydavatelství Simon & Schuster. Přesto se administrativě nepodařilo zastavit několik transakcí, například loňskou v cukrovarnickém průmyslu a fúzi UnitedHealth se společností Change Healthcare.
Administrativa si také vzala na mušku letecký průmysl poté, co v posledních dvou letech došlo k řadě narušení cestování, a to i poté, co dopravci obdrželi 54 miliard dolarů na výplaty, aby přečkali pandemii Covid.
Samostatně společnost JetBlue (JBLU) čeká na rozhodnutí o svém severovýchodním partnerství s American Airlines, které ministerstvo spravedlnosti v roce 2021 napadlo žalobou.
Spirit Airlines se loni v létě dohodly na prodeji společnosti JetBlue po dlouhém boji o dopravce mezi JetBlue a Frontier Airlines.Převzetí společnosti Spirit newyorskou společností JetBlue od počátku naráželo na vysoké překážky u regulačních orgánů a letecká společnost v pondělí uvedla, že tento týden očekává kroky ministerstva spravedlnosti.Převzetím společnosti Spirit by JetBlue vytvořila pátou největší leteckou společnost v zemi a zároveň by zlikvidovala společnost Spirit se sídlem na Floridě, jejíž obchodní model spočíval ve velmi nízkých cenách letenek a poplatcích za vše od příručního zavazadla až po přidělení sedadla.„Plán společnosti JetBlue by zlikvidoval jedinečnou konkurenci, kterou společnost Spirit poskytuje – a přibližně polovinu všech míst v odvětví ultra-nízkonákladových leteckých společností – a desítky milionů cestujících by se musely potýkat s vyššími cenami letenek a menšími možnostmi volby,“ uvedlo ministerstvo spravedlnosti ve své stížnosti, která byla v úterý podána u soudu v Massachusetts. Sama společnost Spirit to vyjádřila jednoduše: „Akvizice společnosti Spirit společností JetBlue bude mít trvalé negativní dopady na spotřebitele.“Na úterní tiskové konferenci generální prokurátor Merrick Garland zdůraznil, že fúze by poškodila zejména „pracující Američany a Američany střední třídy, kteří cestují spíše z osobních než pracovních důvodů a musí si cestu platit sami“.Ministerstvo spravedlnosti citovalo interní dokumenty společnosti Spirit, které ukazují, že když letecká společnost začne létat na určité trase, průměrné ceny letenek klesnou o 17 %.Chcete využít této příležitosti?Společnost JetBlue tvrdila, že spojení by jí umožnilo lépe konkurovat velkým leteckým společnostem, které dominují americkému trhu. Dohoda by také společnosti JetBlue umožnila přístup k většímu počtu letadel Airbus a pilotů, kterých je při stále vysoké poptávce po cestování nedostatek.Společnost JetBlue plánuje přestavět světle žlutá letadla společnosti Spirit s úzkými sedadly na letadla společnosti JetBlue, která mají obrazovky na opěradlech a více místa na nohy.„Společnost JetBlue společnosti Spirit tvrdě konkuruje a považuje ji za vážnou konkurenční hrozbu. Namísto pokračování v této konkurenci však JetBlue nyní navrhuje akvizici, kterou Spirit popisuje jako ‚vysokonákladovou leteckou společnost, která kupuje nízkonákladovou leteckou společnost s nízkými náklady‘,“ uvedlo ministerstvo spravedlnosti.K žalobě se připojily také státy New York, Massachusetts a Washington, D.C..Společnosti JetBlue a Spirit v úterý ve společném prohlášení uvedly, že budou „pokračovat v prosazování našeho plánu na vytvoření přesvědčivého národního vyzyvatele velké letecké čtyřky“.„Jsme přesvědčeni, že ministerstvo spravedlnosti se v tomto případě mýlí v právních otázkách a že mu uniká, že tato fúze vytvoří celostátního nízkonákladového a vysoce kvalitního konkurenta velké čtyřky dopravců, kteří díky svým vlastním fúzím schváleným ministerstvem spravedlnosti ovládají přibližně 80 % amerického trhu,“ uvedl v prohlášení generální ředitel společnosti JetBlue Robin Hayes.Generální ředitel společnosti Spirit Ted Christie uvedl, že jeho letecká společnost bude fúzi proti žalobě ministerstva spravedlnosti „důrazně bránit“.„Společně hodláme demokratizovat létání pro cestující v celé zemi – což je cíl, který si podle našeho názoru zaslouží podporu vlády,“ uvedl v prohlášení.Spojení společností JetBlue a Spirit by bylo první velkou fúzí leteckých společností v USA od převzetí společnosti Virgin America společností Alaska Airlines v roce 2016. Ministerstvo spravedlnosti tehdy požadovalo, aby Alaska snížila svůj podíl na kódu s American Airlines, aby tuto transakci povolilo.Ministerstvo spravedlnosti rovněž podalo žalobu, aby zablokovalo fúzi American Airlines s US Airways v roce 2013, ale nakonec se dohodlo a donutilo American prodat desítky bran a slotů na přetížených letištích, jako je například washingtonské Reaganovo národní letiště.Bidenova administrativa slíbila tvrdý postup proti obchodům, které považuje za protisoutěžní, a zažalovala i další fúze, například neúspěšný pokus nakladatelství Penguin Random House o koupi konkurenčního vydavatelství Simon & Schuster. Přesto se administrativě nepodařilo zastavit několik transakcí, například loňskou v cukrovarnickém průmyslu a fúzi UnitedHealth se společností Change Healthcare.Administrativa si také vzala na mušku letecký průmysl poté, co v posledních dvou letech došlo k řadě narušení cestování, a to i poté, co dopravci obdrželi 54 miliard dolarů na výplaty, aby přečkali pandemii Covid.Samostatně společnost JetBlue čeká na rozhodnutí o svém severovýchodním partnerství s American Airlines, které ministerstvo spravedlnosti v roce 2021 napadlo žalobou.