Čeští online prodejci potravin se dívají na východ i západ za hranice domácího trhu
Dva čeští online prodejci potravin - jeden z nich je začínající "jednorožec" a druhý je podporován miliardářem - se snaží porazit největší evropské supermarkety a uspokojit rostoucí zájem o doručování potravin do domu.
Lídr trhu Rohlik Group se zaměřuje na Německo, zatímco místní konkurent Košík se tlačí na východ.
Zakladatel a výkonný ředitel Tomáš Čupr uvedl, že Rohlik se soustředí na dosažení zisku v největší evropské ekonomice poté, co odložil plány na expanzi v Itálii, Španělsku a na dalších trzích, protože inflace a válka na Ukrajině zamlžují ekonomické vyhlídky. „V Německu půjdeme mnohem hlouběji než šířeji na trhy, které jsme chtěli před rokem,“ řekl Čupr agentuře Reuters a dodal, že společnost má nasmlouvané pozemky pro realizační centra v Kolíně nad Rýnem, Essenu, Berlíně a Düsseldorfu, kde plánuje zahájit činnost. „Evropa je trhem s prodejem potravin v hodnotě 1 bilionu eur. Díváte se na obrovský potenciál.“
Loni v červnu získal Rohlik 220 milionů eur v kole financování série D vedeném belgickým investorem Sofina, které společnost ocenilo na 1 miliardu eur, čímž se stal vzácným „jednorožcem“ mezi začínajícími podniky.
Online prodejci Rohlík a Košík, podporovaný českým miliardářem Danielem Křetínským, se snaží uplatnit modely, které se osvědčily doma.
Přestože je český sektor dodávek potravin malý, rozvíjí se rychleji než ostatní na roztříštěném evropském trhu, který by měl podle společnosti Statista v příštích čtyřech letech vzrůst na 121 miliard dolarů ze současných 73 miliard dolarů.
ONLINE PRODEJCI POTRAVIN A JEJICH OBROVSKÝ RŮSTOVÝ POTENCIÁL
Zdroj: Getty Images
Rohlik, založený v roce 2014, je lídrem na českém trhu a prostřednictvím řady distribučních skladů se zaměřuje především na zákazníky ve velkých městech. Pod značkou Knuspr.de působí v Mnichově a Frankfurtu. V loňském roce soukromá společnost zvýšila tržby o 33 % na 574 milionů eur. Čupr uvedl, že na svém domácím trhu dosáhl zisku, ale v souvislosti s expanzí vykázal celkovou provozní ztrátu. Uvedl, že úspěch v Německu v příštích dvou letech pomůže získat kapitál pro další rozvoj potravinářského podniku, který působí v Maďarsku a Rakousku a má malý pilotní program v Itálii. Položila také základy pro otevření ve Španělsku. „Jakmile se nám podaří prokázat, že jsme v Německu, pravděpodobně získáme peníze i na další trhy,“ řekl. „Budeme dál tlačit na tuto infrastrukturu a ziskovost a pak zrychlíme. Tři roky je čas, abychom začali prodávat všude.“ Podle údajů citovaných společností McKinsey se podíl nakupujících, kteří využívají online prodejny potravin, odhaduje na méně než 10 % ve většině Evropy a v Německu na pouhá 4 %. To podle analytiků znamená, že na trhu, kde chybí dominantní online prodejci, je potenciál růstu obrovský. McKinsey odhaduje, že do roku 2030 by mohlo být v Evropě 18-30 % prodeje potravin on-line, což je obrovská výhra pro společnosti, které jsou schopny překonat náklady a logistické problémy spojené s poskytováním rychlých služeb za ceny konkurenceschopné s kamennými supermarkety.
„Příležitost na trhu s online potravinami je jasná, ale klíčovou otázkou je, zda se společnosti mají zaměřit na to, aby byly jasným lídrem na jednom trhu, nebo se zaměřit na více trhů,“ řekl Ingmar Wegel, ředitel investiční banky Clipperton v Německu.
„Konkurence je stále poháněna hlavně stacionárními prodejnami, ale na každém trhu se připravuje malý počet hráčů na trhu s online potravinami, aby se stali vedoucími platformami pro e-prodej.“
Zatímco Rohlik sází na Německo, Košík se zaměřuje na východ, vstupuje na slovenský trh a expanduje v Bulharsku. Generální ředitel Ivan Utěšil uvedl, že se společnost bude snažit snížit podíl na českém trhu tím, že využije svého propojení s německým velkoobchodem Metro v některých regionálních oblastech. Metro, v němž má Křetínský rovněž významný podíl, v lednu oznámilo, že získalo 25% podíl ve společnosti Košík s cílem stát se silnějším partnerem a zlepšit možnosti zásobování tohoto internetového prodejce potravin.
„Infrastruktura je pro nás velkou podporou pro expanzi,“ řekl Utěšil agentuře Reuters. „Tento model (využívání prodejen Metro v regionech) umožňuje rychlé rozšíření. Není kapitálově náročný.“ Dodal, že Německo zatím není v hledáčku Košíku, ačkoli časem obrátí svou pozornost na další země střední a východní Evropy. „Bulharsko a Slovensko je naším cílem pro konec tohoto a začátek příštího roku,“ řekl Utěšil. „Jsme přesvědčeni, že s naší strategií budeme schopni růst minimálně o 30-40 % ročně, přičemž část z toho bude organická a část z expanze.“
Mnoho velkých řetězců supermarketů nemá distribuční centra, což podle analytiků omezuje jejich schopnost rozšiřovat rozvozové sítě a dává výhodu společnostem jako Rohlik a Košík, které se zaměřují na budování infrastruktury. Společnost Rohlik již uzavřela distribuční smlouvu se společností Marks & Spencer (OTC:MAKSY) a Čupr uvedl, že by společnost mohla potenciálně navázat partnerství s dalšími maloobchodními prodejci.
Vedoucí expert společnosti McKinsey Tomas Karakolev uvedl, že společnosti, které jsou schopny rychle vybudovat škálu, snížit náklady a pokrýt větší území dodávek, mají největší šanci uspět na vznikajícím trhu.
„Přední e-shopy ve střední Evropě se snaží zvítězit pomocí sledu lokálních her na úrovni měst, přičemž každá z nich začíná v největších městech a roste, dokud není pokryta celá země,“ řekl Karakolev.
Lídr trhu Rohlik Group se zaměřuje na Německo, zatímco místní konkurent Košík se tlačí na východ.Zakladatel a výkonný ředitel Tomáš Čupr uvedl, že Rohlik se soustředí na dosažení zisku v největší evropské ekonomice poté, co odložil plány na expanzi v Itálii, Španělsku a na dalších trzích, protože inflace a válka na Ukrajině zamlžují ekonomické vyhlídky. „V Německu půjdeme mnohem hlouběji než šířeji na trhy, které jsme chtěli před rokem,“ řekl Čupr agentuře Reuters a dodal, že společnost má nasmlouvané pozemky pro realizační centra v Kolíně nad Rýnem, Essenu, Berlíně a Düsseldorfu, kde plánuje zahájit činnost. „Evropa je trhem s prodejem potravin v hodnotě 1 bilionu eur. Díváte se na obrovský potenciál.“Loni v červnu získal Rohlik 220 milionů eur v kole financování série D vedeném belgickým investorem Sofina, které společnost ocenilo na 1 miliardu eur, čímž se stal vzácným „jednorožcem“ mezi začínajícími podniky.Online prodejci Rohlík a Košík, podporovaný českým miliardářem Danielem Křetínským, se snaží uplatnit modely, které se osvědčily doma.Přestože je český sektor dodávek potravin malý, rozvíjí se rychleji než ostatní na roztříštěném evropském trhu, který by měl podle společnosti Statista v příštích čtyřech letech vzrůst na 121 miliard dolarů ze současných 73 miliard dolarů.ONLINE PRODEJCI POTRAVIN A JEJICH OBROVSKÝ RŮSTOVÝ POTENCIÁLRohlik, založený v roce 2014, je lídrem na českém trhu a prostřednictvím řady distribučních skladů se zaměřuje především na zákazníky ve velkých městech. Pod značkou Knuspr.de působí v Mnichově a Frankfurtu. V loňském roce soukromá společnost zvýšila tržby o 33 % na 574 milionů eur. Čupr uvedl, že na svém domácím trhu dosáhl zisku, ale v souvislosti s expanzí vykázal celkovou provozní ztrátu. Uvedl, že úspěch v Německu v příštích dvou letech pomůže získat kapitál pro další rozvoj potravinářského podniku, který působí v Maďarsku a Rakousku a má malý pilotní program v Itálii. Položila také základy pro otevření ve Španělsku. „Jakmile se nám podaří prokázat, že jsme v Německu, pravděpodobně získáme peníze i na další trhy,“ řekl. „Budeme dál tlačit na tuto infrastrukturu a ziskovost a pak zrychlíme. Tři roky je čas, abychom začali prodávat všude.“ Podle údajů citovaných společností McKinsey se podíl nakupujících, kteří využívají online prodejny potravin, odhaduje na méně než 10 % ve většině Evropy a v Německu na pouhá 4 %. To podle analytiků znamená, že na trhu, kde chybí dominantní online prodejci, je potenciál růstu obrovský. McKinsey odhaduje, že do roku 2030 by mohlo být v Evropě 18-30 % prodeje potravin on-line, což je obrovská výhra pro společnosti, které jsou schopny překonat náklady a logistické problémy spojené s poskytováním rychlých služeb za ceny konkurenceschopné s kamennými supermarkety.„Příležitost na trhu s online potravinami je jasná, ale klíčovou otázkou je, zda se společnosti mají zaměřit na to, aby byly jasným lídrem na jednom trhu, nebo se zaměřit na více trhů,“ řekl Ingmar Wegel, ředitel investiční banky Clipperton v Německu.„Konkurence je stále poháněna hlavně stacionárními prodejnami, ale na každém trhu se připravuje malý počet hráčů na trhu s online potravinami, aby se stali vedoucími platformami pro e-prodej.“Chcete využít této příležitosti?KOŠÍK SE OBRACÍ NA VÝCHODZatímco Rohlik sází na Německo, Košík se zaměřuje na východ, vstupuje na slovenský trh a expanduje v Bulharsku. Generální ředitel Ivan Utěšil uvedl, že se společnost bude snažit snížit podíl na českém trhu tím, že využije svého propojení s německým velkoobchodem Metro v některých regionálních oblastech. Metro, v němž má Křetínský rovněž významný podíl, v lednu oznámilo, že získalo 25% podíl ve společnosti Košík s cílem stát se silnějším partnerem a zlepšit možnosti zásobování tohoto internetového prodejce potravin.„Infrastruktura je pro nás velkou podporou pro expanzi,“ řekl Utěšil agentuře Reuters. „Tento model umožňuje rychlé rozšíření. Není kapitálově náročný.“ Dodal, že Německo zatím není v hledáčku Košíku, ačkoli časem obrátí svou pozornost na další země střední a východní Evropy. „Bulharsko a Slovensko je naším cílem pro konec tohoto a začátek příštího roku,“ řekl Utěšil. „Jsme přesvědčeni, že s naší strategií budeme schopni růst minimálně o 30-40 % ročně, přičemž část z toho bude organická a část z expanze.“Mnoho velkých řetězců supermarketů nemá distribuční centra, což podle analytiků omezuje jejich schopnost rozšiřovat rozvozové sítě a dává výhodu společnostem jako Rohlik a Košík, které se zaměřují na budování infrastruktury. Společnost Rohlik již uzavřela distribuční smlouvu se společností Marks & Spencer a Čupr uvedl, že by společnost mohla potenciálně navázat partnerství s dalšími maloobchodními prodejci.Vedoucí expert společnosti McKinsey Tomas Karakolev uvedl, že společnosti, které jsou schopny rychle vybudovat škálu, snížit náklady a pokrýt větší území dodávek, mají největší šanci uspět na vznikajícím trhu.„Přední e-shopy ve střední Evropě se snaží zvítězit pomocí sledu lokálních her na úrovni měst, přičemž každá z nich začíná v největších městech a roste, dokud není pokryta celá země,“ řekl Karakolev.
Joby Aviation patří mezi nejznámější společnosti, které usilují o průlom v segmentu elektrických vertikálních vzletových a přistávacích letounů. Ačkoli firma...
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...