V úterý soukromý dánský výrobce hraček oznámil, že tržby v roce 2022 vyskočily o 17 % a dosáhly 64,6 miliardy dánských korun, tedy asi 9,28 miliardy dolarů.
Lego patřilo mezi hračkářské společnosti, které během pandemie zaznamenaly masivní zisky, a nadále překonává odvětví a navyšuje svůj podíl na trhu.
Společnost nebyla během roku imunní vůči makroekonomickým tlakům, včetně války na Ukrajině, omezení Covid a zvýšených nákladů na materiál, dopravu a energie.
Společnost Lego kompenzovala některé z těchto nákladů na dopravu umístěním výrobních závodů v blízkosti klíčových trhů. Například do USA v současné době dodává své výrobky továrna v Mexiku. Tento dodavatelský řetězec se v příštích dvou letech zkrátí, protože společnost Lego otevře nový závod ve Virginii.
Dalším faktorem, který kompenzoval tyto náklady, byla silná poptávka po eklektickém výběru stavebnic Lego, uvedl pro CNBC generální ředitel Niels Christiansen.
Zdroj: Getty Images
„Lidé nakupují více,“ řekl Christiansen. „Není to zvyšováním cen, ale tím, že lidé kupují některé větší a složitější sady. Je to kombinace objemu a hodnoty.“
Čistý zisk za celý rok dosáhl 13,8 miliardy dánských korun, tedy asi 2 miliardy dolarů, což je zhruba o 4 % více než v roce 2021.
Christiansen za dobré výsledky v roce 2022 označil sílu značky Lego a její rozmanitou produktovou řadu, která zasahuje do různých „bodů vášně“. Tyto produkty sahají od tematických sad Star Wars a Harryho Pottera až po botanické květinové vazby a repliky svalnatých aut.
Přibližně 48 % portfolia společnosti Lego v roce 2022 připadá na kategorii nových produktů, uvedl. To je na stejné úrovni jako v předchozích letech a je to součást strategie společnosti mít čerstvé a relevantní sady pro všechny spotřebitele. Někdy to znamená využít populární film nebo televizní pořad, jako je „Stranger Things“, nebo rozšířit svůj katalog o stavitelné nástěnné umění.
Christiansen také poznamenal, že společnost Lego pracovala na diverzifikaci svých cenových hladin, protože inflace a nejistota v uplynulém roce negativně ovlivnily spotřebitele. Společnost podle něj hledala způsoby, jak nabídnout širokou škálu sad pro všechny rozpočty.
Společnost také využívá výhod otevírání obchodů na nových trzích, zejména v Číně. V roce 2022 společnost otevřela 155 prodejen po celém světě, z toho přibližně polovina v tomto regionu. V roce 2023 chce společnost Lego přidat dalších 145 poboček.
Christiansen uvedl, že návštěvnost prodejen začala překračovat úroveň roku 2019, a poznamenal, že zážitky v prodejnách zůstávají pro značku vysokou prioritou. Společnost Lego vždy využívala své kamenné pobočky jako místo, kde si zákazníci mohou prohlédnout nové produkty a osahat si fyzické kostičky.
Zdroj: Getty Images
Zaměstnanci jsou také vyškoleni tak, aby hostům neprodávali, ale spíše jim poskytli zážitek. Tato strategie je založena na přesvědčení, že zákazníci budou odcházet s pozitivním pocitem ze značky – dojmem, který budou mít na paměti především při budoucích nákupech hraček.
Tato strategie se stala klíčovou pro zákazníky v Číně, protože ti se s kostkami Lego seznámili teprve nedávno.
Důležitý pro společnost zůstává také prodej online. Christiansen sice nesdělil procentuální rozdělení digitálních a kamenných prodejů, ale uvedl, že společnost Lego zaznamenává „dobrou trakci“ online a její kamenné prodeje nadále podporují její důvěru v otevírání nových prodejen.
V novém roce chce společnost Lego pokračovat v získávání podílu na trhu a přidat se k přírůstkům tržeb v roce 2022. Christiansen uvedl, že společnost očekává růst za celý rok ve vysokých jednociferných číslech.
Co vlastně slovo „LEGO“ znamená?
Ne, neznamená to „plastový ráj“…
Zdroj: Getty Images
Slovo „LEGO“ je zkratka dvou dánských slov „leg“ (hrát si) a „godt“ (dobře), tudíž něco ve smyslu „dobře si hraj!“. Dánský zakladatel Ole Kirk Kristiansen razil toto heslo v roce 1932. Firma je od založení předávána z otce na syna. Nyní ji vlastní Kield Kirk Kristiansen.
Ole Kirk si taktéž pohrával se slovem „Legio“ ale nakonec zůstalo u Lega. Lego může být též interpretováno v latině jako „Spojil jsem to.“ nebo „Dal jsem to dohromady.“
Zajímavé je že, Ole Kirk vlastně nevynalezl spojovací kostky. Inspiroval se „Kiddicraftovou samodržící stavební kostkou“ patentovanou britským vynálezcem Hilary Fisher Pagem o mnoho let dříve. První kostky Lega, nazývané „Automaticky spojitelné kostky“ byly vydány v roce 1947 a byly téměř kopií těch Kiddicraftových. O mnoho let později, po sebevraždě spáchané Pagem kvůli obchodním problémům, koupilo Lego všechny práva na Kiddicraftovy kostky.
V úterý soukromý dánský výrobce hraček oznámil, že tržby v roce 2022 vyskočily o 17 % a dosáhly 64,6 miliardy dánských korun, tedy asi 9,28 miliardy dolarů.Lego patřilo mezi hračkářské společnosti, které během pandemie zaznamenaly masivní zisky, a nadále překonává odvětví a navyšuje svůj podíl na trhu.Společnost nebyla během roku imunní vůči makroekonomickým tlakům, včetně války na Ukrajině, omezení Covid a zvýšených nákladů na materiál, dopravu a energie.Společnost Lego kompenzovala některé z těchto nákladů na dopravu umístěním výrobních závodů v blízkosti klíčových trhů. Například do USA v současné době dodává své výrobky továrna v Mexiku. Tento dodavatelský řetězec se v příštích dvou letech zkrátí, protože společnost Lego otevře nový závod ve Virginii.Dalším faktorem, který kompenzoval tyto náklady, byla silná poptávka po eklektickém výběru stavebnic Lego, uvedl pro CNBC generální ředitel Niels Christiansen.„Lidé nakupují více,“ řekl Christiansen. „Není to zvyšováním cen, ale tím, že lidé kupují některé větší a složitější sady. Je to kombinace objemu a hodnoty.“Chcete využít této příležitosti?Čistý zisk za celý rok dosáhl 13,8 miliardy dánských korun, tedy asi 2 miliardy dolarů, což je zhruba o 4 % více než v roce 2021.Christiansen za dobré výsledky v roce 2022 označil sílu značky Lego a její rozmanitou produktovou řadu, která zasahuje do různých „bodů vášně“. Tyto produkty sahají od tematických sad Star Wars a Harryho Pottera až po botanické květinové vazby a repliky svalnatých aut.Přibližně 48 % portfolia společnosti Lego v roce 2022 připadá na kategorii nových produktů, uvedl. To je na stejné úrovni jako v předchozích letech a je to součást strategie společnosti mít čerstvé a relevantní sady pro všechny spotřebitele. Někdy to znamená využít populární film nebo televizní pořad, jako je „Stranger Things“, nebo rozšířit svůj katalog o stavitelné nástěnné umění.Christiansen také poznamenal, že společnost Lego pracovala na diverzifikaci svých cenových hladin, protože inflace a nejistota v uplynulém roce negativně ovlivnily spotřebitele. Společnost podle něj hledala způsoby, jak nabídnout širokou škálu sad pro všechny rozpočty.Společnost také využívá výhod otevírání obchodů na nových trzích, zejména v Číně. V roce 2022 společnost otevřela 155 prodejen po celém světě, z toho přibližně polovina v tomto regionu. V roce 2023 chce společnost Lego přidat dalších 145 poboček.Christiansen uvedl, že návštěvnost prodejen začala překračovat úroveň roku 2019, a poznamenal, že zážitky v prodejnách zůstávají pro značku vysokou prioritou. Společnost Lego vždy využívala své kamenné pobočky jako místo, kde si zákazníci mohou prohlédnout nové produkty a osahat si fyzické kostičky.Zaměstnanci jsou také vyškoleni tak, aby hostům neprodávali, ale spíše jim poskytli zážitek. Tato strategie je založena na přesvědčení, že zákazníci budou odcházet s pozitivním pocitem ze značky – dojmem, který budou mít na paměti především při budoucích nákupech hraček.Tato strategie se stala klíčovou pro zákazníky v Číně, protože ti se s kostkami Lego seznámili teprve nedávno.Důležitý pro společnost zůstává také prodej online. Christiansen sice nesdělil procentuální rozdělení digitálních a kamenných prodejů, ale uvedl, že společnost Lego zaznamenává „dobrou trakci“ online a její kamenné prodeje nadále podporují její důvěru v otevírání nových prodejen.V novém roce chce společnost Lego pokračovat v získávání podílu na trhu a přidat se k přírůstkům tržeb v roce 2022. Christiansen uvedl, že společnost očekává růst za celý rok ve vysokých jednociferných číslech.Co vlastně slovo „LEGO“ znamená?Ne, neznamená to „plastový ráj“…Slovo „LEGO“ je zkratka dvou dánských slov „leg“ a „godt“ , tudíž něco ve smyslu „dobře si hraj!“. Dánský zakladatel Ole Kirk Kristiansen razil toto heslo v roce 1932. Firma je od založení předávána z otce na syna. Nyní ji vlastní Kield Kirk Kristiansen.Ole Kirk si taktéž pohrával se slovem „Legio“ ale nakonec zůstalo u Lega. Lego může být též interpretováno v latině jako „Spojil jsem to.“ nebo „Dal jsem to dohromady.“Zajímavé je že, Ole Kirk vlastně nevynalezl spojovací kostky. Inspiroval se „Kiddicraftovou samodržící stavební kostkou“ patentovanou britským vynálezcem Hilary Fisher Pagem o mnoho let dříve. První kostky Lega, nazývané „Automaticky spojitelné kostky“ byly vydány v roce 1947 a byly téměř kopií těch Kiddicraftových. O mnoho let později, po sebevraždě spáchané Pagem kvůli obchodním problémům, koupilo Lego všechny práva na Kiddicraftovy kostky.
Společnost AppLovin Corp, jeden z nejrychleji rostoucích hráčů v oblasti digitální reklamy a mobilních technologií, získala silnou podporu od Deutsche...