Velké potravinářské značky se snaží zbavit závislosti na nezdravých potravinách
Analýza, kterou provedla nevládní organizace World Action on Salt, Sugar & Health, vybrala 2 346 výrobků prodávaných společnostmi Danone, Kellogg Co., Kraft Heinz, Nestle SA a Unilever Plc v Austrálii, Francii a Mexiku.
Seřadila je na základě nejpoužívanějších standardů – Health Star Rating, Nutri-Score a varování na etiketách. Kromě společnosti Danone prodávali všichni ostatní větší podíl nezdravých potravin.
„Zlepšení nutričního obsahu potravin a nápojů tím, že se změní složení receptur s nižším obsahem soli, cukru a nasycených tuků, je zdaleka nejdůležitější strategií, kterou by měla každá společnost učinit pro zlepšení veřejného zdraví,“ uvedla v prohlášení Mhairi Brownová, vedoucí oddělení politiky a veřejných záležitostí společnosti WASSH. „Pokud se však budeme spoléhat pouze na ochotu průmyslu a bez vynucování ze strany vlády, je nepravděpodobné, že se dočkáme významného posunu.“
Výrobci jsou pod tlakem, aby jejich portfolia byla zdravější, protože obezita je již v zemích, jako jsou USA, veřejnou zdravotní krizí a v rozvojových zemích je na vzestupu. Podle zprávy se celosvětový ekonomický dopad nadměrné tělesné hmotnosti v roce 2035 více než zdvojnásobí na 4,27 bilionu dolarů oproti roku 2020, protože prevalence tohoto onemocnění stále roste.
Snížení obsahu soli a cukru v potravinách by také mohlo ochránit příjmy společnosti před zákony omezujícími prodej a marketing nezdravých potravin. Větší důraz na environmentální, sociální a správní aspekty mezi investory je další motivací pro zdravější portfolia.
Čtyři pětiny výrobků společnosti Kraft Heinz nesplnily zdravotní normy na všech třech trzích, přičemž v Mexiku nevyhověl celý vzorek. Přibližně 72 % zkoumaných výrobků společnosti Kellogg’s nesplnilo zdravotní kritéria. Výrobce křupavých oříšků v loňském roce neuspěl s právním napadením nařízení, které by mu zakázalo inzerovat své sladké cereálie ve Velké Británii.
Zdroj: Canva
Výrobce jogurtů Activia, společnost Danone, se tomuto trendu vyhnul. Pouze 35 % výrobků dosáhlo nižšího skóre, než je standardní definice zdravého výrobku. Začátkem tohoto týdne slíbila, že nejméně 90 % výrobků podle objemu prodeje ve Velké Británii a Irsku nebude obsahovat vysoký obsah cukru, soli nebo tuku, jak je definováno vládní politikou.
Mluvčí společnosti Unilever uvedl, že společnost se zavázala poskytnout spotřebitelům zdravější volbu, a označil výsledky průzkumu za neúplné a zavádějící, protože vycházely z malé části jejího portfolia. Společnost Kraft Heinz se zavázala snížit obsah cukru a soli ve svých výrobcích, přičemž podle jejího mluvčího zatím neexistuje celosvětově sjednocený model pro posuzování toho, jak jsou potraviny zdravé.
Ostatní se ke zprávě bezprostředně nevyjádřili.
Zpráva uvádí, že výběr výrobků vycházel z řad uvedených na internetových stránkách společností v jednotlivých zemích a u hlavních prodejců.
Skupiny, jako je ShareAction, skupina investorů, která výzkum podpořila, vyzývají společnosti k větší transparentnosti ohledně zdravotní nezávadnosti svých portfolií, aby pomohly investorům pečlivě kontrolovat jejich nabídku a vyhodnotit hrozbu potenciální legislativy proti nezdravým potravinám pro prodej.
Zdroj: Getty Images
Danone a Unilever uvádějí obsah svých portfolií podle vládou schválených výživových modelů, zatímco Nestlé se k tomu zavázalo ve své výroční zprávě za rok 2022, ale ostatní je zatím nenásledují, což ztěžuje získání úplného obrazu pro srovnání.
„Výrobci potravin musí být transparentnější a zveřejňovat, jakou část jejich prodeje lze označit za ‚zdravější‘,“ uvedla Holly Gabrielová z organizace ShareAction. „Po tomto zveřejnění musí následovat smysluplné cíle pro zvýšení podílu prodeje zdravějších potravin a nápojů.“
V roce 2035 může mít nadváhu či obezitu 51 procent lidí na světě, varují experti
V roce 2035 může 51 procent obyvatel světa mít nadváhu či obezitu, pokud země nezlepší prevenci nebo léčbu a současné trendy budou pokračovat. Upozorňuje na to World Obesity Federation (Světová federace pro obezitu) k příležitosti Světového dne obezity, který připadá na sobotu. Náklady na léčení této nemoci a jejích důsledků v roce 2035 organizace vyčíslila na 4,32 bilionu dolarů, tedy skoro tři procenta celosvětového HDP. Přirovnává to k ekonomickým dopadům pandemie covidu-19 v roce 2020.
Světová federace pro obezitu předpovídá, že zatímco v současnosti trpí obezitou jeden ze sedmi lidí, za 12 let to bude už každý čtvrtý. Za obezitu označuje body mass index (BMI) vyšší než 30. Index odpovídá hmotnosti v kilogramech, která se vydělí druhou mocninou výšky v metrech. Ideální zdravá váha se pohybuje mezi hodnotou 18,5 a 25. Od 25 do 30 je nadváha.
Seřadila je na základě nejpoužívanějších standardů – Health Star Rating, Nutri-Score a varování na etiketách. Kromě společnosti Danone prodávali všichni ostatní větší podíl nezdravých potravin.„Zlepšení nutričního obsahu potravin a nápojů tím, že se změní složení receptur s nižším obsahem soli, cukru a nasycených tuků, je zdaleka nejdůležitější strategií, kterou by měla každá společnost učinit pro zlepšení veřejného zdraví,“ uvedla v prohlášení Mhairi Brownová, vedoucí oddělení politiky a veřejných záležitostí společnosti WASSH. „Pokud se však budeme spoléhat pouze na ochotu průmyslu a bez vynucování ze strany vlády, je nepravděpodobné, že se dočkáme významného posunu.“Výrobci jsou pod tlakem, aby jejich portfolia byla zdravější, protože obezita je již v zemích, jako jsou USA, veřejnou zdravotní krizí a v rozvojových zemích je na vzestupu. Podle zprávy se celosvětový ekonomický dopad nadměrné tělesné hmotnosti v roce 2035 více než zdvojnásobí na 4,27 bilionu dolarů oproti roku 2020, protože prevalence tohoto onemocnění stále roste.Snížení obsahu soli a cukru v potravinách by také mohlo ochránit příjmy společnosti před zákony omezujícími prodej a marketing nezdravých potravin. Větší důraz na environmentální, sociální a správní aspekty mezi investory je další motivací pro zdravější portfolia.Čtyři pětiny výrobků společnosti Kraft Heinz nesplnily zdravotní normy na všech třech trzích, přičemž v Mexiku nevyhověl celý vzorek. Přibližně 72 % zkoumaných výrobků společnosti Kellogg’s nesplnilo zdravotní kritéria. Výrobce křupavých oříšků v loňském roce neuspěl s právním napadením nařízení, které by mu zakázalo inzerovat své sladké cereálie ve Velké Británii.Výrobce jogurtů Activia, společnost Danone, se tomuto trendu vyhnul. Pouze 35 % výrobků dosáhlo nižšího skóre, než je standardní definice zdravého výrobku. Začátkem tohoto týdne slíbila, že nejméně 90 % výrobků podle objemu prodeje ve Velké Británii a Irsku nebude obsahovat vysoký obsah cukru, soli nebo tuku, jak je definováno vládní politikou.Mluvčí společnosti Unilever uvedl, že společnost se zavázala poskytnout spotřebitelům zdravější volbu, a označil výsledky průzkumu za neúplné a zavádějící, protože vycházely z malé části jejího portfolia. Společnost Kraft Heinz se zavázala snížit obsah cukru a soli ve svých výrobcích, přičemž podle jejího mluvčího zatím neexistuje celosvětově sjednocený model pro posuzování toho, jak jsou potraviny zdravé.Ostatní se ke zprávě bezprostředně nevyjádřili.Zpráva uvádí, že výběr výrobků vycházel z řad uvedených na internetových stránkách společností v jednotlivých zemích a u hlavních prodejců.Skupiny, jako je ShareAction, skupina investorů, která výzkum podpořila, vyzývají společnosti k větší transparentnosti ohledně zdravotní nezávadnosti svých portfolií, aby pomohly investorům pečlivě kontrolovat jejich nabídku a vyhodnotit hrozbu potenciální legislativy proti nezdravým potravinám pro prodej.Danone a Unilever uvádějí obsah svých portfolií podle vládou schválených výživových modelů, zatímco Nestlé se k tomu zavázalo ve své výroční zprávě za rok 2022, ale ostatní je zatím nenásledují, což ztěžuje získání úplného obrazu pro srovnání.„Výrobci potravin musí být transparentnější a zveřejňovat, jakou část jejich prodeje lze označit za ‚zdravější‘,“ uvedla Holly Gabrielová z organizace ShareAction. „Po tomto zveřejnění musí následovat smysluplné cíle pro zvýšení podílu prodeje zdravějších potravin a nápojů.“Chcete využít této příležitosti?V roce 2035 může mít nadváhu či obezitu 51 procent lidí na světě, varují expertiV roce 2035 může 51 procent obyvatel světa mít nadváhu či obezitu, pokud země nezlepší prevenci nebo léčbu a současné trendy budou pokračovat. Upozorňuje na to World Obesity Federation k příležitosti Světového dne obezity, který připadá na sobotu. Náklady na léčení této nemoci a jejích důsledků v roce 2035 organizace vyčíslila na 4,32 bilionu dolarů, tedy skoro tři procenta celosvětového HDP. Přirovnává to k ekonomickým dopadům pandemie covidu-19 v roce 2020.Světová federace pro obezitu předpovídá, že zatímco v současnosti trpí obezitou jeden ze sedmi lidí, za 12 let to bude už každý čtvrtý. Za obezitu označuje body mass index vyšší než 30. Index odpovídá hmotnosti v kilogramech, která se vydělí druhou mocninou výšky v metrech. Ideální zdravá váha se pohybuje mezi hodnotou 18,5 a 25. Od 25 do 30 je nadváha.