Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    06082.HK 31 prosince, 2025

    Technologická společnost, která vyvíjí vysokovýkonná GPU pro AI

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    BTGO Bude oznámeno

    Americká společnost specializující se na bezpečné úschovy kryptoměn

    Minulé IPO.

    02691.HK 22 prosince, 2025

    Finanční společnost zaměřená na obchodování s futures a deriváty

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    06082.HK 31 prosince, 2025

    Technologická společnost, která vyvíjí vysokovýkonná GPU pro AI

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    BTGO Bude oznámeno

    Americká společnost specializující se na bezpečné úschovy kryptoměn

    Minulé IPO.

    02691.HK 22 prosince, 2025

    Finanční společnost zaměřená na obchodování s futures a deriváty

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Výrobci baterií pro elektromobily testují budoucnost bez lithia

Testovací vozidlo, které představila čínská automobilka JAC, vzbudilo ve světě baterií rozruch kolem sodíkových článků.

Andrej Krúpa Autor: Andrej Krúpa
23 března, 2023
4 min. čtení
Zdroj: JAC Group

Zdroj: JAC Group

4 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Před rokem a půl uspořádala čínská společnost CATL okázalou akci, na které oznámila natolik významnou věc, že ji uváděl Zeng Yuqun, zakladatel a předseda největšího světového výrobce baterií.

Zeng, který právě předstihl Jacka Ma z Alibaby v žebříčku miliardářů Bloomberg Billionaires Index, prozradil, že CATL pracuje na bateriích, které budou využívat lithium-iontové a sodíkové články. Sodík je sice hojnější a nabízí potenciální bezpečnostní výhody oproti lithiu, ale lithium je v bateriích pro elektromobily dominantní. Lithium-iontové baterie nabízejí vyšší hustotu energie, což řidičům umožňuje ujet větší vzdálenost mezi jednotlivými nabitími.

Zatímco CATL představila kroky, které podniká na cestě ke komercializaci, tento masivní dodavatel výrobců automobilů včetně Tesly, Geely a BMW byl předběhnut – přinejmenším ve fázi prototypu. Minulý měsíc čínská automobilka JAC představila testovací verzi svého elektromobilu Sehol E10X, který byl osazen sodíkovo-iontovými články.

Dodavatelem článků byla společnost HiNa Battery Technologies, malý a relativně nový hráč na čínské bateriové scéně, který byl založen v roce 2017 po letech práce ve vědeckém výzkumném ústavu. Debut vozidla využívajícího články společnosti HiNa přiměl odborníky na baterie přehodnotit potenciál sodíkových iontů pro pohon budoucích elektromobilů. Agentura BloombergNEF a další výzkumné firmy předpokládají, že elektromobily budou poháněny téměř výhradně lithium-iontovými bateriemi.

Sodíkové baterie mohou využívat stejné výrobní postupy jako lithium-iontové baterie, což znamená, že první z nich by mohla těžit z pokroku, kterého druhá dosáhla v posledním desetiletí. Použití podobných materiálů a součástí – od elektrolytů a separátorů až po hliníkové sběrače proudu – znamená, že tato nová technologie by mohla těžit i z existujících úspor z rozsahu.

Advertisement

Sodíkové baterie jsou dnes dražší než lithium-iontové, a to kvůli malým objemům a nedostatečně rozvinutým dodavatelským řetězcům. BNEF však vidí potenciál pro úspory materiálu a zlepšení energetické hustoty, které by umožnily, aby sodíkové baterie stály polovinu toho, co dnes stojí lithium-železo-fosfát.

Chcete využít této příležitosti?
Zdroj: JAC Group

To by byl velký problém. Lithium-železo-fosfát (LFP) je v současnosti nejrozšířenější chemií lithium-iontových baterií, protože výrobci automobilů stále více upřednostňují jejich nižší cenu a výrazné zlepšení energetické hustoty v posledním desetiletí.

Hlavním problémem sodíko-iontových článků je jejich nižší hustota energie – automobily s těmito články by dnes musely používat těžší baterie, aby dosáhly stejné kapacity kilowatthodin. Články v modelu Sehol E10X používají sodíkové, železo-manganové a měděné katody a mají energetickou hustotu 140 watthodin na kilogram, která se na úrovni bateriového balení snižuje na 120Wh/kg. To je o 25 % méně než u současných baterií LFP.

Na druhou stranu mezi hlavní výhody sodíkových iontů patří geograficky rozmanitější distribuce surovin. Jsou také nehořlavé a dobře fungují při nízkých teplotách.

Pokud by sodíkové baterie mohly převzít byť jen malou část podílu lithium-iontových baterií, mohlo by to pomoci zmírnit problémy s dodávkami lithia a snížit celkové ceny baterií pro elektromobily. Samozřejmě existuje mnoho „kdyby“ a předpokladů týkajících se vstupních nákladů a toho, co bude potřeba k rozšíření. Navíc cena lithia je sice volatilní, ale v posledních čtyřech měsících má klesající tendenci. Sodium-iontové baterie budou také muset soutěžit s pohyblivými cíli, protože lithium-iontové baterie se dlouhodobě zlepšují.

Kromě společností HiNa a CATL se na trhu se sodíkovými ionty objevují také britská společnost Faradion, která poskytuje licenci na technologii britskému výrobci baterií AMTE Power, švédská společnost Altris, francouzská společnost Tiamat a americká společnost Natron.

Společnost HiNa se sice letos dostala na titulní stránky novin jako první, ale analytici BNEF očekávají, že přijdou další oznámení. Čínský výrobce baterií Farasis prý pracuje na sodíkovo-iontových bateriích pro Jiangling Motors Electric Vehicle, společný podnik, jehož většinovým vlastníkem je francouzská automobilka Renault.

Ačkoli se v automobilovém světě dají očekávat automobily využívající sodíkové baterie, do jejich významného rozšíření zbývá ještě nejméně několik let. Vzhledem k tomu, že poptávka po bateriích pro elektromobily má před sebou velký růst, mají sodíkové baterie potenciál doplnit lithium-iontové články a pomoci zaplnit mezery na globálním trhu.

Před rokem a půl uspořádala čínská společnost CATL okázalou akci, na které oznámila natolik významnou věc, že ji uváděl Zeng Yuqun, zakladatel a předseda největšího světového výrobce baterií.Zeng, který právě předstihl Jacka Ma z Alibaby v žebříčku miliardářů Bloomberg Billionaires Index, prozradil, že CATL pracuje na bateriích, které budou využívat lithium-iontové a sodíkové články. Sodík je sice hojnější a nabízí potenciální bezpečnostní výhody oproti lithiu, ale lithium je v bateriích pro elektromobily dominantní. Lithium-iontové baterie nabízejí vyšší hustotu energie, což řidičům umožňuje ujet větší vzdálenost mezi jednotlivými nabitími.Zatímco CATL představila kroky, které podniká na cestě ke komercializaci, tento masivní dodavatel výrobců automobilů včetně Tesly, Geely a BMW byl předběhnut – přinejmenším ve fázi prototypu. Minulý měsíc čínská automobilka JAC představila testovací verzi svého elektromobilu Sehol E10X, který byl osazen sodíkovo-iontovými články.Dodavatelem článků byla společnost HiNa Battery Technologies, malý a relativně nový hráč na čínské bateriové scéně, který byl založen v roce 2017 po letech práce ve vědeckém výzkumném ústavu. Debut vozidla využívajícího články společnosti HiNa přiměl odborníky na baterie přehodnotit potenciál sodíkových iontů pro pohon budoucích elektromobilů. Agentura BloombergNEF a další výzkumné firmy předpokládají, že elektromobily budou poháněny téměř výhradně lithium-iontovými bateriemi.Sodíkové baterie mohou využívat stejné výrobní postupy jako lithium-iontové baterie, což znamená, že první z nich by mohla těžit z pokroku, kterého druhá dosáhla v posledním desetiletí. Použití podobných materiálů a součástí – od elektrolytů a separátorů až po hliníkové sběrače proudu – znamená, že tato nová technologie by mohla těžit i z existujících úspor z rozsahu.Sodíkové baterie jsou dnes dražší než lithium-iontové, a to kvůli malým objemům a nedostatečně rozvinutým dodavatelským řetězcům. BNEF však vidí potenciál pro úspory materiálu a zlepšení energetické hustoty, které by umožnily, aby sodíkové baterie stály polovinu toho, co dnes stojí lithium-železo-fosfát.Chcete využít této příležitosti?To by byl velký problém. Lithium-železo-fosfát je v současnosti nejrozšířenější chemií lithium-iontových baterií, protože výrobci automobilů stále více upřednostňují jejich nižší cenu a výrazné zlepšení energetické hustoty v posledním desetiletí.Hlavním problémem sodíko-iontových článků je jejich nižší hustota energie – automobily s těmito články by dnes musely používat těžší baterie, aby dosáhly stejné kapacity kilowatthodin. Články v modelu Sehol E10X používají sodíkové, železo-manganové a měděné katody a mají energetickou hustotu 140 watthodin na kilogram, která se na úrovni bateriového balení snižuje na 120Wh/kg. To je o 25 % méně než u současných baterií LFP.Na druhou stranu mezi hlavní výhody sodíkových iontů patří geograficky rozmanitější distribuce surovin. Jsou také nehořlavé a dobře fungují při nízkých teplotách.Pokud by sodíkové baterie mohly převzít byť jen malou část podílu lithium-iontových baterií, mohlo by to pomoci zmírnit problémy s dodávkami lithia a snížit celkové ceny baterií pro elektromobily. Samozřejmě existuje mnoho „kdyby“ a předpokladů týkajících se vstupních nákladů a toho, co bude potřeba k rozšíření. Navíc cena lithia je sice volatilní, ale v posledních čtyřech měsících má klesající tendenci. Sodium-iontové baterie budou také muset soutěžit s pohyblivými cíli, protože lithium-iontové baterie se dlouhodobě zlepšují.Kromě společností HiNa a CATL se na trhu se sodíkovými ionty objevují také britská společnost Faradion, která poskytuje licenci na technologii britskému výrobci baterií AMTE Power, švédská společnost Altris, francouzská společnost Tiamat a americká společnost Natron.Společnost HiNa se sice letos dostala na titulní stránky novin jako první, ale analytici BNEF očekávají, že přijdou další oznámení. Čínský výrobce baterií Farasis prý pracuje na sodíkovo-iontových bateriích pro Jiangling Motors Electric Vehicle, společný podnik, jehož většinovým vlastníkem je francouzská automobilka Renault.Ačkoli se v automobilovém světě dají očekávat automobily využívající sodíkové baterie, do jejich významného rozšíření zbývá ještě nejméně několik let. Vzhledem k tomu, že poptávka po bateriích pro elektromobily má před sebou velký růst, mají sodíkové baterie potenciál doplnit lithium-iontové články a pomoci zaplnit mezery na globálním trhu.
Tagy: bateriecatlelektromobilyJACKomoditysodík


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Advertisement

    Breaking.

    15:33

    Obchodování zasvěcených osob ve středu: Klíčové nákupy a prodeje odrážejí tržní trendy

    09:15

    Japonský premiér zdůrazňuje fiskální odpovědnost v rozpočtu na příští rok snížením závislosti na dluhu.

    09:13

    Čína vyjadřuje naději, že společnosti budou usilovat o právní a vyvážená řešení ohledně dohody o TikToku.

    08:13

    Podle údajů CAICT se v listopadu dodávky telefonů zahraničních značek v Číně více než zdvojnásobily ve srovnání s předchozím rokem.

    23:38

    Srbský NIS získal povolení USA k jednání o prodeji ruského vlastnictví.

    23:33

    Mexické akcie rostou na konci obchodování; S&P/BMV IPC přidává 0,03 %

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Getty Images
    Akcie

    Tyto akcie přinesou působivé výnosy při zachování nízké volatility

    25 prosince, 2025

    V prostředí, kde se investoři stále více obávají prudkých výkyvů trhů, geopolitických rizik a nejistého vývoje úrokových sazeb, roste zájem...

    Zdroj: Reuters

    Tři akcie pro strategii „nastav a zapomeň“, které mohou zářit v roce 2026

    25 prosince, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Akcie Huntington Ingalls Industries na rekordu po zakázce na novou fregatu

    23 prosince, 2025
    Zdroj: Getty images

    UBS vybírá nejlepší akcie ze sektoru sportovní obuvi s potenciálem růstu

    23 prosince, 2025
    Zdroj: Shutterstock

    Je nyní vhodná doba na nákup akcií společnosti Lucid Group?

    23 prosince, 2025

    IPO Radar.

    Biren Technology Co., Ltd.

    Datum IPO: 31 prosince, 2025
    Potenciální ocenění: Poslední financování v červnu 2025 naznačovalo valuaci přibližně 16 miliard RMB (zhruba 2,3 miliardy USD)

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    Americký dolar testuje klíčovou podporu, trh vyčkává na odhalení rozporů ve Fedu

    24 prosince, 2025

    GBP/USD těží z rozdílné politiky centrálních bank: Fed tlačí na pilu, BoE zůstává opatrná

    23 prosince, 2025

    Soud v Delaware obnovil Muskovu odměnu a uznal jeho klíčový přínos pro Teslu

    21 prosince, 2025

    Trumpův problematický vztah k míře nezaměstnanosti se dále vyostřuje

    23 prosince, 2025

    Wall Street vstupuje do nového týdne s nejistým vývojem na konci roku

    21 prosince, 2025

    USD/JPY: Zvýšení sazeb Bank of Japan dodalo jenu sílu

    24 prosince, 2025

    GBP/USD si drží zisky: Opatrnost BoE a sázky na Fed hrají ve prospěch libry

    25 prosince, 2025

    S&P 500 uzavírá výše během začátku svátečního obchodování

    22 prosince, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: Shutterstock
    AI

    Broadcom a další čipové akcie patří mezi hlavní sázky J.P. Morgan pro rok 2026

    17 prosince, 2025

    Obavy z možné bubliny v oblasti umělé inteligence na finančních trzích v posledních měsících sílí.

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    ·
    Poslední událost
    Poslední událost
      Kontaktujte nás

      Používáme soubory cookie a podobné technologie, které jsou nezbytné pro provoz webových stránek. Další soubory cookie se používají k provádění analýzy používání webových stránek. Pokračováním v používání našich webových stránek vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. Další informace naleznete v našich Zásadách ochrany osobních údajů.