Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    BETA 4 listopadu, 2025

    Americká letecká společnost vyvíjející a vyrábějící elektrická letadla

    BLLN 6 listopadu, 2025

    Molekulárně diagnostická společnost vyvíjející prenatalní a onkologické testy

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    Minulé IPO.

    NAVN 30 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost JST Group úspěšně vstoupila na burzu!

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    VSURE 8 října, 2025

    Bezpečnostní společnost poskytující monitorované bezpečnostní služby

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    BETA 4 listopadu, 2025

    Americká letecká společnost vyvíjející a vyrábějící elektrická letadla

    BLLN 6 listopadu, 2025

    Molekulárně diagnostická společnost vyvíjející prenatalní a onkologické testy

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    Minulé IPO.

    NAVN 30 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost JST Group úspěšně vstoupila na burzu!

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    VSURE 8 října, 2025

    Bezpečnostní společnost poskytující monitorované bezpečnostní služby

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Výrobci baterií pro elektromobily testují budoucnost bez lithia

Testovací vozidlo, které představila čínská automobilka JAC, vzbudilo ve světě baterií rozruch kolem sodíkových článků.

Andrej Krúpa Autor: Andrej Krúpa
23 března, 2023
4 min. čtení
Zdroj: JAC Group

Zdroj: JAC Group

4 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Před rokem a půl uspořádala čínská společnost CATL okázalou akci, na které oznámila natolik významnou věc, že ji uváděl Zeng Yuqun, zakladatel a předseda největšího světového výrobce baterií.

Zeng, který právě předstihl Jacka Ma z Alibaby v žebříčku miliardářů Bloomberg Billionaires Index, prozradil, že CATL pracuje na bateriích, které budou využívat lithium-iontové a sodíkové články. Sodík je sice hojnější a nabízí potenciální bezpečnostní výhody oproti lithiu, ale lithium je v bateriích pro elektromobily dominantní. Lithium-iontové baterie nabízejí vyšší hustotu energie, což řidičům umožňuje ujet větší vzdálenost mezi jednotlivými nabitími.

Zatímco CATL představila kroky, které podniká na cestě ke komercializaci, tento masivní dodavatel výrobců automobilů včetně Tesly, Geely a BMW byl předběhnut – přinejmenším ve fázi prototypu. Minulý měsíc čínská automobilka JAC představila testovací verzi svého elektromobilu Sehol E10X, který byl osazen sodíkovo-iontovými články.

Dodavatelem článků byla společnost HiNa Battery Technologies, malý a relativně nový hráč na čínské bateriové scéně, který byl založen v roce 2017 po letech práce ve vědeckém výzkumném ústavu. Debut vozidla využívajícího články společnosti HiNa přiměl odborníky na baterie přehodnotit potenciál sodíkových iontů pro pohon budoucích elektromobilů. Agentura BloombergNEF a další výzkumné firmy předpokládají, že elektromobily budou poháněny téměř výhradně lithium-iontovými bateriemi.

Sodíkové baterie mohou využívat stejné výrobní postupy jako lithium-iontové baterie, což znamená, že první z nich by mohla těžit z pokroku, kterého druhá dosáhla v posledním desetiletí. Použití podobných materiálů a součástí – od elektrolytů a separátorů až po hliníkové sběrače proudu – znamená, že tato nová technologie by mohla těžit i z existujících úspor z rozsahu.

Advertisement

Sodíkové baterie jsou dnes dražší než lithium-iontové, a to kvůli malým objemům a nedostatečně rozvinutým dodavatelským řetězcům. BNEF však vidí potenciál pro úspory materiálu a zlepšení energetické hustoty, které by umožnily, aby sodíkové baterie stály polovinu toho, co dnes stojí lithium-železo-fosfát.

Chcete využít této příležitosti?
Zdroj: JAC Group

To by byl velký problém. Lithium-železo-fosfát (LFP) je v současnosti nejrozšířenější chemií lithium-iontových baterií, protože výrobci automobilů stále více upřednostňují jejich nižší cenu a výrazné zlepšení energetické hustoty v posledním desetiletí.

Hlavním problémem sodíko-iontových článků je jejich nižší hustota energie – automobily s těmito články by dnes musely používat těžší baterie, aby dosáhly stejné kapacity kilowatthodin. Články v modelu Sehol E10X používají sodíkové, železo-manganové a měděné katody a mají energetickou hustotu 140 watthodin na kilogram, která se na úrovni bateriového balení snižuje na 120Wh/kg. To je o 25 % méně než u současných baterií LFP.

Na druhou stranu mezi hlavní výhody sodíkových iontů patří geograficky rozmanitější distribuce surovin. Jsou také nehořlavé a dobře fungují při nízkých teplotách.

Pokud by sodíkové baterie mohly převzít byť jen malou část podílu lithium-iontových baterií, mohlo by to pomoci zmírnit problémy s dodávkami lithia a snížit celkové ceny baterií pro elektromobily. Samozřejmě existuje mnoho „kdyby“ a předpokladů týkajících se vstupních nákladů a toho, co bude potřeba k rozšíření. Navíc cena lithia je sice volatilní, ale v posledních čtyřech měsících má klesající tendenci. Sodium-iontové baterie budou také muset soutěžit s pohyblivými cíli, protože lithium-iontové baterie se dlouhodobě zlepšují.

Kromě společností HiNa a CATL se na trhu se sodíkovými ionty objevují také britská společnost Faradion, která poskytuje licenci na technologii britskému výrobci baterií AMTE Power, švédská společnost Altris, francouzská společnost Tiamat a americká společnost Natron.

Společnost HiNa se sice letos dostala na titulní stránky novin jako první, ale analytici BNEF očekávají, že přijdou další oznámení. Čínský výrobce baterií Farasis prý pracuje na sodíkovo-iontových bateriích pro Jiangling Motors Electric Vehicle, společný podnik, jehož většinovým vlastníkem je francouzská automobilka Renault.

Ačkoli se v automobilovém světě dají očekávat automobily využívající sodíkové baterie, do jejich významného rozšíření zbývá ještě nejméně několik let. Vzhledem k tomu, že poptávka po bateriích pro elektromobily má před sebou velký růst, mají sodíkové baterie potenciál doplnit lithium-iontové články a pomoci zaplnit mezery na globálním trhu.

Před rokem a půl uspořádala čínská společnost CATL okázalou akci, na které oznámila natolik významnou věc, že ji uváděl Zeng Yuqun, zakladatel a předseda největšího světového výrobce baterií.Zeng, který právě předstihl Jacka Ma z Alibaby v žebříčku miliardářů Bloomberg Billionaires Index, prozradil, že CATL pracuje na bateriích, které budou využívat lithium-iontové a sodíkové články. Sodík je sice hojnější a nabízí potenciální bezpečnostní výhody oproti lithiu, ale lithium je v bateriích pro elektromobily dominantní. Lithium-iontové baterie nabízejí vyšší hustotu energie, což řidičům umožňuje ujet větší vzdálenost mezi jednotlivými nabitími.Zatímco CATL představila kroky, které podniká na cestě ke komercializaci, tento masivní dodavatel výrobců automobilů včetně Tesly, Geely a BMW byl předběhnut – přinejmenším ve fázi prototypu. Minulý měsíc čínská automobilka JAC představila testovací verzi svého elektromobilu Sehol E10X, který byl osazen sodíkovo-iontovými články.Dodavatelem článků byla společnost HiNa Battery Technologies, malý a relativně nový hráč na čínské bateriové scéně, který byl založen v roce 2017 po letech práce ve vědeckém výzkumném ústavu. Debut vozidla využívajícího články společnosti HiNa přiměl odborníky na baterie přehodnotit potenciál sodíkových iontů pro pohon budoucích elektromobilů. Agentura BloombergNEF a další výzkumné firmy předpokládají, že elektromobily budou poháněny téměř výhradně lithium-iontovými bateriemi.Sodíkové baterie mohou využívat stejné výrobní postupy jako lithium-iontové baterie, což znamená, že první z nich by mohla těžit z pokroku, kterého druhá dosáhla v posledním desetiletí. Použití podobných materiálů a součástí – od elektrolytů a separátorů až po hliníkové sběrače proudu – znamená, že tato nová technologie by mohla těžit i z existujících úspor z rozsahu.Sodíkové baterie jsou dnes dražší než lithium-iontové, a to kvůli malým objemům a nedostatečně rozvinutým dodavatelským řetězcům. BNEF však vidí potenciál pro úspory materiálu a zlepšení energetické hustoty, které by umožnily, aby sodíkové baterie stály polovinu toho, co dnes stojí lithium-železo-fosfát.Chcete využít této příležitosti?To by byl velký problém. Lithium-železo-fosfát je v současnosti nejrozšířenější chemií lithium-iontových baterií, protože výrobci automobilů stále více upřednostňují jejich nižší cenu a výrazné zlepšení energetické hustoty v posledním desetiletí.Hlavním problémem sodíko-iontových článků je jejich nižší hustota energie – automobily s těmito články by dnes musely používat těžší baterie, aby dosáhly stejné kapacity kilowatthodin. Články v modelu Sehol E10X používají sodíkové, železo-manganové a měděné katody a mají energetickou hustotu 140 watthodin na kilogram, která se na úrovni bateriového balení snižuje na 120Wh/kg. To je o 25 % méně než u současných baterií LFP.Na druhou stranu mezi hlavní výhody sodíkových iontů patří geograficky rozmanitější distribuce surovin. Jsou také nehořlavé a dobře fungují při nízkých teplotách.Pokud by sodíkové baterie mohly převzít byť jen malou část podílu lithium-iontových baterií, mohlo by to pomoci zmírnit problémy s dodávkami lithia a snížit celkové ceny baterií pro elektromobily. Samozřejmě existuje mnoho „kdyby“ a předpokladů týkajících se vstupních nákladů a toho, co bude potřeba k rozšíření. Navíc cena lithia je sice volatilní, ale v posledních čtyřech měsících má klesající tendenci. Sodium-iontové baterie budou také muset soutěžit s pohyblivými cíli, protože lithium-iontové baterie se dlouhodobě zlepšují.Kromě společností HiNa a CATL se na trhu se sodíkovými ionty objevují také britská společnost Faradion, která poskytuje licenci na technologii britskému výrobci baterií AMTE Power, švédská společnost Altris, francouzská společnost Tiamat a americká společnost Natron.Společnost HiNa se sice letos dostala na titulní stránky novin jako první, ale analytici BNEF očekávají, že přijdou další oznámení. Čínský výrobce baterií Farasis prý pracuje na sodíkovo-iontových bateriích pro Jiangling Motors Electric Vehicle, společný podnik, jehož většinovým vlastníkem je francouzská automobilka Renault.Ačkoli se v automobilovém světě dají očekávat automobily využívající sodíkové baterie, do jejich významného rozšíření zbývá ještě nejméně několik let. Vzhledem k tomu, že poptávka po bateriích pro elektromobily má před sebou velký růst, mají sodíkové baterie potenciál doplnit lithium-iontové články a pomoci zaplnit mezery na globálním trhu.
Tagy: bateriecatlelektromobilyJACKomoditysodík

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Související:

      1. Hongkongská burza dosahuje rekordního zisku díky boomu IPO a nárůstu obchodování
      2. 18. srpna – Jak Elon Musk změnil hru se svou automobilkou Tesla
      3. 3. září — Tesla zase mění pravidla hry. A rozhodně ne naposledy
      4. Zbrusu nová Škoda Epiq na elektřinu dostane baterie typu LFP
      5. Akcie výrobců lithia prudce stoupají poté, co CATL pozastavil těžbu v Číně
      Advertisement

      Breaking.

      06:42

      Toyota posiluje ziskové vyhlídky díky úsporám a hybridům

      04:37

      Čínské trable Tesly: Prodeje elektromobilů prudce klesají

      04:32

      Šéf SiTime prodal akcie, analytici předpovídají růst!

      04:23

      Soudní posila pro Trumpa: Tarify pod lupou Nejvyššího soudu

      04:20

      Sequoia Capital mění vedení: Nová éra investičních rozhodnutí

      04:15

      Ropné zásoby prudce rostou: Ceny mohou mířit dolů

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Getty Images
      Akcie

      Goldman Sachs předkládá globální akcie s růstovým potenciálem

      4 listopadu, 2025

      Goldman Sachs aktualizoval pro listopad svůj respektovaný globální seznam nejlepších akcií s největším růstovým potenciálem.

      Zdroj: Reuters

      UBS očekává růst Cisco díky silné poptávce po infrastruktuře AI

      4 listopadu, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Akcie IREN skokově rostou díky zásadní dohodě s Microsoftem o AI kapacitě

      3 listopadu, 2025
      Zdroj: Unsplash

      Piper Sandler doporučuje po silných výsledcích kupovat akcie Roku

      3 listopadu, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Boston Scientific jako silná alternativa pro investory mimo sektor AI

      3 listopadu, 2025

      IPO Radar.

      BETA Technologies, Inc.

      Datum IPO: 4 listopadu, 2025
      Potenciální ocenění: 7,2 miliardy USD

      Buďte u toho

      Nejčtenější zprávy.

      S&P 500 roste, Nvidia opět posiluje celý sektor AI průmyslu

      3 listopadu, 2025

      Inflace v eurozóně se blíží cíli, ECB drží úrokové sazby beze změny

      2 listopadu, 2025

      S&P 500 uzavřel výše, Amazon posílil díky výsledkům za 3. čtvrtletí

      31 října, 2025

      Zlato klesá po ochlazení očekávání snížení sazeb, říjen však končí růstem

      2 listopadu, 2025

      Apple překonal očekávání, ale prodeje iPhonů v Číně zůstávají slabinou

      31 října, 2025

      Nvidia a Amazon se stávají symbolem růstu technologických akcií

      3 listopadu, 2025

      S&P 500 propadá, generální ředitelé varovali před oceněním trhu

      4 listopadu, 2025

      Vládní program podle odborníků slibuje víc, než si Česko může dovolit

      1 listopadu, 2025
      Advertisement

      Tip editora.

      Zdroj: Shutterstock
      Bullionář Recap

      Nvidia a Amazon se stávají symbolem růstu technologických akcií

      3 listopadu, 2025

      Index S&P 500 v pondělí posílil, když akcie spojené s tématem umělé inteligence, vedené společností Nvidia, pokračovaly v růstu díky...

      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      • Pomoc investorům
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.