Návrat čínských spotřebitelů však nemusí být dostatečně silný na to, aby druhou největší ekonomiku světa dlouhodoběji oživil.
V úterý Čína vykázala růst HDP ve výši 4,5 %, což překonalo konsenzuální odhady a zvýšilo se oproti předchozímu čtvrtletí o 2,9 %, protože maloobchodní tržby rostly nejrychlejším tempem za poslední dva roky a prodeje domů ve velkých městech se zvýšily, protože spotřebitelé více utráceli.
Investoři očekávali oživení čínské ekonomiky od chvíle, kdy Peking loni na podzim naznačil zmírnění svého nulového přístupu a zmírnění některých represí, které zasáhly čínské akcie a ekonomiku. Podle analytiků se toto oživení naplňuje a mělo by pokračovat i ve druhém čtvrtletí, což v nejbližší době podpoří čínské akcie. Burzovně obchodovaný fond iShares MSCI China
Existují však náznaky, že oživení v Číně – zejména s pomocí spotřebitelů – není až tak silné, a objevují se otázky, zda se nejedná pouze o odraz související s Covidem. Zatímco bohaté domácnosti zvýšily výdaje za luxusní zboží, většina spotřebitelů neutrácí za velké položky, jako je cestování a cestovní ruch, nebo dokonce za zboží, jako jsou automobily, říká Shehzad Qazi, výkonný ředitel poradenské společnosti China Beige Book. Myslí si, že investoři se možná dostali do „přílišného nadšení“.

Cestování a cestovní ruch by mohly od května zaznamenat jedno či dvoučtvrtletní oživení, ale Qazi říká, že spotřebitelské výdaje nikdy nebyly v Číně trvalým motorem růstu a je nepravděpodobné, že by se to letos změnilo. Navíc slabší údaje o inflaci zdůrazňují, že ziskovost čínských společností dostává zabrat kvůli neschopnosti mít velkou cenovou sílu, dodává.
Nezaměstnanost mladých lidí se opět přiblížila pandemické úrovni 19,5 %. Obecněji řečeno, čínští pracovníci nevydělávají o mnoho více, přičemž růst reálných příjmů dosáhl pouze 3,8 %, což je méně než růst HDP a polovina předpandemického trendu, poznamenává hlavní ekonom TS Lombard pro Čínu Rory Green v poznámce klientům.
Ačkoli se zaměstnanost, příjmy a důvěra zlepšují, spotřebitelé jsou stále opatrní. Číňané si stále ukládají peníze do banky, přičemž spořicí vklady zaznamenávají rychlý růst a důvěra spotřebitelů je pod úrovní z doby před krizí, poznamenává Green.
A zatímco prodeje domů se zotavují rychleji, než trh očekával, především v největších městech první a druhé úrovně, prodeje ve střední Číně klesly o 8 % a v západní Číně o 3 %. Právě tato menší města úrovně 3 a nižší obvykle tvoří většinu objemu prodeje domů – a ekonomické aktivity související s nemovitostmi, poznamenává Green.
„Ekonomické vyhlídky v kombinaci s velkým převisem zásob znamenají, že nemovitosti nižšího stupně nejsou atraktivní ani při nižších cenách a hypotečních sazbách,“ píše. „Je zřejmé, že se vytvořilo dno, ale rychlost a rozsah oživení zůstávají otázkou.“
Kromě toho, že většina očekává krátkodobé hospodářské oživení poháněné výdaji na obnovu, Marko Papic, hlavní stratég společnosti Clocktower Group, pro Barron’s uvádí, že se obává o zdraví čínských spotřebitelů a jejich schopnost udržet oživení.
Čínské domácnosti jsou od roku 2017 a ještě dramatičtěji od roku 2022 v režimu výrazného snižování zadluženosti, kdy čínští spotřebitelé více přidávají na spořicí vklady, než aby si brali úvěry, říká Papic.

Jedním z důvodů je např: Zadlužení čínských domácností dosahuje 100 % disponibilního příjmu, což je prudký nárůst oproti 20 % v roce 2009. „To je základní důvod, proč je obtížné, aby toto oživení trvalo. Investoři musí změnit svůj mentální rámec ohledně Číny. Jakékoli oživení čínského spotřebitele by mělo být vybledlé, pokud vláda nezvýší výdaje na stimulaci,“ říká Papic.
Namísto alokace peněz do společností zaměřených na čínské spotřebitele vidí Papic lepší příležitost ve využití amerického spotřebitele, který v posledních letech snížil své zadlužení a nyní je v mnohem lepší pozici. „Čínský spotřebitel je tam, kde byl americký spotřebitel v roce 2009,“ říká.
Čína podle něj možná vstupuje do období sekulární stagnace, podobně jako tomu bylo v USA v desetiletí po finanční krizi.
A to ještě předtím, než vezmeme v úvahu rostoucí geopolitické problémy, které USA a Čína řeší v souvislosti s úpravou svých vztahů, přičemž tento týden se očekává, že ministryně financí Janet Yellenová ve svém čtvrtečním projevu objasní ekonomické vazby obou zemí.
Když už nic jiného, je to důvod, proč zatím nepřirovnávat odraz čínských spotřebitelů, kteří dohánějí ztracený čas, v prvním čtvrtletí k udržitelnému oživení.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky


























