Spotřebitelé byli na začátku roku nadále ochotni platit více za hamburgery, limonády, plenky a další zboží denní potřeby, což zvýšilo tržby společností McDonald’s Corp., PepsiCo Inc. a Kimberly-Clark Corp., i když někteří manažeři varují, že zákazníci mohou být vůči zvyšování cen odolnější.
Společnost McDonald’s uvedla, že zákazníci se vyhnuli vyšším cenám a navštívilo ji více amerických zákazníků, což v posledním čtvrtletí zvýšilo tržby ve stejných prodejnách o více než 12 % ve srovnání se stejným obdobím před rokem. Společnost PepsiCo zvýšila svůj odhad růstu tržeb pro letošní rok poté, co poptávka zůstala silná i přes zvýšení cen o 13 % v posledním čtvrtletí.
Společnost Kimberly-Clark, výrobce plenek Huggies a kapesníků Kleenex, vykázala nárůst tržeb, který předčil očekávání analytiků, poté co již druhé čtvrtletí po sobě zvýšila ceny svých výrobků o 10 %. Objem prodeje společnosti Nestlé SA klesl méně, než analytici očekávali poté, co vlastník Nescafé a KitKat zvýšil ceny o téměř 10 %.
„Všichni vidí pokles [cen] za rohem,“ uvedla společnost General Motors Co. finanční ředitel Paul Jacobson o ochotě amerických spotřebitelů utrácet velké částky za nové vozy, která pokračovala i v posledním čtvrtletí. „Ten roh se stále vzdaluje.“
Nejnovější výsledky přišly poté, co společnost Procter & Gamble Co. minulý týden oznámila, že její tržby a zisky v březnovém čtvrtletí vzrostly, což je druhé čtvrtletí po sobě, kdy došlo k 10% zvýšení cen, protože zákazníci byli ochotni akceptovat vyšší ceny výrobků, jako jsou plenky Pampers a prací prášek Tide.

Někteří manažeři vyjádřili obavu, zda spotřebitelé vydrží, protože trh práce se zmírňuje a hrozí recese. Společnost AT&T Inc. minulý týden uvedla, že nedávné propouštění a snižování firemních nákladů snižuje poptávku po bezdrátových tarifech a někteří zákazníci zůstávají u svých starých telefonů déle než obvykle. V úterý konkurenční společnost Verizon Communications Inc. vykázal za poslední čtvrtletí nižší příjmy, protože ztratil předplatitele bezdrátových služeb.
Řada společností v loňském roce agresivně zvýšila ceny, aby bojovala s vyššími náklady na potraviny, plyn a další vstupy, a toto zvýšení se jim většinou podařilo přenést na spotřebitele bez většího odporu.
Stále více z nich tvrdí, že zákazníci narážejí na své limity. Společnost Conagra Brands Inc., která vyrábí kečup Hunt’s a masové tyčinky Slim Jim, na začátku letošního roku uvedla, že se zvyšováním cen prozatím skončila, a prohlásila, že ceny v současné době dohnaly inflaci. Prodejce piva Corona, společnost Constellation Brands Inc. uvedl, že po zpomalení růstu tržeb zpomalí zvyšování cen.
A v pondělí společnost Coca-Cola Co., která vykázala vyšší tržby z hlediska tržeb i objemů, uvedla, že pozoruje známky toho, že spotřebitelé mění své nákupní zvyklosti kvůli inflaci, vyšším sazbám hypoték a dalším tlakům. Společnost uvedla, že očekává zpomalení růstu cen ještě v tomto roce.
„Je zřejmé, že existuje nejistota ohledně toho, jak se spotřebitelské prostředí nakonec vyvine v roce 2023,“ uvedl výkonný ředitel společnosti Coca-Cola James Quincey v rámci hovoru k výsledkům společnosti.
Spotřebitelské výdaje jsou pod drobnohledem představitelů Federálního rezervního systému, kteří se snaží o ochlazení ekonomické aktivity, jež by pomohlo snížit inflaci. Přestože se v poslední době zpomalila, inflace zůstává trvale vysoká a představitelé Fedu naznačili, že by na svém zasedání na začátku příštího měsíce mohli opět zvýšit sazby, aby pomohli udržet inflaci na uzdě.

Podle údajů ministerstva obchodu Američané v březnu již druhý měsíc po sobě snížili své maloobchodní výdaje, a to v důsledku poklesu nákupů dražších položek, jako jsou vozidla, spotřebiče a nábytek.
Výrobce spotřebičů Whirlpool Corp. v pondělí oznámil 5% pokles tržeb v prvním čtvrtletí, protože pokles prodeje v domácnostech snížil poptávku po sporácích a myčkách nádobí. Jim Peters, finanční ředitel společnosti Whirlpool, uvedl, že poptávka po výrobcích společnosti se sice stabilizovala, ale trh s bydlením se může vrátit k normálu až v roce 2024 nebo 2025.
Společnost General Motors v úterý podpořila trend velkých nákupů a uvedla, že ochota spotřebitelů utrácet velké částky za luxusní modely přiměla detroitskou automobilku zvýšit výhled zisku na letošní rok.
Podle federálních údajů o maloobchodu se výdaje amerických spotřebitelů v restauracích drží lépe než výdaje za velké položky. Investoři sledují známky toho, že zákazníci možná omezí návštěvy restaurací, protože společnosti začnou tento měsíc oznamovat výsledky za první čtvrtletí.
Chipotle Mexican Grill Inc.v úterý oznámil, že jeho objednávky v posledním čtvrtletí vzrostly ve srovnání s loňským rokem, přestože ceny řetězce v tomto období vzrostly o 10 %. Společnost uvedla, že bude sledovat inflaci, aby určila, zda v letošním roce ceny zvýší více, a vedení společnosti uvedlo, že značka má i nadále cenovou sílu.
Společnost McDonald’s se sídlem v Chicagu vykázala za tři měsíce do 31. března tržby ve výši 5,9 miliardy dolarů, čímž překonala očekávání analytiků oslovených společností FactSet. Čtvrtletní tržby vzrostly o 4 % oproti předchozímu roku a o 8 % při zohlednění vlivu měnových výkyvů, uvedla společnost. Její čistý zisk ve výši 1,8 miliardy dolarů se oproti předchozímu roku zvýšil o 63 %.

Výkonný ředitel společnosti McDonald’s Chris Kempczinski uvedl, že ještě letos očekává mírnou recesi v USA a potenciálně větší v Evropě.
Pan Kempczinski uvedl, že někteří zákazníci McDonald’s si v posledních měsících objednávali méně položek na objednávku nebo si k jídlu nepřidávali tak často položky, jako jsou hranolky. „Na některých místech vidíme odpor vůči cenám, větší odpor, než jsme viděli na začátku,“ řekl pan Kempczinski během úterního hovoru s investory.
Společnost PepsiCo uvedla, že její tržby za čtvrtletí končící 25. března vzrostly o více než 10 % na 17,85 miliardy USD. Společnost se sídlem v Purchase ve státě New York uvedla, že nyní očekává pro letošní rok organický růst tržeb o 8 % oproti předchozí prognóze 6 %. Její ukazatel price/mix, který zahrnuje jak ceny, tak i sortiment, balení a velikost výrobků, vzrostl v daném období o 16 %, včetně nárůstu cen o zhruba 13 %, resp. 14 %.
Spotřebitelé stále utrácejí za Cheetos a Mountain Dew, protože ceny výrobků PepsiCo stále rostou dvouciferným tempem, ale společnost se připravuje na mírnou recesi v tomto roce, uvedl finanční ředitel PepsiCo Hugh Johnston.
Podle Johnstona společnost zaznamenává „trochu ústupu“, protože někteří spotřebitelé přecházejí z jednorázových plechovek na dvoulitrové lahve nebo se přesouvají z obchodů s luxusními potravinami do běžných obchodů. Lidé mají stále tendenci dopřávat si chipsy a limonády jako cenově dostupný luxus i v těžkých ekonomických časech, řekl.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























