Až na to, že prý ve skutečnosti vůbec nepracovala.
Machado, která zastávala pozici náborářky, říká, že po nástupu do společnosti v září 2021 strávila většinu času na schůzkách, které nic nepřinesly, a že mateřská společnost Facebooku a Instagramu měla příliš mnoho náborářů a málo práce pro ně.
„Prostě nikoho nepřijímáme a ještě za to dostáváme zaplaceno,“ řekla ve virálním videu na TikToku, které dokumentuje její zkušenost. Dodala, že dostávala 190 000 dolarů ročně a bylo jí řečeno, že se od ní neočekává, že by v prvním roce někoho najala, vzhledem k tomu, že se teprve učí. Meta se k tomu odmítla vyjádřit.
V posledních týdnech zveřejnili podobná videa i další bývalí pracovníci technologických firem a nasbírali miliony zhlédnutí. Říkají, že inkasovali výplaty od velkých technologických společností, aniž by pro to něco udělali.
Podle vedoucích pracovníků a profesionálů z oboru nejsou tato přiznání, která vyvolala spoustu kritiky na internetu, překvapivá. Říkají, že technologické společnosti, které během pandemie zažívaly boom, byly plné peněz a sháněly pracovníky, aby si vytvořily hluboké zázemí a přetáhly talenty od konkurence, i když tito pracovníci nebyli plně využiti.
„Najímali zaměstnance dříve, než byla poptávka,“ říká Vijay Govindarajan, profesor na Dartmouth’s Tuck School of Business. Říká, že tehdejší nedostatek technologických talentů přispěl k pocitu naléhavosti, který podnítil nedávné nábory. Když je válka o talenty, „chcete najímat dříve než ostatní,“ říká. Říká, že jiná odvětví, jako například finanční průmysl na počátku roku 2000, podobně přebírala zaměstnance v období rychlého růstu, takže někteří pracovníci neměli dostatek práce.
Zdroj: Getty Images
V rozhovoru Machado, která sídlí v Tampě na Floridě a přetvořila se v kariérního kouče, říká, že během běžného dne v Metě se může přihlásit v 11 hodin, kdy její kolegové na západním pobřeží začínají svůj den, od poledne do 15:30 sedí na schůzkách a pak hodinu kontroluje nábor zaměstnanců na LinkedIn, než se odhlásí.
„Myslím si, že spousta těchto společností chtěla, aby byla práce, ale nebylo jí dost,“ říká o svém půlročním působení v Metě. Společnost ji podle jejích slov propustila poté, co ji pokárala za příspěvky na TikToku, kde nabízí kariérní rady, s tím, že její videa představují střet zájmů.
Machado říká, že nyní má sedm zaměstnanců, kteří pomáhají klientům s přípravou na pohovor a vyjednáváním o platu. Říká, že svou pozici v Metě získala po třech krátkých pohovorech a že jí bylo nabídnuto zvýšení platu o 70 000 dolarů, když opustila svou předchozí pozici ve společnosti Microsoft.
Podle webu Layoffs.fyi, který sleduje propouštění, propustily technologické společnosti od začátku roku více než 168 000 lidí. Mnoho vedoucích pracovníků technologických firem, včetně šéfa Meta Marka Zuckerberga, vydalo prohlášení o vině za nadměrné zaměstnávání a za své mylné přesvědčení, že pandemické přesuny výdajů na internetu budou trvalejší.
Keith Rabois, jeden z prvních manažerů společnosti PayPal a investor rizikového kapitálu, obvinil velké technologické společnosti z toho, že nábor zaměstnanců považují za „marnost“ a záměrně najímají talenty, aby nepracovali pro jiné společnosti. Pan Rabois to řekl na nedávné akci pořádané poradenskou společností Evercore, která se zabývá investičním bankovnictvím.
Někteří propuštění pracovníci s tím souhlasí. „Prostě nás tak nějak hromadili jako kartičky Pokémonů,“ říká bývalá pracovnice společnosti Meta, která byla přijata v dubnu 2022, v nedávném videu na TikToku o svých zkušenostech ve společnosti. Pětatřicetiletá Britney Levyová v rozhovoru říká, že byla přijata v rámci ročního školicího programu zaměřeného na nábor různorodých talentů a že byla frustrovaná, když krátce před listopadovým propuštěním dostala jen jeden úkol.
Zdroj: Getty Images
„Říkala jsem si, jestli jsem připravená na neúspěch?“ říká.
Patrick Moloney, který v poradenské společnosti Willis Towers Watson PLC spoluvede globální technologickou praxi, říká, že během pandemie bylo obtížné předvídat potřeby v oblasti náboru zaměstnanců. Pro technologické společnosti může být rozumné dlouhodobě sázet na pozice, které je obzvláště obtížné najmout, jako jsou softwaroví inženýři, nebo na poptávané obory, jako je umělá inteligence, říká. Společnosti očekávají, že se tato strategie nakonec vyplatí, i když mezi přijetím zaměstnance a tím, že mu dají dostatek práce, aby ho plně zaměstnaly, je prodleva.
„Když se na to podíváte zvenčí, řeknete si, proč jste takového člověka přijali?“ říká o nových zaměstnancích, kteří nemají moc práce. O rok později, říká, může být ten samý člověk v práci a společnost ho opravdu potřebuje. Dodává, že může trvat nějakou dobu, než se pracovníci plně zapracují a začnou se smysluplně podílet na práci.
Jiní obviňují to, co považují za tolerantní firemní kulturu v Silicon Valley, která vytváří prostředí, v němž je možné zůstat zaměstnaný, aniž by bylo nutné tvrdě pracovat. Thomas Siebel, šéf softwarové společnosti C3.ai Inc., říká, že zaměstnavatelé v oblasti technologií, kteří si oblíbili práci na dálku, situaci ještě zhoršili.
„Lidé přecházely z práce, kde nedělali nic, pracovali z domova, do jiné, kde nedělali nic, pracovali z domova a dostávali o 15 % vyšší plat,“ říká. Od zaměstnanců společnosti pana Siebela se očekává, že budou pracovat na plný úvazek z kanceláře, což je podle něj nezbytné pro vysokou výkonnost a spolupráci.
Siebel nedávno znovu přijal inženýra, který odešel za většími penězi do jiné technologické společnosti, aby se vrátil a zklamaně si stěžoval, že tam nemá dost práce.
Zdroj: Getty Images
Další zkušený technologický pracovník, 32letý Derrick McMillen, který před pandemií pracoval ve společnostech Facebook a Salesforce, říká, že během svého působení v Salesforce měl často pocit, že 20 % zaměstnanců odvádí 80 % práce, zatímco jejich kolegové cvičí na pracovišti jógu a chodí na dlouhé obědy. McMillen uvedl, že měl pocit, že někteří spolupracovníci na své kolegy tlačí práci a že každý, kdo se brání, riskuje, že bude považován za špatně naladěného.
„Existuje taková ta nadýchaná představa, že jsou všichni tak milí,“ říká. „Ale když vám kultura nedovolí říct lidem, že podávají nedostatečné výkony, skončíte s týmem flákačů.“ Říká McMillen, nyní vedoucí inženýrství v malém startupu Niche Protocol Inc., společnosti zabývající se sociálními médii. Dodává, že dává přednost menší firmě, kde jsou podle něj lidé zodpovědnější.
Společnost Salesforce se k tomu odmítla vyjádřit. Marc Benioff, šéf společnosti, v rozhovoru pro The Wall Street Journal na začátku tohoto roku uvedl, že je sice možné udržet společnost v chodu s „nadbytečnými zaměstnanci“, ale není to zdravé. Společnost v lednu oznámila, že propustí 10 % svých zaměstnanců, tedy přibližně 8 000 pracovníků.
Val Katayev, investor a podnikatel, který založil několik reklamně-technologických společností, říká, že pro bohaté, rostoucí technologické společnosti je velké pokušení hromadit zaměstnance. „Najímají každého, ať už ho potřebují, nebo ne, jen aby měly rezervu talentů,“ říká. „Mohou si to dovolit.“
V poslední době však říká, že se mu ozývají vedoucí pracovníci v oblasti technologií, kteří propouštěli a s překvapením zjistili, že škrty neměly velký vliv na produktivitu.
„Říkají si, že asi udělám další, protože ten první se tak povedl,“ říká. „Neuvědomovali jsme si, jak jsme neefektivní.“
Až na to, že prý ve skutečnosti vůbec nepracovala.Machado, která zastávala pozici náborářky, říká, že po nástupu do společnosti v září 2021 strávila většinu času na schůzkách, které nic nepřinesly, a že mateřská společnost Facebooku a Instagramu měla příliš mnoho náborářů a málo práce pro ně.„Prostě nikoho nepřijímáme a ještě za to dostáváme zaplaceno,“ řekla ve virálním videu na TikToku, které dokumentuje její zkušenost. Dodala, že dostávala 190 000 dolarů ročně a bylo jí řečeno, že se od ní neočekává, že by v prvním roce někoho najala, vzhledem k tomu, že se teprve učí. Meta se k tomu odmítla vyjádřit.V posledních týdnech zveřejnili podobná videa i další bývalí pracovníci technologických firem a nasbírali miliony zhlédnutí. Říkají, že inkasovali výplaty od velkých technologických společností, aniž by pro to něco udělali.Podle vedoucích pracovníků a profesionálů z oboru nejsou tato přiznání, která vyvolala spoustu kritiky na internetu, překvapivá. Říkají, že technologické společnosti, které během pandemie zažívaly boom, byly plné peněz a sháněly pracovníky, aby si vytvořily hluboké zázemí a přetáhly talenty od konkurence, i když tito pracovníci nebyli plně využiti.„Najímali zaměstnance dříve, než byla poptávka,“ říká Vijay Govindarajan, profesor na Dartmouth’s Tuck School of Business. Říká, že tehdejší nedostatek technologických talentů přispěl k pocitu naléhavosti, který podnítil nedávné nábory. Když je válka o talenty, „chcete najímat dříve než ostatní,“ říká. Říká, že jiná odvětví, jako například finanční průmysl na počátku roku 2000, podobně přebírala zaměstnance v období rychlého růstu, takže někteří pracovníci neměli dostatek práce.V rozhovoru Machado, která sídlí v Tampě na Floridě a přetvořila se v kariérního kouče, říká, že během běžného dne v Metě se může přihlásit v 11 hodin, kdy její kolegové na západním pobřeží začínají svůj den, od poledne do 15:30 sedí na schůzkách a pak hodinu kontroluje nábor zaměstnanců na LinkedIn, než se odhlásí.Chcete využít této příležitosti?„Myslím si, že spousta těchto společností chtěla, aby byla práce, ale nebylo jí dost,“ říká o svém půlročním působení v Metě. Společnost ji podle jejích slov propustila poté, co ji pokárala za příspěvky na TikToku, kde nabízí kariérní rady, s tím, že její videa představují střet zájmů.Machado říká, že nyní má sedm zaměstnanců, kteří pomáhají klientům s přípravou na pohovor a vyjednáváním o platu. Říká, že svou pozici v Metě získala po třech krátkých pohovorech a že jí bylo nabídnuto zvýšení platu o 70 000 dolarů, když opustila svou předchozí pozici ve společnosti Microsoft.Podle webu Layoffs.fyi, který sleduje propouštění, propustily technologické společnosti od začátku roku více než 168 000 lidí. Mnoho vedoucích pracovníků technologických firem, včetně šéfa Meta Marka Zuckerberga, vydalo prohlášení o vině za nadměrné zaměstnávání a za své mylné přesvědčení, že pandemické přesuny výdajů na internetu budou trvalejší.Keith Rabois, jeden z prvních manažerů společnosti PayPal a investor rizikového kapitálu, obvinil velké technologické společnosti z toho, že nábor zaměstnanců považují za „marnost“ a záměrně najímají talenty, aby nepracovali pro jiné společnosti. Pan Rabois to řekl na nedávné akci pořádané poradenskou společností Evercore, která se zabývá investičním bankovnictvím.Někteří propuštění pracovníci s tím souhlasí. „Prostě nás tak nějak hromadili jako kartičky Pokémonů,“ říká bývalá pracovnice společnosti Meta, která byla přijata v dubnu 2022, v nedávném videu na TikToku o svých zkušenostech ve společnosti. Pětatřicetiletá Britney Levyová v rozhovoru říká, že byla přijata v rámci ročního školicího programu zaměřeného na nábor různorodých talentů a že byla frustrovaná, když krátce před listopadovým propuštěním dostala jen jeden úkol.„Říkala jsem si, jestli jsem připravená na neúspěch?“ říká.Patrick Moloney, který v poradenské společnosti Willis Towers Watson PLC spoluvede globální technologickou praxi, říká, že během pandemie bylo obtížné předvídat potřeby v oblasti náboru zaměstnanců. Pro technologické společnosti může být rozumné dlouhodobě sázet na pozice, které je obzvláště obtížné najmout, jako jsou softwaroví inženýři, nebo na poptávané obory, jako je umělá inteligence, říká. Společnosti očekávají, že se tato strategie nakonec vyplatí, i když mezi přijetím zaměstnance a tím, že mu dají dostatek práce, aby ho plně zaměstnaly, je prodleva.„Když se na to podíváte zvenčí, řeknete si, proč jste takového člověka přijali?“ říká o nových zaměstnancích, kteří nemají moc práce. O rok později, říká, může být ten samý člověk v práci a společnost ho opravdu potřebuje. Dodává, že může trvat nějakou dobu, než se pracovníci plně zapracují a začnou se smysluplně podílet na práci.Jiní obviňují to, co považují za tolerantní firemní kulturu v Silicon Valley, která vytváří prostředí, v němž je možné zůstat zaměstnaný, aniž by bylo nutné tvrdě pracovat. Thomas Siebel, šéf softwarové společnosti C3.ai Inc., říká, že zaměstnavatelé v oblasti technologií, kteří si oblíbili práci na dálku, situaci ještě zhoršili.„Lidé přecházely z práce, kde nedělali nic, pracovali z domova, do jiné, kde nedělali nic, pracovali z domova a dostávali o 15 % vyšší plat,“ říká. Od zaměstnanců společnosti pana Siebela se očekává, že budou pracovat na plný úvazek z kanceláře, což je podle něj nezbytné pro vysokou výkonnost a spolupráci.Siebel nedávno znovu přijal inženýra, který odešel za většími penězi do jiné technologické společnosti, aby se vrátil a zklamaně si stěžoval, že tam nemá dost práce.Další zkušený technologický pracovník, 32letý Derrick McMillen, který před pandemií pracoval ve společnostech Facebook a Salesforce, říká, že během svého působení v Salesforce měl často pocit, že 20 % zaměstnanců odvádí 80 % práce, zatímco jejich kolegové cvičí na pracovišti jógu a chodí na dlouhé obědy. McMillen uvedl, že měl pocit, že někteří spolupracovníci na své kolegy tlačí práci a že každý, kdo se brání, riskuje, že bude považován za špatně naladěného.„Existuje taková ta nadýchaná představa, že jsou všichni tak milí,“ říká. „Ale když vám kultura nedovolí říct lidem, že podávají nedostatečné výkony, skončíte s týmem flákačů.“ Říká McMillen, nyní vedoucí inženýrství v malém startupu Niche Protocol Inc., společnosti zabývající se sociálními médii. Dodává, že dává přednost menší firmě, kde jsou podle něj lidé zodpovědnější.Společnost Salesforce se k tomu odmítla vyjádřit. Marc Benioff, šéf společnosti, v rozhovoru pro The Wall Street Journal na začátku tohoto roku uvedl, že je sice možné udržet společnost v chodu s „nadbytečnými zaměstnanci“, ale není to zdravé. Společnost v lednu oznámila, že propustí 10 % svých zaměstnanců, tedy přibližně 8 000 pracovníků.Val Katayev, investor a podnikatel, který založil několik reklamně-technologických společností, říká, že pro bohaté, rostoucí technologické společnosti je velké pokušení hromadit zaměstnance. „Najímají každého, ať už ho potřebují, nebo ne, jen aby měly rezervu talentů,“ říká. „Mohou si to dovolit.“V poslední době však říká, že se mu ozývají vedoucí pracovníci v oblasti technologií, kteří propouštěli a s překvapením zjistili, že škrty neměly velký vliv na produktivitu.„Říkají si, že asi udělám další, protože ten první se tak povedl,“ říká. „Neuvědomovali jsme si, jak jsme neefektivní.“