Tři sourozenci, kteří jsou vlastníky tohoto úzce propojeného výrobce – 55letý Jean-Michel, 52letý Emmanuel a 42letá Marie – mají nyní podle Bloomberg Billionaires Index dohromady hodnotu 14,7 miliardy dolarů.
Jejich majetek zastiňuje jmění Lino Saputa z Kanady a Jima Leprina z USA, ale zůstává daleko za nejbohatším francouzským luxusním magnátem Bernardem Arnaultem s majetkem 205 miliard dolarů a dědičkou společnosti L’Oreal SA Francoise Bettencourt Meyersovou s 94,7 miliardy dolarů.
Majetek Besniera ilustruje globální dosah skupiny francouzských ultrabohatých, kteří dohlížejí na firmy, jež se z malých provozů staly průmyslovými giganty díky expanzi a akvizicím. Země stále více ovládá sektor luxusního zboží prostřednictvím rodinných společností, jako jsou LVMH a Hermes International, zatímco potomci Dassaultů mají vliv v letectví a Saadové v lodní dopravě.
Růst přinesl manželům Besnierovým také větší kontrolu. Společnost Lactalis začala zveřejňovat finanční výsledky v roce 2018, tedy v roce, kdy se její generální ředitel Emmanuel dostal do politické a mediální bouře kvůli krizi s dětskou výživou nakaženou salmonelou. V únoru byla společnost ve Francii obviněna ze selhání při stahování výrobků z trhu, závažného podvodu a neúmyslného poškození zdraví a bylo jí nařízeno, aby si do vyřešení případu odložila 600 000 eur.
Erodované okraje

V posledních týdnech se zvýšil tlak na inflaci a francouzská vláda vyzvala výrobce potravin, aby své výrobky prodávali za nižší ceny komodit. „Potřebujeme to vidět v supermarketech co nejdříve,“ řekla minulý týden premiérka Elisabeth Borneová.
Inflace pomohla zvýšit tržby společnosti Lactalis v loňském roce o 28 % na 28,3 miliardy eur, zatímco vyšší náklady snížily čistý zisk o 14 % na 384 milionů eur a snížily výnosy na 1,4 %, uvádí se v prohlášení.
„Naše marže se výrazně snížily,“ řekl 21. dubna v rádiu RMC Christophe Piednoel, vedoucí komunikace společnosti Lactalis. „Doufáme, že se nám ve čtvrtém čtvrtletí podaří snížit ceny.“
Podle společnosti Lactalis se výrobce potýká s obtížemi při přenášení o více než 20 % vyšších nákladů, a to navzdory značnému úsilí o zvýšení konkurenceschopnosti. Přesto společnost zdůraznila, že se stala desátou největší potravinářskou společností na světě podle tržeb, těsně před konkurenční Danone SA a za Heinekenem NV.
Společnost Lactalis urazila dlouhou cestu od roku 1933, kdy její zakladatel Andre Besnier vyrobil svůj první tucet sýrů camembert – přesněji 17 – z mléka sebraného v okolí svého rodného města Laval na západě země, kde společnost stále sídlí. V průběhu let se rozšířil o výrobky, jako je máslo a smetana. Jeho syn Michel převzal v roce 1955 po Andrého smrti firmu, vytvořil značku President, začal vyvážet sýr brie do USA a provedl první akvizice.
Deal

Když Michel v roce 2000 náhle zemřel, ujal se Emmanuel ve svých 29 letech vedení společnosti a od té doby je jejím předsedou a generálním ředitelem. Dohlížel na zhruba 100 akvizic v hodnotě miliard dolarů, od italského výrobce mozzarelly Galbani až po podniky vyrábějící kojeneckou výživu a jogurty. Emmanuelův bratr Jean-Michel a sestra Marie jsou řediteli.
Společnost Lactalis se v roce 2021 vyšplhala na první místo žebříčku Global Dairy Top 20 sestavovaného Rabobank a přeskočila společnost Nestle SA poté, co se dohodla na koupi přírodního sýra společnosti Kraft Heinz Co. za 3,2 miliardy dolarů. Francouzská společnost v rámci této transakce získala značky Cracker Barrel a Knudsen, nikoli však Philadelphia, Velveeta a Cheez Whiz. Některé z předních mlékárenských společností jsou družstva, jako například Dairy Farmers of America a Fonterra.
Společnost Lactalis se snaží napravit svou pověst, která ji provází v jednání se zemědělci. Uvedla, že v loňském roce platila za mléko vyšší ceny než konkurence ve snaze pomoci producentům v boji proti inflaci.
„V roce 2023 nebudeme snižovat cenu, kterou platíme producentům mléka,“ řekl Piednoel v rozhovoru pro RMC.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky