Pro analytičky to však podle studie může být nevýhoda.
Odborníci z odvětví a kolegové analytici jsou ochotnější sdílet informace s analytiky mužského pohlaví, jejichž tváře jsou vnímány jako dominantní, říká Siew Hong Teoh, profesor účetnictví na Kalifornské univerzitě v Los Angeles a spoluautor výzkumu. Tato otevřenost vůči těmto analytikům podle ní obvykle znamená, že tito analytici mají přesnější předpovědi zisků než analytici s rysy tváře méně spojovanými s dominancí. Výzkum také naznačuje, že odborníci a kolegové jsou méně ochotni sdílet informace s analytičkami, které jsou vnímány jako dominantně vypadající, ve srovnání s těmi, které mají méně dominantní obličeje, říká.
Profesorka Teoh říká, že rysy obličeje, které odrážejí důvěryhodnost, vedou také k větší přesnosti, ačkoli podle jejích údajů byla tato kvalita mnohem důležitější v letech před nařízením o spravedlivém zveřejňování, které Komise pro cenné papíry zavedla v říjnu 2000, aby omezila selektivní přístup analytiků k zasvěceným osobám ve firmách, dodává.
Také investoři na akciovém trhu, zejména institucionální investoři, reagují silněji na revize prognóz zisků, které vydávají důvěryhodněji vypadající analytici, říká profesorka Teoh „Náš výzkum naznačuje, že dojem z tváře ovlivňuje přístup analytiků k informacím a vnímanou důvěryhodnost jejich zpráv,“ píše profesorka Teohová a její kolegové, Lin Peng, profesorka financí na Baruch College, Yakun Wang, odborná asistentka účetnictví na Čínské univerzitě v Hongkongu v Shenzhenu, a Jiawen Yan, doktorandka účetnictví na Cornellově univerzitě.
Otevřená kniha

Bez ohledu na to, zda lze obličej přesně přečíst, či nikoli, mnoho lidí přikládá charakteristickým rysům obličeje velkou váhu.
„Lidé si vytvářejí dojem po velmi krátkém kontaktu s tváří – během sta milisekund,“ říká Alexander Todorov, profesor behaviorálních věd na University of Chicago Booth School of Business. „Na základě těchto dojmů se rozhodují,“ říká. Za většiny okolností nejsou takové rychlé dojmy přesné a neměli bychom jim věřit, říká.
Profesorka Teoh a její kolegové analyzovali rysy obličeje téměř 800 amerických finančních analytiků pracujících na straně prodeje akcií v období od ledna 1990 do prosince 2017, kteří měli v roce 2018 také profilovou fotografii na LinkedIn. Vzorek analytiků získali od společnosti Thomson Reuters a firmy, které pokrývali, ze sloučených databází Center for Research in Security Prices a Compustat, což je databáze finančních, statistických a tržních informací.
Výzkumníci použili software pro rozpoznávání obličeje, aby zmapovali konkrétní body na tváři člověka, a poté na tyto body použili algoritmy strojového učení, aby získali empirická měřítka pro tři klíčové dojmy z obličeje – důvěryhodnost, dominanci a atraktivitu.
Zkoumali souvislost těchto dojmů s přesností čtvrtletních předpovědí analytiků, které vycházejí ze systému Institutional Brokers Estimate System.
Přesnost analytiků byla určena porovnáním chyby předpovědi každého analytika – rozdílu mezi jeho předpovědí a skutečným ziskem – s chybou všech analytiků pro stejnou společnost a čtvrtletí. Prof. Teoh uvádí, že u průměrné akcie v hodnotě 100 dolarů byli analytici, kteří byli hodnoceni jako nejdůvěryhodnější, o 25 centů přesnější v předpovědích zisku na akcii než analytici, kteří byli hodnoceni jako nejméně důvěryhodní. Stejně tak analytici, kteří se tvářili nejvíce důvěryhodně, měli o 52 centů přesnější předpověď zisku na akcii než analytici, kteří se tvářili nejméně důvěryhodně.

Studie uvádí, že vztah mezi tím, že je tvář vnímána jako důvěryhodná, a přesnějšími předpověďmi byl velmi významný před zavedením pravidla SEC o poctivém zveřejňování informací, a mnohem slabší po jeho zavedení. To naznačuje, že před zavedením pravidla byli vedoucí pracovníci společností ochotnější sdílet informace s analytiky, které vnímali jako důvěryhodně vypadající, tvrdí výzkumníci.
Stejný efekt – vztah mezi tím, že je tvář vnímána jako důvěryhodná, a přesnějšími předpověďmi – už není tak velký, ale „to neznamená, že stále neexistuje,“ říká profesor Teoh. Předpokládá, že od zavedení tohoto pravidla mají analytici s důvěryhodnějším vzhledem stále větší pravděpodobnost lepšího přístupu k informacím, ale nepochází to od vedení společnosti, u kterého se nyní předpokládá, že informace sdílí rovným dílem; pochází to ze zdrojů, jako jsou odborníci z odvětví a kolegové analytici.
Analytici uvádějí, že vztah mezi dominantní tváří a přesností byl významný jak před přijetím nařízení, tak po něm. To naznačuje, že dominantně vyhlížející analytici mužského pohlaví jsou vždy schopni získat informace, říká profesor Teoh.
Rozdíly mezi pohlavími
Výzkumníci zjistili výrazné rozdíly mezi pohlavími. Zatímco předpovědi analytiček bez ohledu na charakteristiku obličeje byly v průměru přesnější než předpovědi jejich mužských protějšků, předpovědi žen, které byly považovány za dominantněji vypadající, byly výrazně méně přesné než předpovědi jejich mužských protějšků.
Profesor Todorov říká: „Ženy, které vypadají dominantně, jsou častěji vnímány negativně, protože to odporuje kulturnímu stereotypu.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky


























