Autor oživuje klíčové poznatky knihy svými osobními zkušenostmi.
O autorovi Peter Thiel je spoluzakladatelem společnosti PayPal a jedním z nejvýznamnějších investorů rizikového kapitálu na světě. Byl prvním člověkem zvenčí, který investoval do Facebooku, a spravuje majetek fondu Founders Fund ve výši 2 miliard dolarů.
Co z toho budu mít? Poznejte tajemství úspěchu startupu od jednoho z nejvýznamnějších světových investorů rizikového kapitálu.
V dnešní době si může založit vlastní start-up téměř každý. Dokonce ani nepotřebujete vlastní kancelář: mnoho podnikatelů pracuje z obývacího pokoje nebo z nedaleké kavárny.
To je dobrá zpráva pro každého, kdo se zajímá o inovativní produkty a služby. Bohužel však většina začínajících podniků nepřežije příliš dlouho.
Tato kniha vám umožní využít zkušeností, filozofie a rad Petera Thiela, jednoho z nejvýznamnějších světových investorů rizikového kapitálu. Spoluzaložil společnost PayPal a jako první člověk zvenčí investoval do Facebooku. Jeho jedinečný přístup k podnikání vám ukáže, jak předvídat budoucnost a učinit ji úspěšnou pro váš start-up.
Zdroj: Getty Images
Chcete-li si představit, jaký pokrok přinese budoucnost, musíte se umět dívat na současnost jinak
Zkuste si představit svět v roce 2100. Co vidíte? Pro většinu lidí je budoucnost lákavým tématem k přemýšlení.
Co však máme skutečně na mysli, když mluvíme o budoucnosti?
Je zřejmé, že nemáme na mysli jen plynutí času, ale i pokrok, kterého jsme během této doby dosáhli. Tento pokrok, tedy rozdíly oproti současnosti, je tím, co skutečně definuje budoucnost.
Konkrétněji jej lze rozdělit na horizontální a vertikální pokrok:
Horizontální pokrok vychází z rozšiřování stávajících myšlenek a inovací. Zde je běžným hybatelem globalizace, protože pomáhá šířit existující myšlenky mezi více lidí.
Vertikální pokrok však vychází z vytvoření něčeho nového, co dosud neexistovalo, například nové technologie nebo metody.
Jinak řečeno, horizontální pokrok je přechod od jedné k n, zatímco vertikální pokrok je přechod od nuly k jedné.
Příkladem horizontálního pokroku může být masová výroba telefonů a jejich distribuce do rozvojových zemí; příkladem vertikálního pokroku může být sestavení chytrého telefonu z obyčejného.
Jak si dokážete představit, vertikální pokrok je těžké předvídat, protože si musíte představit něco, co ještě neexistuje. Proto můžete předvídat budoucí pokrok pouze tehdy, pokud jste schopni vidět současnost jinak.
Zdroj: Getty Images
Koneckonců budoucnost je z definice jiná než přítomnost, takže abyste si ji mohli představit, nemůžete se zaměřit pouze na současný stav. Pokud si chcete představit, co vás v budoucnu čeká, musíte být schopni nahlížet na současnost kriticky.
Autor se domnívá, že jde o tak zásadní schopnost, že se při pracovních pohovorech kandidátů ptá: „Na jaké důležité pravdě se s vámi shodne jen velmi málo lidí?“. Proč? Protože pouze člověk, který dokáže myslet mimo zavedené konvence, může vidět a změnit budoucnost.
Staňte se architektem své vlastní budoucnosti a soustřeďte se na její dosažení.
Jak se tedy můžete připravit na různé a neznámé okolnosti, které vás v budoucnu čekají?
Mnoho lidí dnes přemýšlí neurčitě – to znamená, že se snaží připravit na všechny možné budoucí události. Tento přístup je však marný, protože budoucnost obsahuje příliš mnoho neznámých a proměnných.
Efektivnějším přístupem je soustředěné úsilí o dosažení budoucnosti, která je pro vás nejlepší, a tím se stáváte architektem své vlastní budoucnosti.
Mnoho školáků se například věnuje nesčetným mimoškolním aktivitám v naději, že se dostanou na špičkovou univerzitu. Nemělo by však větší smysl zaměřit se na zvládnutí pouze jednoho předmětu, aby byli nesporně nejlepší alespoň v jedné věci?
Určitě.
Úspěch je totiž výsledkem soustředění, odhodlání a cílevědomosti. Osud a štěstí s ním mají jen málo společného. Koneckonců, kdyby byl úspěch jen produktem štěstí, neviděli bychom sériové úspěchy jako Steve Jobs nebo autor, který založil několik prosperujících firem.
To vše je při zakládání start-upu nezbytné mít na paměti. Začínající podniky mají jen jednu nejlepší budoucnost – a její dosažení vyžaduje soustředěné úsilí.
Proč jen jedna?
Protože start-up bude úspěšný pouze za velmi specifických podmínek: existuje pouze jeden nejlepší trh pro produkt společnosti, pouze jedna nejlepší doba pro jeho uvedení na trh atd.
Zdroj: Getty Images
Abyste udeřili v okamžiku, kdy jsou ty správné podmínky, musíte se vědomě rozhodnout, že budete usilovat o danou budoucnost.
Hlavní potíž spočívá v tom, že zjistíte, jaké jsou právě ideální podmínky pro váš start-up. Jinými slovy, k jaké budoucnosti směřujete?
Při volbě budoucnosti si vzpomeňte na to, co bylo řečeno v předchozích řádcích: budoucnost můžete vidět pouze tak, že se podíváte za hranice zavedených konvencí.
Závěrečné shrnutí Klíčové poselství této knihy zní: Úspěch začínajícího podniku není otázkou štěstí. Můžete usilovat o budoucnost, jakou chcete, pokud jste schopni zpochybnit zavedené konvence. Jakmile pak získáte monopol tím, že budete v něčem lepší než všichni ostatní, úspěch se dostaví sám.
Praktická rada:
Vždy ovládněte jednu oblast najednou.
Když jste našli neobvyklý nápad, na kterém chcete založit svůj startup, nerozšiřujte ho příliš rychle. Najděte si malou niku, ve které můžete dělat něco lépe než kterýkoli z vašich konkurentů. Jakmile si v ní vytvoříte monopol, můžete později expandovat na další trhy.
Autor oživuje klíčové poznatky knihy svými osobními zkušenostmi.O autoroviPeter Thiel je spoluzakladatelem společnosti PayPal a jedním z nejvýznamnějších investorů rizikového kapitálu na světě. Byl prvním člověkem zvenčí, který investoval do Facebooku, a spravuje majetek fondu Founders Fund ve výši 2 miliard dolarů.Co z toho budu mít? Poznejte tajemství úspěchu startupu od jednoho z nejvýznamnějších světových investorů rizikového kapitálu.V dnešní době si může založit vlastní start-up téměř každý. Dokonce ani nepotřebujete vlastní kancelář: mnoho podnikatelů pracuje z obývacího pokoje nebo z nedaleké kavárny.To je dobrá zpráva pro každého, kdo se zajímá o inovativní produkty a služby. Bohužel však většina začínajících podniků nepřežije příliš dlouho.Tato kniha vám umožní využít zkušeností, filozofie a rad Petera Thiela, jednoho z nejvýznamnějších světových investorů rizikového kapitálu. Spoluzaložil společnost PayPal a jako první člověk zvenčí investoval do Facebooku. Jeho jedinečný přístup k podnikání vám ukáže, jak předvídat budoucnost a učinit ji úspěšnou pro váš start-up.Chcete-li si představit, jaký pokrok přinese budoucnost, musíte se umět dívat na současnost jinakChcete využít této příležitosti?Zkuste si představit svět v roce 2100. Co vidíte? Pro většinu lidí je budoucnost lákavým tématem k přemýšlení.Co však máme skutečně na mysli, když mluvíme o budoucnosti?Je zřejmé, že nemáme na mysli jen plynutí času, ale i pokrok, kterého jsme během této doby dosáhli. Tento pokrok, tedy rozdíly oproti současnosti, je tím, co skutečně definuje budoucnost.Konkrétněji jej lze rozdělit na horizontální a vertikální pokrok:Horizontální pokrok vychází z rozšiřování stávajících myšlenek a inovací. Zde je běžným hybatelem globalizace, protože pomáhá šířit existující myšlenky mezi více lidí.Vertikální pokrok však vychází z vytvoření něčeho nového, co dosud neexistovalo, například nové technologie nebo metody.Jinak řečeno, horizontální pokrok je přechod od jedné k n, zatímco vertikální pokrok je přechod od nuly k jedné.Příkladem horizontálního pokroku může být masová výroba telefonů a jejich distribuce do rozvojových zemí; příkladem vertikálního pokroku může být sestavení chytrého telefonu z obyčejného.Jak si dokážete představit, vertikální pokrok je těžké předvídat, protože si musíte představit něco, co ještě neexistuje. Proto můžete předvídat budoucí pokrok pouze tehdy, pokud jste schopni vidět současnost jinak.Koneckonců budoucnost je z definice jiná než přítomnost, takže abyste si ji mohli představit, nemůžete se zaměřit pouze na současný stav. Pokud si chcete představit, co vás v budoucnu čeká, musíte být schopni nahlížet na současnost kriticky.Autor se domnívá, že jde o tak zásadní schopnost, že se při pracovních pohovorech kandidátů ptá: „Na jaké důležité pravdě se s vámi shodne jen velmi málo lidí?“. Proč? Protože pouze člověk, který dokáže myslet mimo zavedené konvence, může vidět a změnit budoucnost.Staňte se architektem své vlastní budoucnosti a soustřeďte se na její dosažení.Jak se tedy můžete připravit na různé a neznámé okolnosti, které vás v budoucnu čekají?Mnoho lidí dnes přemýšlí neurčitě – to znamená, že se snaží připravit na všechny možné budoucí události. Tento přístup je však marný, protože budoucnost obsahuje příliš mnoho neznámých a proměnných.Efektivnějším přístupem je soustředěné úsilí o dosažení budoucnosti, která je pro vás nejlepší, a tím se stáváte architektem své vlastní budoucnosti.Mnoho školáků se například věnuje nesčetným mimoškolním aktivitám v naději, že se dostanou na špičkovou univerzitu. Nemělo by však větší smysl zaměřit se na zvládnutí pouze jednoho předmětu, aby byli nesporně nejlepší alespoň v jedné věci?Určitě.Úspěch je totiž výsledkem soustředění, odhodlání a cílevědomosti. Osud a štěstí s ním mají jen málo společného. Koneckonců, kdyby byl úspěch jen produktem štěstí, neviděli bychom sériové úspěchy jako Steve Jobs nebo autor, který založil několik prosperujících firem.To vše je při zakládání start-upu nezbytné mít na paměti. Začínající podniky mají jen jednu nejlepší budoucnost – a její dosažení vyžaduje soustředěné úsilí.Proč jen jedna?Protože start-up bude úspěšný pouze za velmi specifických podmínek: existuje pouze jeden nejlepší trh pro produkt společnosti, pouze jedna nejlepší doba pro jeho uvedení na trh atd.Abyste udeřili v okamžiku, kdy jsou ty správné podmínky, musíte se vědomě rozhodnout, že budete usilovat o danou budoucnost.Hlavní potíž spočívá v tom, že zjistíte, jaké jsou právě ideální podmínky pro váš start-up. Jinými slovy, k jaké budoucnosti směřujete?Při volbě budoucnosti si vzpomeňte na to, co bylo řečeno v předchozích řádcích: budoucnost můžete vidět pouze tak, že se podíváte za hranice zavedených konvencí.Závěrečné shrnutíKlíčové poselství této knihy zní: Úspěch začínajícího podniku není otázkou štěstí. Můžete usilovat o budoucnost, jakou chcete, pokud jste schopni zpochybnit zavedené konvence. Jakmile pak získáte monopol tím, že budete v něčem lepší než všichni ostatní, úspěch se dostaví sám.Praktická rada:Vždy ovládněte jednu oblast najednou.Když jste našli neobvyklý nápad, na kterém chcete založit svůj startup, nerozšiřujte ho příliš rychle. Najděte si malou niku, ve které můžete dělat něco lépe než kterýkoli z vašich konkurentů. Jakmile si v ní vytvoříte monopol, můžete později expandovat na další trhy.
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...