Po sérii lepších než očekávaných výsledků velkých maloobchodních prodejců, jako jsou Target, TJ Maxx a Walmart v tomto týdnu, by špatná zpráva společnosti Foot Locker mohla signalizovat problémy, které čekají další firmy v tomto sektoru, protože řada společností oznámí výsledky hospodaření v příštích několika týdnech.
Společnost Foot Locker nedosáhla ani na horní, ani na dolní hranici výsledku hospodaření a uvedla, že musí agresivně propagovat zboží, aby se zbavila vysokých zásob a přesvědčila zákazníky, aby své volné peníze použili na nákup obuvi a oblečení.
Na základě průzkumu analytiků společnosti Refinitiv uvádíme, jak si prodejce sportovního oblečení vedl ve svém prvním fiskálním čtvrtletí ve srovnání s tím, co očekávala Wall Street:
Zisk na akcii: 70 centů po úpravě oproti očekávaným 81 centům
Tržby: 1,93 miliardy dolarů oproti očekávaným 1,99 miliardy dolarů.
Vykázaný čistý zisk společnosti za tříměsíční období, které skončilo 29. dubna, činil 36 milionů dolarů, tj. 38 centů na akcii, zatímco o rok dříve to bylo zhruba 132 milionů dolarů, tj. 1,37 dolaru na akcii.
Tržby klesly na 1,93 miliardy dolarů, což je o 11,4 % méně než o rok dříve, kdy činily 2,18 miliardy dolarů.
Akcie v pátek uzavřely o 27 % níže, takže tržní kapitalizace společnosti činila 2,82 miliardy dolarů.
Foot Locker nyní očekává, že tržby za celý rok klesnou o 6,5 % až 8 %, zatímco dříve se pohybovaly v rozmezí 3,5 % až 5,5 %. Očekává, že srovnatelné tržby klesnou o 7,5 % až 9 % oproti předchozímu rozpětí 3,5 % až 5,5 %.
Společnost Foot Locker očekává, že zisk na akcii bez použití metodiky GAAP se bude pohybovat v rozmezí 2 až 2,25 USD oproti předchozímu výhledu 3,35 až 3,65 USD.
Společnost předpokládá, že hrubá marže se bude pohybovat v rozmezí 28,6 % až 28,8 % oproti předchozímu rozpětí 30,8 % až 31 %.
„Víte, spotřebitelská poptávka se od dne investorů [na začátku tohoto roku] zmírnila a signály naznačují, že si myslíme, že tento tlak bude pokračovat,“ řekla generální ředitelka Mary Dillonová během hovoru s analytiky. „Když jsme však vstupovali do letošního roku, věděli jsme, že existuje určitý tlak kvůli nižšímu vrácení daní. Doufali jsme, že se situace po této události vrátí k normálu, a viděli jsme, že se tak skutečně nestalo v takové míře, jak jsme předpokládali nebo v jakou jsme doufali.“

Zákazníci společnosti, kteří mají střední a nižší příjmy, čelí tlaku na diskreční výdaje v důsledku přetrvávající inflace v oblasti nezbytných potřeb domácností, jako je benzín, nájemné a potraviny, uvedl Dillon. Dodala, že společnost zaznamenala „nárůst využívání úvěrů“, protože zadluženost spotřebitelů v USA dosahuje nového maxima.
Během návratu do školy a prázdnin se zákazníci Foot Locker „shromáždili“, ale také si zvykli na vyšší než obvyklé akce, uvedla společnost. Zákazníci byli „odolní“ vůči plným cenám v únoru a v kombinaci s makroekonomickými faktory to vytvořilo „protivítr“ pro klíčové běžecké značky společnosti, uvedl Frank Bracken, obchodní ředitel a výkonný viceprezident společnosti Foot Locker.
Špatná zpráva společnosti Foot Locker by mohla být předzvěstí toho, co přijde, zejména v době, kdy se maloobchodníci jako Kohl’s, American Eagle, Abercrombie & Fitch, Ralph Lauren a Gap chystají příští týden oznámit své výsledky.
Ačkoli klíčové maloobchodní společnosti tento týden vykázaly lepší než očekávané zisky, 45 % sektoru ještě musí reportovat, poznamenala obchodní oddělení Bank of America. Společnosti, které to teprve čeká, nejsou tak kvalitní jako ty, které reportovaly tento týden, uvedla banka.
„Myslím, že komentáře FL dnes sektor trestají a přispívají k již existující nervozitě lidí ohledně výsledků, které ještě přijdou v příštích několika týdnech,“ řekla obchodním klientům.
Společnost Foot Locker začala v dubnu agresivně propagovat zboží, aby podpořila prodeje, ale velké slevy – v kombinaci s nárůstem krádeží v maloobchodě – snížily její marže v prvním čtvrtletí o čtyři procentní body ve srovnání s předchozím rokem. Společnost očekává, že propagační akce budou tlačit na marže i nadále.
Ostatní maloobchodníci, kteří prodávají měkké zboží, jako jsou oděvy a obuv, by také mohli v nadcházejících týdnech zaznamenat snížení marží v důsledku nárůstu propagačních akcí v celém odvětví, které mají uspokojit spotřebitele, kteří se orientují na cenu, uvedli již dříve analytici pro CNBC.

K pomalým prodejům přispívá „reset“ společnosti Nike
Výsledky přicházejí po osmi měsících působení Dillonové ve Foot Locker a pouhé dva měsíce poté, co v březnu na optimistickém dni pro investory představila novou strategii společnosti.
Dillonová vyzdvihla „obnovené“ partnerství společnosti s Nike – jejím nejvýznamnějším a největším dodavatelem – a uvedla, že od svého nástupu strávila „hodně času oživením“ vztahů Foot Locker s tímto gigantem.
Během dne pro investory společnost uvedla, že Nike bude i nadále v čele jejího portfolia značek, které tvoří 55 % až 60 % jejího sortimentu. V pátek však uvedla, že její „reset“ s tímto podnikem přispěl k pomalým srovnatelným tržbám. Upozornila také na „omezenou nabídku“ výrobků Nike, které byly dlouho jedním z jejích největších tahounů prodeje.
„Mix mimo Nike činil v tomto čtvrtletí 35 %, což bylo o pár bodů více, takže máme pocit, že děláme pokroky a diverzifikujeme portfolio značek,“ řekl Robert Higginbotham, odcházející finanční ředitel a senior viceprezident společnosti pro vztahy s investory. „Neudávali jsme cíle pro penetraci sortimentu Nike nebo prodejců do jednotlivých let. Stále velmi očekáváme, že časem, do roku 2026, dosáhneme více než 40 % v našem mixu s ostatními dodavateli.“

Ačkoli společnost Nike byla dlouhou dobu klíčovou součástí podnikání společnosti Foot Locker a někdy tvořila většinu jejích tržeb, teniskový gigant prochází vlastním vnitřním resetem. To přimělo společnost Foot Locker, aby se na něm stala méně závislou.
Nike označuje Foot Locker za důležitého partnera, ale v posledních několika letech také posiluje svůj obchod přímo se zákazníky a přerušuje vztahy s velkoobchodníky. V posledních několika čtvrtletích její velkoobchodní tržby rostly, ale to bylo z velké části proto, že se Nike opírala o tyto partnery, kteří odstraňovali přebytečné zásoby.
Během březnového hovoru k výsledkům společnost uvedla, že v příštích několika čtvrtletích očekává „mírné“ velkoobchodní tržby, což by mohlo znamenat ještě větší problémy pro Foot Locker.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky


























