chce podle lidí obeznámených s touto záležitostí v letošním roce více než zečtyřnásobit objem svého celosvětového elektronického obchodu a dosáhnout až 20 miliard dolarů v tržbách za zboží, přičemž se spoléhá na rychlý růst v jihovýchodní Asii.
To by znamenalo rychlý nárůst oproti loňským 4,4 miliardám dolarů v hrubé hodnotě zboží, což představuje celkovou hodnotu zboží prodaného prostřednictvím nabídky TikTok Shop, uvedli lidé, kteří si nepřáli být jmenováni a hovořili o interních údajích. TikTok sází na trhy, jako je Indonésie, kde influenceři prodávají produkty od džín po rtěnku tím, že je předvádějí v živě vysílaných videích.
TikTok se snaží rozšířit prodeje také v USA a Evropě, ačkoli tyto trhy tvoří jen malou část cíle 20 miliard dolarů, uvedli tito lidé. Nejhodnotnější startup na světě se snaží urvat větší kus z oblasti online obchodu v hodnotě 17 bilionů dolarů, protože jeho hlavní zdroj příjmů – reklamní byznys – během ekonomického poklesu zpomaluje.
Snaha TikToku rozšířit své e-commerce aktivity v USA se nyní může zdát neintuitivní vzhledem k hrozbám amerických politiků, že aplikaci zcela zakážou z důvodu obav o národní bezpečnost. Vytváření výhodných vazeb s americkými obchodníky a značkami by však mohlo TikToku pomoci získat spojence právě ve chvíli, kdy se začne bránit kritikům ve Washingtonu a u soudů.
Společnost vlastněná Číňany hodlá svůj obchodní model exportovat do USA, kde má 150 milionů uživatelů. Navrhla řadu opatření, která mají řešit obavy o národní bezpečnost v USA, včetně ochrany dat amerických uživatelů a povolení partnerům, jako je Oracle Corp., aby přezkoumali její technologii. Přesto stát Montana zavedl zákaz stahování aplikace od roku 2024 a zákonodárci navrhli podobné zákony pro celostátní zákaz.

Mluvčí TikToku se odmítl vyjádřit k finančním výsledkům společnosti.
Společnost ByteDance, kterou před více než deseti lety založili Zhang Yiming a Liang Rubo, se díky viralitě platforem pro krátká videa TikTok a Douyin stala internetovou jedničkou s hodnotou přes 200 miliard dolarů. Ačkoli se živé nakupování v USA a Evropě navzdory pokusům Instagramu a dalších společností neujalo, TikTok zakládá své prognózy na úspěchu, který doma zaznamenal jeho čínský bratranec Douyin.
Chcete využít této příležitosti?TikTok Shop umožňuje uživatelům nakupovat zboží při procházení nekonečného kanálu krátkých videí a živých přenosů v rámci své hlavní aplikace na sociálních sítích a doufá, že ji spotřebitelé budou používat jako alternativu k Amazon.com Inc. nebo Sea Ltd. Shopee. Tento formát – který spojuje zábavu s impulzivním nákupem – již pomohl společnosti Douyin získat velkou část výdajů čínských spotřebitelů od společností Alibaba Group Holding Ltd. a JD.com Inc., zejména poté, co pravidla uzavírky během pandemie přiměla lidi trávit více času online.
V roce 2021 začala společnost TikTok zavádět podobnou službu na trzích, jako je Indonésie, Vietnam a Velká Británie. Zatímco z britského byznysu se stáhla, v jihovýchodní Asii, kde jí nyní konkurují Lazada, Shopee a indonéský startup Tokopedia, se jí nadále daří.
„Rychlý růst TikTok Shopu představuje přímou hrozbu pro zavedené lídry elektronického obchodu v jihovýchodní Asii,“ řekl Simon Torring, spoluzakladatel výzkumné společnosti Cube Asia.

„Na vyhlášení vítězství TikTok Shopu je však ještě příliš brzy. Zatím neprokázal schopnost získat významnou dynamiku růstu mimo kategorie krásy a módy a velkou část současného růstu TikTok silně dotuje prostřednictvím voucherů a agresivních marketingových výdajů.“
Obchod TikTok zůstává jen zlomkem příjmů společnosti ByteDance ve výši 80 miliard dolarů. Pro srovnání, největší internetová společnost v jihovýchodní Asii Sea zvýšila v loňském roce GMV elektronického obchodu o 18 % na 73,5 miliardy dolarů.
Pokud se však podaří dosáhnout agresivního cíle, může to pomoci ukázat, že obchodování v přímém přenosu může překročit mezeru v publiku a potenciálně začít zasahovat do tradičního online nakupování mimo Asii.
Podle společnosti Cube Asia jen GMV na indonéském TikTok Shopu loni přesáhl 2,5 miliardy dolarů a jen za první tři měsíce roku 2023 překročil 1 miliardu dolarů. Společnost TikTok zároveň snížila svůj cíl prodeje reklamy na rok 2022 o přibližně 2 miliardy dolarů, což ilustruje zpomalení jejího hlavního podnikání.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky