chce podle lidí obeznámených s touto záležitostí v letošním roce více než zečtyřnásobit objem svého celosvětového elektronického obchodu a dosáhnout až 20 miliard dolarů v tržbách za zboží, přičemž se spoléhá na rychlý růst v jihovýchodní Asii.
To by znamenalo rychlý nárůst oproti loňským 4,4 miliardám dolarů v hrubé hodnotě zboží, což představuje celkovou hodnotu zboží prodaného prostřednictvím nabídky TikTok Shop, uvedli lidé, kteří si nepřáli být jmenováni a hovořili o interních údajích. TikTok sází na trhy, jako je Indonésie, kde influenceři prodávají produkty od džín po rtěnku tím, že je předvádějí v živě vysílaných videích.
TikTok se snaží rozšířit prodeje také v USA a Evropě, ačkoli tyto trhy tvoří jen malou část cíle 20 miliard dolarů, uvedli tito lidé. Nejhodnotnější startup na světě se snaží urvat větší kus z oblasti online obchodu v hodnotě 17 bilionů dolarů, protože jeho hlavní zdroj příjmů – reklamní byznys – během ekonomického poklesu zpomaluje.
Snaha TikToku rozšířit své e-commerce aktivity v USA se nyní může zdát neintuitivní vzhledem k hrozbám amerických politiků, že aplikaci zcela zakážou z důvodu obav o národní bezpečnost. Vytváření výhodných vazeb s americkými obchodníky a značkami by však mohlo TikToku pomoci získat spojence právě ve chvíli, kdy se začne bránit kritikům ve Washingtonu a u soudů.
Společnost vlastněná Číňany hodlá svůj obchodní model exportovat do USA, kde má 150 milionů uživatelů. Navrhla řadu opatření, která mají řešit obavy o národní bezpečnost v USA, včetně ochrany dat amerických uživatelů a povolení partnerům, jako je Oracle Corp., aby přezkoumali její technologii. Přesto stát Montana zavedl zákaz stahování aplikace od roku 2024 a zákonodárci navrhli podobné zákony pro celostátní zákaz.

Mluvčí TikToku se odmítl vyjádřit k finančním výsledkům společnosti.
Společnost ByteDance, kterou před více než deseti lety založili Zhang Yiming a Liang Rubo, se díky viralitě platforem pro krátká videa TikTok a Douyin stala internetovou jedničkou s hodnotou přes 200 miliard dolarů. Ačkoli se živé nakupování v USA a Evropě navzdory pokusům Instagramu a dalších společností neujalo, TikTok zakládá své prognózy na úspěchu, který doma zaznamenal jeho čínský bratranec Douyin.
TikTok Shop umožňuje uživatelům nakupovat zboží při procházení nekonečného kanálu krátkých videí a živých přenosů v rámci své hlavní aplikace na sociálních sítích a doufá, že ji spotřebitelé budou používat jako alternativu k Amazon.com Inc. nebo Sea Ltd. Shopee. Tento formát – který spojuje zábavu s impulzivním nákupem – již pomohl společnosti Douyin získat velkou část výdajů čínských spotřebitelů od společností Alibaba Group Holding Ltd. a JD.com Inc., zejména poté, co pravidla uzavírky během pandemie přiměla lidi trávit více času online.
V roce 2021 začala společnost TikTok zavádět podobnou službu na trzích, jako je Indonésie, Vietnam a Velká Británie. Zatímco z britského byznysu se stáhla, v jihovýchodní Asii, kde jí nyní konkurují Lazada, Shopee a indonéský startup Tokopedia, se jí nadále daří.
„Rychlý růst TikTok Shopu představuje přímou hrozbu pro zavedené lídry elektronického obchodu v jihovýchodní Asii,“ řekl Simon Torring, spoluzakladatel výzkumné společnosti Cube Asia.

„Na vyhlášení vítězství TikTok Shopu je však ještě příliš brzy. Zatím neprokázal schopnost získat významnou dynamiku růstu mimo kategorie krásy a módy a velkou část současného růstu TikTok silně dotuje prostřednictvím voucherů a agresivních marketingových výdajů.“
Obchod TikTok zůstává jen zlomkem příjmů společnosti ByteDance ve výši 80 miliard dolarů. Pro srovnání, největší internetová společnost v jihovýchodní Asii Sea zvýšila v loňském roce GMV elektronického obchodu o 18 % na 73,5 miliardy dolarů.
Pokud se však podaří dosáhnout agresivního cíle, může to pomoci ukázat, že obchodování v přímém přenosu může překročit mezeru v publiku a potenciálně začít zasahovat do tradičního online nakupování mimo Asii.
Podle společnosti Cube Asia jen GMV na indonéském TikTok Shopu loni přesáhl 2,5 miliardy dolarů a jen za první tři měsíce roku 2023 překročil 1 miliardu dolarů. Společnost TikTok zároveň snížila svůj cíl prodeje reklamy na rok 2022 o přibližně 2 miliardy dolarů, což ilustruje zpomalení jejího hlavního podnikání.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky