(TSLA) včera po skončení obchodování zveřejnila výsledky hospodaření, které sice ukázaly rekordní čtvrtletní tržby, ale nižší marže díky snížení cen a pobídkám.
Cena akcií se po první zprávě nezměnila, ale během hovoru o výsledcích začala klesat, protože generální ředitel Elon Musk a další vedoucí pracovníci nedodali přesné specifikace a termíny zahájení dodávek pro cybertruck a pro vozidlo připravené na robotické taxi. Musk a další výkonní pracovníci během hovoru také uvedli, že výroba vozidel se během třetího čtvrtletí zpomalí kvůli odstávkám pro vylepšení továrny. Nyní po hodinách klesá o zhruba 5 %.
Zde se podívejte, jak si společnost vedla oproti očekáváním:
Tržby: 24,93 miliardy USD oproti očekávaným 24,47 miliardy USD podle Refinitivu. Zisk: 91 centů na akcii po úpravě oproti očekávaným 82 centům na akcii podle Refinitivu.
Čistý zisk (GAAP): 2,70 miliardy dolarů, což je o 20 % více než loni. Provozní výnosy však byly o 3 % nižší než v předchozím čtvrtletí a dosáhly 2,40 miliardy dolarů.
Pro srovnání, v prvním čtvrtletí roku 2023 vykázala Tesla čistý zisk 2,51 miliardy dolarů při tržbách 23,33 miliardy dolarů. Ve druhém čtvrtletí loňského roku Tesla vykázala čistý zisk 2,27 miliardy dolarů při tržbách 16,93 miliardy dolarů.
Na hovoru k výsledkům společnosti Musk uvedl: „I nadále plánujeme v letošním roce dodat 1,8 milionu vozů, ale očekáváme, že výroba ve třetím čtvrtletí bude trochu nižší, protože máme letní odstávky kvůli modernizaci mnoha továren.“
Začátkem tohoto měsíce Tesla vykázala za druhé čtvrtletí 466 140 celkových dodávek vozidel a uvedla, že vyrobila 479 700 elektromobilů. Dodávky jsou nejbližším přiblížením prodejů, které Tesla uvádí.
Tyto dodávky byly vyšší, než očekávala Wall Street, a byly částečně ovlivněny pobídkami a slevami. V souladu s tím dosáhla provozní marže 9,6 %, což je nejméně za posledních pět čtvrtletí. Celková hrubá marže dosáhla 18,2 %, což je rovněž nízká hodnota za stejné období.
Tesla ve zprávě pro akcionáře vysvětlila, že nižší marže ve druhém čtvrtletí byly mimo jiné důsledkem nižších průměrných prodejních cen „v důsledku mixu a cen“ prodávaných vozů a nákladů na náběh výroby bateriových článků, které si sama navrhla a které jsou známé jako články 4680.
Zdroj: Getty Images
Tržby z hlavní automobilové činnosti společnosti Tesla meziročně vzrostly o 46 % na 21,27 miliardy dolarů, což představuje zhruba 6,5% nárůst v meziročním srovnání. Její příjmy z výroby a skladování energie – ze solárních instalací a záložních baterií – meziročně vzrostly o 74 % na 1,51 miliardy dolarů. Díky většímu počtu vozidel na silnicích vzrostly tržby společnosti Tesla v oblasti „služeb a ostatních“, včetně poplatků za mimozáruční opravy vozidel, o 47 % na 2,15 miliardy dolarů.
Na otázku, zda mohou investoři v blízké budoucnosti očekávat stabilizaci nebo růst hrubé marže automobilky Tesla po snížení cen a vylepšení továrny, Musk dementoval. „Krátkodobé výkyvy v hrubé marži a ziskovosti jsou v porovnání s dlouhodobým obrazem opravdu zanedbatelné. Díky společnosti Autonomy budou všechna tato čísla vypadat hloupě.“
Náklady na výzkum a vývoj společnosti Tesla vzrostly na 943 milionů dolarů (ze 771 milionů dolarů v prvním čtvrtletí), přičemž společnost ve zprávě pro akcionáře napsala, že se zaměřuje na to, aby „byla v čele vývoje umělé inteligence“, a zahájila výrobu svých „tréninkových počítačů“ Dojo.
Crossover společnosti Tesla, Model Y, se v prvním čtvrtletí 2023 stal celosvětově nejprodávanějším vozem.
Společnost Tesla ve zprávě pro investory uvedla, že „tovární nástroje“ Cybertruck jsou na dobré cestě, ale společnost zatím vyrábí pouze „release candidate“ sestavy. Tato zpráva by mohla zklamat fanoušky, kteří netrpělivě očekávají zahájení dodávek hranatého, sci-fi inspirovaného pick-upu, který Elon Musk poprvé propagoval v roce 2019. V minulých dnech Tesla prostřednictvím svého účtu na sociální síti Twitter zveřejnila fotografii, na níž jsou vidět dělníci továrny shluknutí kolem cybertrucku v jejím závodě v texaském Austinu. Na tweetu stálo: „První Cybertruck postavený v Giga Texas!“.
Zdroj: Bloomberg
Musk při hovoru k výsledkům uvedl, že Cybertruck bude obsahovat spoustu „nových technologií“ s 10 000 „unikátními součástkami a procesy“. S výhradou, že je „zpočátku vždy obtížné předvídat nájezd“, bude Tesla vyrábět Cybertruck „ve velkém objemu příští rok a letos budeme dodávat vůz“.
Musk rovněž uvedl, že Tesla v příštím roce utratí za Dojo více než 1 miliardu dolarů. Dojo je superpočítač, který Tesla vyvíjí pro účely strojového učení umělé inteligence a trénování počítačového vidění. Tesla shromažďuje videoklipy a data z vozidel svých zákazníků i firemních vozidel, aby mohla vylepšovat stávající software a vyvíjet nové funkce, které se stanou součástí asistenčních systémů pro řidiče.
„Vidíte spoustu společností zabývajících se umělou inteligencí, které dělají, víte, LLM a tak dále, a já si říkám, když jsou tak skvělé, proč by nemohly vytvořit samořídící auto? Protože je to těžší!“
Musk sliboval, že Tesla dodá samořídicí vůz přinejmenším od roku 2016, a tehdy slíbil, že v roce 2017 bude Tesla schopna absolvovat cestu napříč zemí bez zásahu řidiče. Zatím se tak stále nestalo. Asistenční systémy společnosti, které jsou v USA prodávány pod názvem Autopilot nebo Full Self-Driving Capability, vyžadují lidského řidiče připraveného kdykoli řídit nebo brzdit.
„Vím, že jsem chlapec, který obrečel FSD,“ řekl Musk během středečního telefonátu, během něhož kladl otázky a odpovídal na ně. „Ale myslím, že do konce tohoto roku budeme lepší než člověk.“ Uvedl, že Tesla se zaměřuje na vývoj samořídicí technologie pro americký trh.
včera po skončení obchodování zveřejnila výsledky hospodaření, které sice ukázaly rekordní čtvrtletní tržby, ale nižší marže díky snížení cen a pobídkám.Cena akcií se po první zprávě nezměnila, ale během hovoru o výsledcích začala klesat, protože generální ředitel Elon Musk a další vedoucí pracovníci nedodali přesné specifikace a termíny zahájení dodávek pro cybertruck a pro vozidlo připravené na robotické taxi. Musk a další výkonní pracovníci během hovoru také uvedli, že výroba vozidel se během třetího čtvrtletí zpomalí kvůli odstávkám pro vylepšení továrny. Nyní po hodinách klesá o zhruba 5 %.Zde se podívejte, jak si společnost vedla oproti očekáváním:Tržby: 24,93 miliardy USD oproti očekávaným 24,47 miliardy USD podle Refinitivu.Zisk: 91 centů na akcii po úpravě oproti očekávaným 82 centům na akcii podle Refinitivu.Čistý zisk : 2,70 miliardy dolarů, což je o 20 % více než loni. Provozní výnosy však byly o 3 % nižší než v předchozím čtvrtletí a dosáhly 2,40 miliardy dolarů.Pro srovnání, v prvním čtvrtletí roku 2023 vykázala Tesla čistý zisk 2,51 miliardy dolarů při tržbách 23,33 miliardy dolarů. Ve druhém čtvrtletí loňského roku Tesla vykázala čistý zisk 2,27 miliardy dolarů při tržbách 16,93 miliardy dolarů.Na hovoru k výsledkům společnosti Musk uvedl: „I nadále plánujeme v letošním roce dodat 1,8 milionu vozů, ale očekáváme, že výroba ve třetím čtvrtletí bude trochu nižší, protože máme letní odstávky kvůli modernizaci mnoha továren.“Začátkem tohoto měsíce Tesla vykázala za druhé čtvrtletí 466 140 celkových dodávek vozidel a uvedla, že vyrobila 479 700 elektromobilů. Dodávky jsou nejbližším přiblížením prodejů, které Tesla uvádí.Tyto dodávky byly vyšší, než očekávala Wall Street, a byly částečně ovlivněny pobídkami a slevami. V souladu s tím dosáhla provozní marže 9,6 %, což je nejméně za posledních pět čtvrtletí. Celková hrubá marže dosáhla 18,2 %, což je rovněž nízká hodnota za stejné období.Tesla ve zprávě pro akcionáře vysvětlila, že nižší marže ve druhém čtvrtletí byly mimo jiné důsledkem nižších průměrných prodejních cen „v důsledku mixu a cen“ prodávaných vozů a nákladů na náběh výroby bateriových článků, které si sama navrhla a které jsou známé jako články 4680.Tržby z hlavní automobilové činnosti společnosti Tesla meziročně vzrostly o 46 % na 21,27 miliardy dolarů, což představuje zhruba 6,5% nárůst v meziročním srovnání. Její příjmy z výroby a skladování energie – ze solárních instalací a záložních baterií – meziročně vzrostly o 74 % na 1,51 miliardy dolarů. Díky většímu počtu vozidel na silnicích vzrostly tržby společnosti Tesla v oblasti „služeb a ostatních“, včetně poplatků za mimozáruční opravy vozidel, o 47 % na 2,15 miliardy dolarů.Na otázku, zda mohou investoři v blízké budoucnosti očekávat stabilizaci nebo růst hrubé marže automobilky Tesla po snížení cen a vylepšení továrny, Musk dementoval. „Krátkodobé výkyvy v hrubé marži a ziskovosti jsou v porovnání s dlouhodobým obrazem opravdu zanedbatelné. Díky společnosti Autonomy budou všechna tato čísla vypadat hloupě.“Náklady na výzkum a vývoj společnosti Tesla vzrostly na 943 milionů dolarů , přičemž společnost ve zprávě pro akcionáře napsala, že se zaměřuje na to, aby „byla v čele vývoje umělé inteligence“, a zahájila výrobu svých „tréninkových počítačů“ Dojo.Crossover společnosti Tesla, Model Y, se v prvním čtvrtletí 2023 stal celosvětově nejprodávanějším vozem.Společnost Tesla ve zprávě pro investory uvedla, že „tovární nástroje“ Cybertruck jsou na dobré cestě, ale společnost zatím vyrábí pouze „release candidate“ sestavy. Tato zpráva by mohla zklamat fanoušky, kteří netrpělivě očekávají zahájení dodávek hranatého, sci-fi inspirovaného pick-upu, který Elon Musk poprvé propagoval v roce 2019. V minulých dnech Tesla prostřednictvím svého účtu na sociální síti Twitter zveřejnila fotografii, na níž jsou vidět dělníci továrny shluknutí kolem cybertrucku v jejím závodě v texaském Austinu. Na tweetu stálo: „První Cybertruck postavený v Giga Texas!“.Musk při hovoru k výsledkům uvedl, že Cybertruck bude obsahovat spoustu „nových technologií“ s 10 000 „unikátními součástkami a procesy“. S výhradou, že je „zpočátku vždy obtížné předvídat nájezd“, bude Tesla vyrábět Cybertruck „ve velkém objemu příští rok a letos budeme dodávat vůz“.Musk rovněž uvedl, že Tesla v příštím roce utratí za Dojo více než 1 miliardu dolarů. Dojo je superpočítač, který Tesla vyvíjí pro účely strojového učení umělé inteligence a trénování počítačového vidění. Tesla shromažďuje videoklipy a data z vozidel svých zákazníků i firemních vozidel, aby mohla vylepšovat stávající software a vyvíjet nové funkce, které se stanou součástí asistenčních systémů pro řidiče.„Vidíte spoustu společností zabývajících se umělou inteligencí, které dělají, víte, LLM a tak dále, a já si říkám, když jsou tak skvělé, proč by nemohly vytvořit samořídící auto? Protože je to těžší!“Musk sliboval, že Tesla dodá samořídicí vůz přinejmenším od roku 2016, a tehdy slíbil, že v roce 2017 bude Tesla schopna absolvovat cestu napříč zemí bez zásahu řidiče. Zatím se tak stále nestalo. Asistenční systémy společnosti, které jsou v USA prodávány pod názvem Autopilot nebo Full Self-Driving Capability, vyžadují lidského řidiče připraveného kdykoli řídit nebo brzdit.„Vím, že jsem chlapec, který obrečel FSD,“ řekl Musk během středečního telefonátu, během něhož kladl otázky a odpovídal na ně. „Ale myslím, že do konce tohoto roku budeme lepší než člověk.“ Uvedl, že Tesla se zaměřuje na vývoj samořídicí technologie pro americký trh.
Společnost AppLovin, významný hráč v oblasti reklamních technologií, znovu přitáhla pozornost investorů i analytiků poté, co ve středu oznámila výsledky...