Pouhý měsíc po začátku nového roku už existuje spousta akcií, které se více než zdvojnásobily. Většinu z desítek jmen na tomto seznamu nepoznáte. Mnohé z nich jsou obskurní akcie s mikrokapitálem a většina z nich se prostě zotavuje poté, co byly v roce 2022 zdecimovány.
Mezi jména, která možná znáte, patří Carvana
Carvana: Až 115 % směrem nahoru
Ať už mluvíme o cenách akcií nebo o automobilových závodech, na startovní čáře záleží. Carvana se letos více než zdvojnásobila, ale z velké části proto, že v roce 2022 se propadla kvůli obavám z finančních problémů společnosti.

Společnost Carvana možná znáte díky reklamám propagujícím její high-tech platformu pro prodej ojetých automobilů. Možná dokonce žijete v jednom z několika měst, kde je Carvana fyzicky přítomna se svými devítipatrovými prosklenými automaty nabízejícími nablýskaná ojetá vozidla.
Díky svému přehnanému přístupu k prodeji ojetých vozů, který vypadá nablýskaně, se společnost Carvana agresivně rozšířila po celé zemi. V jednu chvíli dosáhla 23 čtvrtletí po sobě trojciferného růstu tržeb. Pruh se zabrzdil, když v roce 2020 přišla pandemie, protože spotřebitelé, kteří byli doma, nedávali přednost výměně svých stárnoucích, ale nepojízdných vozidel. Pak přišla hra na znovuotevření roku 2021 a showroomy nemohly najít dostatek nových vozů, které by prodaly. S nedostatkem nových vozů začaly ceny ojetých automobilů střílet vzhůru. Carvana se ocitla se zhodnocujícími se aktivy uvnitř svých gargantuovských automatů. Co se mohlo pokazit?
Minulý rok byl jiný. Poptávka po automobilech obecně – ale zejména po ojetinách, které se dostaly do dodavatelských řetězců nových autosalonů – klesla. Prodejci ojetých vozů už neměli cenovou páku, ale samotná Carvana měla ve své rozvaze pák dost. Tak rychle se nerozvíjíte, aniž byste se zadlužili – přesněji 6,6 miliardy dolarů. Vzhledem k tomu, že v loňském roce vyšly z módy i růstové akcie, které ztrácejí peníze, akcie společnosti Carvana se v roce 2022 propadly o 98 %. V lednu se akcie sice více než zdvojnásobily, ale stále jsou o 96 % níže, než na začátku loňského roku. Jak jsem se již zmínil, na startovní čáře záleží.
Carvana v lednu těžila z několika aerodynamických větrů v zádech. Mnoho poražených růstových akcií se vrátilo do přízně, zejména poté, co koncem roku 2022 ustaly prodeje daňových ztrát. Bylo také hodně lidí, kteří sázeli na to, že maloobchodní prodejce oslabí, takže short squeeze o to snadněji vyhnal akcie výše.
Býci si ještě budou chtít zkontrolovat hodnocení bezpečnosti při nárazu, než usednou za volant Carvany. Dluhová zátěž je v prostředí rostoucích sazeb reálná. Prodeje automobilů se ochladí, pokud ekonomika letos nedosáhne měkkého přistání. A finanční potíže jsou stále důvodem k obavám.
BuzzFeed: Nárůst o 233 %
Pokud trávíte dost času na internetu, je velká šance, že jste narazili na několik příběhů nebo módních kvízů BuzzFeed. I když jste nikdy nepodlehli odpovědi na několik otázek, abyste zjistili, které postavě z Přátel jste nejvíce podobní nebo do jakého školního domu v Bradavicích byste byli zařazeni, pravděpodobně tuto značku znáte.
Loňský rok byl pro investory BuzzFeed těžký. Akcie se propadly o 87 %. BuzzFeed nadále dosahuje dvouciferného růstu tržeb, ale ztráty se ukazují jako problematické. V každém z prvních tří čtvrtletí roku 2022 vykázal BuzzFeed větší než očekávaný deficit.

Letošní rally se v podstatě odehrála v posledních dvou obchodních dnech minulého týdne, kdy akcie vzrostly čtyřikrát. Ano, zčtyřnásobily. Objevilo se pár možná přehnaných příběhů, které rozhýbaly dříve skomírající akcie. Ve čtvrtek generální ředitel společnosti BuzzFeed sdělil svým zaměstnancům, že platforma bude experimentovat s tvůrcem ChatGPT OpenAI, aby vylepšila své charakteristické kvízy a personalizovala část svého obsahu. Tento proces by znamenal úsporu peněz tím, že by se místo svého náhle nervózního týmu autorů a redaktorů opíral o umělou inteligenci. Zaměstnanci BuzzFeedu už byli pravděpodobně v napětí poté, co bylo měsíc předtím oznámeno propouštění. BuzzFeed také oznámil rozšíření partnerství s Meta Platforms, které má přivést tvůrce na sociální platformu této společnosti.
Tyto kroky vzbudily pozornost. BuzzFeed to prostě umí. Udržet si tuto pozornost je však trik, který se jí v minulosti nedařilo zvládnout. Pokud se jí podaří nadále zvyšovat horní hranici a zároveň snižovat ztráty na spodní hranici, má šanci, ale nepotřebujete interaktivní kvíz s popkulturními odkazy, abyste věděli, jak to dopadne, pokud se tak nestane.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky