Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

    2788.HK 24 listopadu, 2025

    Společnost působící v oblasti výroby elektrolytického hliníku

    CBC 20 listopadu, 2025

    Americká bankovní společnost poskytující komplexní služby bankovnictví

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

    2788.HK 24 listopadu, 2025

    Společnost působící v oblasti výroby elektrolytického hliníku

    CBC 20 listopadu, 2025

    Americká bankovní společnost poskytující komplexní služby bankovnictví

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Společnost Amazon použila tajný algoritmus „Project Nessie“ ke zvýšení cen

Amazon.com používal algoritmus s kódovým označením "Projekt Nessie" k testování, o kolik může zvýšit ceny tak, aby ho konkurence následovala, jak vyplývá z redigovaných částí monopolní žaloby Federální obchodní komise proti společnosti.

Michal Kmeť Autor: Michal Kmeť
4 října, 2023
5 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

5 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Podle lidí obeznámených s tvrzeními ve stížnosti pomohl algoritmus společnosti Amazon zvýšit zisk u položek napříč nákupními kategoriemi a vzhledem k síle, kterou společnost v elektronickém obchodě má, vedl konkurenty ke zvýšení cen a účtování vyšších poplatků zákazníkům. V případech, kdy konkurenti nezvýšili své ceny na úroveň Amazonu, algoritmus – který se již nepoužívá – automaticky vrátil položku na její běžnou cenu.

Společnost také používala Nessie na to, co zaměstnanci považovali za propagační spirálu, kdy Amazon dorovnal zlevněnou cenu u konkurence, například Target.com, a ostatní konkurenti následovali a snížili své ceny. Když společnost Target ukončila svůj výprodej, Amazon a ostatní konkurenti zůstali zablokováni na nízké ceně, protože se stále vzájemně dorovnávali, tvrdí bývalí zaměstnanci, kteří pracovali v algoritmu a cenovém týmu.

Zdroj: Gettyimages

Algoritmus pomohl společnosti Amazon získat zpět peníze a zvýšit marže. V žalobě FTC je redakčně upraven odhad částky, kterou tato praktika údajně „vytěžila z amerických domácností“, a také se v ní uvádí, že pomohla společnosti vygenerovat redakčně upravenou částku „nadměrného zisku“. Podle osoby obeznámené se záležitostí dosáhla společnost Amazon díky používání algoritmu příjmů ve výši více než 1 miliardy USD.

„Obvinění FTC tento nástroj hrubě zkreslují,“ uvedl mluvčí společnosti Amazon. „Projekt Nessie byl projekt s jednoduchým cílem – pokusit se zabránit tomu, aby naše porovnávání cen vedlo k neobvyklým výsledkům, kdy se ceny staly tak nízkými, že byly neudržitelné. Projekt běžel několik let na podmnožině produktů, ale nefungoval tak, jak bylo zamýšleno, takže jsme ho před několika lety zrušili.“

Projekt Nessie je jedním z řady případů, kdy FTC ve své stížnosti tvrdí, že monopolní postavení společnosti Amazon mělo široký dopad na zvyšování spotřebitelských cen v maloobchodě.

Advertisement

FTC se odmítla vyjádřit k redigovaným materiálům ve stížnosti, ale její mluvčí Douglas Farrar uvedl: „Znovu vyzýváme společnost Amazon, aby urychleně odstranila redakční zásahy a umožnila americké veřejnosti seznámit se s plným rozsahem toho, co považujeme za její nezákonné monopolní praktiky.“

Chcete využít této příležitosti?

David Zapolsky, vedoucí právník společnosti Amazon, minulý týden ve svém prohlášení uvedl, že FTC špatně chápe, jak funguje tvorba cen a konkurence na internetu.

Zdroj: Shutterstock

„Pokud by v této žalobě uspěli, výsledek by byl protisoutěžní a proti spotřebitelům, protože bychom museli zastavit mnoho věcí, které děláme, abychom nabízeli a zdůrazňovali nízké ceny – což by bylo v přímém rozporu s cíli antimonopolního zákona,“ řekl Zapolsky.

Hlavním argumentem FTC je, že moc společnosti Amazon nad prodejci třetích stran na jejích internetových stránkách vede k vyšším cenám pro spotřebitele, a to i pro ty, kteří nakupují zboží od konkurence.

Prodejci se v podstatě domnívají, že nemají jinou možnost než využívat Amazon kvůli jeho dosahu, spotřebitelské základně a logistickým schopnostem, ale společnost jim zakazuje nabízet své produkty za nižší cenu u jiných prodejců než na Amazonu, kde se uskutečňuje téměř 40 % veškerého elektronického obchodu v USA, tvrdí FTC. Pokud nabízejí nižší ceny jinde, Amazon je podle FTC „potrestá“ tím, že sníží hodnocení jejich nabídek, aby je zákazníci neviděli.

FTC tvrdí, že vzhledem k tomu, že náklady společnosti Amazon na prodej jsou vyšší než u jiných platforem kvůli jejím poplatkům, vytváří to vyšší cenu zboží v celém maloobchodě, protože prodejci musí používat cenu Amazonu jako spodní hranici.

Poplatky a odvody pro prodejce Amazonu v posledních letech prudce vzrostly a společnost nyní inkasuje téměř polovinu částky za každý prodej, který třetí strana na platformě uskuteční.

Zdroj: Shutterstock

Podle nové zprávy výzkumné a podpůrné skupiny Institute for Local Self-Reliance vzroste podíl Amazonu na tržbách třetích stran v letech 2014 až 2023 z 19 % na 45 %. Zpráva zahrnuje poplatky Amazonu spojené s prodejem na platformě, reklamou na ní a plněním objednávek. Více než 60 % maloobchodních tržeb společnosti Amazon pochází od prodejců třetích stran.

FTC tvrdí, že prodejci se cítí nuceni využívat logistický program společnosti Amazon, aby měli nárok na zařazení do programu Amazon Prime, a kupují si reklamu na Amazon.com, aby si zajistili, že se dostanou k obrovskému počtu zákazníků.

Společnost Amazon ve svém prohlášení uvedla, že je důvěryhodným partnerem milionů prodejců, protože poskytuje „nejefektivnější soubor služeb pro vytváření prosperujících a úspěšných podniků“ a investovala miliardy dolarů na pomoc prodejcům. Uvedla také, že svým obchodníkům poskytuje možnost volby a že prodejci mohou uspět, aniž by využívali reklamní nebo logistické služby společnosti.

Podle lidí obeznámených s tvrzeními ve stížnosti pomohl algoritmus společnosti Amazon zvýšit zisk u položek napříč nákupními kategoriemi a vzhledem k síle, kterou společnost v elektronickém obchodě má, vedl konkurenty ke zvýšení cen a účtování vyšších poplatků zákazníkům. V případech, kdy konkurenti nezvýšili své ceny na úroveň Amazonu, algoritmus – který se již nepoužívá – automaticky vrátil položku na její běžnou cenu.Společnost také používala Nessie na to, co zaměstnanci považovali za propagační spirálu, kdy Amazon dorovnal zlevněnou cenu u konkurence, například Target.com, a ostatní konkurenti následovali a snížili své ceny. Když společnost Target ukončila svůj výprodej, Amazon a ostatní konkurenti zůstali zablokováni na nízké ceně, protože se stále vzájemně dorovnávali, tvrdí bývalí zaměstnanci, kteří pracovali v algoritmu a cenovém týmu.Algoritmus pomohl společnosti Amazon získat zpět peníze a zvýšit marže. V žalobě FTC je redakčně upraven odhad částky, kterou tato praktika údajně „vytěžila z amerických domácností“, a také se v ní uvádí, že pomohla společnosti vygenerovat redakčně upravenou částku „nadměrného zisku“. Podle osoby obeznámené se záležitostí dosáhla společnost Amazon díky používání algoritmu příjmů ve výši více než 1 miliardy USD.„Obvinění FTC tento nástroj hrubě zkreslují,“ uvedl mluvčí společnosti Amazon. „Projekt Nessie byl projekt s jednoduchým cílem – pokusit se zabránit tomu, aby naše porovnávání cen vedlo k neobvyklým výsledkům, kdy se ceny staly tak nízkými, že byly neudržitelné. Projekt běžel několik let na podmnožině produktů, ale nefungoval tak, jak bylo zamýšleno, takže jsme ho před několika lety zrušili.“Projekt Nessie je jedním z řady případů, kdy FTC ve své stížnosti tvrdí, že monopolní postavení společnosti Amazon mělo široký dopad na zvyšování spotřebitelských cen v maloobchodě.FTC se odmítla vyjádřit k redigovaným materiálům ve stížnosti, ale její mluvčí Douglas Farrar uvedl: „Znovu vyzýváme společnost Amazon, aby urychleně odstranila redakční zásahy a umožnila americké veřejnosti seznámit se s plným rozsahem toho, co považujeme za její nezákonné monopolní praktiky.“Chcete využít této příležitosti?David Zapolsky, vedoucí právník společnosti Amazon, minulý týden ve svém prohlášení uvedl, že FTC špatně chápe, jak funguje tvorba cen a konkurence na internetu.„Pokud by v této žalobě uspěli, výsledek by byl protisoutěžní a proti spotřebitelům, protože bychom museli zastavit mnoho věcí, které děláme, abychom nabízeli a zdůrazňovali nízké ceny – což by bylo v přímém rozporu s cíli antimonopolního zákona,“ řekl Zapolsky.Hlavním argumentem FTC je, že moc společnosti Amazon nad prodejci třetích stran na jejích internetových stránkách vede k vyšším cenám pro spotřebitele, a to i pro ty, kteří nakupují zboží od konkurence.Prodejci se v podstatě domnívají, že nemají jinou možnost než využívat Amazon kvůli jeho dosahu, spotřebitelské základně a logistickým schopnostem, ale společnost jim zakazuje nabízet své produkty za nižší cenu u jiných prodejců než na Amazonu, kde se uskutečňuje téměř 40 % veškerého elektronického obchodu v USA, tvrdí FTC. Pokud nabízejí nižší ceny jinde, Amazon je podle FTC „potrestá“ tím, že sníží hodnocení jejich nabídek, aby je zákazníci neviděli.FTC tvrdí, že vzhledem k tomu, že náklady společnosti Amazon na prodej jsou vyšší než u jiných platforem kvůli jejím poplatkům, vytváří to vyšší cenu zboží v celém maloobchodě, protože prodejci musí používat cenu Amazonu jako spodní hranici.Poplatky a odvody pro prodejce Amazonu v posledních letech prudce vzrostly a společnost nyní inkasuje téměř polovinu částky za každý prodej, který třetí strana na platformě uskuteční.Podle nové zprávy výzkumné a podpůrné skupiny Institute for Local Self-Reliance vzroste podíl Amazonu na tržbách třetích stran v letech 2014 až 2023 z 19 % na 45 %. Zpráva zahrnuje poplatky Amazonu spojené s prodejem na platformě, reklamou na ní a plněním objednávek. Více než 60 % maloobchodních tržeb společnosti Amazon pochází od prodejců třetích stran.FTC tvrdí, že prodejci se cítí nuceni využívat logistický program společnosti Amazon, aby měli nárok na zařazení do programu Amazon Prime, a kupují si reklamu na Amazon.com, aby si zajistili, že se dostanou k obrovskému počtu zákazníků.Společnost Amazon ve svém prohlášení uvedla, že je důvěryhodným partnerem milionů prodejců, protože poskytuje „nejefektivnější soubor služeb pro vytváření prosperujících a úspěšných podniků“ a investovala miliardy dolarů na pomoc prodejcům. Uvedla také, že svým obchodníkům poskytuje možnost volby a že prodejci mohou uspět, aniž by využívali reklamní nebo logistické služby společnosti.
Tagy: AkcieamazonftcUSA


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Advertisement

    Breaking.

    06:50

    Růst indického sektoru služeb v listopadu zrychluje, avšak exportní dynamika slábne, odhaluje PMI.

    06:44

    Australské akcie rostou, index S&P/ASX 200 stoupl o 0,18 % při uzavření trhu.

    06:33

    Snaha Německa zastavit ekonomický ‚volný pád‘ považována průmyslovou skupinou za nedostatečnou.

    06:30

    Ekosystém TON spouští svůj první kompletní DAO s STON.fi

    06:24

    Collins z Fedu varuje, že rozdělená globální ekonomika by mohla vést k vyšší inflaci.

    06:20

    Růst technologických akcií posiluje S&P 500 a Nasdaq uprostřed rostoucích očekávání snížení sazeb Fedu

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Getty Images
    Akcie

    Vánoční nákupní sezóna začala překvapivě silně a odhaluje nové vítěze

    2 prosince, 2025

    Vánoční nákupní sezóna roku 2025 odstartovala s energií, která překvapila i zkušené analytiky z Wall Street.

    Zdroj: Getty Images

    Proč jedna z nejžhavějších AI akcií roku dále navyšuje své obrovské zisky

    2 prosince, 2025
    Zdroj: Pixabay

    UBS potvrzuje nákupní doporučení pro Chevron díky silnému cash flow

    2 prosince, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Carvana zásadně mění trh s ojetinami. Může však získat ještě větší podíl na trhu?

    2 prosince, 2025

    IPO Cardinal Infrastructure: Energetický lídr vstupuje na Nasdaq

    2 prosince, 2025

    IPO Radar.

    Cardinal Infrastructure Group Inc.

    Datum IPO: 10 prosince, 2025
    Potenciální ocenění: 768 milionů USD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    Trump vybírá šéfa Fedu, který prosadí rychlejší snížení sazeb

    1 prosince, 2025

    OPEC+ pozastavuje navyšování těžby a reaguje na přebytek ropy na trhu

    30 listopadu, 2025

    AMD dál zrychluje růst a posiluje svou pozici v éře umělé inteligence

    28 listopadu, 2025

    Salesforce po výrazném propadu otevírá prostor pro obrat v roce 2026

    30 listopadu, 2025

    Costco po poklesu zůstává silnou a odolnou růstovou sázkou

    28 listopadu, 2025

    Index S&P 500 zahajuje prosinec s mírnými ztrátami, investoři sledují Fed

    1 prosince, 2025

    S&P 500 posiluje díky obnovení zájmu o technologické akcie

    2 prosince, 2025

    Čína upevňuje globální dominanci ve výrobě i technologiích

    29 listopadu, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: BurzovníSvět.cz
    Tip editora

    Bublina na trhu nezastavila boom umělé inteligence v Silicon Valley

    30 listopadu, 2025

    Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • DIP
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    ·
    Poslední událost
    Poslední událost