Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA 25 září, 2025

    ​Čínský výrobce automobilů zaměřený na dostupná vozidla a export

    Zdroj: BS
    NTSK 18 září, 2025

    Globální lídr v oblasti cloudové kybernetické bezpečnosti

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA 25 září, 2025

    ​Čínský výrobce automobilů zaměřený na dostupná vozidla a export

    Zdroj: BS
    NTSK 18 září, 2025

    Globální lídr v oblasti cloudové kybernetické bezpečnosti

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Společnost Amazon použila tajný algoritmus „Project Nessie“ ke zvýšení cen

Amazon.com používal algoritmus s kódovým označením "Projekt Nessie" k testování, o kolik může zvýšit ceny tak, aby ho konkurence následovala, jak vyplývá z redigovaných částí monopolní žaloby Federální obchodní komise proti společnosti.

Michal Kmeť Autor: Michal Kmeť
4 října, 2023
5 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

5 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Podle lidí obeznámených s tvrzeními ve stížnosti pomohl algoritmus společnosti Amazon zvýšit zisk u položek napříč nákupními kategoriemi a vzhledem k síle, kterou společnost v elektronickém obchodě má, vedl konkurenty ke zvýšení cen a účtování vyšších poplatků zákazníkům. V případech, kdy konkurenti nezvýšili své ceny na úroveň Amazonu, algoritmus – který se již nepoužívá – automaticky vrátil položku na její běžnou cenu.

Společnost také používala Nessie na to, co zaměstnanci považovali za propagační spirálu, kdy Amazon dorovnal zlevněnou cenu u konkurence, například Target.com, a ostatní konkurenti následovali a snížili své ceny. Když společnost Target ukončila svůj výprodej, Amazon a ostatní konkurenti zůstali zablokováni na nízké ceně, protože se stále vzájemně dorovnávali, tvrdí bývalí zaměstnanci, kteří pracovali v algoritmu a cenovém týmu.

Zdroj: Gettyimages

Algoritmus pomohl společnosti Amazon získat zpět peníze a zvýšit marže. V žalobě FTC je redakčně upraven odhad částky, kterou tato praktika údajně „vytěžila z amerických domácností“, a také se v ní uvádí, že pomohla společnosti vygenerovat redakčně upravenou částku „nadměrného zisku“. Podle osoby obeznámené se záležitostí dosáhla společnost Amazon díky používání algoritmu příjmů ve výši více než 1 miliardy USD.

„Obvinění FTC tento nástroj hrubě zkreslují,“ uvedl mluvčí společnosti Amazon. „Projekt Nessie byl projekt s jednoduchým cílem – pokusit se zabránit tomu, aby naše porovnávání cen vedlo k neobvyklým výsledkům, kdy se ceny staly tak nízkými, že byly neudržitelné. Projekt běžel několik let na podmnožině produktů, ale nefungoval tak, jak bylo zamýšleno, takže jsme ho před několika lety zrušili.“

Projekt Nessie je jedním z řady případů, kdy FTC ve své stížnosti tvrdí, že monopolní postavení společnosti Amazon mělo široký dopad na zvyšování spotřebitelských cen v maloobchodě.

Advertisement

FTC se odmítla vyjádřit k redigovaným materiálům ve stížnosti, ale její mluvčí Douglas Farrar uvedl: „Znovu vyzýváme společnost Amazon, aby urychleně odstranila redakční zásahy a umožnila americké veřejnosti seznámit se s plným rozsahem toho, co považujeme za její nezákonné monopolní praktiky.“

Chcete využít této příležitosti?

David Zapolsky, vedoucí právník společnosti Amazon, minulý týden ve svém prohlášení uvedl, že FTC špatně chápe, jak funguje tvorba cen a konkurence na internetu.

Zdroj: Shutterstock

„Pokud by v této žalobě uspěli, výsledek by byl protisoutěžní a proti spotřebitelům, protože bychom museli zastavit mnoho věcí, které děláme, abychom nabízeli a zdůrazňovali nízké ceny – což by bylo v přímém rozporu s cíli antimonopolního zákona,“ řekl Zapolsky.

Hlavním argumentem FTC je, že moc společnosti Amazon nad prodejci třetích stran na jejích internetových stránkách vede k vyšším cenám pro spotřebitele, a to i pro ty, kteří nakupují zboží od konkurence.

Prodejci se v podstatě domnívají, že nemají jinou možnost než využívat Amazon kvůli jeho dosahu, spotřebitelské základně a logistickým schopnostem, ale společnost jim zakazuje nabízet své produkty za nižší cenu u jiných prodejců než na Amazonu, kde se uskutečňuje téměř 40 % veškerého elektronického obchodu v USA, tvrdí FTC. Pokud nabízejí nižší ceny jinde, Amazon je podle FTC „potrestá“ tím, že sníží hodnocení jejich nabídek, aby je zákazníci neviděli.

FTC tvrdí, že vzhledem k tomu, že náklady společnosti Amazon na prodej jsou vyšší než u jiných platforem kvůli jejím poplatkům, vytváří to vyšší cenu zboží v celém maloobchodě, protože prodejci musí používat cenu Amazonu jako spodní hranici.

Poplatky a odvody pro prodejce Amazonu v posledních letech prudce vzrostly a společnost nyní inkasuje téměř polovinu částky za každý prodej, který třetí strana na platformě uskuteční.

Zdroj: Shutterstock

Podle nové zprávy výzkumné a podpůrné skupiny Institute for Local Self-Reliance vzroste podíl Amazonu na tržbách třetích stran v letech 2014 až 2023 z 19 % na 45 %. Zpráva zahrnuje poplatky Amazonu spojené s prodejem na platformě, reklamou na ní a plněním objednávek. Více než 60 % maloobchodních tržeb společnosti Amazon pochází od prodejců třetích stran.

FTC tvrdí, že prodejci se cítí nuceni využívat logistický program společnosti Amazon, aby měli nárok na zařazení do programu Amazon Prime, a kupují si reklamu na Amazon.com, aby si zajistili, že se dostanou k obrovskému počtu zákazníků.

Společnost Amazon ve svém prohlášení uvedla, že je důvěryhodným partnerem milionů prodejců, protože poskytuje „nejefektivnější soubor služeb pro vytváření prosperujících a úspěšných podniků“ a investovala miliardy dolarů na pomoc prodejcům. Uvedla také, že svým obchodníkům poskytuje možnost volby a že prodejci mohou uspět, aniž by využívali reklamní nebo logistické služby společnosti.

Podle lidí obeznámených s tvrzeními ve stížnosti pomohl algoritmus společnosti Amazon zvýšit zisk u položek napříč nákupními kategoriemi a vzhledem k síle, kterou společnost v elektronickém obchodě má, vedl konkurenty ke zvýšení cen a účtování vyšších poplatků zákazníkům. V případech, kdy konkurenti nezvýšili své ceny na úroveň Amazonu, algoritmus – který se již nepoužívá – automaticky vrátil položku na její běžnou cenu.Společnost také používala Nessie na to, co zaměstnanci považovali za propagační spirálu, kdy Amazon dorovnal zlevněnou cenu u konkurence, například Target.com, a ostatní konkurenti následovali a snížili své ceny. Když společnost Target ukončila svůj výprodej, Amazon a ostatní konkurenti zůstali zablokováni na nízké ceně, protože se stále vzájemně dorovnávali, tvrdí bývalí zaměstnanci, kteří pracovali v algoritmu a cenovém týmu.Algoritmus pomohl společnosti Amazon získat zpět peníze a zvýšit marže. V žalobě FTC je redakčně upraven odhad částky, kterou tato praktika údajně „vytěžila z amerických domácností“, a také se v ní uvádí, že pomohla společnosti vygenerovat redakčně upravenou částku „nadměrného zisku“. Podle osoby obeznámené se záležitostí dosáhla společnost Amazon díky používání algoritmu příjmů ve výši více než 1 miliardy USD.„Obvinění FTC tento nástroj hrubě zkreslují,“ uvedl mluvčí společnosti Amazon. „Projekt Nessie byl projekt s jednoduchým cílem – pokusit se zabránit tomu, aby naše porovnávání cen vedlo k neobvyklým výsledkům, kdy se ceny staly tak nízkými, že byly neudržitelné. Projekt běžel několik let na podmnožině produktů, ale nefungoval tak, jak bylo zamýšleno, takže jsme ho před několika lety zrušili.“Projekt Nessie je jedním z řady případů, kdy FTC ve své stížnosti tvrdí, že monopolní postavení společnosti Amazon mělo široký dopad na zvyšování spotřebitelských cen v maloobchodě.FTC se odmítla vyjádřit k redigovaným materiálům ve stížnosti, ale její mluvčí Douglas Farrar uvedl: „Znovu vyzýváme společnost Amazon, aby urychleně odstranila redakční zásahy a umožnila americké veřejnosti seznámit se s plným rozsahem toho, co považujeme za její nezákonné monopolní praktiky.“Chcete využít této příležitosti?David Zapolsky, vedoucí právník společnosti Amazon, minulý týden ve svém prohlášení uvedl, že FTC špatně chápe, jak funguje tvorba cen a konkurence na internetu.„Pokud by v této žalobě uspěli, výsledek by byl protisoutěžní a proti spotřebitelům, protože bychom museli zastavit mnoho věcí, které děláme, abychom nabízeli a zdůrazňovali nízké ceny – což by bylo v přímém rozporu s cíli antimonopolního zákona,“ řekl Zapolsky.Hlavním argumentem FTC je, že moc společnosti Amazon nad prodejci třetích stran na jejích internetových stránkách vede k vyšším cenám pro spotřebitele, a to i pro ty, kteří nakupují zboží od konkurence.Prodejci se v podstatě domnívají, že nemají jinou možnost než využívat Amazon kvůli jeho dosahu, spotřebitelské základně a logistickým schopnostem, ale společnost jim zakazuje nabízet své produkty za nižší cenu u jiných prodejců než na Amazonu, kde se uskutečňuje téměř 40 % veškerého elektronického obchodu v USA, tvrdí FTC. Pokud nabízejí nižší ceny jinde, Amazon je podle FTC „potrestá“ tím, že sníží hodnocení jejich nabídek, aby je zákazníci neviděli.FTC tvrdí, že vzhledem k tomu, že náklady společnosti Amazon na prodej jsou vyšší než u jiných platforem kvůli jejím poplatkům, vytváří to vyšší cenu zboží v celém maloobchodě, protože prodejci musí používat cenu Amazonu jako spodní hranici.Poplatky a odvody pro prodejce Amazonu v posledních letech prudce vzrostly a společnost nyní inkasuje téměř polovinu částky za každý prodej, který třetí strana na platformě uskuteční.Podle nové zprávy výzkumné a podpůrné skupiny Institute for Local Self-Reliance vzroste podíl Amazonu na tržbách třetích stran v letech 2014 až 2023 z 19 % na 45 %. Zpráva zahrnuje poplatky Amazonu spojené s prodejem na platformě, reklamou na ní a plněním objednávek. Více než 60 % maloobchodních tržeb společnosti Amazon pochází od prodejců třetích stran.FTC tvrdí, že prodejci se cítí nuceni využívat logistický program společnosti Amazon, aby měli nárok na zařazení do programu Amazon Prime, a kupují si reklamu na Amazon.com, aby si zajistili, že se dostanou k obrovskému počtu zákazníků.Společnost Amazon ve svém prohlášení uvedla, že je důvěryhodným partnerem milionů prodejců, protože poskytuje „nejefektivnější soubor služeb pro vytváření prosperujících a úspěšných podniků“ a investovala miliardy dolarů na pomoc prodejcům. Uvedla také, že svým obchodníkům poskytuje možnost volby a že prodejci mohou uspět, aniž by využívali reklamní nebo logistické služby společnosti.
Tagy: AkcieamazonftcUSA

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Související:

      1. Amazon čelí tlaku kvůli zpomalení růstu AWS a nejasné návratnosti investic do AI
      2. Anthropic roste na 183 miliard, Amazon sklízí strategické výhody
      3. Amazon rozšiřuje doručování potravin: tlak na aplikace i řetězce výrazně sílí
      4. Odvolací soud umožnil komisařce FTC dočasně pokračovat ve funkci
      5. Bank of America zvyšuje cílovou cenu akcií Amazonu před zveřejněním výsledků
      6. Steve Mandel sází na Amazon: proč AWS dává větší smysl než Microsoft
      7. Amazon: Proč jeho akcie zůstávají atraktivní dlouhodobou volbou
      8. Amazon upevňuje roli Whole Foods a mění svou strategii v prodeji potravin
      9. Morgan Stanley označuje Amazon za svou nejlepší volbu. Proč?
      10. 31. srpna — Amazon se stává 2. nejhodnotnější společností v USA
      Advertisement

      Breaking.

      20:46

      BofA Securities platí miliony za urovnání tržní manipulace

      20:36

      Bankovní gigant čelí etickému skandálu: Vracejí miliony dolarů

      20:26

      Bezpečnostní skandál: DexCom čelí obviněním z nefunkčních senzorů G7

      20:15

      Ben Snider povýšen: Nový lídr akciové strategie Goldman Sachs

      20:11

      Klíčové zprávy z ropného sektoru a tržní nálady přicházejí dnes

      20:06

      Tržní vichr: Palantir a Nvidia v čele burzovních zisků

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Reuters
      Akcie

      RBC věří v růst akcií společnosti CSX díky fúzi v železniční dopravě

      18 září, 2025

      Akcie železničních společností se v posledních týdnech dostaly do centra pozornosti investorů.

      Zdroj: CoreWeave

      CoreWeave: akcie po poklesu nabízejí zajímavou růstovou příležitost

      18 září, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Ceny zlata prudce vzrostly, analytici a investoři čekají další zisky

      18 září, 2025
      Zdroj: Shutterstock

      RBC věří v návrat Nike na výsluní díky inovacím a mistrovství světa

      18 září, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Netflix podle společnosti Loop Capital vyhrál streamovací válku

      17 září, 2025

      IPO Radar.

      Chery Automobile Co., Ltd.

      Datum IPO: 25 září, 2025
      Potenciální ocenění: 140 miliard HKD (18 miliard USD).

      Buďte u toho

      Nejčtenější zprávy.

      Eli Lilly posiluje: nadějný lék na obezitu a miliardová expanze

      17 září, 2025

      S&P 500 klesá, ale zůstává u rekordních úrovní, začíná zasedání Fedu

      16 září, 2025

      Tesla spouští robotaxi a vyostřuje souboj s Uberem a Lyftem

      14 září, 2025

      S&P 500 ustupuje z rekordních úrovní, Fed rozhodne o sazbách

      16 září, 2025

      O’Reilly Automotive překonavá odhady a dosáhuje nového maxima

      14 září, 2025

      S&P 500 končí níže, snížení sazeb Fedu a výhled splnily očekávání

      17 září, 2025

      S&P 500 posílil na rekordní maximum díky růstu akcií společnosti Intel

      18 září, 2025

      S&P 500 se díky růstu Tesly poprvé uzavřel nad hranicí 6 600 bodů

      15 září, 2025
      Advertisement

      Tip editora.

      Zdroj: Shutterstock
      Komodity

      Zlato láme rekordy a potvrzuje svou roli bezpečného aktiva

      14 září, 2025

      Zlato letos přepisuje historii – investoři už více než třicetkrát sledovali nové rekordní ceny, a to navzdory výrazným výkyvům na...

      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.