Mondelez International hlásí nižší tržby ve čtvrtém čtvrtletí 2023, což signalizuje, že inflace začíná ovlivňovat spotřebitelskou poptávku.
Společnost zvýšila ceny výrobků v reakci na inflaci, ale objem prodeje v Severní Americe klesl o 5,5 %.
Vedení společnosti očekává v roce 2024 vysoký jednociferný růst cen v důsledku rostoucích cen komodit, zejména kakaa.
I přes výzvy spojené s inflací a poklesem objemu prodeje věří společnost Mondelez v návrat k pozitivnímu růstu v roce 2024 díky silným trhům v rozvíjejících se zemích.
(MDLZ), známý gigant v oblasti balených potravin, který stojí za ikonickými sušenkami Oreo, vykázala ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 nižší prodeje výrobků, což naznačuje, že spotřebitelskou poptávku začíná ovlivňovat inflace. Za čtvrtletí končící v prosinci 2023 společnost Mondelez vykázala čisté tržby ve výši 9,3 miliardy USD, což představuje 7,1% nárůst oproti stejnému období předchozího roku a odpovídá prognóze analytiků.
Upravený zisk na akcii za toto čtvrtletí činil 84 centů, což znamenalo 23,5% nárůst oproti hodnotám v předchozím čtvrtletí a překonalo předpovědi analytiků ve výši 78 centů. I přes pozitivní čísla byla nejnovější zpráva investory vnímána pesimisticky. To se projevilo na akciích Mondelez, které se ve středu ráno po zveřejnění výsledkové zprávy po úterním uzavření trhu propadly o 3,6 %.
Společnost Mondelez úspěšně zvýšila ceny v podmínkách pokračující inflace, nicméně se zdá, že spotřebitelé nyní přehodnocují své rozhodnutí, než přidají do nákupního košíku balení Oreos. Organický růst čistých tržeb byl vykázán ve výši 9,8 %. K tomuto růstu přispěly vyšší ceny výrobků, které přidaly 10,2 procentního bodu. Pokles objemu prodeje však tento ukazatel snížil o 0,4 procentního bodu. Konkrétní pokles objemu prodeje o 5,5 % byl oproti předchozímu roku zaznamenán v Severní Americe.
Navzdory prudkému nárůstu cen výrobků v průběhu roku 2023 v důsledku rozbujelé inflace zůstala spotřebitelská poptávka silná, neboť lidé si zachovali spotřebu svých oblíbených pochutin. V prvních třech čtvrtletích roku zaznamenala společnost Mondelez působivý 17% nárůst prodeje v nejvyšší linii. Zatímco ceny výrobků vzrostly o 14,6 %, objemy prodeje zaznamenaly rovněž pozitivní růst o 2,4 % ve všech odvětvích.
V posledním čtvrtletí se zdálo, že tato odolnost oslabila, a vzhledem k rostoucím cenám komodit, jako je kakao, cukr a máslo – díky abnormálnímu vývoji počasí a narušení dodavatelských řetězců, které ovlivňují celosvětovou produkci – by se tlak mohl dále zvyšovat. V úterním hovoru k výsledkům hospodaření vedení společnosti Mondelez oznámilo, že v roce 2024 očekává vysoký jednociferný nárůst cen, vyvolaný převážně výrazným nárůstem cen kakaa, které nedávno dosáhly vrcholu na čtyřicetiletém maximu přesahujícím 4 700 USD za metrickou tunu.
Navzdory těmto problémům vedení společnosti Mondelez očekává v roce 2024 návrat k pozitivnímu růstu objemu prodeje. Napětí na Blízkém východě utlumilo prodeje v tomto regionu. Společnost sice předpokládá, že tento trend bude přetrvávat i v první polovině roku 2024, ale vedení věří, že se jeho dopad bude postupně snižovat.
Na americkém trhu ovlivnila objem prodeje integrace nových akvizic, jako je například Clif Bar. Kromě toho společnost Mondelez ukončila prodej některých výrobků s nižší marží. “Ve čtvrtém čtvrtletí se jedná skutečně o jednorázovou situaci,” uvedl generální ředitel Dirk Van de Put během hovoru k výsledkům a zdůraznil: “Opravdu nemáme nutně pocit, že by v Severní Americe došlo ke zpomalení.”
Pro fiskální rok 2024 společnost předpokládá 3% až 5% organický růst čistých tržeb, nezávisle na vlivu měnových kurzů. Tento odhad zaostává za 6% růstem, který očekávají analytici podle průzkumu společnosti FactSet. Co se týče upraveného zisku na akcii, společnost očekává v roce 2024 na bázi konstantních měnových kurzů vysoký jednociferný růst.
Potravinářský sektor utrpěl v létě 2023 ztráty v důsledku rostoucí obezřetnosti investorů, že zavedení nové skupiny léků na hubnutí, jako jsou Ozempic a Wegovy, by mohlo drasticky snížit příjem kalorií u spotřebitelů, což by ovlivnilo potravinářský průmysl. Mezi 14. zářím a 12. říjnem klesly akcie společnosti Mondelez o 16 %, což byl trend, který kopírovalo mnoho jejích konkurentů.
Zdroj: Mondelez
Akcie se však brzy zotavily, přičemž několik vedoucích pracovníků potravinářských a farmaceutických společností spolu s analytiky z Wall Street považovalo obavy za přehnané. Model navržený analytiky Bank of America odhadoval, že pokud by do roku 2030 začalo tyto léky užívat 25 až 50 milionů Američanů, celková spotřeba kalorií v zemi by se mohla snížit pouze o 1 až 3 %.
Společnost Mondelez by mohla čelit ještě menším následkům, vzhledem k tomu, že pouhá třetina tržeb společnosti je generována v Severní Americe. Tím se snižuje její expozice vůči spotřebitelskému trhu v regionu, kde se vyskytuje obezita. Společnost navíc nabízí řadu zdravějších alternativ, jako jsou tyčinky Clif Bars, které by se mohly stát preferovanou volbou pro spotřebitele na cestě za hubnutím.
Analytik Nik Modi ze společnosti RBC Capital na Wall Street minulý týden ve své výzkumné zprávě poznamenal: “Sledované trendy v prodejních kanálech naznačují zpomalení v USA, ale domníváme se, že jakákoli domácí slabost může být kompenzována pokračující silou na rozvíjejících se trzích.” Tento optimismus nabízí záblesk naděje pro budoucí výkonnost společnosti Mondelez, která se pohybuje v náročném podnikatelském prostředí utvářeném pokračující inflací.
, známý gigant v oblasti balených potravin, který stojí za ikonickými sušenkami Oreo, vykázala ve čtvrtém čtvrtletí roku 2023 nižší prodeje výrobků, což naznačuje, že spotřebitelskou poptávku začíná ovlivňovat inflace. Za čtvrtletí končící v prosinci 2023 společnost Mondelez vykázala čisté tržby ve výši 9,3 miliardy USD, což představuje 7,1% nárůst oproti stejnému období předchozího roku a odpovídá prognóze analytiků.Upravený zisk na akcii za toto čtvrtletí činil 84 centů, což znamenalo 23,5% nárůst oproti hodnotám v předchozím čtvrtletí a překonalo předpovědi analytiků ve výši 78 centů. I přes pozitivní čísla byla nejnovější zpráva investory vnímána pesimisticky. To se projevilo na akciích Mondelez, které se ve středu ráno po zveřejnění výsledkové zprávy po úterním uzavření trhu propadly o 3,6 %. Společnost Mondelez úspěšně zvýšila ceny v podmínkách pokračující inflace, nicméně se zdá, že spotřebitelé nyní přehodnocují své rozhodnutí, než přidají do nákupního košíku balení Oreos. Organický růst čistých tržeb byl vykázán ve výši 9,8 %. K tomuto růstu přispěly vyšší ceny výrobků, které přidaly 10,2 procentního bodu. Pokles objemu prodeje však tento ukazatel snížil o 0,4 procentního bodu. Konkrétní pokles objemu prodeje o 5,5 % byl oproti předchozímu roku zaznamenán v Severní Americe.Navzdory prudkému nárůstu cen výrobků v průběhu roku 2023 v důsledku rozbujelé inflace zůstala spotřebitelská poptávka silná, neboť lidé si zachovali spotřebu svých oblíbených pochutin. V prvních třech čtvrtletích roku zaznamenala společnost Mondelez působivý 17% nárůst prodeje v nejvyšší linii. Zatímco ceny výrobků vzrostly o 14,6 %, objemy prodeje zaznamenaly rovněž pozitivní růst o 2,4 % ve všech odvětvích.V posledním čtvrtletí se zdálo, že tato odolnost oslabila, a vzhledem k rostoucím cenám komodit, jako je kakao, cukr a máslo – díky abnormálnímu vývoji počasí a narušení dodavatelských řetězců, které ovlivňují celosvětovou produkci – by se tlak mohl dále zvyšovat. V úterním hovoru k výsledkům hospodaření vedení společnosti Mondelez oznámilo, že v roce 2024 očekává vysoký jednociferný nárůst cen, vyvolaný převážně výrazným nárůstem cen kakaa, které nedávno dosáhly vrcholu na čtyřicetiletém maximu přesahujícím 4 700 USD za metrickou tunu.Navzdory těmto problémům vedení společnosti Mondelez očekává v roce 2024 návrat k pozitivnímu růstu objemu prodeje. Napětí na Blízkém východě utlumilo prodeje v tomto regionu. Společnost sice předpokládá, že tento trend bude přetrvávat i v první polovině roku 2024, ale vedení věří, že se jeho dopad bude postupně snižovat.Na americkém trhu ovlivnila objem prodeje integrace nových akvizic, jako je například Clif Bar. Kromě toho společnost Mondelez ukončila prodej některých výrobků s nižší marží. “Ve čtvrtém čtvrtletí se jedná skutečně o jednorázovou situaci,” uvedl generální ředitel Dirk Van de Put během hovoru k výsledkům a zdůraznil: “Opravdu nemáme nutně pocit, že by v Severní Americe došlo ke zpomalení.”Pro fiskální rok 2024 společnost předpokládá 3% až 5% organický růst čistých tržeb, nezávisle na vlivu měnových kurzů. Tento odhad zaostává za 6% růstem, který očekávají analytici podle průzkumu společnosti FactSet. Co se týče upraveného zisku na akcii, společnost očekává v roce 2024 na bázi konstantních měnových kurzů vysoký jednociferný růst.Potravinářský sektor utrpěl v létě 2023 ztráty v důsledku rostoucí obezřetnosti investorů, že zavedení nové skupiny léků na hubnutí, jako jsou Ozempic a Wegovy, by mohlo drasticky snížit příjem kalorií u spotřebitelů, což by ovlivnilo potravinářský průmysl. Mezi 14. zářím a 12. říjnem klesly akcie společnosti Mondelez o 16 %, což byl trend, který kopírovalo mnoho jejích konkurentů.Akcie se však brzy zotavily, přičemž několik vedoucích pracovníků potravinářských a farmaceutických společností spolu s analytiky z Wall Street považovalo obavy za přehnané. Model navržený analytiky Bank of America odhadoval, že pokud by do roku 2030 začalo tyto léky užívat 25 až 50 milionů Američanů, celková spotřeba kalorií v zemi by se mohla snížit pouze o 1 až 3 %.Společnost Mondelez by mohla čelit ještě menším následkům, vzhledem k tomu, že pouhá třetina tržeb společnosti je generována v Severní Americe. Tím se snižuje její expozice vůči spotřebitelskému trhu v regionu, kde se vyskytuje obezita. Společnost navíc nabízí řadu zdravějších alternativ, jako jsou tyčinky Clif Bars, které by se mohly stát preferovanou volbou pro spotřebitele na cestě za hubnutím.Analytik Nik Modi ze společnosti RBC Capital na Wall Street minulý týden ve své výzkumné zprávě poznamenal: “Sledované trendy v prodejních kanálech naznačují zpomalení v USA, ale domníváme se, že jakákoli domácí slabost může být kompenzována pokračující silou na rozvíjejících se trzích.” Tento optimismus nabízí záblesk naděje pro budoucí výkonnost společnosti Mondelez, která se pohybuje v náročném podnikatelském prostředí utvářeném pokračující inflací.