Růst prodejů společnosti Salesforce (CRM) se v posledních několika letech zpomalil
Snižuje náklady a odkupuje další akcie, aby zvýšila zisk na akcii
Mohla by mít problém vyvážit tyto strategie snižování nákladů s investicemi do umělé inteligence
Akcie společnosti Salesforce (CRM) za poslední tři roky vzrostly o téměř 50 % a na začátku března dosáhly nového historického maxima. Těchto zisků dosáhla i přesto, že se její růst zpomalil a v první polovině roku 2023 byla v obležení aktivistických investorů.
Obr v oblasti cloudového softwaru uklidnil své kritiky tím, že propustil tisíce zaměstnanců, omezil své výdaje na marketing, pozastavil akvizice rozšiřující ekosystém a zahájil svůj první plán zpětného odkupu akcií, aby zvýšil svůj zisk na akcii (EPS). Nedávno také zahájila výplatu své první dividendy s budoucím výnosem 0,5 %.
Tyto kroky přesvědčily mnoho investorů, že Salesforce je stále výhodnou investicí, i když makroekonomické a konkurenční překážky brzdí dlouhodobý růst tržeb. Dokáže však Salesforce v příštích třech letech vystoupat na nová maxima?
Zdroj: Getty Images
Co se stalo v uplynulých 3 letech?
Společnost Salesforce vlastní největší světovou cloudovou platformu pro řízení vztahů se zákazníky (CRM) — odtud ostatně vzešel i její ticker. Podle společnosti Gartner ovládá více než pětinu trhu, zatímco její čtyři nejbližší konkurenti – Microsoft (MSFT), Oracle (ORCL), SAP (SAP) a Adobe (ADBE) – mají každý střední až nízký jednociferný podíl.
Společnost Salesforce využila růstu své platformy CRM k uvedení dalších cloudových služeb v oblasti marketingu, elektronického obchodování, analytiky, vývoje aplikací a vizualizace dat. V uplynulém desetiletí významně rozšířila svůj ekosystém prostřednictvím akvizic a všechna tato data zpracovává pomocí své platformy umělé inteligence Einstein, která firmám pomáhá činit informovanější rozhodnutí.
Od fiskálního roku 2011 do fiskálního roku 2022 (který skončil v lednu 2022) rostly tržby společnosti Salesforce složenou roční mírou růstu (CAGR) o 29 %. V posledních třech fiskálních letech se však růst jejích tržeb zpomalil, protože makroekonomické faktory přiměly společnosti omezit své výdaje na software. Tento tlak by mohla prohloubit tvrdá konkurence ze strany společnosti Microsoft, která svou platformu Dynamics CRM integruje do svých dalších cloudových služeb. Nicméně opatření společnosti Salesforce na snížení nákladů výrazně zvýšila její upravené provozní marže a marže volných peněžních toků (FCF), protože zpětné odkupy zvýšily její upravený zisk na akcii.
Pro fiskální rok 2025 společnost Salesforce očekává nárůst tržeb o 8 % až 9 % a zvýšení upravené provozní marže na 32,5 %. Analytici očekávají, že její tržby vzrostou o 9 % a očištěný zisk na akcii o 19 %. Tato tempa růstu jsou stabilní, ale přesto naznačují, že časy vysokého růstu společnosti jsou pryč a její podnikání dozrává.
Co se stane v příštích 3 letech?
Od fiskálního roku 2024 do fiskálního roku 2027 analytici očekávají, že tržby společnosti Salesforce porostou tempem 10 %, zatímco její zisk na akcii poroste tempem 29 %. Při 31násobku forwardového zisku se však zdá, že velká část tohoto budoucího růstu byla započítána i do ceny akcií.
Pro srovnání, analytici očekávají, že tržby a zisky společnosti Microsoft porostou od fiskálního roku 2023 do fiskálního roku 2026 (který končí v červnu 2026) tempem 15 %, resp. 17 %. Akcie Microsoftu také vypadají trochu draze na úrovni 30násobku budoucích zisků, ale jeho podnikání je diverzifikovanější a je silně vystaven trhu s umělou inteligencí prostřednictvím vysoké investice do OpenAI.
Integrace generativních nástrojů umělé inteligence OpenAI společností Microsoft do Dynamics CRM a jejího dalšího cloudového softwaru by také mohla společnosti Salesforce dlouhodobě způsobit bolesti hlavy. V posledním čtvrtletí vzrostly tržby Microsoftu z Dynamics 365 meziročně o 24 % v přepočtu na konstantní měnu. Srovnatelné tržby Salesforce v oblasti Sales Cloud vzrostly na stejném základě pouze o 10 %.
V příštích třech letech bude Salesforce pravděpodobně pokračovat ve snižování nákladů a odkupu akcií, aby kompenzoval pomalejší růst tržeb. Pokračováním v této strategii však riskuje, že se stane pomalu rostoucí technologickou společností, jako je IBM – která se v roce 2010 příliš zaměřila na opatření ke snižování nákladů a zpětný odkup akcií, místo aby rozšířila své cloudové podnikání a podpořila tak dlouhodobý růst tržeb.
Zdroj: Getty Images
Salesforce trvá na tom, že rozšíření ekosystému Einstein mu pomůže udržet krok s širším posunem směrem ke službám založeným na umělé inteligenci. Její zaměření na rozšiřování provozních marží a zvyšování zisku by však mohlo být s těmito plány v rozporu. Jednoduše řečeno, Salesforce bude muset jít po tenké hranici mezi investicemi do svého růstu a udržením zdravých marží.
Je správný čas na nákup společnosti Salesforce?
Když akcie Salesforce loni v březnu klesly na 170 USD za akcii, vypadaly v poměru k jejímu růstu levně, ale nyní se nezdají být výhodnou koupí. Její akcie by mohly v příštích třech letech postupně růst, protože investoři se budou soustředit na její zisky místo na její tržby, ale mohly by dosáhnout horšího výkonu než trh, protože její ocenění omezuje její potenciál růstu. Mohla by také generovat méně působivé zisky než zajímavější hry s umělou inteligencí, jako je Microsoft.
Akcie společnosti Salesforce za poslední tři roky vzrostly o téměř 50 % a na začátku března dosáhly nového historického maxima. Těchto zisků dosáhla i přesto, že se její růst zpomalil a v první polovině roku 2023 byla v obležení aktivistických investorů.Obr v oblasti cloudového softwaru uklidnil své kritiky tím, že propustil tisíce zaměstnanců, omezil své výdaje na marketing, pozastavil akvizice rozšiřující ekosystém a zahájil svůj první plán zpětného odkupu akcií, aby zvýšil svůj zisk na akcii . Nedávno také zahájila výplatu své první dividendy s budoucím výnosem 0,5 %.Tyto kroky přesvědčily mnoho investorů, že Salesforce je stále výhodnou investicí, i když makroekonomické a konkurenční překážky brzdí dlouhodobý růst tržeb. Dokáže však Salesforce v příštích třech letech vystoupat na nová maxima?Společnost Salesforce vlastní největší světovou cloudovou platformu pro řízení vztahů se zákazníky — odtud ostatně vzešel i její ticker. Podle společnosti Gartner ovládá více než pětinu trhu, zatímco její čtyři nejbližší konkurenti – Microsoft , Oracle , SAP a Adobe – mají každý střední až nízký jednociferný podíl.Společnost Salesforce využila růstu své platformy CRM k uvedení dalších cloudových služeb v oblasti marketingu, elektronického obchodování, analytiky, vývoje aplikací a vizualizace dat. V uplynulém desetiletí významně rozšířila svůj ekosystém prostřednictvím akvizic a všechna tato data zpracovává pomocí své platformy umělé inteligence Einstein, která firmám pomáhá činit informovanější rozhodnutí.Od fiskálního roku 2011 do fiskálního roku 2022 rostly tržby společnosti Salesforce složenou roční mírou růstu o 29 %. V posledních třech fiskálních letech se však růst jejích tržeb zpomalil, protože makroekonomické faktory přiměly společnosti omezit své výdaje na software. Tento tlak by mohla prohloubit tvrdá konkurence ze strany společnosti Microsoft, která svou platformu Dynamics CRM integruje do svých dalších cloudových služeb. Nicméně opatření společnosti Salesforce na snížení nákladů výrazně zvýšila její upravené provozní marže a marže volných peněžních toků , protože zpětné odkupy zvýšily její upravený zisk na akcii.Pro fiskální rok 2025 společnost Salesforce očekává nárůst tržeb o 8 % až 9 % a zvýšení upravené provozní marže na 32,5 %. Analytici očekávají, že její tržby vzrostou o 9 % a očištěný zisk na akcii o 19 %. Tato tempa růstu jsou stabilní, ale přesto naznačují, že časy vysokého růstu společnosti jsou pryč a její podnikání dozrává.Od fiskálního roku 2024 do fiskálního roku 2027 analytici očekávají, že tržby společnosti Salesforce porostou tempem 10 %, zatímco její zisk na akcii poroste tempem 29 %. Při 31násobku forwardového zisku se však zdá, že velká část tohoto budoucího růstu byla započítána i do ceny akcií.Pro srovnání, analytici očekávají, že tržby a zisky společnosti Microsoft porostou od fiskálního roku 2023 do fiskálního roku 2026 tempem 15 %, resp. 17 %. Akcie Microsoftu také vypadají trochu draze na úrovni 30násobku budoucích zisků, ale jeho podnikání je diverzifikovanější a je silně vystaven trhu s umělou inteligencí prostřednictvím vysoké investice do OpenAI.Integrace generativních nástrojů umělé inteligence OpenAI společností Microsoft do Dynamics CRM a jejího dalšího cloudového softwaru by také mohla společnosti Salesforce dlouhodobě způsobit bolesti hlavy. V posledním čtvrtletí vzrostly tržby Microsoftu z Dynamics 365 meziročně o 24 % v přepočtu na konstantní měnu. Srovnatelné tržby Salesforce v oblasti Sales Cloud vzrostly na stejném základě pouze o 10 %.V příštích třech letech bude Salesforce pravděpodobně pokračovat ve snižování nákladů a odkupu akcií, aby kompenzoval pomalejší růst tržeb. Pokračováním v této strategii však riskuje, že se stane pomalu rostoucí technologickou společností, jako je IBM – která se v roce 2010 příliš zaměřila na opatření ke snižování nákladů a zpětný odkup akcií, místo aby rozšířila své cloudové podnikání a podpořila tak dlouhodobý růst tržeb.Salesforce trvá na tom, že rozšíření ekosystému Einstein mu pomůže udržet krok s širším posunem směrem ke službám založeným na umělé inteligenci. Její zaměření na rozšiřování provozních marží a zvyšování zisku by však mohlo být s těmito plány v rozporu. Jednoduše řečeno, Salesforce bude muset jít po tenké hranici mezi investicemi do svého růstu a udržením zdravých marží.Když akcie Salesforce loni v březnu klesly na 170 USD za akcii, vypadaly v poměru k jejímu růstu levně, ale nyní se nezdají být výhodnou koupí. Její akcie by mohly v příštích třech letech postupně růst, protože investoři se budou soustředit na její zisky místo na její tržby, ale mohly by dosáhnout horšího výkonu než trh, protože její ocenění omezuje její potenciál růstu. Mohla by také generovat méně působivé zisky než zajímavější hry s umělou inteligencí, jako je Microsoft.