Klíčové body
- Tržby Kraft Heinz v prvním čtvrtletí klesly kvůli vyšším cenám, což odrazuje spotřebitele
- Upravený zisk na akcii odpovídá odhadům analytiků
- Společnost čelí konkurenci privátních značek nabízejících zdravější alternativy, zatímco bojuje s kritikou ohledně obsahu svých produktů
- Navzdory turbulencím v prvním čtvrtletí si firma ponechává výhled na rok 2024 a upravuje strategie v souladu s měnícími se podmínkami trhu
Společnost zaznamenala za první tři měsíce roku 2024 upravený zisk ve výši 69 centů na akcii, což odpovídá předběžným odhadům analytiků spravovaných poskytovatelem finančních údajů FactSet.
Nicméně pokles byl zaznamenán u čistých tržeb, kdy firma zaznamenala 1,2% propad oproti předchozímu roku a dosáhla hodnoty 6,41 miliardy USD. Tato hodnota mírně zaostala za konsensuální prognózou Wall Street, která předpovídala tržby ve výši 6,43 miliardy USD. Pro společnost Kraft Heinz to znamenalo nešťastný konzistentní pokles tržeb, neboť následoval po nižší zprávě o tržbách v posledním čtvrtletí ve srovnání se stejným obdobím před rokem.
Společnost Kraft Heinz, uznávaný dodavatel základních produktů pro domácnost, jako jsou makaróny a sýr v krabičce, kečup, marshmallows a další zpracované potraviny, uvedla, že její “objem/mix” – specifická metrika odvětví, která sleduje jak množství, tak rozmanitost prodávaných výrobků – meziročně poklesl o 3,2 %. K tomuto snížení překvapivě došlo současně s nárůstem cen výrobků o 2,7 %. Tato cenová strategie mohla ovlivnit reakci trhu, protože akcie společnosti ve středu klesly o 4,4 % na 36,93 USD.
The Kraft Heinz Company
Ve stejném odvětví vykázal minulý měsíc vysoké zisky a tržby konkurent společnosti Kraft Heinz, společnost Conagra, která vlastní populární značky jako Reddi-wip a Slim Jim.
Společnost Kraft Heinz, známá silně zpracovanými výrobky včetně sýra Velveeta, se aktivně snaží změnit svou image. Toto úsilí o transformaci zahrnuje nabídku výrobků s nižším obsahem cukru a sodíku, bez umělých cukrů a s větším množstvím rostlinných produktů. Tato nová řada výrobků zapadá do nového sloganu společnosti, který uvádí na trh potraviny, “po kterých se cítíte dobře”.
Tyto snahy o propagaci zdravějších potravin však byly částečně zastíněny kritikou týkající se výrobku Lunchables, který je oblíbený mezi dětmi školního věku. Po vyšetřování časopisu Consumer Reports, které zjistilo poměrně vysoké množství kovů a sodíku v obědových soupravách, čelilo ministerstvo zemědělství v dubnu tlaku, aby tento výrobek ze školního stravování odstranilo. Deník USA Today uvedl, že společnost Kraft Heinz na zjištění reagovala tím, že je odmítla jako zavádějící a ujistila, že zjištěné kovy se vyskytují přirozeně.
Boj společnosti o udržení podílu na trhu dále zhoršuje blížící se konkurence ze strany privátních značek obchodů, které jsou často cenově dostupnější. Je pozoruhodné, že tito noví účastníci na trhu využívají skupinu spotřebitelů, kteří dbají na své zdraví a jejichž počet se rozšířil v důsledku pandemie COVID-19. Stále více těchto značek nabízí potraviny vhodné pro alergiky – například výrobky bez lepku, mléka a cukru a rostlinné alternativy. Patří mezi ně nabídky, jako je kešu smetanový sýr a tortilly na bázi avokáda.
Společnost Kraft Heinz má však výhodu v tom, že provozuje větší a hodnotněji zaměřený podnik v oblasti potravin a nápojů než mnoho začínajících výrobců veganských potravin, kteří vstupují na trh. Značná část zákazníků společnosti Kraft Heinz je závislá na potravinových poukázkách, takže jsou méně ochotni kupovat dražší alternativy. V roce 2023 společnost dosáhla tržeb v celkové výši téměř 27 miliard USD, přičemž největší část tržeb tvořily koření a omáčky.

V rámci snahy udržet si konkurenceschopnost a využít rostoucí pozornosti spotřebitelů vůči inflaci společnost Kraft Heinz zvýšila své marketingové úsilí a v prvním čtvrtletí roku 2024 vynaložila více prostředků než ve stejném období loňského roku. Společnost si uvědomuje, že trh se základními potravinami je velmi citlivý na změny cen, protože spotřebitelé mohou snadno vyměnit jednu značku za jinou na základě zohlednění nákladů.
Z geografického hlediska společnost Kraft Heinz zvýšila ceny v Severní Americe o 2,5 %, což představuje meziroční srovnání. Ještě výraznější bylo zvýšení cen na rozvíjejících se trzích, a to o 4,1 %, kde byl pokles prodeje výraznější než v jiných částech světa.
Navzdory turbulentním výsledkům v prvním čtvrtletí ponechala firma svůj výhled pro letošní rok beze změny. Očekává se, že upravený zisk na akcii se bude pohybovat mezi 3,01 a 3,07 USD. Střed tohoto rozpětí, 3,04 USD na akcii, přesně odpovídá současným odhadům Wall Street. Společnost, která působí v Chicagu a Pittsburghu, bude i nadále sledovat a upravovat strategie tak, aby vyhovovala měnícím se podmínkám na trhu a preferencím spotřebitelů.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky