Klíčové body
- Partnerství Instacartu a Uberu: Instacart a Uber spojily síly, umožňujíce uživatelům Instacart objednávat jídlo přes aplikaci s pomocí Uber Eats
- Funkčnost partnerství: Uber Eats vyřizuje objednávky z restaurací, zatímco Instacart pokračuje v rozvozu potravin
- Cíle partnerství: Získat nové zákazníky a rozšířit nabídku pro stávající uživatele s důrazem na růst objemu objednávek a rozvoj reklamního byznysu
a nabízí rozvoz jídel z restaurací prostřednictvím aplikace Instacart, čímž se postaví nejlepší americké aplikaci na rozvoz jídel DoorDash Inc.
Uživatelé Instacartu v USA si budou moci objednávat ze stovek tisíc restaurací pomocí rozhraní Uber Eats, které bude v aplikaci Instacart dostupné někdy v příštích týdnech. Objednávky budou vyřizovat kurýři společnosti Uber, zatímco rozvoz potravin zůstane oddělený a bude jej provozovat společnost Instacart.
„Dalo by se říci, že jsme hrozbou pro DoorDash jak samostatně, tak i ve spojení,“ uvedl generální ředitel společnosti Uber Dara Khosrowshahi v exkluzivním společném rozhovoru s generální ředitelkou společnosti Instacart Fidji Simo pro agenturu Bloomberg. „Jedná se o vysoce, vysoce konkurenční trh. Krása tohoto partnerství spočívá v tom, že jak Instacart, tak Uber mohou dále rozvíjet své podnikání.“
Po otevření trhu v 9:36 v New Yorku vzrostla společnost Instacart o 3 % poté, co v předobchodní fázi vyskočila až o 7,9 %. Uber klesl o 0,2 %, zatímco DoorDash o 1,6 % po poklesu o 5 % v úvodu obchodování.
Simo uvedla, že s tímto nápadem nejprve oslovila Khosrowshahiho. Odmítla zveřejnit konkrétní finanční podmínky dohody, ale uvedla, že Uber bude společnosti Instacart platit partnerský poplatek za každou objednávku, kterou jí její společnost předá.
Podle Khosrowshahiho nebudou obchodníci v restauracích schopni zjistit, zda objednávka pochází od zákazníka Uber Eats nebo Instacart, protože objednávky restaurací Instacart budou procházet přes Uber Eats.
Spojení umožní společnosti Uber využít zákaznickou základnu Instacartu tvořenou rodinami z předměstí – a umožní Instacartu nabídnout větší hodnotu předplatitelům, kteří si platí členství za 9,99 dolaru měsíčně, které nyní slibuje bezplatné doručení objednávek potravin nebo restaurací nad 35 dolarů.

Partnerství staví dvojici proti sanfranciskému rivalovi DoorDash, který podle agentury Bloomberg Second Measure drží 67% podíl na americkém trhu s rozvozem potravin. DoorDash provozuje také rostoucí obchod s potravinami, který se podle společnosti minulý týden již třetí čtvrtletí po sobě zdvojnásobil. A má také největší uváděnou základnu řidičů – v roce 2023 jich bude 7 milionů ve srovnání s 6,8 milionu řidičů společnosti Uber na celém světě a 600 000 řidičů společnosti Instacart v Severní Americe.
Americké doručovací aplikace jako Uber, Instacart a DoorDash hledají nové oblasti pro růst, který se od pandemie, kdy si mnoho zákazníků vytvořilo zvyk pravidelně si objednávat, snížil.
Pryč jsou také doby snadného získávání peněz z rizikového kapitálu na financování růstu uživatelů. Tyto společnosti mají nyní vůči investorům z Wall Street povinnost udržovat nízké náklady a dosahovat stálého zisku. Dnes fungují ve štíhlejším měřítku a zároveň se rozšiřují o dodávky mimo restaurace a nabízejí sponzorované reklamní sloty.
Společnost Instacart, která byla založena v roce 2012, uzavřela na počátku exkluzivní dohody s potravinářskými řetězci, aby mohla přinášet jejich zásoby online, a pomáhala tak zákazníkům, kteří mají ve zvyku každý týden nakupovat potraviny.
V posledních letech však tyto podmínky vypršely a společnosti DoorDash a Uber také rozšířily svou nabídku doručování potravin a získaly mnoho stejných maloobchodníků, čímž úspěšně odčerpaly společnosti Instacart nákupy potravin na poslední chvíli nebo nákupy menších nákupních košíků. Konkurence také vzrostla, protože společnosti Amazon Inc. a Walmart Inc. dále rozšířily svou působnost v oblasti doručování čerstvých produktů.
Mezi aplikacemi třetích stran si Instacart podle veřejných údajů stále udržuje prvenství v nákupech potravin za velké částky. Má také více než 5 milionů placených předplatitelů. Tito věrní uživatelé představují více než polovinu aktivit na platformě Instacart, která má více než 7,7 milionu aktivních uživatelů měsíčně, uvedl loni v listopadu finanční ředitel společnosti Instacart Nick Giovanni. A společnost Uber, která začínala jako služba sdílení jízd sloužící bohatým městským zákazníkům, vidí v předměstské demografické skupině společnosti Instacart trh zaměřený na rodiny, který může využít, aniž by musela provést skutečnou akvizici.

„Instacart je jistě velmi silným konkurentem, pokud jde o potraviny,“ řekl Khosrowshahi. „Ale pro nás to byla příležitost rozšířit v podstatě podnikání Uber Eats zejména na předměstské trhy, kde je Instacart obzvláště silný.“
V lednu se analytik společnosti Wolfe Research Deepak Mathivanan zabýval myšlenkou fúze Uberu s Instacartem, protože představovala „finanční synergie v oblasti příjmů“, což ho přimělo zvýšit hodnotu akcií Instacartu. Akcie společnosti Instacart, která loni vstoupila na burzu pod názvem Maplebear Inc, zaznamenaly po této zprávě největší jednodenní procentní nárůst za poslední tři měsíce.
Khosrowshahi, zkušený obchodník, který se zaměřil na omezení nákladů ve společnosti Uber, uvedl, že akvizice „nyní není na pořadu dne“. Simo z Instacartu uvedla, že její společnost je odhodlána fungovat nezávisle.
Analytici očekávají, že až společnost ve středu oznámí výsledky za první čtvrtletí, zpomalí se růst hrubých rezervací na doručování již třetí čtvrtletí v řadě na 17 %, jak vyplývá z odhadů. To je ve srovnání s 21% růstem společnosti DoorDash oznámeným minulý týden.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky