Klíčové body
- Eric Gonzales rád skáče padákem v pracovní době, což ilustruje flexibilitu GoPro
- Společnost GoPro podporuje zaměstnance, aby během polední pauzy podnikali aktivity, jako je pěší turistika nebo surfování
- Od přechodu na práci na dálku se angažovanost zaměstnanců GoPro zvýšila o 18 %
Poté, co se projektový manažer společnosti GoPro přestěhoval ze zálivu do kalifornského Oceanside, nacházelo se jeho nové bydliště tak blízko parašutistického centra, že mohl absolvovat seskok v těsném časovém limitu 70 minut, od dveří ke dveřím – a dělal to tak často, jak jen mohl.
Když se jeho manažer dozvěděl, že Gonzales tyto seskoky podniká v pracovní době, byl podle Gonzalesových slov: „nažhavený“. Byl to ostrý kontrast k nedávnému trendu „klidné dovolené“ – působivé uplatnění nedávné firemní politiky.
Společnost GoPro je známá tím, že vyrábí kamery, které zachycují sportovní akce s bezprostředností, s jakou jste na místě.
Od začátku pandemie však společnost usnadnila zaměstnancům vnést stejnou energii carpe diem do vlastního života.
Nejenže GoPro nyní pracuje na dálku a 40 % zaměstnanců v USA pracuje z domova
Výsledkem je, že podle interních průzkumů se angažovanost zaměstnanců od roku 2019 zvýšila o 18 %. Místo toho, aby se zaměstnanci GoPro cítili odhlášeni, jejich možnost odhlásit se zřejmě způsobila, že jsou v práci uzavřenější než kdykoli předtím.
Společnost již v únoru 2020 zvažovala přijetí práce na dálku do své kancelářské kultury. V té době vedení experimentovalo s pátky práce z domova, ale ještě se k této myšlence nezavázalo. Pak udeřila pandemie a jak říká viceprezident pro lidi Tim Betry: „Uvědomili jsme si: ‚No, myslím, že tohle je teď prostě součást našeho života a musíme to vyřešit‘.“
Několik následujících měsíců společnost GoPro procházela stejným náhlým přechodem na práci na dálku, s jakým se v té době potýkalo mnoho dalších společností. Zaměstnanci se důvěrně seznámili s rozhraním Zoom, spolu s dekoracemi na stěnách, domácími mazlíčky a dětmi, které měli doma.

Teprve na podzim si Betry konečně sedl s generálním ředitelem Nickem Woodmanem, aby začali posuzovat nejen současnou situaci, ale i budoucnost firemních zásad v kanceláři.
Nakonec si vyžádali velké množství zpětné vazby od zaměstnanců, zjišťovali spokojenost zaměstnanců s prací z domova, míru jejich pohodlí s vyhlídkou na návrat do kanceláře a na kolik dní v týdnu. Výsledky byly jednoznačné. Většina z nich preferovala práci z domova po většinu času.
Woodman a Betry je vzali za slovo a vrhli se do budoucnosti společnosti GoPro, která bude pracovat na dálku.
Ačkoli společnost stále udržuje 11 kanceláří po celém světě – přistávací plochy, kde se mohou týmy spojit a kde si jednotliví zaměstnanci mohou zvolit, zda chtějí pokračovat ve svých starých zvyklostech -, stala se práce na dálku novou normou.
Zatímco řada organizací, které se během pandemie z nutnosti rozhodly pracovat na dálku, začala hledat co nejrychlejší okamžik, aby urychlila návrat do kanceláří, společnost GoPro se této myšlence oddala.
Zaměstnanci se brzy začali stěhovat po celých Spojených státech a nyní sídlí v 36 státech. Mnozí z těch, kteří se nepřestěhovali, začali místo toho častěji cestovat za rodinou nebo přáteli nebo se zúčastnit koncertu někde na druhém konci země – a to vše bez nutnosti brát si kvůli tomu volno.
„Myslím, že si všichni uvědomili, že můžeme být stále produktivní a odvést svou práci na vysoké úrovni bez ohledu na to, kde byla vykonána,“ říká Gonzales.
Přechod si vyžádal některé změny, které podpořily nové rozptýlené pracovní prostředí. Ze zpětné vazby, kterou si Betry a Woodman vyžádali, jasně vyplynulo, že zaměstnanci chtějí mít jistotu, že jejich práce bude viditelná, zatímco manažeři chtějí, aby jejich týmy byly zapojené, propojené a sladěné ohledně cílů, priorit a očekávání.
Jinými slovy, všichni měli v podstatě stejné obavy jako dřív, jen s další komplikací v podobě asynchronního pracovního toku. Aby společnost GoPro tento problém vyřešila, implementovala platformu Lattice pro řízení výkonnosti a talentů spolu s celým ekosystémem dalších technologických řešení, která udržovala všechny na stejné vlně.
A aby se zaměstnanci cítili vzájemně propojeni, zavedla společnost čtvrtletní teambuildingové akce přes Zoom a podporovala happy hours v kanceláři – které se dnes technicky počítají jako „off-sites“.
„Nyní jsem v týmu, jehož zaměstnanci se přihlašují po celých Spojených státech, od severní Kalifornie po východní pobřeží a jih,“ říká zástupce generálního poradce Jason Stephen. „A pokud něco, tak různá časová pásma hrají v náš prospěch.
Víme, kdy musíme být online, abychom se spojili jako tým, a kdy si můžeme dát v poledne pauzu a věnovat se životním úkolům.“
Co se týče zásad, které umožňují pracovníkům GoPro, jako je Gonzales, překračovat standardní životní úkoly a případně během oběda skákat padákem, zakořenily dávno před pandemií.
Již v roce 2015 společnost zavedla iniciativu nazvanou Live It, Eat It, Love It, v rámci které měli zaměstnanci každý čtvrtek dvouhodinový blok na to, aby si vyšli ven a podnikli něco zábavného pro sebe, v ideálním případě natočili svá dobrodružství – čím jiným – kamerou GoPro a sdíleli záběry prostřednictvím vnitrofiremní platformy sociálních médií Workplace.

Alicia Cheneyová, ředitelka marketingových operací společnosti GoPro, měla v době zahájení programu Live It doma novorozence a vzpomíná, jak se jí nesmírně ulevilo, že má během týdne další sportovní vyžití, zatímco doma má plné ruce práce.
Iniciativa pokračovala, dokud počáteční pandemie nepřehodnotila praktičnost dvouhodinového bloku času na cokoli ve čtvrtek odpoledne – rodiče jako Cheneyová měli často nečekané povinnosti v nepravidelných hodinách.
„Uvědomili jsme si, že při sloučení práce a života nebude ideální čas na to, abychom to praktikovali,“ říká Betry. „Proto jsme se rozhodli, že zaměstnancům umožníme, aby si v případě, že budou mít během dne přestávku, prostě udělali čas pro sebe.“
Vedení společnosti GoPro praktikovalo to, co kázalo – plánovalo si čas s rodinou mezi schůzkami – zatímco Betry osobně začal během některých poledních přestávek podnikat 90minutové projížďky na kole.
Gonzales se nyní snaží většinu svých denních aktivit plánovat předem podle rozvrhu schůzek, ale nakonec si občas spontánně zasurfuje, buď když mu něco vypadne z talíře, nebo na oslavu splnění důležitého úkolu.
Ať už plánovaně, nebo z rozmaru, snaží se dvakrát týdně věnovat polední aktivitě. Stejně jako mnoho dalších pracovníků GoPro. Zdá se, že zabudovaný volný čas je klíčovým faktorem, který přispívá k prudkému nárůstu angažovanosti zaměstnanců od roku 2019.
„Mám pocit, že se mohu skutečně věnovat sám sobě a svým osobním potřebám, což mi následně umožňuje prospívat v pracovním životě,“ říká Cheney.
V posledních několika letech se mezi americkými zaměstnanci objevila epidemie vyhoření a odloučení. Podle nedávné studie společnosti Gallup byla v roce 2023 do své práce zapojena pouze třetina Američanů.
Zdá se, že ti, kteří nejvíce potřebují lepší rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem, si ji vytvářejí sami. Nedávný průzkum společnosti Harris naznačuje, že téměř třetina pracovníků se věnuje tiché dovolené: berou si plíživé přestávky na dovolenou a plánují si e-maily, které doručí poté, co se vytratí, což je digitální obdoba systému Ferrise Buellera na lůžku.

Pokud pracovníci tak zoufale touží po troše poledního slunce, dává finanční smysl poskytnout jim rozvrh-empatie, aby si ho mohli zodpovědně vzít. Zdá se, že díky tomu se společnost GoPro loni dostala do žebříčku nejlepších firem pro práci podle časopisu U.S. News & World Report.
Agilita je jednou ze základních hodnot, které GoPro provázejí pandemií, ale jedna věc, ze které společnost neustupuje, je její závazek k pracovišti zaměřenému na vzdálené pracovníky. Zatímco podle odhadů 90 % společností plánuje do konce roku 2024 plný návrat do kanceláří, Betry tvrdí, že vedení společnosti o tom ani neuvažuje.
„Když jsme přijali práci na dálku, dali jsme jasně najevo, že to není jen reakce na pandemii, ale že je to něco, co hodláme zakotvit jako filozofii GoPro, nyní i v budoucnu,“ říká. „Vytvořili jsme zásady, kterých jsme se drželi, a je to něco, od čeho se nehodláme odklonit.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky