Havlíček: Přijetí energetické koncepce a klimatických dokumentů způsobí zdražení
Peníze půjdou na přestavbu železničního uzlu Česká Třebová, zpracování projektu vysokorychlostní trati (VRT) Praha – Brno – Břeclav, přípravu modernizace úseku z Kolína přes Mělník do Děčína, instalaci automatického vlakového zabezpečovače ETCS nebo rozvoj zabezpečovacího zařízení. V tiskové zprávě to dnes uvedla Správa železnic.
V České Třebové stavbaři zvýší všechna nástupiště, nainstalují se výtahy pro bezbariérový přístup. V plánu je také výstavba nové lávky nad kolejištěm, která propojí přednádraží se Semanínskou ulicí. Rekonstrukce železničního uzlu by také podle SŽ měla zvýšit rychlost průjezdu vlaků. Stavební práce by měly začít letos v prosinci, hotovo by podle plánu SŽ mělo být v prosinci 2031.
Kromě základní trasy VRT z Prahy do Břeclavi evropské peníze podpoří také vytvoření dokumentace pro povolení záměru pro VRT Praha, VRT Polabí, VRT Střední Čechy, VRT Vysočina II, VRT Vysočina I a VRT Jižní Morava, a to včetně napojení na konvenční tratě. SŽ peníze použije i na projektovou přípravu dopravních terminálů Kořenice – Bečváry, Jihlava VRT a Brno-Vídeňská VRT.
Další část financí SŽ použije na instalaci jednotného evropského zabezpečovače ETCS, který umí v případě nouze zastavit vlak. Jeho výhradní provoz bude v Česku na hlavních koridorech spuštěn 1. ledna 2025. ETCS bude SŽ z evropských financí instalovat na trati České Velenice – České Budějovice – Horní Dvořiště, v úseku z Plzně přes Domažlice k hranici s Německem, na trati z Brna do Přerova nebo na Masarykově nádraží v Praze. Mobilní část ETCS pak díky evropským financím dostanou také diagnostické vlaky SŽ.
Evropská unie projekty SŽ podpoří přes nástroj pro propojení Evropy (CEF). Ve třech dotačních výzvách CEF Správa železnic od EU dostala 33 miliard korun. O získání další podpory bude SŽ usilovat ještě ve čtvrté výzvě s termínem pro žádosti v lednu 2025.
<!– DIP popup–>
Zdroj: ČTK
Havlíček: Přijetí energetické koncepce a klimatických dokumentů způsobí zdražení
Přijetí státní energetické koncepce a dalších dvou souvisejících klimatických dokumentů bude znamenat vyšší ceny pohonných hmot, plynu či bydlení. Na dnešní tiskové konferenci stínové vlády hnutí ANO to řekl její předseda Karel Havlíček. Vláda projednávání materiálů ve středu odložila, podle ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely (STAN) kvůli tomu, že se soustředila na projednání tendru na výstavbu jaderných bloků v Dukovanech.
Schválení strategií kritizovala řada subjektů, podle kterých povede ke zdražení ceny energií či paliv. Síkela i premiér Petr Fiala (ODS) ale důrazně odmítli, že přijetí dokumentů cokoliv zdraží. Podle předsedy vlády je třeba dokumenty opět prostudovat a eventuální nedostatky opravit. Některá média, stejně jako dnes Havlíček, soubor dokumentů nazývá jako „český Green Deal“, takové označení ale podle Fialy není správné.
„Vláda využívá prázdniny a zkouší vše protlačit v jednom balíku. Předkládá to v polovině července a co hůře, druhým krokem se to chtěla pokusit dostat do Poslanecké sněmovny v rámci pozměňovacího návrhu, nikoli řádnou legislativní cestou,“ uvedl Havlíček, bývalý ministr průmyslu a obchodu a dopravy.
Opozice podle něj mobilizuje proti tomuto „zvěrstvu“ i proti způsobu projednávání. Pohonné hmoty by v prvních letech po přijetí dokumentů podle Havlíčka vzrostly o jednotky korun, později ale až o deset až 15 korun za litr, cena plynu pro domácnosti by se zvedla o 15 procent, mělo by to dopad na ceny bydlení i potravin.
Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) ve středu po jednání vlády řekl, že se Česko pokusí v Evropské unii prosadit zrušení, nebo alespoň podstatné odložení začátku účinnosti systému emisních povolenek ETS 2. V něm by placení za emise skleníkových plynů podléhaly i silniční doprava nebo vytápění pro bydlení. Podle Stanjury by cenu povolenek zaplatily domácnosti a firmy, zároveň v systému nevidí žádný bonus pro českou ekonomiku. Vyjádřil také obavy z toho, že by systém povolenek mohl snížit konkurenceschopnost EU proti zbytku světa.
Podle Havlíčka je ale v současnosti povinnost převést do českého prostředí evropskou legislativu, při snaze o úpravy či zrušení by se o ní muselo opět jednat na úrovni Evropské komise, Evropského parlamentu a rad EU. „A to zcela jednoznačně již není v rukou České republiky. Nezavedení znamená sankce. Vláda se totálně chytla do vlastní pasti,“ poznamenal.
Za vhodné považuje využít aktuálního maďarského předsednictví v Radě EU a požádat o okamžité svolání mimořádných ministerských rad, například pro životní prostředí. „Jsme toho názoru, že se musí jednat, musí se to vyhrotit. Teprve poté řešme, co uděláme s Fialovou vládou a jejím fatálním selháním. Tentokrát budeme velmi důslední, toto vládě nesmí projít,“ dodal první místopředseda ANO.
Státní energetická koncepce je strategický dokument, který stanovuje budoucí cíle a priority státu v energetice. Pro státní správu je závazná, trhu má ukazovat vizi státu v energetice a výhled jednotlivých opatření a schémat podpor. Aktualizovaná verze počítá především s postupným navyšování výroby elektřiny. Stát i přesto v koncepci deklaruje záměr o postupném odklonu od uhlí po roce 2030. Přechodným palivem by se místo něj měl stát plyn. Roli hlavního pilíře ve výrobě energie by však v budoucnu měly postupně převzít obnovitelné zdroje energie a jádro.
Vnitrostátní energeticko-klimatický plán v řadě oblastí na koncepci navazuje. Stát v plánu počítá s navýšením podílu obnovitelných zdrojů energie na konečně spotřebě do roku 2030 na zhruba 30 procent. Jejich zastoupení by navíc mělo stoupat i v dopravě. Třetí dokument Politika ochrany klimatu formuluje vizi, cíle a postupnou transformaci ČR k dosažení cíle klimatické neutrality do roku 2050.
Zdroj: Canva
Peníze půjdou na přestavbu železničního uzlu Česká Třebová, zpracování projektu vysokorychlostní trati Praha – Brno – Břeclav, přípravu modernizace úseku z Kolína přes Mělník do Děčína, instalaci automatického vlakového zabezpečovače ETCS nebo rozvoj zabezpečovacího zařízení. V tiskové zprávě to dnes uvedla Správa železnic.V České Třebové stavbaři zvýší všechna nástupiště, nainstalují se výtahy pro bezbariérový přístup. V plánu je také výstavba nové lávky nad kolejištěm, která propojí přednádraží se Semanínskou ulicí. Rekonstrukce železničního uzlu by také podle SŽ měla zvýšit rychlost průjezdu vlaků. Stavební práce by měly začít letos v prosinci, hotovo by podle plánu SŽ mělo být v prosinci 2031.Kromě základní trasy VRT z Prahy do Břeclavi evropské peníze podpoří také vytvoření dokumentace pro povolení záměru pro VRT Praha, VRT Polabí, VRT Střední Čechy, VRT Vysočina II, VRT Vysočina I a VRT Jižní Morava, a to včetně napojení na konvenční tratě. SŽ peníze použije i na projektovou přípravu dopravních terminálů Kořenice – Bečváry, Jihlava VRT a Brno-Vídeňská VRT.Další část financí SŽ použije na instalaci jednotného evropského zabezpečovače ETCS, který umí v případě nouze zastavit vlak. Jeho výhradní provoz bude v Česku na hlavních koridorech spuštěn 1. ledna 2025. ETCS bude SŽ z evropských financí instalovat na trati České Velenice – České Budějovice – Horní Dvořiště, v úseku z Plzně přes Domažlice k hranici s Německem, na trati z Brna do Přerova nebo na Masarykově nádraží v Praze. Mobilní část ETCS pak díky evropským financím dostanou také diagnostické vlaky SŽ.Evropská unie projekty SŽ podpoří přes nástroj pro propojení Evropy . Ve třech dotačních výzvách CEF Správa železnic od EU dostala 33 miliard korun. O získání další podpory bude SŽ usilovat ještě ve čtvrté výzvě s termínem pro žádosti v lednu 2025.<!– DIP popup–>Havlíček: Přijetí energetické koncepce a klimatických dokumentů způsobí zdraženíPřijetí státní energetické koncepce a dalších dvou souvisejících klimatických dokumentů bude znamenat vyšší ceny pohonných hmot, plynu či bydlení. Na dnešní tiskové konferenci stínové vlády hnutí ANO to řekl její předseda Karel Havlíček. Vláda projednávání materiálů ve středu odložila, podle ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely kvůli tomu, že se soustředila na projednání tendru na výstavbu jaderných bloků v Dukovanech.Schválení strategií kritizovala řada subjektů, podle kterých povede ke zdražení ceny energií či paliv. Síkela i premiér Petr Fiala ale důrazně odmítli, že přijetí dokumentů cokoliv zdraží. Podle předsedy vlády je třeba dokumenty opět prostudovat a eventuální nedostatky opravit. Některá média, stejně jako dnes Havlíček, soubor dokumentů nazývá jako „český Green Deal“, takové označení ale podle Fialy není správné.„Vláda využívá prázdniny a zkouší vše protlačit v jednom balíku. Předkládá to v polovině července a co hůře, druhým krokem se to chtěla pokusit dostat do Poslanecké sněmovny v rámci pozměňovacího návrhu, nikoli řádnou legislativní cestou,“ uvedl Havlíček, bývalý ministr průmyslu a obchodu a dopravy.Opozice podle něj mobilizuje proti tomuto „zvěrstvu“ i proti způsobu projednávání. Pohonné hmoty by v prvních letech po přijetí dokumentů podle Havlíčka vzrostly o jednotky korun, později ale až o deset až 15 korun za litr, cena plynu pro domácnosti by se zvedla o 15 procent, mělo by to dopad na ceny bydlení i potravin.Ministr financí Zbyněk Stanjura ve středu po jednání vlády řekl, že se Česko pokusí v Evropské unii prosadit zrušení, nebo alespoň podstatné odložení začátku účinnosti systému emisních povolenek ETS 2. V něm by placení za emise skleníkových plynů podléhaly i silniční doprava nebo vytápění pro bydlení. Podle Stanjury by cenu povolenek zaplatily domácnosti a firmy, zároveň v systému nevidí žádný bonus pro českou ekonomiku. Vyjádřil také obavy z toho, že by systém povolenek mohl snížit konkurenceschopnost EU proti zbytku světa.Podle Havlíčka je ale v současnosti povinnost převést do českého prostředí evropskou legislativu, při snaze o úpravy či zrušení by se o ní muselo opět jednat na úrovni Evropské komise, Evropského parlamentu a rad EU. „A to zcela jednoznačně již není v rukou České republiky. Nezavedení znamená sankce. Vláda se totálně chytla do vlastní pasti,“ poznamenal.Za vhodné považuje využít aktuálního maďarského předsednictví v Radě EU a požádat o okamžité svolání mimořádných ministerských rad, například pro životní prostředí. „Jsme toho názoru, že se musí jednat, musí se to vyhrotit. Teprve poté řešme, co uděláme s Fialovou vládou a jejím fatálním selháním. Tentokrát budeme velmi důslední, toto vládě nesmí projít,“ dodal první místopředseda ANO.Státní energetická koncepce je strategický dokument, který stanovuje budoucí cíle a priority státu v energetice. Pro státní správu je závazná, trhu má ukazovat vizi státu v energetice a výhled jednotlivých opatření a schémat podpor. Aktualizovaná verze počítá především s postupným navyšování výroby elektřiny. Stát i přesto v koncepci deklaruje záměr o postupném odklonu od uhlí po roce 2030. Přechodným palivem by se místo něj měl stát plyn. Roli hlavního pilíře ve výrobě energie by však v budoucnu měly postupně převzít obnovitelné zdroje energie a jádro.Vnitrostátní energeticko-klimatický plán v řadě oblastí na koncepci navazuje. Stát v plánu počítá s navýšením podílu obnovitelných zdrojů energie na konečně spotřebě do roku 2030 na zhruba 30 procent. Jejich zastoupení by navíc mělo stoupat i v dopravě. Třetí dokument Politika ochrany klimatu formuluje vizi, cíle a postupnou transformaci ČR k dosažení cíle klimatické neutrality do roku 2050.