Klíčové body
- Přístavy v Los Angeles a Long Beach zaznamenaly třetí nejsilnější měsíc v historii, blízko maximálních hodnot z pandemie
- Maloobchodníci zvyšují dovoz kvůli obavám z cel a možných přerušení východních přístavů
- Přístavy zvládají vysoké objemy, ale objevují se náznaky napětí v logistické kapacitě
Přístavy Los Angeles a Long Beach, které zajišťují zhruba třetinu veškerého amerického kontejnerového dovozu, zaznamenaly v červenci třetí nejsilnější měsíc v historii, jen o málo překonaly historické maximum dosažené v květnu 2021. Tehdy vlna příchozího spotřebního zboží způsobila na pevnině přetížení dodávek a fronta nákladních lodí čekajících na kotviště na moři se den ode dne prodlužovala.
Poptávku nyní pohánějí maloobchodníci a další dovozci, kteří se zásobují před americkými cly na čínské zboží a možnou stávkou velké skupiny amerických přístavních dělníků – a přidávají se tak k obvyklému šílenství předvánočních objednávek, k němuž v tomto ročním období dochází.
Námořní terminály v jihokalifornském zálivu San Pedro zatím náporu odolávají, i když některé ukazatele omezené kapacity se začínají zvyšovat.
„Jsme v dobré pozici, když vstupujeme do vrcholící přepravní sezóny, protože spotřebitelé nakupují zásoby pro návrat do školy a přepravci přesouvají zboží před možným zvýšením cel,“ uvedl v prohlášení generální ředitel přístavu Long Beach Mario Cordero. „V našich terminálech máme dostatek kapacity a náklad se nadále pohybuje efektivně a udržitelně.“

V posledním spěchu s doplňováním zásob hraje velkou roli obava ze zpoždění zásilek. Jednání mezi odbory zastupujícími nákladní dopravce na východním pobřeží a pobřeží Mexického zálivu a jejich zaměstnavateli se dostala do slepé uličky šest týdnů před vypršením jejich smlouvy 30. září. Proto se část námořního nákladu, který by mohl procházet přístavy od Bostonu po Houston, přesouvá k branám na západním pobřeží, dokud se tato nejistota nevyřeší.
Podle údajů společnosti Sea-Intelligence, kodaňské firmy zabývající se námořními údaji a poradenstvím, by každý den stávky zabral přístavům asi pět dní na odstranění vzniklého zpoždění v přepravě. Například týdenní stávka, která by začala 1. října, by trvala až do poloviny listopadu.
„Pokud bude stávka dvoutýdenní, pak by se přístavy reálně vrátily k normálnímu provozu až v roce 2025,“ uvedl generální ředitel společnosti Sea-Intelligence Alan Murphy ve výzkumné zprávě zveřejněné minulý týden.
Společnosti se také předhánějí v tom, aby předešly zavedení dalších cel na čínské zboží a v případě, že se Donald Trump příští rok vrátí do prezidentského úřadu, splní předvolební slib, že obchodní válku s Čínou vyostří a zvýší cla na veškerý dovoz do USA.
Podle údajů, které tento měsíc zveřejnila Národní maloobchodní federace a společnost Hackett Associates, dosáhne dovoz kontejnerů do USA přes hlavní přístavy v letošním roce 24,9 milionu měřeno v ekvivalentních jednotkách 20 stop, což je o 12 % více než v loňském roce a blíží se úrovním z let 2021 a 2022, které přesáhly 25 milionů.
LA-Long Beach a další přístavy na západním pobřeží již několik let ztrácejí podíl na trhu ve prospěch svých východních konkurentů. Zakladatel společnosti Hackett Associates Ben Hackett uvedl, že nové obavy z přerušení pracovních sil ve východních přístavech posunuly podíl západního pobřeží na nákladu „poprvé za více než tři roky nad 50 %“.
Tyto faktory zkreslují obraz poptávky, takže je těžké určit, zda vrcholná přepravní sezóna začala brzy a objemy obchodu se brzy vyrovnají, nebo zda dovozci budou i nadále dovážet více než obvykle.
Existuje také možnost, že schopnost spotřebitelů pokračovat ve výdajích klesne na dno, takže sklady budou plné a společnosti budou mít příliš velké zásoby.
Poslední zpráva o maloobchodních tržbách odráží odolnost spotřebitelů navzdory vyšším nákladům na půjčky, ochlazení trhu práce a ekonomickým vyhlídkám zastřeným válkami a listopadovými prezidentskými volbami v USA.
Avšak vzhledem k tomu, že pandemické úspory již z velké části vymizely a růst mezd se ochlazuje, mnozí Američané se stále častěji uchylují ke kreditním kartám a jiným půjčkám, aby podpořili své nákupy.
Opatrní spotřebitelé
Poslední zpráva o výsledcích společnosti Walmart Inc. podtrhuje, že americké domácnosti jsou ve světle ekonomické nejistoty a vysokých úrokových sazeb stále více uvědomělé, pokud jde o náklady. Američané také omezují cestování a odkládají velké rekonstrukce domů.
„Vidíme, že spotřebitelé jsou i nadále nároční, vybírají si, hledají hodnotu“ a zaměřují se na základní věci, uvedl ve čtvrtek v rozhovoru finanční ředitel John David Rainey.
Společnosti Home Depot Inc. a Whirlpool Corp. snížily své prognózy tržeb pro letošní rok, protože jejich zákazníci brzdí výdaje za velké položky a projekty na zlepšení domácnosti.
Zatím však není zpomalení spotřeby patrné v odvětví, které pohybuje 80 % světového obchodu se zbožím. Na otázku, zda vidí na obzoru recesi, odpověděl generální ředitel světového kontejnerového přepravce č. 5, že podle jeho rezervací ne.

„Všechny nás překvapila silná poptávka, kterou jsme zaznamenali od prvního května,“ řekl minulý týden Rolf Habben Jansen, generální ředitel německého kontejnerového přepravce Hapag-Lloyd AG. „Ta ve skutečnosti pokračuje i ve třetím čtvrtletí.“
Předběžné srpnové údaje z přístavu v Los Angeles ukazují trvalou dynamiku. Výkonný ředitel Gene Seroka uvedl, že téměř všechny ukazatele efektivity přístavu jsou na stejné nebo lepší úrovni než na začátku nárůstu, i když „v poslední době pozorujeme určité mikroproblémy“.
Doba zdržení kontejnerů – měřítko toho, jak hladce se pohybují přístavem – se zvýšila a dosáhla více než šesti dnů. „To je příliš vysoká hodnota, měla by se pohybovat mezi dvěma a čtyřmi dny,“ řekl Seroka.
Napětí se začíná objevovat také v dostupnosti podvozků pro nákladní automobily – což je problém, který se dává za vinu velkým zpožděním v LA-Long Beach během úzkých míst v Covidu v letech 2021 a 2022.
Přesto nevidí nic, co by bylo důvodem k obavám. „Poslední tři měsíce jsme vystřihovali opravdu vysokou produktivitu,“ řekl Seroka.
Někteří pozorovatelé v odvětví se podle něj domnívají, že dovoz do USA mohl v červenci dosáhnout vrcholu, což je hypotéza, která odpovídá nedávnému poklesu spotových přepravních sazeb.
„Uvidíme, zda se to potvrdí,“ řekl Seroka. „Hodně záleží na vývoji ekonomiky.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky