Waymo podepsalo strategické partnerství s Hyundai pro vývoj flotily autonomních vozidel Ioniq 5, což posiluje jeho vedoucí pozici v oblasti robotaxi
Tesla zůstává v oblasti autonomních vozidel pozadu, zatímco Waymo provozuje svou službu robotaxi ve městech jako Phoenix a San Francisco
Investoři Alphabetu mohou na růstu Waymo výrazně profitovat, protože tato divize představuje potenciálně velký bonus k jejich akciím
Jednotka Waymo společnosti Alphabet (GOOGL)(GOOG) minulý týden oznámila významnou dohodu s jihokorejskou automobilkou Hyundai, která se týká robotaxi, a ukradla tak část pozornosti velké akci, kterou Tesla (TSLA) naplánovala na čtvrteční večer.
Zatímco se v poslední době hodně zpráv kolem Alphabetu soustředilo na antimonopolní a antikonkurenční prověrky společnosti, Waymo zaměřené na samořízené vozy se pro ni potichu stává potenciálně důležitým přínosem. A navzdory pozornosti, které se dostává lídrovi v oblasti elektromobilů (EV), společnosti Tesla, kvůli jejím ambicím v oblasti robotických vozů, je možné, že Alphabet se stane skutečným vítězem v této oblasti. Zde je důvod.
Dohoda se společností Hyundai
V rámci nového víceletého strategického partnerství bude Hyundai v příštích několika letech zabudovávat nejnovější technologii autonomního řízení společnosti Waymo do značného počtu elektrických SUV Ioniq 5 – vozidel, která se nakonec stanou součástí flotily robotaxi společnosti Waymo.
Zdroj: Automotive Dive
Tato vozidla budou montována ve výrobním závodě Hyundai, který bude brzy otevřen v Georgii. Společnost Waymo plánuje zahájit testovací jízdy těchto elektromobilů na silnicích koncem roku 2025 a předpokládá, že je v následujících letech nasadí jako součást své flotily robotaxi.
Hyundai je shodou okolností druhým výrobcem elektromobilů v USA, s přibližně 10% podílem na trhu, když se započítají značky Hyundai, Kia a Genesis. Očekává se, že jeho závod v Georgii v hodnotě 7,6 miliardy dolarů přispěje k dalšímu zvýšení podílu na trhu s elektromobily.
Očekává se, že společnost Tesla na své očekávané akci věnované robotaxi ve čtvrtek večer poprvé představí veřejnosti své nové robotaxi, poskytne aktuální informace o svém pokroku na cestě ke skutečně plně samořídící technologii (FSD) a nabídne informace o tom, kdy by mohla spustit svou službu robotaxi.
I když jsou očekávání některých analytiků poměrně mírná, Tesla by jistě mohla překvapit a ukázat větší pokrok, než analytici a investoři očekávají. Přesto je Tesla v tuto chvíli jasně pozadu za společností Waymo.
Služba robotaxi společnosti Waymo je v současné době jedinou službou fungující v USA, jejíž flotila čítající přibližně 700 samořízených vozidel pravidelně vozí cestující ve Phoenixu, Los Angeles a San Fransiscu. Zatím službu testuje v texaském Austinu a brzy plánuje její plné spuštění v tomto městě.
Ještě před půl rokem Tesla ani nepožádala o povolení ve státech, které regulují robotickou dopravu, včetně Arizony, Kalifornie a Nevady. Od té doby Tesla získala povolení k testování autonomních vozidel v Kalifornii prostřednictvím ministerstva motorových vozidel, ale zatím neprojednala získání povolení s kalifornskou komisí pro veřejné služby, která licencuje provozování autodopravy.
Když společnost Waymo usilovala o vlastní povolení kalifornských regulačních orgánů k provozování robotických vozů pro platící cestující ve státě, proces od podání žádosti po schválení trval osm měsíců, takže bude ještě nějakou dobu trvat, než bude moci Tesla zahájit provoz v Kalifornii.
Tesla zatím nemá schválenou technologii FSD – její současná technologie vyžaduje přítomnost pozorného lidského řidiče. Tato technologie se také setkala s velkou kritikou a úřad NHTSA od ledna 2018 do srpna 2023 vyšetřoval 956 nehod s autopilotem nebo technologií FSD společnosti Tesla.
Došlo k řadě závažných nehod společnosti Tesla, včetně jedné ze začátku letošního roku, kdy vůz řízený nejnovější technologií FSD narazil do křižníku kalifornské dálniční hlídky, která reagovala na nehodu, a další, kdy technologie nedokázala detekovat jedoucí vlak.
Zatímco v minulosti Tesla technologii lidaru i radaru odmítala, nyní se zřejmě snaží dohnat ztrátu jak v oblasti technologie, tak v oblasti reálného použití. Začátkem tohoto roku výrobce lidarů Luminar Technologies oznámil, že v prvním čtvrtletí byla Tesla jeho největším zákazníkem.
To pravděpodobně mnohé pozorovatele překvapilo, protože generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk dříve prohlásil, že společnosti využívající lidar jako základ své samořídicí technologie jsou odsouzeny k neúspěchu. Tesla by mohla svůj přístup k lidaru změnit, ale v současné době není žádný z jejích vozů touto technologií vybaven.
Waymo, skrytý klenot v rámci společnosti Alphabet
Je těžké oponovat myšlence, že společnost Waymo má na trhu s robotickými vozidly vedoucí postavení – koneckonců je to jediná společnost, která tento typ vozidel v USA skutečně provozuje. Dále bude muset pokračovat ve snižování nákladů na tato vozidla, což se snaží dokázat pomocí své nejnovější technologie autonomního řízení Waymo Driver.
Oproti předchozímu systému Waymo Driver snižuje počet kamer kolem vozidel z 29 na 13 a počet lidarových senzorů z pěti na čtyři. Tuto novou technologii stále testuje, aby zjistila, zda dokáže snížit počet kamer a přitom zachovat stejnou úroveň bezpečnosti.
Zdroj: Automotive News
Dokud se nesníží náklady, bude robotaxis spíše spekulativní sázkou než základem solidní investiční teze. Skvělé na investici do Alphabetu však je, že Waymo se rovná ekvivalentu volného losu do loterie k akciím, které se dnes oceňují na základě současného podnikání. Mezitím mnozí investoři do Tesly, včetně Cathie Woodové z ARK Invest, soustřeďují své investiční teze pro tohoto elektromobilového giganta na jeho ambice v oblasti robotických vozů.
Společnost Alphabet se obchoduje s forwardovým poměrem ceny a zisku na úrovni 19násobku odhadu zisku v příštím roce pro nejdominantnější světovou vyhledávací společnost, rychle rostoucí cloudovou výpočetní firmu a přední platformu pro streamování videa. V tuto chvíli je Waymo do značné míry vedlejší aktivum, které se v jeho ocenění příliš neodráží, pokud vůbec.
Vzhledem k tomu, pokud se Waymo stane rostoucím a ziskovým podnikem, mohli by investoři společnosti Alphabet získat velké peníze. Pokud se tak nestane, nemají moc co ztratit. V tuto chvíli má však Waymo v závodě o robotické taxi velký náskok. To by mělo dát investorům další důvod, aby zvážili nákup akcií společnosti Alphabet.
Jednotka Waymo společnosti Alphabet minulý týden oznámila významnou dohodu s jihokorejskou automobilkou Hyundai, která se týká robotaxi, a ukradla tak část pozornosti velké akci, kterou Tesla naplánovala na čtvrteční večer.Zatímco se v poslední době hodně zpráv kolem Alphabetu soustředilo na antimonopolní a antikonkurenční prověrky společnosti, Waymo zaměřené na samořízené vozy se pro ni potichu stává potenciálně důležitým přínosem. A navzdory pozornosti, které se dostává lídrovi v oblasti elektromobilů , společnosti Tesla, kvůli jejím ambicím v oblasti robotických vozů, je možné, že Alphabet se stane skutečným vítězem v této oblasti. Zde je důvod.Dohoda se společností HyundaiV rámci nového víceletého strategického partnerství bude Hyundai v příštích několika letech zabudovávat nejnovější technologii autonomního řízení společnosti Waymo do značného počtu elektrických SUV Ioniq 5 – vozidel, která se nakonec stanou součástí flotily robotaxi společnosti Waymo.Tato vozidla budou montována ve výrobním závodě Hyundai, který bude brzy otevřen v Georgii. Společnost Waymo plánuje zahájit testovací jízdy těchto elektromobilů na silnicích koncem roku 2025 a předpokládá, že je v následujících letech nasadí jako součást své flotily robotaxi.Hyundai je shodou okolností druhým výrobcem elektromobilů v USA, s přibližně 10% podílem na trhu, když se započítají značky Hyundai, Kia a Genesis. Očekává se, že jeho závod v Georgii v hodnotě 7,6 miliardy dolarů přispěje k dalšímu zvýšení podílu na trhu s elektromobily.Očekává se, že společnost Tesla na své očekávané akci věnované robotaxi ve čtvrtek večer poprvé představí veřejnosti své nové robotaxi, poskytne aktuální informace o svém pokroku na cestě ke skutečně plně samořídící technologii a nabídne informace o tom, kdy by mohla spustit svou službu robotaxi. I když jsou očekávání některých analytiků poměrně mírná, Tesla by jistě mohla překvapit a ukázat větší pokrok, než analytici a investoři očekávají. Přesto je Tesla v tuto chvíli jasně pozadu za společností Waymo.Služba robotaxi společnosti Waymo je v současné době jedinou službou fungující v USA, jejíž flotila čítající přibližně 700 samořízených vozidel pravidelně vozí cestující ve Phoenixu, Los Angeles a San Fransiscu. Zatím službu testuje v texaském Austinu a brzy plánuje její plné spuštění v tomto městě.Ještě před půl rokem Tesla ani nepožádala o povolení ve státech, které regulují robotickou dopravu, včetně Arizony, Kalifornie a Nevady. Od té doby Tesla získala povolení k testování autonomních vozidel v Kalifornii prostřednictvím ministerstva motorových vozidel, ale zatím neprojednala získání povolení s kalifornskou komisí pro veřejné služby, která licencuje provozování autodopravy. Když společnost Waymo usilovala o vlastní povolení kalifornských regulačních orgánů k provozování robotických vozů pro platící cestující ve státě, proces od podání žádosti po schválení trval osm měsíců, takže bude ještě nějakou dobu trvat, než bude moci Tesla zahájit provoz v Kalifornii.Tesla zatím nemá schválenou technologii FSD – její současná technologie vyžaduje přítomnost pozorného lidského řidiče. Tato technologie se také setkala s velkou kritikou a úřad NHTSA od ledna 2018 do srpna 2023 vyšetřoval 956 nehod s autopilotem nebo technologií FSD společnosti Tesla.Došlo k řadě závažných nehod společnosti Tesla, včetně jedné ze začátku letošního roku, kdy vůz řízený nejnovější technologií FSD narazil do křižníku kalifornské dálniční hlídky, která reagovala na nehodu, a další, kdy technologie nedokázala detekovat jedoucí vlak.Zatímco v minulosti Tesla technologii lidaru i radaru odmítala, nyní se zřejmě snaží dohnat ztrátu jak v oblasti technologie, tak v oblasti reálného použití. Začátkem tohoto roku výrobce lidarů Luminar Technologies oznámil, že v prvním čtvrtletí byla Tesla jeho největším zákazníkem. To pravděpodobně mnohé pozorovatele překvapilo, protože generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk dříve prohlásil, že společnosti využívající lidar jako základ své samořídicí technologie jsou odsouzeny k neúspěchu. Tesla by mohla svůj přístup k lidaru změnit, ale v současné době není žádný z jejích vozů touto technologií vybaven.Waymo, skrytý klenot v rámci společnosti AlphabetJe těžké oponovat myšlence, že společnost Waymo má na trhu s robotickými vozidly vedoucí postavení – koneckonců je to jediná společnost, která tento typ vozidel v USA skutečně provozuje. Dále bude muset pokračovat ve snižování nákladů na tato vozidla, což se snaží dokázat pomocí své nejnovější technologie autonomního řízení Waymo Driver. Oproti předchozímu systému Waymo Driver snižuje počet kamer kolem vozidel z 29 na 13 a počet lidarových senzorů z pěti na čtyři. Tuto novou technologii stále testuje, aby zjistila, zda dokáže snížit počet kamer a přitom zachovat stejnou úroveň bezpečnosti.Dokud se nesníží náklady, bude robotaxis spíše spekulativní sázkou než základem solidní investiční teze. Skvělé na investici do Alphabetu však je, že Waymo se rovná ekvivalentu volného losu do loterie k akciím, které se dnes oceňují na základě současného podnikání. Mezitím mnozí investoři do Tesly, včetně Cathie Woodové z ARK Invest, soustřeďují své investiční teze pro tohoto elektromobilového giganta na jeho ambice v oblasti robotických vozů.Společnost Alphabet se obchoduje s forwardovým poměrem ceny a zisku na úrovni 19násobku odhadu zisku v příštím roce pro nejdominantnější světovou vyhledávací společnost, rychle rostoucí cloudovou výpočetní firmu a přední platformu pro streamování videa. V tuto chvíli je Waymo do značné míry vedlejší aktivum, které se v jeho ocenění příliš neodráží, pokud vůbec.Vzhledem k tomu, pokud se Waymo stane rostoucím a ziskovým podnikem, mohli by investoři společnosti Alphabet získat velké peníze. Pokud se tak nestane, nemají moc co ztratit. V tuto chvíli má však Waymo v závodě o robotické taxi velký náskok. To by mělo dát investorům další důvod, aby zvážili nákup akcií společnosti Alphabet.