Klíčové body
- Alibaba překonala očekávaný zisk o 58 %, ale tržby zaostaly za předpoklady, což ovlivnila slabší spotřebitelská poptávka v Číně
- Cloudová divize Alibaba rostla dvouciferně díky investicím do AI, přesto čelí regulačním výzvám a intenzivní konkurenci
- Zahraniční divize, včetně Lazada a Aliexpress, zvýšily tržby o 29 %, čímž ukázaly silný růst mimo Čínu
- Akcie Alibaba vzrostly v předobchodní fázi o 3 %, což odráží důvěru investorů navzdory mírnému růstu příjmů
září překonat očekávaný zisk, přestože se mu nedařilo dosahovat tržeb, protože druhá největší světová ekonomika zasáhly slabší spotřebitelské výdaje. Čistý zisk společnosti se meziročně zvýšil o pozoruhodných 58 % na 43,9 miliardy čínských jüanů
“Meziroční nárůst byl způsoben především změnami tržní hodnoty našich kapitálových investic, snížením znehodnocení našich investic a nárůstem příjmů z provozní činnosti,” upřesnila společnost Alibaba ve svém prohlášení o výsledcích hospodaření faktory, které stály za prudkým nárůstem jejího ročního zisku. Její měřítko příjmů však narazilo na překážku, když zisk dosáhl 236,5 miliardy jüanů, což je meziročně o mírných 5 % více, ale podle údajů LSEG zaostává za prognózou analytiků ve výši 238,9 miliardy jüanů.
Akcie společnosti Alibaba kótované na newyorské burze v letošním roce posílily, a to díky přibližně 17% nárůstu. Příznivý výkon se projevil v předobchodní fázi, kdy akcie po zveřejnění čtvrtletních výsledků zaznamenaly 3% nárůst.
Alibaba Group Holding Limited
Investoři se nadále hluboce soustředí na výkonnost hlavních obchodních jednotek společnosti Alibaba – Taobao a Tmall Group, neboť ty vykázaly mírný 1% meziroční nárůst tržeb na 98,99 miliardy jüanů. Načasování těchto výsledků však není povzbudivé vzhledem k současnému vlažnému maloobchodnímu prostředí, které v Číně panuje.
Domácí konkurence společnosti Alibaba, JD.com, ve skutečnosti odrážela vlažné výsledky Alibaby a podle pozorování agentury Reuters ve čtvrtek nesplnila očekávání ohledně tržeb. Zda se řadě nově zavedených stimulačních opatření pekingské vlády, včetně významné injekce ve výši 1,4 bilionu jüanů oznámené minulý týden, podaří omladit růst země a prověřit rozsáhlý propad v oblasti nemovitostí, je otázka, na kterou nyní hledají odpověď četní pozorovatelé trhu.
První dojmy z maloobchodu však vypadají optimisticky, neboť tržby v říjnu zaznamenaly lepší než očekávaný meziroční nárůst o 4,8 %. Nedávný nákupní svátek Singles’ Day v Číně, který je obecně považován za cenný ukazatel spotřebitelské nálady v zemi, získal zpět část své dřívější přitažlivosti. Alibaba v této souvislosti uvedla “robustní růst” hrubého objemu zboží – maloobchodního ukazatele označujícího tržby v čase, který se nepromítá do příjmů firmy. Společnost to zdůraznila u svých podniků Taobao a Tmall Group během festivalu a oslavila “rekordní počet aktivních kupujících”.
“Výhled společnosti Alibaba zůstává v úzkém souladu s trajektorií čínské ekonomiky a vyvíjející se regulační politikou,” poznamenali ve čtvrtek analytici ING. Dodali, že čtvrtletní zpráva společnosti může poskytnout zásadní informace o dynamice čínské ekonomiky.
Zahraniční podniky společnosti Alibaba, jako jsou Lazada a Aliexpress, zdokumentovaly výrazný 29% meziroční nárůst tržeb na 31,67 miliardy jüanů. Zajímavé je, že také skupina Alibaba Cloud Intelligence Group zaznamenala v zářijovém čtvrtletí meziroční nárůst tržeb o 7 % na 27,65 miliardy jüanů, zatímco za tři měsíce končící červnem činil meziroční nárůst 6 %. Tento rychlý růst na pozadí odhodlaného úsilí společnosti Alibaba maximalizovat svou cloudovou infrastrukturu a zaujmout pozici vlajkové lodi v prosperujícím odvětví umělé inteligence.

“Růst našeho podnikání v oblasti cloudu se oproti předchozím čtvrtletím zrychlil, přičemž příjmy z veřejných cloudových produktů rostly dvouciferným tempem a příjmy z produktů souvisejících s umělou inteligencí dosáhly trojciferného růstu. Jsme si jistější v našich klíčových aktivitách než kdy dříve a budeme i nadále investovat do podpory dlouhodobého růstu,” sdělil v prohlášení generální ředitel společnosti Alibaba Eddie Wu.
Cloudová jednotka však čelila regulačním překážkám ze strany Pekingu, což si vyžádalo výraznou obměnu vedení divize, aby se postavila do pozice zastánce budoucího růstu a zintenzivnila konkurenci s rivaly, jako jsou Baidu a Huawei na domácím trhu a Microsoft a OpenAI ve Spojených státech.
Za tímto účelem Alibaba aktivně podniká slibné kroky, jako je spuštění vlastního vyhledávacího nástroje s umělou inteligencí, určeného speciálně pro malé podniky v Evropě a Americe, a v září uzavřela klíčové pětileté partnerství na dodávkách cloudových služeb indonéské technologické těžké váze GoTo.
V projevu na zářijové konferenci Apsara Wu z Alibaby zdůraznil, že cloudová jednotka investuje “s nebývalou intenzitou, do výzkumu a vývoje technologií AI a do budování své globální infrastruktury”. Zdůraznil, že budoucnost AI “teprve začíná”, čímž naznačil strategické zaměření společnosti a potenciál této technologie pro celé odvětví.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky