Klíčové body
- Netflix slaví úspěchy s jednorázovými sportovními událostmi, jako je zápas Tyson vs. Paul, aniž by investoval do celých sportovních sezón
- Společnost se zaměřuje na prestižní sportovní přenosy, které přinášejí vysokou sledovanost a efektivní návratnost investic
- Netflix využívá menší počet premiérových sportovních událostí k udržení diváků díky rozsáhlé knihovně obsahu
- Sport tvoří jen malou část strategie Netflixu, přičemž hlavním cílem zůstává udržení ziskovosti a výjimečné nabídky obsahu
Proč se tedy nesoustředí na sport?
Streamingové značky už dlouho považují sportovní pořady za jeden ze způsobů, jak zvýšit počet platících zákazníků a udržet si je. Zdá se, že to Netflixu funguje, jak ukázala zpráva o příjmech z tohoto týdne.
Boxerský zápas Mikea Tysona a Jakea Paula, který se v listopadu živě vysílal na Netflixu, byl nejstreamovanější celosvětovou sportovní událostí v historii, když dosáhl 108 milionů diváků, uvedla streamovací služba. A vánoční zápasy NFL si minulý měsíc na Netflixu naladilo 65 milionů lidí, což z nich podle ligy udělalo nejstreamovanější zápasy NFL v historii.

Neočekávejte však, že by se Netflix v dohledné době pokusil vyrovnat se společnosti ESPN patřící společnosti Disney.
Vedení Netflixu tento týden nastínilo promyšlenější přístup ke své sportovní strategii, spíše než že by nabízelo celé sezóny fotbalových zápasů nebo každý měsíc pořádalo boxerské zápasy.
„Neustále se snažíme rozšiřovat naši programovou nabídku a jednou z těchto věcí jsou živé akce a sport je součástí těchto živých akcí,“ řekl během hovoru k výsledkům hospodaření jeden z výkonných ředitelů společnosti Netflix Ted Sarandos. „Je to opravdu fantastická věc… ale nic to nemění na základní ekonomické situaci, kdy je celosezónní vysílání velkých sportovních soutěží nesmírně náročné.“
Zatímco Netflix stál v čele kulturního posunu od sledování kabelové televize a vysílání k online streamování na vyžádání, byl jednou z posledních streamovacích služeb, která se zapojila do živých sportovních událostí. A stále nemá portfolio živých sportovních přenosů, které by se vyrovnalo ostatním streamovacím platformám.
Například Peacock společnosti Comcast Corp., Max společnosti Warner Bros. Discovery Inc. a Prime Video společnosti Amazon.com Inc. mají práva na stovky zápasů z nejlepších sportovních lig, včetně anglické Premier League, NBA a NFL. Namísto objemného sportovního programového schématu se však Netflix zaměřil spíše na několik živých sportovních událostí, aby udržel nízké náklady.

Povede však nedávný úspěch Netflixu v oblasti živých sportovních přenosů k vytvoření robustnější sportovní nabídky, která by mohla napodobit to, co dělají ostatní streameři? Podle analytiků na to nesázejte, protože to pravděpodobně není nejchytřejší hra.
Místo toho Netflix pravděpodobně dosáhne většího úspěchu při výběru svých míst a pořádání vybraných událostí, které je nutné vidět, na rozdíl od snahy konkurovat takovým stanicím, jako je ESPN.
„Pro Netflix je oproti ostatním provozovatelům streamingu určitou sázkou na prestižní sportovní zážitky, které posilují jeho vedoucí postavení, oproti méně premiérovým, sezónním investicím do franšíz,“ uvedla pro MarketWatch Jacqueline Corbelliová, šéfka technologické společnosti BrightLine, která se specializuje na televizní reklamu.
Analytik společnosti Rosenblatt Barton Crockett souhlasil, že Netflix „cílí na události, nikoli na celé sezóny, a nachází dostatek událostí, z nichž si může vybírat“.
I když Netflix v posledním čtvrtletí překonal očekávání ohledně počtu předplatitelů, jeho vedení bagatelizovalo roli, kterou v tomto velkém úspěchu sehrál sport. Sportovní programy tvořily „malou menšinu“ čistého přírůstku předplatitelů, uvedl spolušéf společnosti Greg Peters v odpovědi na otázku v rámci hovoru k výsledkům společnosti Netflix.
Corbelli byl optimističtější. „Nárůst předplatitelů zaznamenaný v posledním čtvrtletí byl bezpochyby stoprocentně silně ovlivněn těmito živými sportovními událostmi,“ řekla. „Byla to skvělá sázka, která se vyplatila.“
Zaměřit se na vliv předplatitelů by každopádně mohlo postrádat smysl. Pryč jsou doby, kdy se streamovací společnosti snažily nashromáždit co nejvíce nových členů bez ohledu na ekonomiku. Nyní se investoři zaměřují spíše na finanční přínosy streamovacích sázek a zdá se, že Netflix svými sportovními výpady zaujal.
„Odhadujeme, že prodej reklamy na vánoční NFL by mohl pokrýt většinu nákladů na licence na tyto zápasy,“ uvedl Crockett ve zprávě.
Dodal, že Netflix má „lepší obchodní model pro sport“ než některé tradiční televizní mediální společnosti, protože se zaměřuje na menší počet premiérových událostí, jejichž licencování je levnější než licence na celé sezóny zápasů sportovních lig.
Zdá se nepravděpodobné, že by si Netflix zahrával se svým vítězným finančním modelem a pouštěl se do nabídkové války o drahá ligová práva, zvláště když společnost snižuje důraz na počet předplatitelů. Společnost přestane pravidelně vykazovat údaje o počtu členů, což znamená, že bude mít ještě větší motivaci starat se o svůj hospodářský výsledek, protože ten se stane větším středem zájmu i pro investory.

Společnost Netflix se k tomuto článku odmítla vyjádřit.
Mnoho streamovacích značek zapojených do živých sportovních přenosů si pořizuje práva na zápasy na delší období, aby se vyhnuly tzv. odlivu předplatitelů – myšlence, že spotřebitelé platí za službu a po skončení preferované události nebo zápasu ji zruší.
Například v minulé sezóně NFL zaplatila společnost Peacock 110 milionů dolarů za vysílání zápasu play-off NFL a na oplátku získala 2,8 milionu předplatitelů. Přesná čísla nejsou známa, ale některé zpravodajské servery, včetně Business Insider, uvedly, že Peacock ztratil 500 000 předplatitelů v měsících následujících po zápase play-off NFL, než se během loňských letních olympijských her opět zotavil.
Netflix ve svém dopise akcionářům připustil, že sportovní přenosy „budou pravděpodobně tvořit malé procento našich celkových hodin sledování“. Ale zatímco pro ostatní streamovací společnosti může být riskantní pouštět se do jednorázových sportovních událostí, pokud nemají dostatek jiného atraktivního obsahu, který by předplatitele zaujal i po nich, Netflix tento problém nemá. Americká knihovna obsahu Netflixu se na konci roku 2024 pyšnila téměř 7 500 tituly, podle What’s On Netflix.
„Obsah byl a je králem,“ řekl Corbelli.
Netflix Inc.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky