Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

V 1. čtvrtletí v ČR podle studie CRIF zaniklo 4639 firem, nejvíce od roku 1990

V prvním čtvrtletí v ČR zaniklo 4639 firem, což je nejvíce od roku 1990, od kdy se tato data sledují.

David Škvára Autor: David Škvára
20 dubna, 2025
6 min. čtení
Zdroj: Canva

Zdroj: Canva

6 min.
čtení
Chcete využít této příležitosti? Přihlaste se k odběru newsletteru

Klíčové body

  • V Q1 2025 zaniklo 4639 firem, nejvíce od roku 1990
  • Založeno bylo 8695 firem, nejvíce od Q1 2017
  • Čistý přírůstek firem klesl meziročně o 12 %, ale zůstal pozitivní
  • Polovina nových firem sídlí v Praze, nejvíc přibylo v Olomouckém kraji

Zároveň ale vzniklo 8695 společností, nejvíce od prvního čtvrtletí 2017. V Česku se tak počet firem o 4056 zvýšil, je to však o 12 procent méně než v prvním čtvrtletí roku 2024. Vyplývá to z analýzy, kterou ČTK poskytla společnost CRIF – Czech Credit Bureau na základě dat portálu Informace o firmách.

„Počet společností, které vstoupily na trh v prvním čtvrtletí, meziročně o čtyři procenta vzrostl. Počet těch, které z trhu odešly, byl rovněž vyšší, avšak o 24 procent. Výsledkem byl o 12 procent nižší přírůstek počtu společností letos než ve stejném období před rokem. I tak se počet firem zvýšil více než v letech 2022 a 2021,“ uvedla analytička CRIF Věra Kameníčková.

V prvním čtvrtletí měla více než polovina nových firem sídlo v Praze, konkrétně jich bylo 4447. Další v pořadí byl kraj Jihomoravský s 1073 firmami a Moravskoslezský kraj s 594 společnostmi. Nejméně firem vzniklo v Karlovarském kraji, 98.

Počet založených firem se proti prvnímu čtvrtletí loňského roku zvýšil v devíti krajích, nejvíce v Olomouckém kraji a v Plzeňském kraji. V Moravskoslezském kraji byla situace stejná jako v roce 2024. Největší meziroční pokles počtu nových firem byl ve Zlínském kraji.

Společnosti v prvních třech měsících nejrychleji přibývaly v Olomouckém kraji, kde připadlo 30 nových firem na deset zaniklých. Ve Zlínském kraji a Pardubickém kraji to bylo shodně 26 založených firem na deset zaniklých. Naopak v Libereckém kraji připadlo na deset zaniklých firem pouze osm vzniklých.

V prvním čtvrtletí letošního roku vzniklo nejvíce firem v obchodu, a to 964. Ve zpracovatelském průmyslu jich bylo 917 a ve stavebnictví 910. Nejvíce firem zaniklo rovněž v obchodu, dále v nakládání s nemovitostmi a v profesních, vědeckých a technických činnostech.

Advertisement

Nejrychleji za první tři letošní měsíce rostl počet firem v sektoru ostatních činností, kde připadlo 62 firem na deset zaniklých. Tyto podniky se zabývají například opravami výrobků pro osobní potřebu nebo službami jako je kadeřnictví, kosmetika či praní a čistění textilních výrobků. V oboru vzdělávání připadlo 55 vzniklých firem na deset zaniklých. Naopak v obchodu to bylo pouze sedm založených společností na deset zaniklých a v nakládání s nemovitostmi to bylo osm nových na deset zaniklých.

Z pohledu stáří firem v prvním čtvrtletí zaniklo nejvíce firem, které byly na trhu šest až deset let, celkem 794. Tyto podniky tvořily pětinu všech zaniklých společností. Stejný podíl tvořily také firmy, které na trhu fungují 11 až 15 let. Od roku 2022 se zvyšuje podíl zaniklých firem, které na trh vstoupily před 31 a více lety. Zatímco před třemi lety tvořily v prvním čtvrtletí jen čtyři procenta všech zaniklých firem, letos to bylo již 14 procent z celkového počtu. Nejmenší podíl na počtu zaniklých firem mají ty, které na trhu působí do pěti let.

<!– DIP popup–>

Zdroj: Canva

Výroba jehněčího v ČR klesá od roku 2019, poptávka roste o Velikonocích

Výroba jehněčího masa v ČR od roku 2019 klesá, zatímco v roce 2019 dosáhla zhruba 150 tun, loni se podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) jednalo o 58 tun. Ve zmíněném období klesaly také početní stavy ovcí, v posledních dvou letech ale mírně narůstají. Zájem o jehněčí maso je nicméně mezi Čechy nízký, výjimku tvoří velikonoční období, kdy obchodníkům rostou prodeje až o desítky procent. Nižší zájem o jehněčí maso je v Česku způsobený malou tradicí konzumace a vysokou cenou masa. Vyplývá to z odpovědí odborníků, které ČTK oslovila.

Podle ředitele Českého svazu zpracovatelů masa Radka Slance nejsou Češi zvyklí jehněčí maso konzumovat jindy než ve velikonočním období, proto je podle něj produkce i spotřeba dlouhodobě nízká. „Není to tradice, aby se tady jedlo jehněčí nebo skopové. U nás je to spojené jen s Velikonocemi, v jiném období to nikdo nepoptává,“ řekl Slanec.

Podobné důvody zmiňuje i pražské Dobré Řeznictví. „Jehněčí je velmi specifické a u Čechů stále patří mezi méně oblíbená masa. Je to dáno vyšší cenou a slabou tradicí v konzumaci. Jedná se vyloženě o sváteční a gurmánskou záležitost,“ uvedl Vladimír Beneš, ředitel maloobchodu řeznictví.

Dobré řeznictví letos o Velikonocích eviduje téměř o třetinu vyšší poptávku po skopovém v porovnání s loňskem. „Mimo Velikonoce jehněčí maso prodáváme jen okrajově,“ podotkl Beneš.

Během roku běžně neprodává jehněčí ani řeznictví Terrys, na Velikonoce ale poptávka stoupá. Letos lidé podle majitele řeznictví Lukáše Komjátiho začali jehněčí objednávat velmi brzy a bylo vyprodané před začátkem svátků. „Jehněčí nakupuje jen úzká klientela, která ví, jak maso připravit a spíše starší generace. Jinak na Velikonoce vede telecí,“ řekl Komjáti.

Zdroj: Canva

Velikonoce jsou vrcholem prodejů také v řetězci Globus. „Zájem o toto maso je každoročně stabilní a stejně tak to bude i letos,“ uvedla Aneta Turnovská, mluvčí Globusu.

Slanec upozornil, že klesající produkce jehněčího je spojená i s poklesem trhu s vlnou. Zemědělci dříve chovali zejména plemena ovcí na vlnu, z vlny se ale vyrábí stále méně, mnoho farem proto začalo chovy ovcí omezovat. „Když nemáte zdroj peněz z vlny a nemáte populaci, která by maso konzumovala, tak nemáte důvod k rozšiřování chovů,“ uvedl Slanec. Situace následně vyústila v nedostatek jehněčího masa a nárůstu ceny, což je také jedním z důvodů, proč lidé jehněčí či skopové tolik nekupují.

„Cena jehněčího masa za poslední zhruba tři roky stoupla z 130 korun za kilogram na dnešních 150 až 180 korun“ uvedl Richard Konrád, předseda Svazu chovatelů ovcí a koz.

Podle Konráda se ale situace začíná měnit a zájem o jehněčí mírně roste. Potvrzují to i data o počtu ovcí chovaných v ČR. Podle statistiků chovali čeští zemědělci v roce 2018 přes 218.000 ovcí, do roku 2022 počet klesl zhruba o 44.000 ovcí na 174.000. Loni podle Konráda počet stoupl na 180.000 ovcí.

Chovatele ovcí v současnosti nejvíce ohrožuje slintavka a kulhavka, která se letos vyskytla v Německu, Maďarsku a na Slovensku. Podle Konráda slintavka vliv na cenu masa ani konzumaci zatím neměla, někteří obchodníci ale zaznamenali problémy s dopravci. „Byli jsme ve stavu, kdy jsme už měli předobjednávky, ale dopravci nám odmítali jet na jatka, protože se báli slintavky,“ sdělil Beneš. Také Slanec potvrdil obavy chovatelů, někteří podle něj nechtěli do svých chovů pouštět přepravce a převážet zvířata, protože se báli zavlečení nákazy.

Zároveň ale vzniklo 8695 společností, nejvíce od prvního čtvrtletí 2017. V Česku se tak počet firem o 4056 zvýšil, je to však o 12 procent méně než v prvním čtvrtletí roku 2024. Vyplývá to z analýzy, kterou ČTK poskytla společnost CRIF – Czech Credit Bureau na základě dat portálu Informace o firmách.„Počet společností, které vstoupily na trh v prvním čtvrtletí, meziročně o čtyři procenta vzrostl. Počet těch, které z trhu odešly, byl rovněž vyšší, avšak o 24 procent. Výsledkem byl o 12 procent nižší přírůstek počtu společností letos než ve stejném období před rokem. I tak se počet firem zvýšil více než v letech 2022 a 2021,“ uvedla analytička CRIF Věra Kameníčková.V prvním čtvrtletí měla více než polovina nových firem sídlo v Praze, konkrétně jich bylo 4447. Další v pořadí byl kraj Jihomoravský s 1073 firmami a Moravskoslezský kraj s 594 společnostmi. Nejméně firem vzniklo v Karlovarském kraji, 98.Počet založených firem se proti prvnímu čtvrtletí loňského roku zvýšil v devíti krajích, nejvíce v Olomouckém kraji a v Plzeňském kraji. V Moravskoslezském kraji byla situace stejná jako v roce 2024. Největší meziroční pokles počtu nových firem byl ve Zlínském kraji.Společnosti v prvních třech měsících nejrychleji přibývaly v Olomouckém kraji, kde připadlo 30 nových firem na deset zaniklých. Ve Zlínském kraji a Pardubickém kraji to bylo shodně 26 založených firem na deset zaniklých. Naopak v Libereckém kraji připadlo na deset zaniklých firem pouze osm vzniklých.V prvním čtvrtletí letošního roku vzniklo nejvíce firem v obchodu, a to 964. Ve zpracovatelském průmyslu jich bylo 917 a ve stavebnictví 910. Nejvíce firem zaniklo rovněž v obchodu, dále v nakládání s nemovitostmi a v profesních, vědeckých a technických činnostech.Nejrychleji za první tři letošní měsíce rostl počet firem v sektoru ostatních činností, kde připadlo 62 firem na deset zaniklých. Tyto podniky se zabývají například opravami výrobků pro osobní potřebu nebo službami jako je kadeřnictví, kosmetika či praní a čistění textilních výrobků. V oboru vzdělávání připadlo 55 vzniklých firem na deset zaniklých. Naopak v obchodu to bylo pouze sedm založených společností na deset zaniklých a v nakládání s nemovitostmi to bylo osm nových na deset zaniklých.Z pohledu stáří firem v prvním čtvrtletí zaniklo nejvíce firem, které byly na trhu šest až deset let, celkem 794. Tyto podniky tvořily pětinu všech zaniklých společností. Stejný podíl tvořily také firmy, které na trhu fungují 11 až 15 let. Od roku 2022 se zvyšuje podíl zaniklých firem, které na trh vstoupily před 31 a více lety. Zatímco před třemi lety tvořily v prvním čtvrtletí jen čtyři procenta všech zaniklých firem, letos to bylo již 14 procent z celkového počtu. Nejmenší podíl na počtu zaniklých firem mají ty, které na trhu působí do pěti let.<!– DIP popup–>Výroba jehněčího masa v ČR od roku 2019 klesá, zatímco v roce 2019 dosáhla zhruba 150 tun, loni se podle Českého statistického úřadu jednalo o 58 tun. Ve zmíněném období klesaly také početní stavy ovcí, v posledních dvou letech ale mírně narůstají. Zájem o jehněčí maso je nicméně mezi Čechy nízký, výjimku tvoří velikonoční období, kdy obchodníkům rostou prodeje až o desítky procent. Nižší zájem o jehněčí maso je v Česku způsobený malou tradicí konzumace a vysokou cenou masa. Vyplývá to z odpovědí odborníků, které ČTK oslovila.Podle ředitele Českého svazu zpracovatelů masa Radka Slance nejsou Češi zvyklí jehněčí maso konzumovat jindy než ve velikonočním období, proto je podle něj produkce i spotřeba dlouhodobě nízká. „Není to tradice, aby se tady jedlo jehněčí nebo skopové. U nás je to spojené jen s Velikonocemi, v jiném období to nikdo nepoptává,“ řekl Slanec.Podobné důvody zmiňuje i pražské Dobré Řeznictví. „Jehněčí je velmi specifické a u Čechů stále patří mezi méně oblíbená masa. Je to dáno vyšší cenou a slabou tradicí v konzumaci. Jedná se vyloženě o sváteční a gurmánskou záležitost,“ uvedl Vladimír Beneš, ředitel maloobchodu řeznictví.Dobré řeznictví letos o Velikonocích eviduje téměř o třetinu vyšší poptávku po skopovém v porovnání s loňskem. „Mimo Velikonoce jehněčí maso prodáváme jen okrajově,“ podotkl Beneš.Během roku běžně neprodává jehněčí ani řeznictví Terrys, na Velikonoce ale poptávka stoupá. Letos lidé podle majitele řeznictví Lukáše Komjátiho začali jehněčí objednávat velmi brzy a bylo vyprodané před začátkem svátků. „Jehněčí nakupuje jen úzká klientela, která ví, jak maso připravit a spíše starší generace. Jinak na Velikonoce vede telecí,“ řekl Komjáti.Velikonoce jsou vrcholem prodejů také v řetězci Globus. „Zájem o toto maso je každoročně stabilní a stejně tak to bude i letos,“ uvedla Aneta Turnovská, mluvčí Globusu.Slanec upozornil, že klesající produkce jehněčího je spojená i s poklesem trhu s vlnou. Zemědělci dříve chovali zejména plemena ovcí na vlnu, z vlny se ale vyrábí stále méně, mnoho farem proto začalo chovy ovcí omezovat. „Když nemáte zdroj peněz z vlny a nemáte populaci, která by maso konzumovala, tak nemáte důvod k rozšiřování chovů,“ uvedl Slanec. Situace následně vyústila v nedostatek jehněčího masa a nárůstu ceny, což je také jedním z důvodů, proč lidé jehněčí či skopové tolik nekupují.„Cena jehněčího masa za poslední zhruba tři roky stoupla z 130 korun za kilogram na dnešních 150 až 180 korun“ uvedl Richard Konrád, předseda Svazu chovatelů ovcí a koz.Podle Konráda se ale situace začíná měnit a zájem o jehněčí mírně roste. Potvrzují to i data o počtu ovcí chovaných v ČR. Podle statistiků chovali čeští zemědělci v roce 2018 přes 218.000 ovcí, do roku 2022 počet klesl zhruba o 44.000 ovcí na 174.000. Loni podle Konráda počet stoupl na 180.000 ovcí.Chovatele ovcí v současnosti nejvíce ohrožuje slintavka a kulhavka, která se letos vyskytla v Německu, Maďarsku a na Slovensku. Podle Konráda slintavka vliv na cenu masa ani konzumaci zatím neměla, někteří obchodníci ale zaznamenali problémy s dopravci. „Byli jsme ve stavu, kdy jsme už měli předobjednávky, ale dopravci nám odmítali jet na jatka, protože se báli slintavky,“ sdělil Beneš. Také Slanec potvrdil obavy chovatelů, někteří podle něj nechtěli do svých chovů pouštět přepravce a převážet zvířata, protože se báli zavlečení nákazy.
Tagy: zánik

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Advertisement

      Breaking.

      12:36

      Melexis oznámil tržby za druhé čtvrtletí nad očekáváním a zvýšil výhled na celý rok

      12:24

      Tchajwanská společnost Foxconn a TECO Electric uzavřely strategické partnerství

      12:12

      Nissan zaznamenal první čtvrtletní ztrátu za více než 4 roky

      12:00

      Glencore po revizi aktiv očekává do roku 2026 úspory ve výši 1 miliardy dolarů

      11:54

      Dvě evropské značky odkládají vstup na automobilový trh USA

      11:48

      BASF tvrdí, že „nepřímé dopady“ cel snižují poptávku a zisky

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Shutterstock
      Akcie

      Cadence Design Systems hlásí silné výsledky a míří výš, akcie rostou

      30 července, 2025

      Akcie společnosti Cadence Design Systems v úterý vyskočily o 9 % poté, co technologický lídr ve vývoji návrhových nástrojů pro...

      Zdroj: Bloomberg

      Coinbase má podle Citigroup prostor k dalšímu růstu. Cílová cena jde nahoru

      29 července, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Investiční společnosti sází na obrat Texas Instruments a Charter Communications

      28 července, 2025
      Zdroj: Getty Images

      JPMorgan věří v obrat u Nike. Plán oživení má být víceletý a ambiciózní

      28 července, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Tyto akcie mají před zveřejněním výsledků ještě prostor k růstu

      28 července, 2025

      Tip editora.

      Zdroj: Shutterstock
      Akcie

      Tesla sází na Samsung: Klíčová dohoda o výrobě čipů za miliardy má urychlit vývoj AI

      28 července, 2025

      Společnost Tesla oznámila uzavření kontraktu se Samsung Electronics na výrobu nové generace čipů, přičemž hodnota dohody má činit až 16,5...

      Nejčtenější zprávy.

      S&P 500 klesá kvůli nejistotě ohledně obchodních vztahů mezi USA a Čínou

      29 července, 2025

      S&P 500 uzavřel beze změny, blíží se zveřejnění výsledků „Mag 7“ a rozhodnutí Fedu

      28 července, 2025

      Rozdělení Kraft Heinz: Strategický tah, nebo poslední možná záchrana?

      26 července, 2025

      Dolar posiluje díky dohodám, ale největší nejistotou zůstává postoj Fedu

      28 července, 2025

      CrowdStrike: Rychlý růst, vysoké ocenění a otázky ohledně budoucího potenciálu

      26 července, 2025

      Dolar se během chaosu opět ocitá v popředí zájmu mezi investory

      29 července, 2025

      Starbucks mění strategii, posiluje investice do lidí a slibuje návrat k tradici

      30 července, 2025

      Netflix potvrzuje výjimečný růst a zůstává dominantní silou ve streamování

      27 července, 2025
      Advertisement

      IPO Radar.

      Revolut Group Holdings Ltd

      Datum IPO: 2025
      Potenciální ocenění: 45 miliard USD

      Buďte u toho
      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • Hospodářské výsledky
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.