Amazon (AMZN) zvažuje, zda podpořit akvizici Deliveroo (DROOF) DoorDashem (DASH) nebo učinit vlastní nabídku
DoorDash nabídnul 3,9 miliardy dolarů, ale zatím získal jen 15 % podpory akcionářů
Segment rozvozu jídla hraje klíčovou roli v britské strategii Amazonu díky integraci s Prime
V roce 2020 investoval 575 milionů dolarů do britské společnosti Deliveroo(DROOF), čímž získal 16% podíl a pomohl firmě přežít nejtěžší období pandemie.
Nyní, o pět let později, se musí rozhodnout, zda svou investici zhodnotí, nebo zda bude čelit nové konkurenční výzvě – nabídce na převzetí Deliveroo od amerického konkurenta DoorDash(DASH).
Zdroj: Bloomberg
Klíčové rozhodnutí po nabídce ve výši 3,9 miliardy dolarů
DoorDash 5. dubna předložil nabídku na převzetí Deliveroo v hodnotě 2,9 miliardy liber, což odpovídá přibližně 3,9 miliardy dolarů. Nabídka činí 1,80 GBP za akcii a byla již schválena představenstvy obou společností. Přesto se zatím k transakci nevyjádřili všichni klíčoví akcionáři a jedním z nejvýznamnějších nerozhodnutých hráčů je právě Amazon (AMZN).
V úterý DoorDash uvedl, že má zajištěno pouze 15 % neodvolatelných závazků akcionářů Deliveroo, tedy potvrzených souhlasů s transakcí. Vzhledem k tomu, že Amazon stále drží přibližně 13% podíl – který se po IPO Deliveroo v roce 2021 nejprve snížil, ale následně mírně vzrostl díky zpětným odkupům akcií – se jeho hlas může stát jazýčkem na vahách. Pokud by Amazon přistoupil na nabídku DoorDash, mohl by obchod prakticky uzavřít. Zatím se však zdráhá zaujmout oficiální postoj.
Podle některých investorů, například britských institucionálních fondů, je současná nabídková cena příliš nízká. Analytik společnosti Jefferies, Giles Thorne, upozorňuje, že Amazon může tento názor sdílet – a právě to může být důvodem jeho dosavadní opatrnosti.
Strategický význam segmentu rozvozu jídla
Rozvoz jídla hraje v širší strategii Amazonu významnou roli. Ve Velké Británii je Deliveroo součástí výhod programu Amazon Prime, který nabízí prémiové doručovací služby členům tohoto věrnostního systému. Podobně v USA má Amazon spolupráci s DoorDash. Rozhodnutí, zda Amazon podpoří akvizici Deliveroo DoorDashem, tak není pouze finanční, ale i strategické.
I když je cena za Deliveroo v absolutním vyjádření vysoká, v kontextu tržní kapitalizace Amazonu blížící se 2 bilionům dolarů by šlo o relativně zanedbatelný výdaj. Pokud by Amazon měl zájem o plné převzetí, měl by na to dostatečnou finanční kapacitu, a to včetně možnosti účastnit se případné aukce. DoorDash by naopak mohl být po nedávné akvizici společnosti SevenRooms za 1,2 miliardy dolarů v hotovosti více finančně limitován.
Na druhé straně DoorDash vnímá transakci jako strategickou nutnost, protože globální trh s rozvozem jídla směřuje ke konsolidaci. Firma má ambice expandovat na západní trhy, jako jsou Kanada, Austrálie a Nový Zéland, a získání Deliveroo by jí pomohlo rozšířit přítomnost v Evropě. Společně s platformou SevenRooms by tak DoorDash ovládal velkou část spotřebitelského řetězce – od logistiky, přes zákaznické programy až po data.
Konkurence se zintenzivňuje
O tom, jak dynamicky se trh s rozvozem jídla vyvíjí, svědčí i další akvizice oznámené ve stejný den. Uber Technologies(UBER) uvedl, že koupí 85% podíl v turecké platformě Trendyol GO za 700 milionů dolarů. Tato společnost se specializuje na online dodávky jídla a potravin, přičemž její mateřská firma Trendyol je podporována čínskou technologickou skupinou Alibaba(BABA).
Dalším významným hráčem na scéně je nizozemská společnost Just Eat Takeaway.com, kterou začátkem roku koupila investiční skupina Prosus za 4,1 miliardy eur. Tyto transakce signalizují, že konsolidace trhu pokračuje vysokým tempem a hráči se snaží získat klíčové regionální pozice dříve, než trh dosáhne nasycení.
V tomto kontextu je zřejmé, že DoorDash se snaží nezůstat pozadu. Získání Deliveroo by mu umožnilo okamžitý přístup k evropské zákaznické bázi a infrastruktuře, což je v době rostoucí konkurence klíčové. Amazon však stojí před těžkou volbou: podpořit DoorDash, který je v USA jeho partnerem, nebo naopak zvážit vlastní akvizici Deliveroo, čímž by si upevnil postavení ve Velké Británii a možná i v celé Evropě.
Zatím není jasné, jakou cestou se Amazon vydá. Mlčení vedení může znamenat strategické vyčkávání, snahu vyjednat výhodnější podmínky nebo skutečnou nerozhodnost. Ať už ale rozhodnutí padne jakkoliv, ovlivní nejen Amazon a DoorDash, ale i celkovou podobu trhu s digitálním rozvozem potravin v příštích letech.
Zdroj: Shutterstock
V roce 2020 investoval 575 milionů dolarů do britské společnosti Deliveroo , čímž získal 16% podíl a pomohl firmě přežít nejtěžší období pandemie.Nyní, o pět let později, se musí rozhodnout, zda svou investici zhodnotí, nebo zda bude čelit nové konkurenční výzvě – nabídce na převzetí Deliveroo od amerického konkurenta DoorDash .Klíčové rozhodnutí po nabídce ve výši 3,9 miliardy dolarůDoorDash 5. dubna předložil nabídku na převzetí Deliveroo v hodnotě 2,9 miliardy liber, což odpovídá přibližně 3,9 miliardy dolarů. Nabídka činí 1,80 GBP za akcii a byla již schválena představenstvy obou společností. Přesto se zatím k transakci nevyjádřili všichni klíčoví akcionáři a jedním z nejvýznamnějších nerozhodnutých hráčů je právě Amazon .V úterý DoorDash uvedl, že má zajištěno pouze 15 % neodvolatelných závazků akcionářů Deliveroo, tedy potvrzených souhlasů s transakcí. Vzhledem k tomu, že Amazon stále drží přibližně 13% podíl – který se po IPO Deliveroo v roce 2021 nejprve snížil, ale následně mírně vzrostl díky zpětným odkupům akcií – se jeho hlas může stát jazýčkem na vahách. Pokud by Amazon přistoupil na nabídku DoorDash, mohl by obchod prakticky uzavřít. Zatím se však zdráhá zaujmout oficiální postoj.Podle některých investorů, například britských institucionálních fondů, je současná nabídková cena příliš nízká. Analytik společnosti Jefferies, Giles Thorne, upozorňuje, že Amazon může tento názor sdílet – a právě to může být důvodem jeho dosavadní opatrnosti.Strategický význam segmentu rozvozu jídlaRozvoz jídla hraje v širší strategii Amazonu významnou roli. Ve Velké Británii je Deliveroo součástí výhod programu Amazon Prime, který nabízí prémiové doručovací služby členům tohoto věrnostního systému. Podobně v USA má Amazon spolupráci s DoorDash. Rozhodnutí, zda Amazon podpoří akvizici Deliveroo DoorDashem, tak není pouze finanční, ale i strategické.I když je cena za Deliveroo v absolutním vyjádření vysoká, v kontextu tržní kapitalizace Amazonu blížící se 2 bilionům dolarů by šlo o relativně zanedbatelný výdaj. Pokud by Amazon měl zájem o plné převzetí, měl by na to dostatečnou finanční kapacitu, a to včetně možnosti účastnit se případné aukce. DoorDash by naopak mohl být po nedávné akvizici společnosti SevenRooms za 1,2 miliardy dolarů v hotovosti více finančně limitován.Na druhé straně DoorDash vnímá transakci jako strategickou nutnost, protože globální trh s rozvozem jídla směřuje ke konsolidaci. Firma má ambice expandovat na západní trhy, jako jsou Kanada, Austrálie a Nový Zéland, a získání Deliveroo by jí pomohlo rozšířit přítomnost v Evropě. Společně s platformou SevenRooms by tak DoorDash ovládal velkou část spotřebitelského řetězce – od logistiky, přes zákaznické programy až po data. Konkurence se zintenzivňujeO tom, jak dynamicky se trh s rozvozem jídla vyvíjí, svědčí i další akvizice oznámené ve stejný den. Uber Technologies uvedl, že koupí 85% podíl v turecké platformě Trendyol GO za 700 milionů dolarů. Tato společnost se specializuje na online dodávky jídla a potravin, přičemž její mateřská firma Trendyol je podporována čínskou technologickou skupinou Alibaba .Dalším významným hráčem na scéně je nizozemská společnost Just Eat Takeaway.com, kterou začátkem roku koupila investiční skupina Prosus za 4,1 miliardy eur. Tyto transakce signalizují, že konsolidace trhu pokračuje vysokým tempem a hráči se snaží získat klíčové regionální pozice dříve, než trh dosáhne nasycení.V tomto kontextu je zřejmé, že DoorDash se snaží nezůstat pozadu. Získání Deliveroo by mu umožnilo okamžitý přístup k evropské zákaznické bázi a infrastruktuře, což je v době rostoucí konkurence klíčové. Amazon však stojí před těžkou volbou: podpořit DoorDash, který je v USA jeho partnerem, nebo naopak zvážit vlastní akvizici Deliveroo, čímž by si upevnil postavení ve Velké Británii a možná i v celé Evropě.Zatím není jasné, jakou cestou se Amazon vydá. Mlčení vedení může znamenat strategické vyčkávání, snahu vyjednat výhodnější podmínky nebo skutečnou nerozhodnost. Ať už ale rozhodnutí padne jakkoliv, ovlivní nejen Amazon a DoorDash, ale i celkovou podobu trhu s digitálním rozvozem potravin v příštích letech.
Ačkoli výsledky hospodaření společností Nvidia Corp a Broadcom Inc budou oficiálně oznámeny až v průběhu několika následujících týdnů, analytici již...