Honda opouští cíl, aby elektromobily tvořily 30 % prodejů do roku 2030
Místo toho zvýší výrobu hybridů a investice do elektromobility sníží o 21 miliard dolarů
Výroba v Ohiu bude upravena tak, aby mohla produkovat jak elektromobily, tak hybridy
Zisk Hondy klesl o 24,5 % kvůli clům a nižším prodejům v Číně
Poté, co v posledních měsících zaznamenala zpomalení prodejů elektromobilů v USA, se japonský výrobce automobilů rozhodl ustoupit od svého původního plánu, podle něhož měly elektromobily tvořit až 30 % celosvětových prodejů do roku 2030. Tento ambiciózní cíl byl nyní odložen a vedení společnosti se rozhodlo pro větší důraz na hybridní modely, které se ukazují jako komerčně stabilnější v aktuálním nejistém globálním prostředí.
Generální ředitel Toshihiro Mibe označil tento krok za „změnu plánovaného kurzu“, nikoli však jako opuštění cesty k elektrifikaci. Společnost podle něj nadále vidí budoucnost v čistých technologiích, avšak změna tempa je nutnou reakcí na aktuální tržní vývoj. Mibe otevřeně přiznal, že současné podmínky pro elektromobily nejsou tak příznivé, jak Honda dříve očekávala. Ve hře jsou přitom měnící se regulatorní podmínky, politická nejistota a zpomalená poptávka, zejména na klíčovém americkém trhu.
Zdroj: Getty Images
Investiční plán společnosti byl výrazně přehodnocen. Honda původně plánovala vložit do elektrifikační strategie 10 bilionů jenů, tedy přibližně 69 miliard amerických dolarů, do fiskálního roku končícího v roce 2031. Nyní však oznámila, že tuto částku snižuje o 3 biliony jenů, což znamená, že v oblasti elektrifikace do daného období investuje pouze 7 bilionů jenů(cca 48 miliard USD). Rozhodnutí o snížení investic přichází v době, kdy ekonomické tlaky a geopolitická rizika nutí i jiné automobilky přehodnocovat své strategické směry.
Honda se hodlá nyní více zaměřit na hybridní modely, které mají stabilnější poptávku a jsou méně závislé na infrastruktuře dobíjení či státních pobídkách. Výrobní závod v Marysville ve státě Ohio, který byl původně určen pro produkci elektromobilů, bude nyní přeorientován tak, aby mohl flexibilně vyrábět jak elektromobily, tak hybridy. Tato adaptace výroby má zajistit vyšší efektivitu a lepší přizpůsobivost na výkyvy trhu.
Přestože Honda veřejně nezmínila bývalého prezidenta Donalda Trumpa, jeho protekcionistická politika a rezervovaný postoj k elektromobilům mají podle odborníků nepřímý vliv na rozhodování japonských automobilek. Cla, regulatorní změny i narůstající tlak na národní výrobce vytvářejí podmínky, které japonské společnosti nutí být opatrnější a flexibilnější.
Vedle automobilového průmyslu Honda nadále posiluje svou motocyklovou divizi, která je jedním z klíčových pilířů její globální expanze. Zejména v Indii rostou prodeje motocyklů, což pomáhá udržovat silnou pozici značky na světovém trhu. Mibe také zdůraznil, že společnost aktivně investuje do digitálních technologií pro zvýšení bezpečnosti, včetně asistenčního řízení, jehož cílem je snížit počet úmrtí při dopravních nehodách až na nulu.
Na pozadí změny strategie Hondy je také neúspěch jednání o možné fúzi s konkurenčními japonskými značkami – Nissan Motor Corp. a Mitsubishi Motors Corp.. Rozhovory o širší spolupráci s cílem sjednotit vývoj technologií a snížit náklady byly zahájeny koncem loňského roku, ale zkolabovaly na začátku letošního roku. Mibe nicméně tvrdí, že diskuse o technologické spolupráci stále probíhají, i když zůstává nejasné, zda povedou ke konkrétní dohodě.
Mezitím Nissan čelí hlubokým problémům, včetně ztrát, uzavírání továren a snižování počtu zaměstnanců. Jeho nový šéf Ivan Espinosa slibuje radikální obrat, postavený na rychlejším rozhodování a efektivnějším řízení. Proti tomu stojí Honda, která i přes 24,5% pokles zisku za poslední fiskální rok zůstává zisková a stabilní. Hlavní příčiny poklesu jsou přitom externí – především dovozní cla a pokles prodejů v Číně.
Analytik Aaron Ho ze společnosti CFRA Research uvedl, že výhled Hondy zůstává pozitivní, a to díky důsledným opatřením na snižování nákladů. Honda tak reaguje pragmaticky na vývoj trhu a zachovává si stabilní základ pro budoucnost, ať už bude směřovat k hybridům, elektromobilům nebo jiným alternativním technologiím.
Poté, co v posledních měsících zaznamenala zpomalení prodejů elektromobilů v USA, se japonský výrobce automobilů rozhodl ustoupit od svého původního plánu, podle něhož měly elektromobily tvořit až 30 % celosvětových prodejů do roku 2030. Tento ambiciózní cíl byl nyní odložen a vedení společnosti se rozhodlo pro větší důraz na hybridní modely, které se ukazují jako komerčně stabilnější v aktuálním nejistém globálním prostředí.Generální ředitel Toshihiro Mibe označil tento krok za „změnu plánovaného kurzu“, nikoli však jako opuštění cesty k elektrifikaci. Společnost podle něj nadále vidí budoucnost v čistých technologiích, avšak změna tempa je nutnou reakcí na aktuální tržní vývoj. Mibe otevřeně přiznal, že současné podmínky pro elektromobily nejsou tak příznivé, jak Honda dříve očekávala. Ve hře jsou přitom měnící se regulatorní podmínky, politická nejistota a zpomalená poptávka, zejména na klíčovém americkém trhu.Investiční plán společnosti byl výrazně přehodnocen. Honda původně plánovala vložit do elektrifikační strategie 10 bilionů jenů, tedy přibližně 69 miliard amerických dolarů, do fiskálního roku končícího v roce 2031. Nyní však oznámila, že tuto částku snižuje o 3 biliony jenů, což znamená, že v oblasti elektrifikace do daného období investuje pouze 7 bilionů jenů . Rozhodnutí o snížení investic přichází v době, kdy ekonomické tlaky a geopolitická rizika nutí i jiné automobilky přehodnocovat své strategické směry.Honda se hodlá nyní více zaměřit na hybridní modely, které mají stabilnější poptávku a jsou méně závislé na infrastruktuře dobíjení či státních pobídkách. Výrobní závod v Marysville ve státě Ohio, který byl původně určen pro produkci elektromobilů, bude nyní přeorientován tak, aby mohl flexibilně vyrábět jak elektromobily, tak hybridy. Tato adaptace výroby má zajistit vyšší efektivitu a lepší přizpůsobivost na výkyvy trhu.Přestože Honda veřejně nezmínila bývalého prezidenta Donalda Trumpa, jeho protekcionistická politika a rezervovaný postoj k elektromobilům mají podle odborníků nepřímý vliv na rozhodování japonských automobilek. Cla, regulatorní změny i narůstající tlak na národní výrobce vytvářejí podmínky, které japonské společnosti nutí být opatrnější a flexibilnější.Vedle automobilového průmyslu Honda nadále posiluje svou motocyklovou divizi, která je jedním z klíčových pilířů její globální expanze. Zejména v Indii rostou prodeje motocyklů, což pomáhá udržovat silnou pozici značky na světovém trhu. Mibe také zdůraznil, že společnost aktivně investuje do digitálních technologií pro zvýšení bezpečnosti, včetně asistenčního řízení, jehož cílem je snížit počet úmrtí při dopravních nehodách až na nulu.Na pozadí změny strategie Hondy je také neúspěch jednání o možné fúzi s konkurenčními japonskými značkami – Nissan Motor Corp. a Mitsubishi Motors Corp.. Rozhovory o širší spolupráci s cílem sjednotit vývoj technologií a snížit náklady byly zahájeny koncem loňského roku, ale zkolabovaly na začátku letošního roku. Mibe nicméně tvrdí, že diskuse o technologické spolupráci stále probíhají, i když zůstává nejasné, zda povedou ke konkrétní dohodě.Chcete využít této příležitosti?Honda Motor Co., Ltd. Mezitím Nissan čelí hlubokým problémům, včetně ztrát, uzavírání továren a snižování počtu zaměstnanců. Jeho nový šéf Ivan Espinosa slibuje radikální obrat, postavený na rychlejším rozhodování a efektivnějším řízení. Proti tomu stojí Honda, která i přes 24,5% pokles zisku za poslední fiskální rok zůstává zisková a stabilní. Hlavní příčiny poklesu jsou přitom externí – především dovozní cla a pokles prodejů v Číně.Analytik Aaron Ho ze společnosti CFRA Research uvedl, že výhled Hondy zůstává pozitivní, a to díky důsledným opatřením na snižování nákladů. Honda tak reaguje pragmaticky na vývoj trhu a zachovává si stabilní základ pro budoucnost, ať už bude směřovat k hybridům, elektromobilům nebo jiným alternativním technologiím.
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...